Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

slow moves

29. 10. 2008
15
19
497

 

 

Když je mi špatně, zhasnu světlo a lehnu si do postele. Pustím si hudbu a sleduju pokoj ve tmě. Je mi o něco příjemnější, když není vše tak dobře vidět. Upřu se na jedno místo, na bod, který pozoruju a postupně si ho oblibuju. Soška na stole, lampa venku na ulici, lem závěsu… Tak si pouštím často josého a říkám si, jak je to nemožný, aby někdo takhle dokázal obtočit svět vlastními tenkými nitkami. Aby uměl přivolat vzpomínky a já si připadala v tom tmavém pokoji tak sama a tak dobře. Při té písni, kdy se mi vybaví barevné míčky klopýtající ulicí dolů, se mi třesou ruce a být sama znamená všechno. Boj o přežití. Boj o sebe samu, stojící na chladné kamenné dlažbě s prázdnou sklenicí v ruce. Ty noci přicházejí staré vzpomínky a já rozhoduji, jestli znovu přežiju nebo umřu. Závěs se zavlní, když kolem balkonových dveří cosi v rychlosti projde. Bojuju s tím, abych se nezbláznila, když vidím zadýchanou okenní tabulku. Ráno bývá vysvobozením. Stromy rozmrzají a připomínají rozevláté chodce.

Když je mi špatně, dotýkám se tváří polštáře a peřinu protahuju mezi stehny. Tma v pokoji mě přijímá a já se už nemusím bát. Odněkud z police voní starý tabák z minulé zimy. Starý ošahaný balíček, přepásaný gumičkou. Přičichnu si a když pohledem zavadím o fotku Černé, přeju si být s ní a poslouchat jak nemluví. Ona to uměla nejlíp. Vždycky byla jako jabloň, uvědomuju si, když vracím tabák zpět mezi rozházené náramky a přívěšky. Na další fotce jsem jako dítě. Moje vlasy jsou ptačí hnízdo a něco křičím. Máma vždycky tvrdila, že mě našla u popelnice, kde mě nechali cikáni. Ale to mi byl mnohem milejší cikán s basou v babiččině kuchyni než štětka z baráku, u který mě táta někdy nechával. Měla zaostalou dceru, která musela chodit metr od ní a špinavýho psa. Všichni byli tenkrát nějak víc  opravdoví, smutní a měli v mém životě místo.

Lidé chodí po ulici s cigaretami v ruce. Celá čtvrť je v mlze a vůně lesa jako by nikdy nebyla. Někdo volá na psa, bez světla nejsou stíny. Jdeš zkratkou, kde na cestě leží splihlé listí a neseš dvě teplé obálky. Tvé oči mají barvu mechu, když k jedné z nich přivoníš a  vybaví se ti létající drak ve tvých snech. Tvůj přítel. Spěcháš a na první provlhlé lavičce si sedáš, abys netrpělivě obálku roztrhal. Papír je tenký a příjemný na dotek, jen písmo je příliš malé. Chvíli se díváš a čekáš, až se ti objeví smysl. Pak čteš.

Čteš o zmlklosti stromů, vod a země. O tom, že Bůh je oběť, která zůstala v žalu a bezmoci nehybná jak hořící les. O měkké hebké zdi po které šplháme a říkáme jí život. O skulince, která se na té zdi udělala a o tvé možnosti nechat se požrat temnotou. Jsi jako puklý kámen a za zády cítíš teplý dech vlka. Tvé oči mají barvu chladného rána, když čteš o každém svém výdechu, který rozkládá tvé tělo na kousky a nádechu, jež ho dává zase dohromady. Začínáš se bát, aby se kousky poskládaly správně. Začínáš si uvědomovat nespočet smrtí, kterými si prošel. Když se nadechuješ, vzduch a věci okolo se lehce kloní k tobě a když vydechneš, vracejí se zpátky. Vše se zastavuje o tvé tělo, ale je jen otázkou času, kdy dílek nezapadne a ty budeš pohlcen. Tak dál pomalu čteš o světě za tou skulinou. O strážcích a svobodě, která tě rozdrtí. O lidech, kteří tu svobodu tuší a občas potajmu pláčou. Vlk už nervózně přešlapuje a ty víš, že tu druhou obálku už neotevřeš. Necháváš ji ležet na lavičce a vykročuješ. Vlk jde s tebou. Oba se ztrácíte v husté mlze mezi stromy.

Ráda jen tak jsem a tvářím se, že neexistuju. Vzpomínám na krásný lidi a sukně politý vínem. Na to, jak byli opravdoví a měli strach z rozžvýkaných tulipánů. Vzpomínám na sny a jdu znovu do té zahrady, kde ležím v krvi, zlomená v pase a na šíji mě líbá muž z Měsíce. Ráda se toulám, aniž bych někam šla a občas potajmu pláču.

Když vidím, jak mizíš v mlze mezi stromy a po tvém boku kráčí vlk, mám radost. Jdu k té lavičce, kde se ještě drží vůně tvého svetru a beru do ruky neporušenou obálku. Přivoním k ní a mé oči jsou jako zrcadlo. Odráží prošlapanou cestu a mlhavé počasí, ale za nimi je prázdno. Trhám ten dopis a jeho kousky se vsakují do měkké voňavé půdy.   

 

 


19 názorů

děkuju Ti

maracaibo
20. 03. 2009
Dát tip
Moc ráda čtu Tvoje povídky :-)

Vaud
05. 01. 2009
Dát tip
Škoda, že tam není nic o letní návštěvě jinak super !!! jako vždy*

Armand
03. 11. 2008
Dát tip
bomba *

StvN
31. 10. 2008
Dát tip
Měla bys psát víc. Je škoda, že vy ženský nejste schopné dělat něco pořádně.

no to se nic neděje.

Winter
30. 10. 2008
Dát tip
Aha, tak to jsem nevěděl, omlouvám se tedy.

winter - mongolský vlk je vždycky o mně... proto ho mám. stvn - tohle je taky celkem zbytečné, ale když sem to psala, bylo mi líp.

Winter
30. 10. 2008
Dát tip
Vanitas vanitatum - tak nějak ve více smyslech. Ale hezké to je - i když jen o sobě, čímž se ztrácí něco-jako-literární-apel-na-čtenáře. Nicméně jakože jo.

StvN
30. 10. 2008
Dát tip
Tohle však není zbytečné?

nepíšu, přijde mi to zbytečné. zdravím a díky

StvN
30. 10. 2008
Dát tip
Doufám, že píšeš i něco většího.

solomon
29. 10. 2008
Dát tip
kásně si to lehá

daddy
29. 10. 2008
Dát tip
**

guy
29. 10. 2008
Dát tip
dneska je dobrej den na čtení takovýhle věcí .. *

Norsko 1
29. 10. 2008
Dát tip
vtipné

neroušek
29. 10. 2008
Dát tip
*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru