kritik je tu požehnaně (a já jsem línej je číst), takže předpokládám, že kdybych něco k textu řekl, už bych jen opakoval jiné. Shrnu to slovem: tip :-)
Hezka momenta. Obsahove se mi zda trosku chudsi nez Rohliky nebo Studna, ale atmosfera je moc pekna. Cernousci jsou klise, ale nevadili mi. Kontrast je trochu prvoplanovy, ale funguje.Prijemne.
Krátké věty mne nepřekvapily, zvláště proto, že si vzpomínám na tvou kritiku u Kandelábra, že se ti nelíbí, jak má rozvleklé věty. :]
Ani změna času, které mne spíše vtáhla do textu.
Jediné škobrtnutí jsem měl na "kabátu s kapucou" ("kapucí").
Jinak zajímavé obrazy.
Za prvé to na mne působí trochu vykonstruovaně. Formálně, jazykově i obrazově sice skvěle, nicméně nic to ve mě nenechalo a já tady tip taky nenechám.
Dílo je rozhodně dobře zvládnuté po technické stránce. Opakování obrazů a slovních konstrukcí působí překvapivě dobře. Nechybí náznak tajemna či alegorie, vyrovnávání se s minulostí, ať už osobní či sdílenou, na malém prostoru je rozehrána zajímavá partie se spoustou možných příběhů v pozadí. Ale povídka to není.
Wintere, jsou lidi, kterým když něco nechutná, tak to označí za špatné, mnohdy škodlivé a nejradši by to i zakázali druhým lidem. Tady je diskuse marná. Ale dík, žes napsal.
Napsala jsem hned v prvním svém komentáři, že se mi to nelíbí nejen námětem(a to jsem zdůvodnila proč) tak ani stylem napsání..tedy formou. Další nelíbí se už vztahovalo k argumentaci StvNa (i tam jsem své nelíbí zdůvodnila) takže se napřed nauč chápat psaný text. A nechte už toho vytrhávání jednotlivých slov z kontextu...tak argumentují Ti, co nezvládnou pochopit větší větný celek.
Neříkám opak za každou cenu. Prostě jsem vyjádřila svůj názor a zdůvodnila ho , že je opačný od "většiny" zde podepsané mi je celkem jedno... dokonce jsem ani všechny komenty nečetla, právě proto, aby mě názor jiných neovlivňoval. Čau.
Dobírám si pouze to, když někdo své líbí/nelíbí vydá za bernou minci a ještě to čtyřikrát zopakuje - obzvláště toto opakování pak důsledně zabíjí všechen možný hovor. Což je ovšem stanovisko, které zde razím dlouhodobě.
Za každou cenu říkat opak může být i znakem automatické kontradikce, procesu, z něhož je myšlení provázející dítě nebo génia vyloučeno. Jako v tom slavném skeči.
Od teď jen do zpráv.
To víš, Winter, kdo neřve s davem ách může být jen dítě, nebo genius :-)))
...nech si ty urážky...já tě taky neurážím...
a mysli si na co chceš, ale když o tom budeš psát, tak tak, aby Ti to tichomoří nešplouchalo jen směrem ven...na maják :-) Se měj...a avi...
No tu se zase sešlo panoptikum géniů, celí dva.
-Hele, co kdybych vám řekl, že mrznoucí na zastávce myslívám na tichomoří? A to "tichomoří" je mou propustkou pryč. Je to stejné, jako když zlý kouzelník hypnotizuje lidi slovem Madagaskar.
-A že jsem jednou potkal plavce, jehož největší životní radostí bylo vyhrát a stáhnout cigaretu dvěma šluky? Pak tedy přestal plavat, ale člověk to byl šťastný.
Samozřejmě, povídka JE konstruovaná a občas to z ní nepříjemně čouhá, ale nemyslím si, že by byla překročena jakási únosná mez. V důsledku je totiž každé umění VŽDY a JENOM konstruované, vod toho se taky jmenuje umění, žeano. A kolikrát mám připomínat, že pokud někdo argumentuje stylem líbí/nelíbí má právo jen na jednu "kritiku"? Protože pak už jenom tlachá a tlachá, až utlachá nejen sebe, ale celé okolí.
Každopádně si stále trvám na tom, že Kandelábr by první dvě věty spojil, spojil by i třetí a čtvrtou, pátou se šestou a já bych si celou tu dobu liboval, jak se mi to čte. Samozřejmě, že narážím toliko na větnou skladbu a to ještě zpola vtipem, všiml-li si někdo - a vůbec, neberte moje jméno nadarmo, a když už, tak s avízem.
Točte se avíza točte, mám chuť se hádat...
Ach jo... takže opět stejné... řeší se osoba? Já Ti v prvním komentáři jasně napsala, že Ti ten text nevěřím,to je snad dost jasné a Týká se to textu . Nejsem sama, jak vidíš. Prostě je to slabý text, který cítím tak, že jsi jen něco chtěl napsat. A to chtění z toho trčí strašně moc a víc už mi avizo k tomuto neposílej. Dík.
Mrzí mě, že se opět místo textu řeší má osoba. Chtěl jsem si jen ujasnit, čím jsou černoušci nedůvěryhodní s ohledem na text. Díky za návštěvu a příště prosím řešme text.
ušetřete mě avíz, přátelé... k tomu, co jsem tu už napsala, nemám co dodat
Ale jo...hodím :-)
Tady nejde o moje "dětské chování" :-) tady jde o argumentaci StvNa :-)
StvN...nelíbí se mi tvé způsoby argumentace...je to něco jako když ve škole paní učitelka pokárá žáka za lumpárnu a on křičí, že Tonda si začal, nebo zlobil víc :-)
Vůbec jsem na nic nenarážela...to, že Ty to tak vnímáš jen svědčí o tvé vztahovačnosti :-)
Pokud máš namysli Janinu a její povídku o dívce hrající na klavír...tak té věřím, v té povídce je totiž poezie a proto se mi líbí... i když vím, že to co ona popisuje(zrůžovění stěn a změna chování posluchačů, rašící potos)...že to je nereálné...přesto pro mě uvěřitelnější, než Tvůj popis černoušků... a líp Ti to asi nevysvětlím:-)
No počkej, to už tak trochu saháš vůbec na můj tvůrčí postup, nezdá se ti? Samozřejmě, že píšu z tepla domova. A nepíšu proto, že bych chtěl informovat o tom, co se mi stalo (jak tu bývá hojně zvykem), ale píšu text, který má něco sdělovat. A je jasný, že text konstruuji určitým způsobem, aby odpovídal tomu, co chci sdělit a věř mi, že když píšu o koupajících se dětech, tak nechci sdělit primárně to, že jsem viděl koupající se děti. Je to obraz, který ve vztahu k ostatnímu textu ukazuje na nějaký přesah. Pokud mi má být něčí kritika přínosná, tak bych očekával, že čtenář v první řadě pochopí tohleto. To je jasný, že timhle způsobem můžeš strhat všechny spisovatele od Kafky až k Čapkovi a vrchol literatury budou příběhy z Napsáno životem. Řehoř Samsa, žejo.
Pochopil jsem, že svou poznámkou narážíš na to, co jsem napsal pod povídku Janiny. Zajímalo by mě, čím ti její povídka přijde uvěřitelnější než tato.
Černoušci ničím...ale Ty celou povídkou...chceš to natvrdo?
Připadá mi, že sis ji cucal z palce... a to dost velkou silou...
Jinak si nemysli, že Tě nemám ráda... neznám Tě a píšu jen to, jak se mi jeví to, co jsi tu stvořil...čau :-)
Čím přesně pro vás nejsou černoušci důvěryhodní?
Takže... chlapec asi během povídky vyrostl :-)
...nechci to zesměšňovat, ale je to takové rádoby na efekt. Nevěřím Ti totiž. Nevěřím Ti z té povídky ty černoušky, ani to každodenní koupání chlapce vychovaného na venkově u dědy pod pumpou. Kdyby měl tolik silné vůle, nehulil by. Navíc, kuřáci "hlení" i když nejsou nastydlí...je to příznak chronické bronchitidy :-)
A jinak ani stylem psaní se mi to nelíbí...ne nezaujalo.
Ty děti tam jsou kuli Kongu a Nigeru, ne kuli chudobě. Závidim jim.
Jo pěkný moc, to opakování je efektní; jen ty africký děti... symbol chudoby. Každýho při slově hlad, chudoba atd. napadají jedině africký děti... ale to sem nepatří :) fajn.
Ahoj holky. Změna času je záměrná. Díky za pozorné čtení.
Každým dalším čtením se mi to líbí trochu víc. Má to svojí zvláštní atmosféru a africký děti tak jak je zmiňuješ nejsou vůbec klišé.. Líbí se mi střídání chlapec - muž. Kontrast zimní řeky a sněhu tady a Konga a Nigeru. Taky jsem se trochu pozastavila nad tou změnou času, ale nijak nevadí.
Umíš nahlížet pod hladinu běžných okamžiků a lidí.
Ve třetí části jsem si všimla přechodu z přítomného času do minulého(směje se a říká:... Chlapec zakašlal a řekl), ve kterém pak už vyprávění zůstane. Nejdřív mě to trochu rušilo, ale pak jsem si uvědomila, že ten přechod nastane ve chvíli, kdy muž začne mluvit o dětství. Byl to záměr?
Myslel jsem na Kongo a na Niger a na malé černé africké děti s velkýma kulatýma očima navrch hlavy a chtěl jsem být malé černé dítě v srdci Afriky a mít velké kulaté oči navrch hlavy a běžet prachem úplně nahý a pak skočit do Konga a do Nigeru a cákat na ostatní tak dlouho, dokud by nás nezahalila pára.
Kapka po kapce i skálu jednou.
Čtu tě poctivě, ale zatím jsem nepukl. Třeba už příště.
Jen počkej, až ti to StVn zkritizuje ! (:-D
děti v africe, o kterých píšeš, si nemohou dovolit teplou vodu? jako že v teplárně tomu paneláku ve kterém bydlí přiškrtili kohoutky za neplacení?
"myslenka" je dost plytka, cele je to takove "roztomile" zamysleni jakych kazdodenne mame desitky (nic velkeho).
Hezké. Zručná práce s kontrastem, jeho zdůrazňováním a podtrháváním, to mám rád. Neustálým "říkal" zdůrazňuješ tu vyhraněnost mezi oběmi hlavními postavami, kdy je vypravěč zcela jeasně načrtnut přest, že jaksi "nemluví" - což, logicky, vyústí v jediný možná závěr, ten, který jsi napsal.
S těmi dlouhými/krátkými větami jsem problém neměl, i když, pravdam už první dvě vět mohly být spojeny do jedné, Kandelábr by to tak napsal .)
Početl jsem si. Mimochodem
Zima je tady!
jj, jsem už na písmáku úplný fenomén.))
oči navrch hlavy - jsem si to představil.. dobrej sci-fi film:)))
jinak fajnový, i když je zajímavý jak neustále dáváš ty klišé obrazy, který to možná i srážej a pak neni divu, že g b show píše, co píše
jsi schovaný cynik
otázkou jen je, jak moc schovaný
Tak mi nějak přijde, že ses zhlédl v pozových krátkých větách a trochu si je přeješ napodobit, ale zatímco on se čte lehce, u tvého textu se zadrhávám. Možná to neni pravda, ale i kdyby, pořád je to to první, co mě napadlo. Ta úsečnost ti nesedí. Úplně z toho na mě čpí koncept zohledňující průměrného čtenáře, který není schopen pochopit větu, která má více než deset slov. Přijde mi to prostě nepřirozený, zvlášť ke tvým dřívějším textům.
Je to dobrej text a čte se víckrát. Vyvolává asociace, u mě funguje. Fajn*
přijde mi spíš jako experiment co čtenář od jakože renomovaného povídkového písmáka sežere:)
nebo aspoň mě se to nějak zvlášť nedotklo. odnikud nikam a uprostřed řídko:)
Jediná studená voda, kterou jsem ochoten akceptovat, je ta v pivu.