Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

portské v mém domě

10. 03. 2009
21
29
3565
Autor
řádek

můj dobrý přítel Mínotaurus

se mi svěřil

že si nerozumí se svým domem

 

v tom mém

popíjíme třicetileté portské

a já po všech těch cestách

mlčím

zatímco on

zabíhá do detailů

 

je jisté

že jsou i bolestivější zranění

jsou mnohem větší zrady

a konec konců

existuje i smrt

 

přesto

rozumím

 

jeho únavě

 


29 názorů

...jo*

sepiolite
22. 03. 2010
Dát tip
"zabíhá do detailů" - tam by pro mě mohla skončit za tuhle část, která je bezva °

řádek
18. 06. 2009
Dát tip
Je mi ctí, Pohádkářko :) Děkuji

LaMouette
31. 03. 2009
Dát tip
mno jo.. sak wono bludiste da samo wo sobje docela zabrat.. cili ja se tez te unavje nedivim..:-) pekne si to napsala.. *

Eriu Crann
23. 03. 2009
Dát tip
Ach, také si nerozumín se svým obydlím... příliš ho znám a není z něj jiné cesty než té jedné, ohrané... O to hůř se vrací... Jsou mnohé způsoby labyrintu, čím prostší, tím únavnější. Nejtěžší cesta bývá ze sebe samého.

řádek
12. 03. 2009
Dát tip
Uvisu: máš smysl pro zachycení detailů skutečnosti :-)))

řádek
12. 03. 2009
Dát tip
Urvisu: neblázni, s kritikama je děsná práce :) Jednodušší je jednou za čas si bolestínsky zplichtit pár veršíků :)))

řádek
12. 03. 2009
Dát tip
avi

řádek
12. 03. 2009
Dát tip
Urvisu: připadlo-li Ti, že se zdráhám odpovědět z nedostatku porozumění či chutě, mohu jen zdůraznit, že jsou to zbytečné obavy. Čas potřebuji na formulace svých odpovědí, chci jim věnovat patřičnou pozornost, neboť mě taková debata baví :) Jsem obecně toho názoru, že si lze cokoli jakkoli vyložit. Nicméně, to samo o sobě nemá ještě s pochopením či se srozumitelností díla nic společného. Vnímám rozdíl mezi svébytným dílem a komunikací umělecké skupiny (uvnitř či vně), která může probíhat též na platformě uměleckých a „uměleckých“ děl. Tato jsou však primárně určena ke komunikaci mezi umělci, resp. k prezentaci vzájemných názorů, vyjadřuje reakce na okolí a potažmo na sebe sama. Nicméně, úloha těchto „komunikačních“ děl spočívá především v přímém, konkrétním sdělení mezi určitými lidmi. Jejich umělecká hodnota není až tak podstatná. Její podstata a důležitost stojí na vlivu, které takové dílo má v rámci uměleckých skupin (vliv na okolní svět bývá prakticky nulový). U těchto děl toleruji nesrozumitelnost, elitářství, povýšenost, nesmyslnost postavenou na jediné pointě a ego. Nicméně, pro mě jako pro diváka (čtenáře) je takové dílo primárně nepodstatné, nenaplňuje mě, nemá pro mě smysl. Ale chápu jeho smysl v celku. Taková díla akceptuji v případě, že jejich autor netvrdí, že jsou něčím víc. Což ovšem tvrdí většina autorů… :) A s tím mám osobně dost velký problém :) Pak existují svébytná díla, která obsahují to, co Ty trefně nazýváš „Skutečností anebo Iluzí o Vesmíru, kterým lze přisuzovat umělecký přesah jako ryzí vlastnost. Tato Skutečnost a tyto Iluze jsou tím pravým poselstvím Stvořitele.“ Tato díla – a je jich nepatrné množství – překročí onu hranici komunikace. U těchto děl pak očekávám přesah, myšlenku, hloubku. Nemusí se mi primárně líbit. Mohou mě rozčilovat. Nebo naopak. Můžu si je zamilovat. Mohu jim neporozumět, ale není to chyba, jen odlišná zkušenost. Pro tato díla jsem já, resp. divák, jejich nejdůležitějším partnerem. (Dílo, které si autor tvoří sám pro sebe, má smysl v kontextu jeho tvorby, ale ne v umění primárně.) Takové dílo nemusí být hned jednoznačné. Ale nabízí klíč. Jen se musím umět dívat a musím mít trpělivost. Myslím, že by mě takové dílo mělo dovézt k tomu, co chtěl sdělit autor. Jenomže tady je ten kámen úrazu. Autor musí mít co sdělit. A takových autorů (jedno čeho) je jako šafránu :) Taková díla neakceptuji pouze. Taková díla vstřebávám, nasávám, absorbuji. Nejednoznačnost v poezii, ale i ve výtvarném umění je na tom stejně. Dává svobodu, umožňuje hledání, ale pouhá nejednoznačnost díla či velkohubost je jen ukázkou bezradnosti autora :)

řádek
12. 03. 2009
Dát tip
Běžně se dá sehnat desetiletý, pokud vim. V dobrých obchodech i starší. Starší spíš na objednávku, ale zas takový problém to není. S ročníkem 42 zkušenost nemám, ale bude-li příležitost, klíďo se nechám svést :)))

Vaud
12. 03. 2009
Dát tip
:-)) portsky je vyjimecne rocnikovy, protoze jde o smes :-)) ale pil jsem portsky u jednoho soudce v Portugalsku, co bylo rocnik 1942, tak vim, ze existujou stary jinak v CR neexistuji temer vina starsi roku 1945, protoze vse u nas vypila Ruda armada behem osvobozeni :-))

řádek
12. 03. 2009
Dát tip
aleš: vzdávám to! ;))))

já bych tedy s třicetiletým chlapem nic mít nechtěl :o)

řádek
12. 03. 2009
Dát tip
Eh, tak to vezmu postupně: mořský koník: a tak občas se mi to přihodí, akorát mě ty básničky zas tak nejdou a píšu jen když se tak nějak přihodí :) Spíš se věnuju jiným žánrům. Oleandr: děkuji Oldjerry: někdy si spíš připadám jako ten pamatáník, než pamětník :) Rampoušek: já to furt říkám, že tajemství se má prozrazovat jen po troškách. Urvisu: na Tebe si musím vyhradit trochu času. avox: zabralo to? aleš: mlsání je prý hřích. Inu, žiji v hříchu. Vaud: s třicetiletým si daj říct i chlapi, taková je má zkušenost :) Ferry: díky, každý z nás má svůj labyrint..

Ferry
11. 03. 2009
Dát tip
Kde sis to byl pro inspiraci? Mínotaurus si stěží porozumí s Labyrintem, ale lze mu doporučit studium Feng šuej. Spíš,než to portské, vždyť to jsou perly svi.... - teda: bejkům... t*

Vaud
11. 03. 2009
Dát tip
Portske!! Tawny, rubby nebo white? Po portskem zeny leti :-)) *

ano, dobrá pochutina...

avox
11. 03. 2009
Dát tip
taky mám s mým domem problémy... asi si dám sklenku, večer... */

Rampoušek
10. 03. 2009
Dát tip
překvapení i na mé straně řádku :) *

Oldjerry
10. 03. 2009
Dát tip
pro věkovité pamětníky památník

oleandr
10. 03. 2009
Dát tip
líbí

řádek píšící... příjemný úkaz... dílko mě potěšilo :o)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru