Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seProzaici, píšete denně?
29. 09. 2009
3
144
5459
Autor
MeTB
Ptám se jen tak, čistě z osobní zvědavosti. Vy, kteří tu publikujete prózu: píšete denně?
Máte limit, třeba 500 slov jako Greene?
Píšete, i když nemáte chuť?
Díky.
Máte limit, třeba 500 slov jako Greene?
Píšete, i když nemáte chuť?
Díky.
144 názorů
Armin Tamzarrian
28. 10. 2009Pišta_Hufnágl
28. 10. 2009Pišta_Hufnágl
28. 10. 2009Pišta_Hufnágl
28. 10. 2009Armin Tamzarrian
28. 10. 2009Valerie a týden divů
28. 10. 2009Pišta_Hufnágl
28. 10. 2009Armin Tamzarrian
28. 10. 2009Pišta_Hufnágl
28. 10. 2009Armin Tamzarrian
28. 10. 2009Armin Tamzarrian
28. 10. 2009Armin Tamzarrian
28. 10. 2009
Domnívám se, ze na základě příspěvků, vložených do této diskuze během posledních dvou dnů, je možně usuzovat, kteří uživatelé Písmáka píší, i když nemjí chuť.
(Zřejmě se k nim také řadím.)
Ty se chováš jako rozmazlený spratek, kterému se šláplo na kuří oko. Nechápu, proč to děláš Niki.
Nicollette
07. 10. 2009
Jestli je něco strohého a technického, tak je to syžet Vln.
Nicméně bude asi těžká diskuse s nekritickým fanouškem čehokoliv.
Ostatně diskuse byla o způsobu psaní, ne o konkrétním textu, ať už vznikl jakkoli.
Nicollette
06. 10. 2009Pišta_Hufnágl
06. 10. 2009Pišta_Hufnágl
06. 10. 2009
pišto, když napíšeš "mě", nemyslíš tím náhodou sebe? jako nechci ti radit, když jsi porotce superstar, ale...
aleš-novák
06. 10. 2009Pišta_Hufnágl
06. 10. 2009
Marvin je estét. To se pozná podle toho, že si i s kritikou počká na 21:21:21.
Pišta_Hufnágl
05. 10. 2009
Nicollette, pokud se tobě Vlny líběj, tak to vypovídá něco taky o tobě, ne o knize :)
Jo, takže pokud se mi nelíbí kniha, která se tobě líbí, tak jsem debil:)
Bravo Niki.
Nicollette
05. 10. 2009Nicollette
05. 10. 2009
Tak zrovna Vlny je dobrej odpad. A Woolfová je právě ten příklad umělce, který své umění prosadí ne díky tomu, že by to umění samo o sobě bylo dobré, ale proto, že se ho snaží prosadit. Když toho napíšeš hodně a budeš to rozesílat po nakladatelstvích a budeš to neustále někomu nutit, tak to nakonec někomu vnutíš, vždycky se najde někdo, kdo ti to pochválí a už to jede. Píší se recenze, jsi v povědomí veřejnosti a uchytíš se. Viz např. Měrka.
Píšem vtedy, keď dostanem silný impulz. Nie je to denne, nie sú to vopred určené limity.
Nicollette
04. 10. 2009DerchanModrodenna
02. 10. 2009
Poezii psát denně prostě nedokážu. Prózu psát denně lze, ale výkonnost a zejména invence a kvalita kolísají. Některé týdny práce odsýpá, ale pak je třeba dva tři týdny pauza. Pokud jde o delší útvar (mé zatím nejdelší knihy mají 160 a 190 stran), nedokážu je prostě napsat jedním tahem. Konstrukce musí zrát a často je třeba rešeršovat. Co je možné dělat plánovitě, jsou následná opravná čtení. K jednou napsanému textu jsem schopen dělat opravy s rozsáhlými zásahy skutečně plánovitě (třeba 40 stran týdně).
Kratší útvary (do 10-20 stran), to je něco jiného. obvykle je celá koncepce jasná a síly stačí na napsání z jedné vody. takto vznikly všechny texty na Písmáku. Ovšem pak se opravují díky laskavým čtenářům.
Pro VT Marvin:
Můj první příspěvek byl odpovědí na otázku z 'námětu' diskuse; nic víc.
Můj druhý (delší) příspěvek je reakcí na příspěvek uživatele Fuk, který zavrhuje řemeslo a preferuje umění. Těžiště prózy (přesněji řečeno výsledného produktu) je ze tří čtvrtin dílem řemesla. A to si ne každý dokáže představit.
Jo Lakrov. s prozou je to predsa len trochu ine.
ja som tou "grafomaniou" z mojho prvotneho komentara narazal presne na tento "webovy model". samozrejme nejde to aplikovat na vsetkych. ale drviva vacsina skratka len potrebuje tu reflexiu od citatela. a to na vsetko co ho napadne. nemaju dostatocnu sebareflexiu.
kvalitne diela vyhcadzaju zvacsa z dielne nie tak casto/pravidelne pisucich autorov. si myslim.
z netu poznam len malo ludi ktori pisu ozaj kvanta ale zato kvalitne....prozu moc necitam, teraz mi napada len Edo Elat napriklad.
Pro Fuk:
Začnu otázkou: Co dělá prozaik, když nepíše?
Přece čte, co napsal včera, a přemýšlí, jak to dnes napsat lépe :-)
Tato diskuse je směrována předevšim na prozaiky a próza obvykle nevzniká metodou 'z jedné vody šup na plot', nýbrž postupným opravováním (nemyslím garamatiku) původního textu, jeho opakovaným čtením a dalším opravováním...
Nepředpokládám, že si zde každý uvědomuje, že i tyhle 'řemeslnné' činnosti spadají pod pojem 'psát prózu' (ony totiž ty 'řemeslné' činnosti přispívají z získávání zkušeností víc, než psaní další nové prózy s absencí občasné revize již napsaného). Spíš si myslím, že zde (tj. na webu) převládá próza typu 'napsat - zkontrolovat pravopis - zveřejnit - zapomenout'. O tom, v čem spočívá skutečná práce 'prozaika', tu má ponětí jen několik autorů, z jejichž textů je to obvykle na první pohled poznat.
Vydávat lenost věnovat se textu za umění je netolerovatelné. U miniatur to občas projde a je to jeden z důvodů, proč jsou ve webovém publikování tak preferované.
Pro VT Marvin:
Nemyslím si, že kdo píše jen občas, má-li chuť a čas, nemůže být ostatečně zdatným autorem. Z mého předchozího diskusního příspěvku (29.09.2009 15:06:46) vyplývá spíš opak.
ano, zle som sa vyjadril. (i ked s tvrdenim ze ide o chybu by som polemizoval. pisanie je take subjektivne, ze pausalizovanie nie je, myslim, ten spravny pristup)
takze ano. je to remeslo. take remeslo, pri ktorom potrebujes aspon stipku talentu, v neposlednom rade cit pre toto remeslo.
a so spravnou davkou intelektu sa da docela dobre naucit.
samozrejme, ide o umenie aj v pripade poeta natus aj v pripade poeta doctus.
Hm, myslím, že když to uvážíš, najdeš ve svém tvrzení chybu. Každé umění je nakonec přes všechno to božské a inspirující také docela obyčejné řemeslo - to když se střetává se skutečným světem a dostává formu.
A dokonce i básnící potřebují trénovat. Když netrénují a když většinu z toho, co napíší, nevyhodí, píší, no, dejme tomu jako básnící tady na Písmáku.
to neuznavam.0
pisem, "ked to na mna pride".
umenie produkovane z trenovanosti pre mna nie je umenie. a vo vacsine pripadov je to aj poznat.
ale tak to su prozaici. budis. v tom sa neorientujem.
Ne Fuku, to si nerozumíme. Nejde o grafománii. To, že někdo napíše 500 slov denně neznamená, že je grafoman, podobně jako když někdo hraje denně na hudební nástroj nebo třeba šachy neznamená, že trpí, inu, úchylným nutkáním hrát. Zkrátka ho to baví a trénuje tím tu dovednost.
Valerie a týden divů
30. 09. 2009Valerie a týden divů
30. 09. 2009aleš-novák
30. 09. 2009
Kamil - to není pravda, já jednou šťoural do želvy. Nepřevrátila, nezatřepala. Kousla mě.
K tématu - denně nepíšu ani náhodou. Ke psaní musím mít nápad, "šťávu" a chuť. Limit je "vyčerpání šťávy".
Kamil Sikora
30. 09. 200957188418432178751875
30. 09. 200957188418432178751875
30. 09. 2009Armin Tamzarrian
29. 09. 2009
katugiro ,je problém naučit se správně ,používat češtinu? (Píše se gzahození!! :) )
Armine, je problém naučit se správně používat interpunkci? (nic ve zlém :) )
Armin Tamzarrian
29. 09. 2009
hehe. zase si pobavil, papouchu. hlavně tím: "navážel a dokázat to mohu. ale ne tobě a tady." parádní smyčka! gratuluju!
Navážel, nemilý narvahu, navážel a dokázat to mohu.
Ale ne tobě a tady.
A dokud se nepřestaneš chovat jako hovado a napadat lidi, tak ti to budu mazat.
Dál o tom diskutovat nehodlám.
do nikoho jsem se nenavážel. a jak jistě víš, milý papouchu, nemohu to dokázat, protože jsi můj příspěvek smazal. navíc, když mluvíš o "navážení", uvědom si, že ty sám se "navezeš" do každé nové diskuse. ale to ti asi stále nedochází. bohužel.
příspěvky zásadně nemažu. Mažu idiotiny, kdy se někdo (narvah) do někoho bezdůvodně a blbě naváží.
a nemažeš to ty, syde? to by mě nepřekvapilo, kdybys ten lůzr byl ty, hehe
Pišta_Hufnágl
29. 09. 2009
ste dobrej couple. jeden maže, druhej provokuje. fakt se bavím jak nikdy, hehe
Pišta_Hufnágl
29. 09. 2009Pišta_Hufnágl
29. 09. 2009
Poslední dobou jsem nějak vypadl, takže spíše co tři dny nehledě na náladu, chuť. Minimálně je to fajn příležitost přezkoumat formy.
Valerie a týden divů
29. 09. 2009
No to je sice pravda arte, ale zase spoustu lidí nebaví psát do šuplíku (třeba mě). A vzpomeň si, jak se zrodili různé zajímavé blogy z deníčků. Prostě časem se člověk tímhle způsobem vypracovat může, pokud chce. Teď jde právě o to, jestli to bere jako cvičení a snahu se zdokonalovat. Samozřejmě, že jsem nemluvil o tom, že mají twitovat a psát nějaké blbosti. Myslel jsem denní cvičení v postřezích ze života a snaze dávat tomu čím dál lepší a lepší formu. Uvědomme si, že to platí o každé lidské činnosti a že spousta psáčů tímhle začíná (i já začínal deníkem).
Pišta_Hufnágl
29. 09. 2009aleš-novák
29. 09. 2009aleš-novák
29. 09. 2009
...se musí taky myslet a neplácat páté přes deváté.
No to řek ten pravej :-P :-)))
Valerie a týden divů
29. 09. 2009
Ovšem, když se tak člověk nad tím zamyslí, člověk by vlastně měl!
To máte jako s hrou na piáno - cvičení dělá mistra.
Takže pište denně, publikujte si klidně všechno, co vyplodíte na svých blozích, třeba si to čtenáře najde.
No a na Písmáku publikujte jen to, co podle vás stojí za to a chcete na to slyšet názor. Lepší recept asi není.
Denně nepíšu; rozhodně ne pod tlakem nějakého úkolu (500 slov) nebo 'hodinovky' ('od osmi do devíti'). Píšu téměř denně; nebo čtu posuzuju a upravuju -- to když 'nemám chuť psát'. Nebo si jen dělám poznámky. Padne na to dost času -- víc, než si 'chatující básníci' vůbec dokážou představit. A domnívám se, že čas, který leckdo tráví na Písmáku či jiných literárních webech, nemá se psaním nic společného.
Kamil Sikora
29. 09. 2009
Omlouvám se za překlepy, nemám na klávesnici vyznačená písmena s interpunkcí: takže jelikož a píšu, samozřejmě.
Jelikoř mi přišlo avízo, odpovím.
Pášu téměř denně, především večer, a to zejména z toho důvodu, že mám věčně rozpracovaný nějaký příběh s obsahem řádově v desítkách stránek; denní limit se pohybuje kolem 1 strany A4 v počítači nebo 2 stran A5 ručně v linkovaném sešitě.:) Když svůj denní limit z jakéhokoliv důvodu nesplním, jsem nervózní a snažím se ho co nejdříve dohnat. Chuť psát mám takřka nepřetržitě.