Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Marsyas is not dead!

09. 03. 2011
18
26
5332
Autor
aleš-novák

Pro všechny možné revivaly devadesátých a bůhvíjakých dalších let jsem měl jen slova pohrdání. Až do včerejška. Ne, nenavštívil jsem koncert Michala Davida. Prožil jsem příjemný večer ve společnosti první dámy českého folkrocku. Ale popořádku:

 

Před pár lety jsem se účastnil v Mostě srazu základní školy. Akce se konala na školním hřišti, byl to sraz všech ročníků dohromady, protože základka se měla rušit, dnes tam funguje jakási obchodní akademie. Na   hřišti bylo podium, na podiu kapela a ta vydávala povědomé zvuky. Když jsem se zaposlouchal pozorněji, zjistil jsem, že jde  písničky tehdy již zesnulého Petra Kalandry. A dobře je hráli ti chlapci! Od té doby jsem si tu kapelu pamatoval. Říkal jsem si, že až budou hrát někde poblíž, půjdu se na ně podívat. Jenže sliby-chyby, znáte to.

 

Až včera. V paláci Akropolis na pražském Žižkově  se konal koncert, který mě zaujal už svým obsazením. Petr Kalandra Memory Band (dále PKMB, jde o tu kapelu ze srazu), Zuzana Michnová a Oskar Petr. Spojení těch jmen není náhodné, Zuzana a Oskar jsou zakládajícími členy skupiny Marsyas, která v českém folkrocku má významné místo. A Petr Kalandra byl na začátku taky u toho.

V původním složení vydal Marsyas jen jedno album (Marsyas, Supraphon 1978). Jenže Oskar Petr odešel do exilu a kapela v pozměněné sestavě dala dohromady ještě  další dvě alba (Kousek přízně, Supraphon 1982 a Jen tak, Supraphon 1984). Podle oficiálních zdrojů (www.marsyas.cz) se za desku Marsyas považuje ještě album V Přítmí (Spraphon 1989), ale já už bych ho řadil spíš do sólových desek Zuzany Michnové.

 

 Pak se muzikanti rozešli, Zuzana Michnová pokračovala v rockovějším stylu, Petr Kalandra se spojil s Janem Spáleným do Amatérského sdružení profesionálních hudebníků, aby později mohl i z tohoto seskupení odejít a těsně před koncem minulého století vydat dvě samostatné desky se svými verzemi písní Boba Dylana a dalších. Víc času mu nebylo dopřáno, zemřel v roce 1995.

 

Koncert v paláci Akropolis byl dobře kořeněnou směsí všeho, co kdy z dílny Michnová-Kalandra-Petr vyšlo. Úvodní blok obstaral PKMB s frontmanem Mírou Kuželkou. Vybral několik Kalandrových songů a interpretoval je tak věrně, že při zavřených očích bylo možné si představit samotného Petra Kalandru. Doprovodný band šlapal bezchybně, zcela excelentní byl pak hráč na foukací harmoniku (jméno jsem si bohužel nezapamatoval), který v sólové skladbě Mašinka bravurně převedl co se dá i s takhle malým nástrojem dokázat.

Oskar Petr se uvedl dvěma songy z vlastního alba Fabrica Atomica, i tady mu PKMB zdatně přizvukoval. Legendární píseň Zmrzlinář z prvního alba Marsyas vehnala nejednomu  pamětníkovi téměř slzy do očí, nepamětníkům pak vyvolala příjemné mrazení v zádech.

Vstup Zuzany Michnové na scénu vyvolal v nabitém sále vlnu nadšení. Při písni Marsyas a Apollón  jí na malé violoncello doprovodil i Olin Nejezchleba, další z členů Marsyas. Ten si taky bravurně vyseknul zpěv v Horských lázních. Zuzana Michnová dávala i své osvědčené kousky z nemarsyasovských alb jako Sám ví líp, a S Luisem . Když přišla řada na Hrnek , celý sál (naštěstí bez židlí ) už byl ve varu. Večer gradoval vícehlasými refrény Kalandrovy písně Břímě a končil uklidňujícím Klepu na nebeskou bránu , už bez Oskara Petra a Zuzany Michnové.

 

Hudebně neměl víc než dvouhodinový program chybu, když nebudu počítat opakovaný začátek první písně Oskara Petra, kdy bylo potřeba doladit kytaru s houslemi. Náhodný návštěvník (ale kdo by se na takovémhle koncertě octnul náhodně, že?) by možná trochu pozvedal obočí nad patetickým průvodním slovem Míry Kuželky, který měl několikrát potřebu divákům připomenout, že Petr Kalandra se na to všechno shora dívá.

Kuželka ovšem, zejména v druhé půli koncertu, dával naplno pvolný průchod  svým pocitům štěstí  a radosti z toho, že si může zahrát se Zuzanou a Oskarem.

 

Zuzana Michnová byla ve skvělé formě („bubeník mi říkal, že se mu o mě zdálo…mučili jsme ho a dusili, ale neřekl co“), viditelně si koncert užívala. Oskar Petr dokonce do Zmrzlináře přidával aktualizované texty. Prostě takový pohodový retro večírek. Je dobře, že někdo dostal ten nápad  postavit na podium Zuzanu Michnovou a Oskara Petra, PKMB jim byl velmi důstojným partnerem, i když jde o muzikanty o generaci mladší.

 

Celá sestava bude takhle vystupovat až do léta (šňůra se jmenuje Tour 2011). Pokud máte tuhle muziku rádi, určitě si nenechte ujít  některý z dalších koncertů.

 

jedna videoukázka z mnoha, které jsou na youtube

 

 

 (10.3. Žďár nad Sázavou / 15.4.Ostrava / 2.5. Praha  / 3.5. Praha  / 6.5. Karlovy Vary / 13.5.Plzeň /  21.5.Písek / 26.5. Kladno / 3.6. Slivenec / 9.7. Domažlice / 16.7. Ostrava / 23.7. Postoloprty / 24.7. Náměšť n. O. / 28.7.Plzeň / 20.8. Trutnov /  27.8. Ústí n. L. /30.8. Uničov / 8.9. Praha) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


26 názorů

8hanka
18. 03. 2011
Dát tip
skvele spominanie...musela som si hned pustit Zmrzlinara a S Luisem bude nasledovat...idem este pohladat Hrnek...dakujem za pripomenutie:)

díky Ivčo :o) ještě jsem přidal odkaz na video...

Toscana
11. 03. 2011
Dát tip
tichá závist, Aleši - ale celá jejich šňůra je pro mě tak totálně z ruky, že je nerealizovatelné jít se na ně podívat na živo. Nicméně díky za podrobný popis, když mi nezbývá než spokojit se jen s ním. *

Falinor
10. 03. 2011
Dát tip
berg: jojo, info tady: http://www.janspaleny.cz/janspaleny/koncerty.php

berg
10. 03. 2011
Dát tip
Jo Marsyas, ouplně mě jímá sentiment.÷) A Kalandra pak chvíli hrál i s J. Spáleným v ASPM, to byla taky zajímavá grupa výbornejch muzikantů. Ostatně, teď jsem někde slyšel, že Spálený hraje pořád, docela bych ho rád slyšel naživo i po pětadvaceti letech.

tušil jsem to...tím se všechno vysvětluje :o)

Falinor
10. 03. 2011
Dát tip
aleš: STS Chvojkovice-Brod

Delahaye
10. 03. 2011
Dát tip
velmi pěkná recenze .. má šťávu T.

Falinor: v patnácti? Zřejmě dobrej oddíl :o) Kiw: veteráni jsou překvapivě životaschopní... Hladík, Mišík, Prokop... uvidíme, kde bude za čtyřicet let třeba Aneta Langerová.

jejdavilda
10. 03. 2011
Dát tip
A ten Milan Schelinger to snad nedá dohromady nikdy

Od listopadu 2006 jsem v našich klubech navštívil slušnou řádku koncertů (Jazz Q, Modrý efekkt, Framus ...) už tu dlouho nebudou. Někteří už odešli. Doporučení od Aleše doporučuji i já.

Falinor
09. 03. 2011
Dát tip
když si tady čtu ty komentáře, tak jsem na sebe docela hrdej, že v patnácti jsou mi tyhle všechny jména dobře známá :D mám rád českej bigbít, díky za tenhle článek!

Háber
09. 03. 2011
Dát tip
hej * marsyas si pamätám *

ja byvh jen s dovolenim dodala ze jako literarni utvar je napsano perfektne T

Aleši, však já to nemyslel ve zlém, viz :)))

Kamile, ve dvaceti nemůže znát všechny klasiky...

Člověk, který se veřejně přizná k tomu, že nezná Michnovou, či Kalandru, aspiruje na čestný titul Kulturní Jelito 2011. Vřele ti doporučuji tuto neznalost napravit:)))

Neznám ani jedno z těch jmen, ale hlavně že sis to užil :-)

Ferry
09. 03. 2011
Dát tip
Tak ráda vidím, že to vyšlo !!!!!!!!!!

No jo, Marsyas. Ještě je mám schované. Jednou si tu sbírku vinylových placek opravdu přehraju. Zatím je mám schované za knihami, které si taky jednou opravdu přečtu. (-:

je to tak. Sám jsem byl překvapen, kolik textů jsem byl schopen zpívat s nimi...a to jsou songy dvacet a více let staré.

Kdepak, revivaly a tribute bandy mají svoji platnost, protože reprezentují dobu, kdy se ještě muzika hrála rukama a vymýšlela hlavou. A kdy muzikanti byli slavní proto, že znamenitě ovládali hudební nástroje. Často se jedná o hudbu prověřenou časem, o hudbu, která získala statut legendy, o hudbu, která kupodivu snese i opakovaný poslech. (Není třeba vysvětlovat - narozdíl od čeho, že. Stačí si pustit rádio.)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru