Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Slohovka

27. 04. 2011
16
30
4047
Autor
Edvin1

Mnozí autoři zde opěvují své bývalé učitele, hlavně češtináře. Já jen jednu, se kterou jsem směl být v jedné třídě pouhé tři měsíce.

Dveře naší třídy se otevřely, ale místo jednookého češtináře vešla půvabná dívka. „Nějaký čas budu vašeho pana učitele zastupovat,“ řekla, a hned se do vyučování dala s úsměvem a s vervou. Byla krásná. A chytrá. A nosila plisovanou sukni.

 

Při hrách jsme ječeli a skákali jako posedlí, ale když nám recitovala básně, nebo předčítala ze svých knih, ani jsme nedutali. Seděl jsem ve své oslovské lavici docela vzadu a sám. Tak rád bych se zapojil, vždyť ona byla očividně ve stejném čtenářském klubu jako moje nejstarší sestra, jejíž novinky jsem tajně propašovával do svého pokoje. Četl jsem je v noci, ve světle pouliční lampy, když maminka a všichni sourozenci spali.

 

A pak přišel onen pátek třináctého. Dvě hodiny na slohové práce. Přede mnou ležel sice nový, čistý, ale neobalený sešit. Náš „Pirát“ jako by byl duchem mezi námi. Ve vzduchu bylo cítit napětí.

 

Na tabuli začala vypisovat témata. Všechna o prázdninách. Byla tak široce pojatá, že se do nich vešel kdokoliv, ať už byl s rodiči u Baltu, na táboře, na chalupě, či na chatě. Ale já jsem se do žádného nevešel. Vždyť já nikde nebyl! Téma „Jak jsem s klukama kradl nezralá jablka“ tam prostě logicky nemohlo být. Ano, ještě tam bylo něco o prázdninách u babičky, to by se mi líbilo nejvíc. Ale smůla! Já žádnou babičku neměl. Poslední mi zemřela dva roky před mým narozením.

 

Koukal jsem kolem sebe, do oken, na stejně rozpačité zátylky děcek přede mnou. A pak jsem uviděl její tvář. Seděla za svým stolem a mezi všemi těmi hlavami se na mne dívala. Jen náznak úsměvu. Jako by říkala: „Zkus to!“ Vzal jsem do ruky pero, otevřel sešit, zhluboka se nadýchl, a začal lhát:

 

U babičky

Na prázdniny jezdím nejraději k babičce. Je tam veselo. Jen když prší, tak není moc co dělat. A tak jsem jednoho dne seděl v její kuchyni a díval se z okna. Padal drobný déšť, ale slepicím a kohoutovi to nevadilo. Pobíhali po udusané hlíně dvora, něco z ní vyškrabovali a zobali. Semtam se některá zastavila, naklonila hlavičku buď na jednu, nebo na druhou stranu, a jedním očkem hleděla vždy směrem k psí boudě. Babička má malého, špinavě žlutého pejska. Ale zato chytrého ažaž. Nebylo jej vidět. Schoval se před deštěm a nejspíš jako já hleděl do dvora.

 

Slepice se jej bály. Odvážily se jen ke hranici, kterou určovala délka Alíkova řetězu. Ta byla jasná, jeho tlapkami udusaná. Ale kousek za ní, už na jeho území, stál plechový talíř, do kterého dostával zbytky od oběda. Nebyl prázdný, dokonce se kolem něj válelo pár kousků brambor a kost s kouskem masa. Slepice to jasně lákalo, ale odolaly. Jejich strach byl větší než hlad.

 

Po chvíli vyšel Alík z boudy. Protáhl se, zazíval, a popošel k talíři. Čuchnul k němu a lenivě se rozhlédl po dvoře. Podíval se napravo, pak nalevo, a nakonec začal čumákem strkat do talíře. Co chtěl? Přisunul jsem se blíže k oknu. Dostrkal talíř až skoro ke hranici a začal se v něm  energicky rýpat. Brambory z něj vylétávaly na všecky strany. Co na to řekne babička? Pár kousků přistálo za hranicí  zakázaného území. Ale nejvíc, a to nejlepší: kost s kouskem masa, zůstalo uvnitř. Alík se zase rozhlédl a, předstíraje lhotejnost a nezájem, odpochodoval do své boudy.

 

Chvíli se nic nedělo. Pak se dvě slepice zastavily a začaly si prohlížet Alíkovo dílo. Nejdříve se dívaly jedním očkem, pak druhým na tu boudu, co pro ně ušil, než zašel do té své. Ale pak raději ustoupily.

 

První se blíže odvážil kohout. Ne, že by byl nejhloupější, ale pořád potřeboval slepicím dokazovat, kdo je tady pánem. S Alíkem se už totiž párkrát popral, a pokaždé to pro něj skončilo ostudou. Zobnul si sám, popošel až ke hranici, a když se Alík se svým obvyklým zuřivým štěkotem nevyřítil, zakokrhal, že vše je v pořádku a že jeho družky mohou přijít. Jedna po druhé se opatrně přibližovaly. Kohout nezobal; stál nad nimi jako pán a ochránce a rozhlížel se.

 

Zbytky z oběda jim zřejmě chutnaly. Nejdřív jedna, pak druhá jedním drápem, a hned celou nožkou přestoupily přes hranici a vesele zobaly.

 

Náhle z boudy vyletěl žlutý blesk, proletěl nad zakázaným územím, a…  chňap!

 

Alík držel v zubech hrst peří, prskal, a nechápavě se rozhlížel.

 

Slepice ustrašeně kvokaly ze všech koutů dvora. I kohout stál opodál a zíral na svou holou prdýlku. Alík zlostně vyprskl peří, potřásl hlavou, aby se zbavil i toho, které mu uvízlo v srsti.

 

Pak dlouho hodnotil situaci. Nakonec srovnal talíř, rozházel ještě pár drobtů a vydal se zpět do boudy.
 

Ve tmě boudy zářily jeho oči jako uhlíky.
...............................

 

Příští pátek přišla paní učitelka spěšným krokem do třídy, nechala hromádku sešitů upadnout na stůl a už, ještě vestoje, otevřela jeden z nich a začala číst.

 

Při čtení se procházela mezi řadami. Když četla poslední věty, stála vedle mé lavice. „...oči jako uhlíky,“ dočetla a položila otevřený sešit přede mne. „A nezapomeň si to obalit.“

 

Dodnes cítím ve vlasech její pohlazení.


30 názorů

guy
07. 06. 2011
Dát tip
se mi u toho náramně dobře zavzpomínalo .. *

Edvin1
25. 05. 2011
Dát tip
Jsem rád, že se Ti to líbí. :-)

Bíša
12. 05. 2011
Dát tip
***

avox
06. 05. 2011
Dát tip
To je věc každého, kterým směrem pustí fantazii na špacír :-)) Kdo by si maloval hnusnější svět? Ale máš pravdu, vlastně taky znám člověka, který je šťastný, jen když vykládá,jak strašně je nešťastný...

Edvin1
06. 05. 2011
Dát tip
Avox: ...nebo mnohem hnusnější - záleží na tom, jak jej chceme vidět. Já jsem v nehezkých chvílích mého života nejednou utíkal do světa fantazie, abych nepropadl zoufalství. Taková moje terapie. Díky za návštěvu a poznámku. Ed

avox
05. 05. 2011
Dát tip
ano, fantazie dokáže namalovat svět mnohem krásnější, než doopravdy jen :-) */

8hanka
27. 04. 2011
Dát tip
je mi to velmi blizke, chvilami priam zimomriavkujuce...tiez mi zomreli babicky skor, ako som mohla chodit ku nim na prazdniny... brala som dospelacke knihy starsej sestre, vtedy som mala lepsiu slovnu zasobu, nez dnes, slovencinari ma chvalili nielen za slohy:) Od jedenastich rokov som chodila k bratovi, ktory bol o jedenast rokov starsi, mal uz rodinu, prazdninove spomienky sa viazu najma na jeho mesto, kamaratov, prvu lasku... krasne spominanie,vdaka, i ked trosku smutne, nasla som sa tu...*****

Diana
27. 04. 2011
Dát tip
Moc krásné. Přečetla jsem jedním dechem - a dojalo mne to. :-)****

Bujná fantazie je mnohdy cennější, než kdovíjak dobrodružný život.

Adelaine T.
27. 04. 2011
Dát tip
Taková milá povídka :) . Děkuji za příjemné čtení :)

Edvin1
27. 04. 2011
Dát tip
Pravdu díš, Lakrove, já jsem do té bajky utek před realitou. Jako doma do čtení verneovek. Tak díky za moc užitečnou kritiku. Ed :-)

Lakrov
27. 04. 2011
Dát tip
Ano, tak, jak je ta věta napsaná teď, zapadá do "slohu základní školy" bezchybě. Moc se mi líbí taky ono "a", použité v odporovacím(?) vztahu; třináctiletý žák by před ním čárku možná nenapsal, ale spojování (nastavování) souvětí touhle spokou je pro děti velmi typické. A ještě jedna věc je v té povídce hezká, jen je patrná teprve chvíli po dočtení: Kluk, který nejezdí nikam na prázdniny, už ani babičku nemá, nemá tedy (z pohledu školáka) ve srovnání s ostatními nic, ale on už tuší, že může mít daleko víc, než oni. Poprvé to zatuší v okamžiku, kdy se rozhodné k onomu "slohovému" lhaní. Podruhé tohle své "mít víc" zůročí v té své "skorobajce", v níž se možná situuje do role predátora, vítězícího nad hloupými ptáky. A potřetí... něco takového si kluci pamatují napořád.

Edvin1
27. 04. 2011
Dát tip
Aleš: :-x, ("rukulíbám, milostivá," chtělo by se říct)

lahůdka.

Edvin1
27. 04. 2011
Dát tip
Je to teď lepší? Prosím, mrkněte se na ten odstavec, a pak už přestanu otravovat. Díky.

Edvin1
27. 04. 2011
Dát tip
aleš, Lakrov: tak fajn. Větu o pošramocené reputaci zjednoduším.

Edvin1
27. 04. 2011
Dát tip
Blacky, když se podíváš do mého profilu, tak zjistíš, že jsem tu slohovku nosil v hlavě 49 let. Je to tedy určitě opis starého, nebo dnešní originál? Představ si, že tohle čtení před třídou mne tak nakoplo, že jsem si jednotlivé věty skutečně zachoval v paměti v původním znění. Aspoň si to myslím. O tom, co bylo kolem a kolem, teď píšu něco jiného. Víš co? Ve škole za komoušů jsem si uvědomil, že jediné, co mi vzít nemohou, je to, co nosím v hlavě. Teda pokud mi neseberou i tu. A tak jsem se teď nedávno k tomu psaní vrátil. Jako k útěše. Doporučuju všem jako lék proti depce stárnoucích. :-O

Lakrov
27. 04. 2011
Dát tip
Interpunkce je myslím v pořádku a v textu rozhodně nebloudím. A (snad až na tu větu o pošramocené reputaci) je dokonce uvěřitelné, že je to autentický přepis původní slohovky.

tak jo. Vrátil jsem se po dočtení na začátek, jestli mi neuniklo, v které třídě se ten příběh oehrává. Tam jsem to nenašel, až teď v diskusi. Na třináctiletého je slohovka hodně dospělácká, ale žáček byl díky sestře zřejmě dost sečtělý, takže přimhouřím oko a chválím bez výhrad. "co říct..." je pochvala, když nenacházím slov. Vrátilo mě to do druhé třídy, zkusím najít to dílko, co jsem o tom tady kdysi psal...

Edvin1
27. 04. 2011
Dát tip
Lakrov: Četl jsem "napříč knihovnou mé sestry", tedy všecko, včetně klasiků, co se takhle vyjadřují. Možná jsem se tak skutečně jako kluk i vyjadřoval. Příkoří, jichž se mi na ZDŠce v hojné míře dostávalo, dnes vidím docela jinak. Dovedu se tomu i pousmát, i když mi tehdá bylo zatraceně blbě. Dík za milá slova i trpělivost. Ed :-)

Edvin1
27. 04. 2011
Dát tip
Ta první Tebou reklamovaná věta je takhle napsaná schválně - kvůli hříčce slov. Snad v ní kulhá interpunkce. Víš, jak ji zlepšit? Něco o psaní povídek vím, z literatury a ze zkušenosti. A taky mi napovídá intuice. Navíc jsem tu slohovku ztratil, napsal jsem ji tedy znovu, a to přirozeně mým dnešním stylem. Bloudíš? Možná jsem na vině já, možná Ty, nebo vyšší moc. Hehe. Dík za kritiku. Ed :-)

Lakrov
27. 04. 2011
Dát tip
Smutek z pocitů kluka, který o prázdninách nikde nebyl, končí větou: "...Téma Jak jsem s klukama kradl nezralá jablka tam prostě logicky nemohlo být..." Ta vyvolává úsměv. Hned následující věta je pak návratem do smutku, kontrastem k předchozímu veselí, ale zároveň je výzvou k onomu "lhaní" (konfabulaci? :-) ), jež je dost často prvním impulsem k literárním pokusům. Tahle věta: "...Jeho reputace byla po pár střetech s Alíkem hodně pošramocená..." možná působí, jako by ji psal starší žák, než ten, co kradl jablka. Ale možná ne. Každo pádně tip a dík za chvilkový návrat do nálady školních let.

Edvin1
27. 04. 2011
Dát tip
Vince: 13, sedmá třída. A bylo to daleko dramatičtější... Nač to tady rozmazávat, že. Díky za zastavení. Aleš: Co říct? Třaba pochválit, nebo pohanit. Dokázal jsi to dočíst a neusnout? :-)

co říct...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru