Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSnění
Autor
Gora
trhám tě do kytice snění
vázané stuhou z bledých rýmů
do stojatých vod zapomnění
v nichž lépe snáším žár i zimu
ještě nedoznělo klekání
na probuzení netopýra
ještě dlaň přiletěla ke dlani
a jedna druhou pevně svírá
62 názorů
Evženie: dnes mi je /celkem/ fajn:-) ale už to bylo i lepší:-( tobě velký dík
Evženie Brambůrková
08. 08. 2016Tak to jsi zase ty v plné parádě. /T
Jestli mne něco napadne, pošlu potrubní poštou, Péťo...hele, potrubní pošta, to není marný, ne???
Rádo se stalo, Irčo ;-)
Nějak na mne leze spaní, asi už (dnes) dlouho nevydržím... ale jsem neklidný jako slípka, když ji tlačí vejce, jenže já nemám zatím co snést, potřebuji inspiraci nebo námět :-)
Slávku, to je přesně ono. Díky, jsi jasnovidný:-) Vážně, děkuju ti moc a KONEČNĚ se pokusím zvládnout teorii, jsem fakt nepolíbená:-)
Miroslawek
08. 08. 2016Aha, už vím kde bude jádro nepochopení.
První verš udává tzv. rytmický (nebo metrický) impuls. To jednoduše znamená, že svým průběhem vzbuzuje očekávání, že se daná "rytmická sekvence" bude následně opakovat. Ale nemusí to být hned v dalším verši. Většinou tvoříme dvojice z veršů spojených rýmem. Máme-li tedy v básni rýmů a ne rýmu.
Rytmický problém = ony dva spojené verše si vzájemně neodpovídají svým průběhem.
Miroslawek
08. 08. 2016Jediný rytmický problém je v oněch dvou verších výše. Asi neumím lépe a názorněji ukázat kde a proč. Pokud chceš něco v těch dvou verších měnit, pak dává smysl upravit druhý z nich, verš
ještě dlaň přilétla ke dlani
konkrétně v tom vytučněném místě.
Protože jsi napsal, že rytmicky to není dobré, proto...ale svým sluchem vnímámněco blbě v té druhé...sloce, myslím...
Miroslawek
08. 08. 2016Nezměnilo by se vůbec nic: nedoznělo = slyším v dáli.
A proč vlastně chceš měnit něco co je v pořádku? Problém je v tom druhém verši, ten je daktylský - na rozdíl od prvého i všech ostatních... trochejů.
Miroslawek
08. 08. 2016http://www.versologie.cz/cvicebnice/txt_pruvodni.php#daksb
Trochej (=SW)
Na silných pozicích (S-pozicích) verše jsou preferovány přízvučné slabiky, na slabých pozicích (W-pozicích) nesmí být přízvuk víceslabičného slova.
Jamb (=WS)
Na silných pozicích (S-pozicích) verše jsou preferovány přízvučné slabiky, na slabých pozicích (W-pozicích) kromě první nesmí stát přízvuk víceslabičného slova.
Daktyl (=SVW)
Na silných pozicích (S-pozicích) verše jsou preferovány přízvučné slabiky, na W-pozici nesmí být přízvuk víceslabičného slova, na V-pozici může být přízvuk jak jednoslabičného, tak dvouslabičného slova, ale musí být zároveň splněny podmínky, že sousední pozici předchází mezislovní předěl a následující pozice je obsazena přízvučnou slabikou.
A to je vše.
Miroslawek: kdyby se vyměnilo ještě slyším v dáli klekání
místo nedoznělo?
Jinak ti děkuju, Štve mne, že tyhle věci nedokážu pochopit, tu skladbu, potřebovala bych nějaký velmi pregnantní návod, jak na to:-)
Miroslawek
08. 08. 2016X - přízvučná slabika, x - nepřízvučná
S - silná pozice, W (příp. V u daktylu) - pozice slabá
SW = trochej, SVW = daktyl
Miroslawek
08. 08. 2016Whitesnake: český verš (a tedy jeho rytmus) je sylabotónický, sylabický = (slabičný) je třeba verš polský a tam má smysl mluvit o rytmu x-slabičném, zde nikoli, zde je slabičná pouze délka verše.
Gora:
Rytmicky mám pouze jedinou výhradu
ještě nedoznělo klekání
Xx Xxxx Xxx
(Xx) (Xx)(xx) (Xx)(x)
S1W1 S2W2S3W3 S4W4S5 = T5M (pětistopý trochej mužský)
ještě dlaň přilétla ke dlani
Xx X Xxx X xx
(Xx X) (Xxx) (X xx)
S1V1 W1 S2V2W2 S3 V3W3 = třístopý daktyl
Celý problém je v tom, že byť bys měla dlaň sebepřízvučnější, jednoslabičné slovo přízvuk toho víceslabičného přebít nedokáže. A v momentě, kdy máš z onoho dlaň pouhou příklonku k předchozímu přízvukovému celku, vyjde ti z toho nok... vlastně daktyl.
Whitesnake
08. 08. 2016Jen variace. Obecně platí, že u těchto miniatur není příliš š'tastné měnit rytmus - i já mám v první devítislabičný rytmus a ve druhé (lepší, vhodnější, zpevnější sudoslabičný - zde osmislabičný).
Pokud nechceě přijít o nějaká slova, která v básni potřebuješ zaboha mít, nezbývá, než se tam tedy dát, ale "tančit" rytmicky kolem nich a dát si tom záležet. Ona "důležitá" slova poté mohou být třeba v pádu, pokud to rytmus vyžaduje apod. Pak je to tvorba, která tě uspokojí víc, než dát vše z jedné vody rychle rychle a pak být rozpačitá, že to rytmicky nepříliš sedí atd.
Whitesnake
08. 08. 2016Trhám tě do kytice snění
vázané stuhou z bledých rýmů
Stojaté vody zapomnění
zkoušejí zvláštní pantomimu
Slavík se při mém zpívání
proměnil téměř v netopýra
Pak přilétla dlaň ke dlani
a jedna druhou pevně svírá
aleš-novák
08. 08. 2016v tomto případě se jedná o klikánici, postrach počítačových maniaků...
Aleši, klekání taky slýchávám, a teď pro mne jde Klekánice, protože místo oběda krafu na P.
Karel Koryntka
08. 08. 2016whitesnajk má pravdu - mluvíte jako kdyby na této jakobásni byl nejzajímavější Koryntka
aleš-novák
08. 08. 2016White: náhodou klekání je celkem aktuální, u nás na vsi funguje stále...je to pro mě signál, abych se ze zahradního lehátka přesunul domů k večeři, ani nemusím mít hodinky :o)
Whitesnake
08. 08. 20164. strofa je v pohodě, nenarušuje směřování básně.
ale jestli chceš???? Mám ti napsat svou variantu při zachování předchozích tří strof?
A pokud ano, zkusim i s eliminiací toho "klekání" - ozvi se
Whitesnake
08. 08. 2016myšlenio "seriózní strunu" ach ty pšššeklepyyy
Whitesnake: klekání bylo první slovo:-) jsem taková staromilka. Mně se spíš nelíbí čtvrtá věta první sloky...nenapadá tě něco kloudnějšího? Byl bys spolutvůrcem: jaká čest pro mne:-)))
Whitesnake
08. 08. 2016... a netřeba dělat Koryntkovi reklamu (ani tu negativní)... bude pak mít dojem, že jeho důležitost jako kritika a komentátora roste. Snaží se hrát na serozózní strunu, ale co s ním, když se blamoval u toho hňupa R. L. ???
okoloidúci
08. 08. 2016Goro, nejednou s dlaní přilétá nejenom naděje, ale i láska :)
Whitesnake
08. 08. 2016Hodil bych do kopru to klekání (já vím - "ke dlani"), které zavání staročeskou vesnicí, na druhou stranu je vidět, že stavíš miniaturu na vyznění posledního verše (či posledních dvou) - tak by to u minicelku mělo být vždy.
blacksabbath
08. 08. 2016Koryntka ať si zuby cení.......hloubku to má....a to se cení------:-)))
okoloidúci
08. 08. 2016... dlaň přilétla ke dlani...
blacksabbath
08. 08. 2016Goro.............panejo .......krásnéééé...............*/***********
Karpatský knihomoľ
08. 08. 2016Kvôli takýmto básňam chodím na Písmák. Druhá strofa obzvlášť ***