Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seČerné na bílém
Autor
Umbratica
Mlha nad sněhem -
V širém poli vidím jen
od vrány k vráně
30 názorů
Je zajímavé, že moje dekadentní básničky většinou skončily jako propadák, ale tohle temné haiku se stalo mým nejúspěšnějším dílkem , co se tipů týče.
Markel,díky ! - Norsko - "od brány k bráně" ? - Možná námět pro senrjú.
a2a2a,snake,
ráda bych se připojila k vaší diskusi.Právě čtu "Chrám plný květů". Znova a znova se zde opakuje,že v Japonsku 17. a 18. stol. řada h. vznikala jako reakce na dílo mistra nebo významného básníka obecně a ten zase odpovídal a opravoval své žáky též prostřednictvím h.Také jsem se dočetla,že jako inspirace k haiku často sloužily dobové dřevořezy. - Z toho tedy vyplývá,že h. bylo velmi akademickou záležitostí,ba přímo sportovní disciplínou. - Ne každý tedy psal na základě okamžitého prožitku. Nedovedu ale vůbec posoudit,kolik procent haiku z klasického odkazu vznikalo tak či onak.
Z velkého balíku haiku,který jsem publikovala 18.11. je dílem okamžiku jen to poslední. Nedovedu ale předem posoudit,zda je lepší než ta ostatní. Bojím se,že je příliš "zahradnické".
Lyryku,Zboro,
moc děkuji za výběr.
Diano,Darmošlape,Adriano,Gogine,Zboro, 4U,
jsem moc ráda,že vás haiku zaujalo a jsem dost překvapená,že právě tohle haiku má takový úspěch. Nečekala jsem to.
Darmo-šlap
15. 11. 2016No výborně!
snake_01, právě, zdá se mi, že toto haiku splňuje požadavek na přítomný okamžik, ale pokud bychom striktně odmítali širší časový rámec, který se v textu přímo neprojevuje, pak by to podle mého názoru docela zužovalo inspirační příležitosti pro haiku.
a2a2a: mně osobně tenhle přístup víceméně nevadí, ale čistě vzato by haiku mělo zprostředkovávat přítomný okamžik. Tady to předpokládá zapojení širší časové perspektivy, a to se malinko komplikuje... Takový Roman Szpuk je například purista pokud jde o zprostředkování reality, já zas naopak beru texty volněji, pokud je narušení formy ku prospěchu z estetického hlediska... ale rozhodně budu rád za jakoukoli navazující diskusi...
snake_01, ptám se, zda ...v širém... je opravdu problém, protože krom toho, že jde o vítaný kontrast ve vztahu ke vzdálenostem lze připustit, že velikost pole je subjektu známa třeba z jasných dnů a on vlastně takto reaguje na změnu. Pak by to nebylo neprůkazné hodnocení. Jde mi o to, zda haiku může být pojednáním o momentální situaci, změně něčeho pro subjekt známého.
Evženie Brambůrková
14. 11. 2016Pořádná mlha. :-))) /T
Adriana Bártová
14. 11. 2016T*, na bílém sněhu stejně dál jak od vrány k vráně nedohlédnu, moc hezké, výstižné, obrazné
Moc děkuji, snake. Píšu o poli,kolem kterého chodím často na procházku už od dětství,proto vím ,že je širé (značně knižní výraz,to uznávám). Nejsem pouhý pozorovatel. V krajině,o které většinou píšu (Okolí "Vyhnálova"),jsem doma.
Je to moc pěkný obraz, upravil bych jedinou věc: jestliže vidím jen od vrány k vráně, působí jako jasný hodnotící zásah lyrického subjektu, pokud o poli prohlásím, že je "širé"... To z pohledu pouhého pozorovatele nelze prokázat. Jinak ale velký Tip za výborný pozorovací talent.
maurio,
název tohohle haiku je možné si odmyslet. Není tady už kontrast černé a bílé vyjádřen pouze mezi řádky ?