Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Svět podle Movsara

Výběr: Lyryk
19. 11. 2016
16
52
5303
Autor
Gora

 

 

     Jsme občané dvou světů, napsal  německý filosof Gadamer. Tváří v tvář napětí mezi metodou a pravdou se přimlouvá za návrat k dávné hloubce filosofie, jejímž středem je řeč, hra s řečí, ba hra řeči samé, která se v ničem nepodobá formální hře podle pravidel, ale naopak týká se pravdivosti obsahů, jež jsou ve hře a oslovují nás.


     Přijímám výzvu  autora Movsara a hraju tu hru. Tak tedy: jak asi vypadá jeho svět, svět vyzyvatele Movsara? Neptejme se metafyzickou otázkou, kdo je kdo, není to v tuto chvíli podstatné.


     Základními atributy jeho virtuálního světa jsou:  nadhled umožněný sečtělostí,  nepokoj, touha. Vyhodnocuje  přečtené  bažením  po neklidu mysli a srdce. Podvědomým hledáním toho, čemu se říká krása.
Vědění skrývá v sobě také osten ješitnosti a  „kazatelství“ - není nic snadnějšího než si protichůdný názor, byť i dobré víře, pěkně podat, za účasti všech těch nastudovaných filosofů...je to jen hra slov, anebo ne tak docela?


     Virtuální svět autora Movsara se zdá být, stopováním jeho hormonálních pramenů, světem věčného hledače.  Prolíná světem skutečným,  glosátorsko – loveckým instinktem vedeným,  a obrazným světem v počítači,  zacykleným  v neklidných až podezíravých představách. Vždy však osamělým.


52 názorů

Gora
23. 11. 2016
Dát tip

Hugoušku, díky, zasmála jsem se tvé gaučové reakci...zejména:-)


Hugo Ramon
23. 11. 2016
Dát tip

Gori, čumim jako péro z gauče :-) moc pěkně jsi se otřela o zběsilost v srdci, o motory schopné hníst STAROU živnou půdu páně Movsarovu

... i ona odsuzovaná ješitnost a kazatelství jsou často dobrým stimulem pro důsledné pokračování v hledání otázek, nikoli odpovědí (nejdřív je nutné správně položit dotaz)

jsi odvážná a šikovná :-)


K3
21. 11. 2016
Dát tip

Já se zmínil o Kokořínsku protože jsem tam odmalička jezdil k tetě na prázdniny. Je to rezervace, rostou tam hlavně listnáče, duby, buky, břízy ale i ostatní. Vysočinu znám taky, ale zas ne tak moc. Dík za odpověď.


Diana
21. 11. 2016
Dát tip

Karle, potěšil jsi mne. Souzníme v duších. Já zase nedám dopustit na Vysočinu. To je esence krásy a radosti. Prostor! Barvy! Obloha! Nejvíc nebe je vidět na Vysočně :-).


K3
21. 11. 2016
Dát tip

To mě těší. :).


Gora
21. 11. 2016
Dát tip

Karle, vlastně jsme to zde ještě naplno nevyslovili, ale tvojí zásluhou mi ono slovo vytanulo na mysli: tolerance, pokud je možná, nemyslím úplně bezbřehou. Jako ten vysoký strom vůči nízkému. Díky i tobě:-)


K3
21. 11. 2016
Dát tip

Abych nezapoměl, rád jsem si přečetl všechny ty filozofické postřehy, Irč. Dík.


K3
21. 11. 2016
Dát tip

Já se přidám k Dianě. Aby náhodou její poznámka neodezněla bez povšimnutí. Ona má pravdu. Přečíst dobrou knihu a nemusí být ani nijak moc filozofická, nebo si poslechnout dobré slovo, nemyslím pánbíčkaření ale spíš moudré slovo srozumitelné pro všechny. To pan Halík i ostatní které měla Diana na mysli umí.

To je to, co nám chybí. Může za to samozřejmě nedávná doba. Ale hlavně naše vlastní nadutost. Neschopnost přijmout názor drruhého. Neschopnost smířit se s tím co máme a co nám stačí. Neschopnost vzdát se stále narůstajícího konzumu...

Já mám k panu Halíkovi daleko ale řeším to tím, že chodím často do lesa. Les mě inspiruje, protože je v něm plno moudrosti. Zajděte do  starého lesa, do kterého člověk moc nezasahuje, třeba na Kokořínsko a rozhlídněte se. Žijou tam tisíce stromů vžech možných druhů, různého stáří a velikosti. Slabí rostou vedle silných, nízké vedle vysokých. Každý má své místo. Občas některého smete vichřice a o to víc se potom daří slabému a neduživému. Je to přirozený koloběh.  Dokážou žít vedle sebe.


Gora
21. 11. 2016
Dát tip

Možná o něm i napíšu, aby mu to nebylo tolik líto:-)


jo, to je dobrý postoj...:o)


Gora
21. 11. 2016
Dát tip

No, nejdřív jsem se nafoukla, jako že to příliš nafouknul:-) a zas mne to přešlo. Myslím, že mne tajně miluje, Zdenda:-)))))


 tak jsem rád, že jsem to dobře pochopil...:o) myslím, že tohle se Movsara nedotklo, je dostatečně nad věcí...

to u Zdendy je ta ironie mnohem zřetelnější, až by mohla působit jako posmívání...ale ve skutečnosti je to spíš pochvala...:o) 


Gora
21. 11. 2016
Dát tip

Aleši, chtěla jsem ironizovat movsarovské časté citace filosofů, tak proto. Ale dost jsem promýšlela slova, abych nezranila:-) A s tím zrcadlem je to myslím fakt dobrej nápad, to myslím vážně...teď jen aby se ještě někdo přidal.


úvodní odstavec "světa podle Movsara" se dá svým způsobem taky brát jako náznak ironie... skoro jako by to psal Movsar sám...?

což ale nebudiž bráno jako negativní vymezení vůči autorce, naopak. 

Jen víc takovýchto  "světů podle někoho" ... 


Gora
20. 11. 2016
Dát tip

On každý má ze svého pohledu pravdu...jeden, že se mu to nelíbí a brání mne, druhý má jiný smysl pro ironii, tak se mu to líbí...s tím nic nenadělám. A závěr jsem napsala úmyslně, udělala jsem v nadsázce jen to, co ode mne Zdenda očekává:-)

A Evženie má pravdu v tom, že jsou na tohle specialisté a je obtížné jen dle díla někoho hodnotit, sama jsem to zkusila:-)


Movsar
20. 11. 2016
Dát tip

ono t oprávě je naopak. písemný projev může říct (proč hned "soudit"..)daleko víc než autentický projev. je to stará iluze hlasu jako dechu/ducha, něčeho, co je blíž skutečnosti. takže, goro, nemá pravdu, byť v tom zdendově obrazu jsi zareagovala přesně: každý máš pravdu.  


Gora
20. 11. 2016
Dát tip

Evženie, máš pravdu...a děkuju:-)


Určitě je odvážné pouštět se do charakterizování neznámé osoby jen podle písemného projevu a jeho náplně.

Domnívám se, že na to jsou specialisté, ale zhostila ses toho dobře. /T

 


Gora
20. 11. 2016
Dát tip

a2a2a: děkuju za příspěvek do diskuse a děkuju všem za nadhled zde projevený. Ráda se k některým myšlenkám budu vracet. Všem pěkné nedělné odpoledne:-)


a2a2a
20. 11. 2016
Dát tip

Gora, jsou lidské skutky, které nám nemohou být a nesmí být vhod, ale které neovlivníme, aniž bychom stokrát chtěli. Mnohdy jen proto, že neznáme všechny příčiny, jindy proto, že se zdají a možná i jsou mimo naše možnosti. A přesto jsou zkouškou, za které ještě v pozemském životě dostaneme vysvědčení. To dostaneme i při naší neúčasti. A pak je tu možná ještě možnost dalšího soudu na Soudné lavici, ale tím se nemusíme trápit, poněvadž důkazní materiál sbíráme již nyní a další nebude.


Gora
20. 11. 2016
Dát tip

Oldjerry: díky té staré živné půdě, bez níž by nevzniklo nic kvalitního v přítomnosti. Díky:-)


Oldjerry
20. 11. 2016
Dát tip

Ale, Irenko... mladý muž, pokud je disponovaný jako Movsar a další, kteří dnes zrovna nejsou na programu (:-D,  je schopen přinášet nové myšlenky, pohledy a postupy - já a mně podobní nejvýš tak upozorňovat, že to, co je nové, muselo mít nějakou STAROU živnou půdu...

Některé  jejich myšlenky a kroky jsou za mantinelem toho, co jsem ochoten přijmout, ale to jsou mé mantinely a nikoho jiného... co nesnáším je v podstatě ničím neoprávněný despekt, či snad dokonce opovržlivost něčím, co člověk nezná a které tudíž pramení jen z okamžitého nepochopení, případně absence snahy věci, postoje a názory zatím nepochopené podrobit anylýze...


Gora
19. 11. 2016
Dát tip

Oldjerry: děkuju ti za snahu mne pochopit. Někdo by měl napsat o tvém, dle mne pozoruhodném světě:-)


Oldjerry
19. 11. 2016
Dát tip

Definitoricky uchopená analýza - kritická...  i obhajovací. Názor se bude různit podle toho, jak člověk bude stát ve vztahu k dílům - zda bude  míjen, dotčen, nebo jeho středem.  Jak šťasten, kdo se vymyká... *


Gora
19. 11. 2016
Dát tip

Kočkodane, překlep, no:-) a děkuji, že čteš i mé filosofické stati v uvozovkách:-)


Kočkodan
19. 11. 2016
Dát tip
Goro, musím ti udělat malé kázání, že jsi sepsala a uveřejnila tuto úvahu. Taktéž by sis měla dávat větší pozor na své podvědomí – viz úvod komentáře v 17:54 hod. (mrk)

Gora
19. 11. 2016
Dát tip

Bigu, já některé četla, a myslím, žes to pojal ve velkém stylu s důkladností sobě vlastní...poctivá práce:-)


Gora
19. 11. 2016
Dát tip

:-))))


Movsar
19. 11. 2016
Dát tip

to bych musel žít dvakrát. anebo by to musela být placená funkce. ostatně, proč ne: chce někdo napsat výzvu k povinným platbám do fodnu písmáka, z nichž by část šla na plat kronikáře?


Gora
19. 11. 2016
Dát tip

Ne , to právě čeká na někoho, jako jsi ty...už asi podruhé jsi to tu někde zmiňoval, potřebu kronikáře P. Byly by to skvostné legendy, tím tvým stylem psané...ty šarvátky bys taky podal skvěle, jsem přesvědčená:-))


Movsar
19. 11. 2016
Dát tip

nepřeháněj. do dějin těžko. má písmák vůbec nějakého kronikáře/archiváře? ne toho elektronického, ale skutečného, který by systematicky poznamenával zdejší dějiny a přepisoval ty šarvátky, slavnostní chvíle a úspechy a pokroky do legend?


Gora
19. 11. 2016
Dát tip

Movsar: zalíbala se mi tvá myšlenka na datování Centrálního mozku Písmáka, má vtip...ty už do dějin vejdeš:-)


Gora
19. 11. 2016
Dát tip

agáto: díky...nechci nikomu ubližovat, ale Movsar dal podnět:-)


Movsar
19. 11. 2016
Dát tip

jen do toho. možná si to někdo myslí, ale já ten návrh nemyslel jako přestřelku na způsob bellum omnium contra omnes. ale - jako hru.-


agáta5
19. 11. 2016
Dát tip

skvělá úvaha.. trošku opatrná, ale podle gory super:)asi se přidám...


Movsar
19. 11. 2016
Dát tip

tak to jsou kazatelé z profese. já měl na mysli spíš nejrůznější kritiky, bořiče mýtů, rozvraceče mravních kýčů. taková nejvýraznější postava v tomhle "oboru" byl asi nietzsche.


Diana
19. 11. 2016
Dát tip

Movsar - neplatí to obecně pro všechny. Část společnosti, nijak malá počtem  (vím to, patřím k ní), naopak vyhledává "mravní vedení", ať už četbou knih nebo účastí na přednáškách a případně i na kázáních. Poslechnout si takového Prof. mons. Halíka nebo Mgr. Marka Váchu Ph.D., je zážitek, inspirace a podnět k přemýšlení. Mohu doporučit :-)


Gora
19. 11. 2016
Dát tip

Bigu, díky, víš, jak jsem to myslela:-)


Gora
19. 11. 2016
Dát tip

Movsar i Big_George: dobré poznámky:-)


Movsar
19. 11. 2016
Dát tip

je třeba ptát se, jak se to stalo, že lidem náhle přestalo kázání/mravní vedení vonět.  


Gora
19. 11. 2016
Dát tip

Bigu, díky ti, ano, ješitní jsme všichni a pozorovatelé života také.Jinak bychom asi neměli o čem psát. Však je to moje první "oficiální" úvaha tady:-))


Gora
19. 11. 2016
Dát tip

Jiří, pevně doufám, a děkuju Lyrikovi:-)


Gora
19. 11. 2016
Dát tip

Písmák má do katechismu poměrně daleko:-), ale proč ne, a rovnou mám tip na "šéfa", a tím nemyslím až toho na nebesích:-)


a2a2a
19. 11. 2016
Dát tip

Gora, kéž by tato hra byla hrou, která by měla vlídné rozuzlení. Vstupní kapitál máš.


Gora
19. 11. 2016
Dát tip

Aleši:   ale ne, je to jen hra:-)


Movsar
19. 11. 2016
Dát tip

s tím kazatelstvím se ztotožňuju. není to ve společnosti oblíbená disciplína a ani písmácká komunita v tom není jiná. ale je pravdou, že k občasnému kázání zůstává tolerantní. ostatně, když už to vyplynulo, proč nerozhojnit žánry a nepřidat "kázání" mezi vážně? míněnou póezi/prózu?

 


hmm, tak to je odvážný počin...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru