Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Diagnóza

28. 12. 2017
10
26
1120
Autor
Tetřev

Byl pozdně podzimní den, vítr foukal studeně a děti vcházely do školky s červenými nosy a ošlehanými tvářemi. Nemluvily tak hlasitě a bezstarostně jako obvykle. V šatně se dlouho nezdržely, až na dva chlapce, kteří se v myšlenkách toulali ještě venku.

Tak kde jste? Lukáši, Petříku? Ostatní děti už jsou dávno ve třídě!“ paní kuchařku z kuchyně vylákal tlumený šepot a šoupání nohou po podlaze. Vlasy schované pod čepcem a s dobráckým úsměvem na kulaté tváři, pomáhala chvilku jednomu, chvilku druhému a vůbec jim nepřipomínala, že už jsou přeci předškoláci a že by už všechno měli zvládat sami. Lukáš vyběhl na chodbu, Petřík v těsném závěsu za ním, pár skoků do schodů a už stáli před třídou. Nesměle zaťukali a vklouzli dovnitř.

Děti stály shromážděné kolem kulatého stolku, hlavy u sebe tak, že se téměř dotýkaly. Chlapci rozhrnuli živý plot, aby zjistili, co se skrývá uvnitř. Betlém. A také paní učitelka, která klečela přímo před ním a ukazovala na postavu muže v bílém.

Děti, Josef je velmi důležitý. Vidíte? Stojí v betlému hned vedle Marie a stará se o malého Ježíška. Dlouho jsme rozmýšlely, kdo z vás by byl nejlepší Josef.“

Sabinka!" vyprsknul Adam.

Sabinka se po něm ohnala jedním ze svých silných plavých copů.

Ne." Paní učitelka využila krátkého rozruchu, usrkla z hrnku vlažný čaj a shromáždila myšlenky.

Potřebujeme někoho mírného, klidného – a důstojného,“ rozhlédla se po napjatých tvářích kolem.

Vítám tě, Péťo. Tak co, troufneš si?“

Třída předškoláčků oněměla. Péťa? Ten Péťa, který nikdy neodpověděl na otázku – a když ano, tak špatně? Ten, který neuměl stát v řadě, který se vždy vydal opačným směrem? Péťovi se přezdívalo motýlek. Pořád někde poletoval, když ne celým tělem, tak ve svých myšlenkách.

Péťa neodpovídal. Nakláněl hlavu na stranu, zorničky zabořené do chundelatého koberce. V samotném středu se rýsovala tmavě červená skvrna. Možná marmeláda. A nebo vodovky.

Paní učitelka k němu přistoupila a chytila ho za bradu.

Posloucháš?“

Aano. Vlastně ne. Neslyšel jsem,“ odpovídal zmateně a nejistě.

Tak se soustřeď, Péťo. Víš vůbec, proč tady máme ten betlém?“

Protože budou Vánoce?“ hádal Péťa.

To také. Ale hlavně proto, že budeme nacvičovat vánoční besídku pro vaše maminky a tatínky. Víš, jak se narodil Ježíšek?“

Měl maminku – a tatínka. A pak se narodil.“ Jak prosté, pomyslil si Péťa.

Dneska si o tom povíme víc. Nejenom o Ježíškovi, ale i o Marii a Josefovi,“ usmála se paní učitelka. „Ježíšek se totiž nenarodil doma ani v nemocnici. Narodil se v chlévě na seně.“

A proč? Oni tam bydleli?“ Ptaly se udiveně děti.

Všechno vám povím, ale až po svačince.“ Paní učitelka kývla hlavou směrem ke dveřím. Děti se seřadily do dvojic a přesunuly se do jídelny. Pily teplý čaj a ukusovaly chléb s marmeládou. Těšily se, až se dozví, jak to bylo s tím malým Ježíškem.

Po svačině jim paní učitelka celý příběh o Ježíškově narození pověděla. Vysvětlila jim také, jak důležitá byla pro Ježíška zvířátka, která ho chránila a zahřívala svým dechem. Popsala jim, jak v okamžik Kristova narození oblohu rozzářila Betlémská hvězda. Děti si zvědavě prohlížely betlém a kreslily na okraj stolu obrys hvězdy. Každý z nich dostal nějakou roli. Kromě lva ochranáře tu byla moudrá sova, neposedný býček a švitořiví ptáčci, sotva vylíhnutá mláďátka. Ovečky si polehaly kolem jesliček. Josef už měl svoji Marii, tichou a zakřiknutou Elinku. Děti vybraly panenku, kterou zabalily do plenek a položily na slámu. Paní učitelka zpívala ústřední melodie hry a ohromné prsy se jí rozvlnily pokaždé, když se nahnula přes okraj kytary, aby otočila stranu v partituře. Péťa seděl hned vedle kytary a občas se jí zlehka dotknul. Měl dobrou náladu. Marek se mu dneska neposmíval. Marek hrál zajíčka a on, Péťa, Josefa.

Paní Pavlíčková dnes pro Péťu přišla dřív. Nadšeně vyskočil z postýlky, ostatní děti se nadzvedly na loktech a když ji spatřily, potichu zdravily. Paní učitelka četla.

Maminko! To je moje maminka!“ hrnul se Péťa z postýlky. Spěšně svlékal pyžamo. Nešlo mu to, jedna noha uvízla v nohavici.

Já tvoji maminku znám,“ prohlásila Barunka. „Já taky!“ přidal se Toník.

Paní učitelka zvedla hlavu od knihy, přísně se podívala a děti zmlkly. Jen Péťa ne.

A já jsem teď Josef, mami. Ten co měl Marii, víš...“

Nekřič!“ napomenula ho maminka. „Nevidíš, že ostatní děti odpočívají a některé už dokonce usnuly?“

Promiň, já zapomněl,“ zašeptal.

My jsme zvyklí,“ utrousil Mareček. „On křičí pořád.“

Na mě taky,“ přidala se Anežka.

Nežalujte, děti. Poslouchejte, ať vám nic neuteče,“ přerušila paní učitelka čtení. Péťa se konečně nasoukal do tepláků, chytil se maminky a zamával.

V šatně ho čekalo další převlékání. Nastavil si přesýpací hodiny na minutu, ale dnes mu to strojení vůbec nešlo. Když našel kalhoty a sundal je až z horního patra skříňky, písek už se dosypal a otáčel je znovu. Pozoroval zrnka písku, která na jedné straně ubývala a na druhé se kupila. Kolikrát by musel otočit hodiny, aby už byly Vánoce?

Maminka si prohlížela nástěnky. Třída mladších dětí zkoušela sněhuláky z trhaného papíru. Zajímavý nápad. Předškoláčci vystřihovali betlém z kartonu. Josefovi se odlepovaly vousy, vlasy úplně nepřiléhaly k hlavě, ale smál se tak, že ústa téměř splývala s linií brady a lícních kostí. Péťův rukopis. Pomalu se otočila směrem k Petříkovi. „Už jsi oblečený, Peťo?“

Petřík s sebou trhnul. „JÁ UŽ SE OBLÍKÁM!“ sekal jednotlivé hlásky.

Nekřič na mě. Času jsi měl dost. Na co zase myslíš?“ohnula se k nohám pro zapomenutou rukavičku a nesla ji do krabice s nápisem Ztracené a nalezené. Kolik už tam našla věcí!

Mami, kdy už budou Vánoce?“

Už brzy.“ No jo, šála. Už si myslela, že ji ztratil nadobro.

Mami! Ty mě neslyšíš?!“

Slyším. A slyší tě i celá školka. Už toho mám vážně dost, Peťo.“ Spěšně mu obmotala šálu kolem krku a rukavice strčila do kapsy.

Říkala jsem brzy. Nechápu, proč se vztekáš.“

Peťovi se ale už oči zalévaly oči slzami. Neměla na něj zvyšovat hlas. Je teď pořád lítostivý. Upíná se na jedinou myšlenku, to je to. A nevnímá svět kolem sebe. Kdyby alespoň ta sezení u psycholožky k něčemu byla.

Co dneska ve školce? Zase tě děti zlobily?“ posadila se na lavičku a přitáhla ho k sobě.

Říkaly, že mi prý Ježíšek nepřinese žádné dárky,“ vzlykal Péťa.

A proč by ti neměl nosit dárky?!“ divila se maminka.

Protože neposlouchám.“

Peťo, podívej se na mě. Sem. Vnímáš, co ti říkám?“ Navázat oční kontakt. Tak.

Dárky budou. Nezávisí to totiž ani na dětech ani na Ježíškovi – a dokonce ani na tom, jestli zrovna zlobíš.“

Vážně? I když zlobím? Ale já se snažím být hodný a poslouchat – ale já prostě občas vůbec nerozumím tomu, co mi říkají.“ Vzal si kapesník a utřel si oči a nos.

Pamatuješ, co říkala paní povídací? Ta, za kterou jezdíme do Brna?“

Která? Nevím, to mi musíš připomenout.“

Jeli jsme za ní do Brna. Říkala přeci, že jsi příliš roztěkaný a neposedný. A že ti tak často unikne to, co ti druzí říkají.“

Já vím. Snažím se, vážně. Ale pořád mi to nejde....Mám tě moc rád, mami.“

Přitiskla ho k sobě a hladila po vlasech. Chvíli tak seděli bez hnutí. Ty jeho věčné výkyvy nálad, nepochopitelné záchvaty vzteku, nepřizpůsobivost. Všechno mu doma pořád opakovali. Ve školce ale nebyl čas na to, aby se řešil jen Péťa. To paní učitelka je požádala, aby s ním zašli do poradny. Že je prý problémový, narušuje výuku ve třídě. Byli s manželem jednotní. Zkusí to nejdřív sami doma. Vymýšleli mu hry a aktivity na zlepšení soustředění. Řešili s ním každý den to, co se dělo ve školce. Problémy ale neustávaly. Svěřili ho tedy odborníkům. Každý odborník jim dal jinou diagnózu – podle toho, jak se Péťa zrovna projevoval. Vystřídali tři psychology, byli i u psychiatra, v pedagogické poradně a u logopeda. Jeden psycholog vypozoroval, že je Péťa emočně labilní a že se těžko vyrovnává s prohrou. Další viděl problém v tom, že Péťa vypráví všechno možné, ale málokdy odpoví na to, na co byl tázán. Nikde nevydržel dlouho sedět, skákal dospělým do řeči a kladl jim otázky, na které neuměli odpovědět. Místo postavy kreslil hlavonožce. Psychiatr vyslovil podezření na autismus, pedagog tento názor nesdílel, ale potvrdil mu hyperaktivitu s poruchou pozornosti. Logopedka se zaměřila na gramatickou stavbu věty a v závěrečné zprávě se objevil nový termín. Vývojová dysfázie. David se do té doby držel a byl jí velkou oporou. Kluk to zvládne, říkal. Ale to byla poslední kapka. Co mu vlastně je? Víme toho tolik – a přece vůbec nic. Co to pro něj – pro nás znamená? Bude školku zvládat? A co škola?

Ještě se zlobíš, maminko?“

Ne. Půjdeme?“ povzbudivě se usmála. Péťa úsměv opětoval, a stiskl jí ruku. Jako by jí říkal: všechno dobře dopadne, mami.


Vánoce se blížily. Školka voněla jehličím a voskem. Děti píchaly prstíkem do baňatého sněhuláka, který seděl na sáňkách hned u vchodu. Shromažďovaly se na chodbě a sborově zpívaly „Hvězdu betlémskou“, aby se jim lépe hopsalo do jídelny. I Péťa hopsal, i když sám. Nemotorně, ale snaživě. Zíral na Anežčina záda. Skákala a tleskala, navíc krásně zpívala. Péťa také zpíval. Občas jen naprázdno klapal pusou.

Děti zmizely v jídelně a paní Pavlíčková vešla do třídy. Paní učitelka se na ní usmála.

Děkuji, že jste přišla.“

Jsem ráda, že jste si udělala čas. Jak to Péťa zvládá?“

Žádné výrazné změny,“ nepřekvapila paní učitelka. „Péťa je pořád roztěkaný, nesoustředěný. Přesadila jsem ho dopředu, aby byl víc na očích a nevymýšlel hlouposti. Věnuji se mu víc než ostatním dětem. Ale, chápejte, mám jich tu dvacet.“

Paní Pavlíčková pokývala hlavou.

Stejně je to zvláštní. Doma dokáže hodinu kreslit nebo vybarvovat. Včera strávil odpoledne tak, že si vyráběl řetěz z papíru. Tak se do toho zabral, že jsem ho musela třikrát volat k večeři.“

Špatně se soustředí, zvlášť, když je kolem něj šum. Na to si ale musí zvyknout – ve škole to nebude o moc lepší...Uvažovali jste už o asistentovi?“

Uvažovali. Chceme s tím ale ještě počkat,“ řekla tiše ale rozhodně paní Pavlíčková.

Dobře. Vím, že děláte, co je ve vašich silách. A teď se ve školce stejně soustředíme pouze na vánoční představení,“ změnila téma učitelka.

Péťa to moc prožívá – umí všechny texty nazpaměť.“

To ano. Často ale zaměňuje nebo komolí slova. Přidalo se k němu pár chlapců, kteří jej napodobují. Začínám si říkat, jestli jsem ho vůbec do té role Josefa měla obsazovat.“

Paní Pavlíčková se zamyslela. Je pravda, že se na občasné chyby v textu příliš nesoustředila.

Zkuste to s ním, prosím vás. Vím, že je ta role pro něj moc důležitá. Můžete mi prosím dát text domů? Nacvičíme to spolu.“

Mělo to být překvapení – ale že jste to vy...“ Paní učitelka vytáhla z desek svazek papírů v tenké fólii.

Děkuji vám. Donesu zpátky,“ slíbila paní Pavlíčková a obě ženy se rozloučily.

*

Péťo, tebe ten tablet zajímá, viď?

Paní Jiráskové mohlo být kolem čtyřicítky. Působila vyrovnaně a nesmírně trpělivě. Text s vánoční besídkou jí stále ležel na klíně.

Tak si ho vezmi a chvilku si hraj. Pracoval jsi dobře.“

Chlapec se schoval do rohu místnosti mezi hračky. Občas spokojeně zabublal, jeho prsty rejdily po monitoru.

Paní Pavlíčková...“nadechla se a ohlédla se, jestli je klučík zabrán do hry.

Ano?“

Nedivím se, že se Péťa ten text naučil s chybami. Jestli jsem to pochopila dobře, tak písničky pro jednotlivé postavy zpívají všechny děti najednou..“

Paní učitelka si myslela, že to dětem pomůže.“

Ostatním asi ano, ale rozhodně ne Péťovi. Četla jsem všechny ty diagnózy. Vidím, že speciální pedagogické centrum jste doposud nevyzkoušeli. Proč jste přišla sem?“

Tak nějak už nevím, kam jinam.“přiznala po krátké odmlce paní Pavlíčková.

Nedivím se, že jste z toho všeho unavená. Ale dobrá zpráva je, že jste na správném místě. Pomůžeme mu. Je to jen jedno velké nedorozumění.“

Prosím?“ nevěřila svým uším paní Pavlíčková.

Váš chlapec je inteligentní, vnímavý a učenlivý. Má problémy v chování, v řeči a v komunikaci – ale podle mě to není ani autista, ani hyperaktivní dítě s poruchou pozornosti. Porucha řeči tam je, to ano - ale to všechno má své opodstatnění. Všimla jste si, že natáčí hlavu, když na něj mluvíte?“

Nee,“ vykoktala paní Pavlíčková.

Také bych si nevšimla, ale on chtěl tak moc porozumět tomu, co mu říkám, že si mě přesadil."

"Přesadil? Nerozumím."

"Seděla jsem nejdřív tady," paní Jirásková ukázala na protější židli. "Tedy vpravo. Péťa si mě přesadil proto, že na pravé ucho neslyší - nebo alespoň slyší velmi špatně."

"Jak jste to mohla poznat?" vydechla paní Pavlíčková.

"Snadno. Jsme přeci specializované centrum - no a nedoslýchavé nebo neslyšící děti jsou tu na denním pořádku. Víme, jak se projevují - a pomáháme jim."

Paní Pavlíčková se rozplakala úlevou.

O tři týdny později seděla paní Pavlíčková ve třídě předškoláčků. Právě dokončovali své obrázky. Tedy někteří dokončovali. Spousta malých neposedů už si hrála na koberci, nebo odbíhala od nehotových kresbiček. Péťa seděl u předního stolku a trpělivě vybarvoval vánoční ozdoby. Čas od času se zvedl - aby si u paní učitelky okrouhal pastelku.

"A takhle teď pracuje pořád," zašeptala paní učitelka směrem k jeho mamince. "Oproti ostatním dětem je sice pomalejší - ale o to pečlivější. A když něco neslyší nebo nepochopí, zeptá se. Už se nebojí, že by se mu děti smály."

"A víte, co je první věc, kterou udělá, když dorazí domů?" doplnila paní Pavlíčková. "Vytáhne všechno, co dělal ve školce a sedá si k tomu znova."

Obě ženy se dívaly na klučíkova shrbená záda a usmívaly se. Těšily se na vánoční besídku. Péťa vybarvoval poslední ozdobu a když ji dokončil, otočil se na svou maminku.

"Kdy budou už Vánoce, mami?"

Maminka ho pohladila po hlavě a zašeptala do nastaveného ouška. "Už brzy, broučku. Už brzy."


26 názorů

Lakrov
09. 01. 2018
Dát tip

Z mé zmínky o nálévání ideologie si nic nedělej; je to můj odlišný pohled na všeobecně uznávané (v poslední době snad trochu častěji zdůrazňované) kulturní dědictví. Nekritizuji, že to tam je. Jen se domnívám, že je toho tam příliš. Což ve mně při čtení vyvolávalo dojem, nebude-li Péťovo "postižení" s tím starým přiběhem souviset nějak těsněji, a ono nesouviselo.


Tetřev
09. 01. 2018
Dát tip

To, že se děti před představením seznamují s příběhem, který budou hrát, mi nepřijde jako nalévání ideologie .A proč zrovna betlém? V době Vánoc to není nic tak neobvyklého. Péťovy problémy vygradovaly v době, kdy představení nacvičovali - v tom vidím souvislost s hlavním tématem povídky. Píšu pro všechny, nejen pro Vlastu. Zamyslím se nad používáním odborného jazyka v textu. Děkuji za čtení a za názor.


Lakrov
09. 01. 2018
Dát tip

První třetina, celý ten prostor věnovaný vštěpování onoho starého příběhu  nejmladší generaci, mi přijde příliš obsáhlá, a to i bez ohledu na můj postoj  k tomuto typu "nalévání ideologie", protože s hlavním tématem povídky  neznačeným už v názvu, souvisí jen okrajově. Nebo je dána (první třetina)  souvislostí s datem zveřejnění? (Nebo mi něco uniklo.)  Dál je to pro mě směsí (možná trochu idealizované) spolupráce rodičů  a školy (školky), kdy určité pasáže jsou vedené s dětskou srozumitelností,  jiné se blíží odbornému textu, takže nevím, jaký k té povídce zaujmout postoj;  Pro jaký typ čtenářů byla určena. Pro rodiče problémových dětí? Pro časopis  Vlasta? (bez urážky). Líbí se mi jednoduchá pointa směřující k (jistě) dobrému  konci.  


Tetřev
09. 01. 2018
Dát tip

Díky za názor, upupo. Tak - Péťa ma svou předlohu. Takové děti opravdu existují. A že je trochu mimo realitu - to určitě ano. Některým lidem to ostatně zůstane až do dospělosti...Přijde mi důležité popsat prostředí a přímo i nepřímo hlavní postavy. Nerada bych, aby to bylo na úkor příběhu.


upupa
09. 01. 2018
Dát tip

Tetřev - v kolonke sex je nič, ale bezpochyby je ženou, čím je aj daný pohľad na vec. Je tam toľko podrobností, že podstatné uniká.

Neverím príliš, že otázky Péťu sú autentické, predškolské deti sa tak nevyjadrujú.

Péťa je typický génius, nezaujíma ho realita okolo, ale hlboké úvahy v sebe. Podľa mňa.


Šumavka
07. 01. 2018
Dát tip

Mě se povídka líbila. Pěkné.


Děkujeme, přidáváme do soutěže.


Tetřev
06. 01. 2018
Dát tip

Děkuji za čtení a za nominaci, CHT.


CHT
06. 01. 2018
Dát tip

tohle poctivé vyprávění chci ještě nominovat, souhlasí-li autor.


CHT
06. 01. 2018
Dát tip

tohle poctivé vyprávění chci ještě nominovat, souhlasí-li autor.


Tetřev
31. 12. 2017
Dát tip

Tak to leccos vysvětuje...Je pravda, že lidé, kteří mají poškozený sluch, hodně spoléhají na zrak - a často úspěšně odezírají. Ale pokud na ně mluvíš, když jsou otočení zády...Myslím, že nemusím rozepisovat. S Petříkem by sis určitě rozmněl výborně!


K3
31. 12. 2017
Dát tip

Mám i zkušenosti osobní. Měl jsem protržený bubínek, mám transplantovaný a na to ucho velmi špatně slyším. Ono nestačí mluvit nahlas ale ještě důležitější je výslovnost. Někdo mluví nahlas ale nezřetelně, někdo potichu a krásně rozumím. Těžko se to ale vysvětluje. Dochází také k záměně podobných slov a postižený si doplní úplně jinou větu. Nebo když někdo z dálky volá, lehce splete směr odkud a dochází k dezorientaci. Asi bych si s malým Petříkem rozumněl :).


Tetřev
30. 12. 2017
Dát tip

U miminek se skutečně provádí screeningové vyšetření sluchu - pomocí maličké sondy. Ne vždy se ale podaří emise změřit - a důvody mohou být různé. Pokud se opakovaně nepodaří sluch vyšetřit, nechají se kontroly sluchu na dětském lékaři. A rodiče? Ti na dítě tleskají nebo zkouší vyluzovat různé zvuky - a když se náhodně trefí a tlesknou na správné straně, tak se miminko otočí nebo usměje - a oni jsou v klidu...Pediatr se pak zeptá  reaguje vaše miminko na zvuky - vy řeknete ano a tím je to vyřešené. Samozřejmě, že nemluvím za všechny pediatry a za všechny rodiče:-). Pokud má někdo horší sluch, tak křičení opravdu moc nepomáhá. Ale s tím očividně máš už nějaké zkušenosti...


K3
30. 12. 2017
Dát tip

Naše děti kontrolovali hned a my sami též. Ovšem, když je to jenom jedno ouško, tak to může být problém, chápu. Zvlášť, když jde o chytré dítě. Já jsem si to uvědomil tím, že křičel, aniž by si to třeba uvědomil. Ale to zase proto, že ostatní křičeli na něho. Znám to, stačí když někdo trochu hůř slyší a ostatní místo aby jen trochu zvýšili hlas, tak jednoduše křičí. Hodně záleží na tom, jak je kdo taktní a empatický. Povídka se mi líbila.


Tetřev
30. 12. 2017
Dát tip

Díky za kritiku, K3. Pokud jsi pochopil už na začátku, že je problém v uchu, tak to je spíš chyba - chtěla jsem to dávkovat postupně. Co přesně ti napovědělo? Z mé vlastní zkušenosti - ne všechny dětské doktorky kontrolují sluch. A pokud je ta vada jen na jednom uchu, tak může trvat velmi dlouho, než se to odhalí - samo dítě si to totiž vůbec neuvědomuje a když nereaguje - tak nedává pozor. A ano, je to napsané podle skutečného příběhu...


K3
30. 12. 2017
Dát tip

Ze začátku mě zarazily sousloví: pozdně podzimní den a vítr foukal studeně... Jinak je to moc hezky napsané.


K3
30. 12. 2017
Dát tip

Hezky vystavěný příběh. Hned z kraje, těžko řídct zda je to dobře či ne, jsem měl podezření, že chlapec má problémy s ušima. A říkal jsem si, že přece dětská doktorka kontroluje i sluch, že by na to nepřišla? Ale je možné, když to bylo jen jedno ucho, že si opravdu nevšimla. Je možné, že to je napsané podle skutečného příběhu, pak by to vyznělo velmi dobře.


zvedavec
29. 12. 2017
Dát tip

čítala som to so zimomriavkami - teda hodnotím za seba ako výborné


Stargazer
29. 12. 2017
Dát tip

Jo, hezky napsáno. Pěkná povídka.

Možná ta pointa v závěru je na můj vkus až příliš pragmaticko-realistická. Ale asi je to tím, že se jedná o skutečný příběh.  


Tetřev
29. 12. 2017
Dát tip

Děkuji za kritiku, Goro.

Chlapec pravidelné preventivní prohlídky absolvoval - ale nikoho na nich nenapadlo, aby mu sluch přezkoušel. O názvu jsem dlouho přemýšlela, myslím, že teď už to zní lépe. A s tím poprsím - paní učitelka byla prostě mateřský tip. A děti jsou nekompromisní hodnotitelé:-)


srozumeni
28. 12. 2017
Dát tip
To je krásné, citlivě napsané...***

Gora
28. 12. 2017
Dát tip

Povídka mi připadá psána se znalostí prostředí a problematiky...spojení s Vánocemi je dobré.

Trochu mne překvapilo, že sluch chlapce nebyl nikým již podstatně dříve přezkoušen...na pravidelných dětských prohlídkách.

Možná by dala jiný název - neměnil se už? Pro některé čtenáře to nemusí být přitažlivý "námět", s tím názvem

 

si oblečený, Peťo? - jsi

Že je prý problémový, - to bych vynechala, o kousek dál je to ještě jednou:-)

 a ohromné prsy  - trochu mne zarazilo, jak děti nebo vypravěč zhodnotil:-)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru