Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seHaiku
Autor
Gora
Svět–
volavka šedá
vylétá z hnízda
45 názorů
Radovane, děkuju za tvé názory, o diskusi nad dílky stojím, pro autora je to opravdu to nejcennější.
Radovan Jiří Voříšek
06. 04. 2020už to první slovo (vůbec neva, že nemá 5 slabik) mi přijde jako ruční granát. Rozletí se významově na víc stran. Rybník - s vodními ptáky, země, vesmír
vylétá z hnízda - z domova, z bezpečí, volavka - pro mě naléhavost i kvůli názvu - volání, ve kterém je ona touha vyletět
Vlastně v jetě míń slabikách než umožňuje haiku tolik významů
Oldjerry,
díky za avi. Jistěže je mnohem těžší striktně dodržovat 5 - 7 - 5 slabik, ale na druhé straně je fakt, že některá haiku jsou jako free form údernější a působivější. Myslím si, že česká, evropská nebo americká haiku jsou tak jako tak čímsi naprosto jiným než jejich historické japonské předlohy. Z tohoto úhlu pohledu je pak přípustné i free form haiku. Myslím, že každý autor by se měl přiklonit k tomu, k čemu sám přirozeně inklinuje.
Já jenom, svět je Volavka, na barvě nezáleží. Vždycky tě nachytá. Jako kurva v bordelu. Osobně se přikláním k Ciconia nigra. :)
asi to byl omyl, nevím, co bylo v tom momentě... nejjednodušší je nechat to plavat.... dík za dotaz. S dlouhodobou pamětí jsem na tom líp (:-D
Oldjerry - poslals mi avi, ale moc dobře nechápu proč - napsal jsi svůj vlastní názor...to tě zajímá můj názor na tvůj názor?
Moc děkuji za tvůj příspěvek, Jardo.
Asi půjdu na čas někam do kláštera, abych získala zenový nadhled. Díky :-)
5-7-5 není zákon, jen usance. Trochu to ztěžuje tvorbu, ale dá dílu punc. Bez téhle usance se dají vyrábět haiku jak třísky do kamen... další takové »usance« jsou humorný štych, aliterace, eufonie, zenový stín... to naše haiku moc neprezentují. To je názor, nikoli hra na pravdu...
blacksabbath
30. 11. 2019vidím.....*/***
Goro, to haiku s kočkami, které skáčou do tvých stop, bylo výborné. To se mi moc líbilo.
Kdyby tam ale bylo slovo rybník, pak už by to haiku ztratilo smysl, Knihomole.
teisane, miluji tvé komentáře /to už tu někdo psal - vtípek:-)/... a díky za názorný příklad z tvé dílny - chápu.
To já mám také jedno pěkné, ovšem vůči volavce značně "nesvobodné"...
Dvůr Králové -
nosorožec dvourohý
vychází z pavilonu
Původně jsem tam měl ZOO, ale přišlo mi to fádní...(vtípek:). Jinak volavka a např. cvrček by měl mít v haiku stejnou "estetickou" hodnotu.
Šedá, je strašně důležitý.. Co by podle tebe měla dělat jinýho? Sít obilí a tím morálně růst?
Přemýšlím o přesahu či možným dvěma tézím. Kromě významové hry s názvem rybníka více nenacházím. Ale ještě se vrátím.
Svět znám, takže mě haiku ani moc nepřekvapilo. Byli jsme ovšem jenom na hrázi tam se odváží jenom lidi, volavky ne. Ale nejvíc jsem jich viděl za jižním průjezdem Nových Mlýnů. Na pasekách, za soumraku. Stovky krků:).
Moc hezké :-))). TIP
Vzpomínám na volavky popelavé u rybníka Káňov poblíž Třeboně. Bylo to při listopadovém západu slunce, krásný a nezapomenutelný zážitek.
Díky všem, nejprve tam rybník byl, ale přišel mi fádní / zejména - další podst. jméno:-(/, a tobě by pro orientaci pomohl. KK :-)) Nyní už víš, a tak nechám bez... děkuju i tichým tipům, cením si jich!
Je to relatívne, pre priemerného českého čitateľa je slovo rybník v tomto haiku asi fakt zbytočné a také slová by tam byť nemali. Ale mne by pomohlo. ;-)
Nevedel som, že je taký rybník, majuskula na začiatku slova je síce istou nápovedou ale pre napr. inozemcov táto neznalosť bez vysvetlenia môže viesť k nesprávnym úvahám.
Jé, sokolský slet
honem se schovat, deti
mys alarm hvízdá
Zaludecní vred
nutit se do diety
má celkem význam
Snehem prisel ded
dobrý den, já jsem yetti
pochyby priznám
Ale Svět nepatří jen volavkám. Patří i ijiným ptákům a tak ti posílám jedno improvizované haiku, abych nezapomněl, že já "klasik" jsem kdysi býval taky haikařem :
Orel mořský -
Za hodinku obletí
celý Svět
Díky, M... předpokládám, že Písmáci o Světu vědí, nechtěla jsem moc dopovídat...
Ne každý zná rybník Svět, takže ne každý možná porozumí tomuto haiku. Já rybník Svět znám, proto dávám tip.
Není zač Irenko! Snažím se do této formy vniknout, protože mě zaujala. Tvoříš je lehce a srozumitelně.
Omlouvám se za pohled naprostého nezasvěcence. Pro mě je to uvolněná energie, osvobozená myšlenka, zrod pohybu, uvolněnost, svoboda. Asi jsem praštěnej (1,7,2).
Přemku, nemusíš nic mazat, napsals to hezky... ano, slabiky si uvědomuji, ale 5-7-5 mi zde přišlo moc upovídané... díky ti!