Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePočešťování jmen panovníků
Autor
bixley
Nedávno jsem na internetu narazila na článek, ve kterém se autor podivoval nad tím, proč se britská královna Elizabeth počešťuje na královnu Alžbětu, zatímco její syn princ Charles není Karel. Hned nato se objevil další článek, že princ Jiří slaví sedmé narozeniny. Pochopitelně tím mysleli vnuka prince Charlese, prince George.
Jak to tedy je? Počešťují se jen jména panovníků, tedy královna Alžběta, její otec Jiří VI. Tedy ne jména dalších členů královské rodiny. Stane-li se princ Charles králem, bude u nás nikoli král Charles III, ale Karel III. I to je ovšem otázka, protože jemu samotnému se to nelíbí. Jeho předchůdci tohoto jména moc slavní nebyli. Karel I byl popraven, Karel II byl flamendr. Raději by byl králem Jiřím VII. Ostatně ani jeho dědeček král Jiří VI se Jiří neboli George nejmenoval. Jmenoval se Albert. Také Princ William, stane-li se králem, bude v češtině král Vilém V.
Zatím jsou to ale princ Charles, princ William, a samozřejmě princ George. Tak ať žijí!
37 názorů
Zajímavé zamyšlení. Vše počešťovat by asi nebylo nejvhodnější. Ale je v tom binec, to je fakt.
Nejrozumější je samozřejmě oslovovat každého jeho původním jménem v mateřském jazyce. Něco jiného jsou zeměpisná jména. Tam je asi vhodné u sporných názvů použít pro vysvětlení závorku. Dobré zamyšlení.
Evženie Brambůrková
23. 07. 2020To je zajímavá úvaha. Ale podle mne se mohou jmenovat jak chtějí. Hlavně aby u nás někdo nechtěl být třeba A1. To by mně vadilo.
Zdeňku, dostala jsem avízo na Tvůj komentář, který jsem si se zájmem přečetla, a Tvůj dotaz Jarmile mě rozesmál :-)))
Trochu odbočím. U nás se jeden pán jmenoval Sláva Johannesser a nechal si příjmení úředně směnit na Jareš, ale stejně mu všichni pořád říkali Sláva Johanézdruj. Nakonec, - bydlel blízko Jarmily Maršálové. Nakonec uhnu úplně, protože se mi chce právě Jarmily zeptat: "Jaký má plán Maršálová, Maršálův plán už proběhl..."...Ahoj Jari, zdravím přes bixley...
blacksabbath
23. 07. 2020tak, jak mi huba narostla .......ne vše se dá bez ztráty smyslu...aneb používat selský rozum..........................
Karpatský knihomoľ
23. 07. 2020Aha, neprečítal som si predošlé komentáre, tak sa ospravedlňujem za opakovanie sa s tým Béďom E.
To máš pravdu, lakrove, to se všechna imperialistická jména musela počeštit. :-)
To už je druhý odkaz na Engelse, opravdu je to zvláštní. V literární dílech se počešťuje běžně - nejen Alenka, ale třeba i Zvonokosy...
Karpatský knihomoľ
23. 07. 2020Ale asi sa nepočešťujú len mená panovníkov. Dodnes si pamätám, že za dávnych čias sa mi dostala do rúk poštová známka a na nej bol Bedřich Engels. Zaskočila ma aj Alenka v říši divů.
Já sice nejsem vyslovene ponemcován, ale v písemné forme pricházím o oba hácky. (aspon ze nejsou nahrazovány pridáním ch) ;-)
Já myslím, že Hamburk a Paříž jsou záležitostí předchozích staletí. Ale uznávám, že v porovnání se závažnými problémy jsou to prkotiny.
Zajímavé zamyšlení, Renato! Hlasuji pro Karla - třeba Karel IV. nebyl žádný obyčejný Karel:-)).
aleš-novák
23. 07. 2020neplatí to jen pro panovníky...takový Friedrich Engels byl u nás dlouho počeštěn na Bedřicha...
Nadělalas mi v tom trochu zmatků, ale vzápětí je pěkně uhladila. Takže fajn, věřím ti a zdá se to tak být v pořádku.
To je zmatek, co?! Osobně bych nijak neměnil/nepočešťoval žádná cizí jména, a to včetně absurdního přidávání -ová k ženským příjmením (zvláště, když tam logicky nepatří, jako třeba u islandských -dottir, což znamená dcera).
Renáto mohu jen poděkovat. Dávám do svého Nápadníku s tvým laskavým souhlasem. Bezva.