Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seStíny
Autor
Umbratica
STÍNY
Jsi tady
naproti mně
ve světle lásky
a já
jsem tady
naproti tobě
s písničkou štěstí
Ale tvůj stín
tam na zdi
žárlivě střeží všechny okamžiky
mých dní
a můj stín
slídí zas ve stopách
tvé svobody
Přesto tě miluji
a ty zase mne
tak jako milujeme den život nebo léto
Ale jako hodiny které jdou po sobě
a nikdy neodbíjejí společně
naše dva stíny pokračují ve vzájemné štvanici
jako dva psi z jednoho vrhu
puštění ze stejného řetězu
oba neúprosní k lásce štvou se za ní
věrní jen svému pánovi
své paní
Čekají trpělivě
až skončí naše životy
i naše láska
a až jim kdosi hodí naše kosti
aby je ukryli zahrabali do věčnosti
a zároveň se sami skryli
v popelu touhy
pod troskami času
Jacques Prévert - Histoires
překlad - Jiří Žáček
Stíny
My milujem se ale naše stíny
dál spolu válčí kdesi v podzemí
a porcují to láskyplné "MY"
na TY a JÁ - jsi zvolna někdo jiný
a tvoje řeči jsou mi lhostejné
Mám prsty v uších a ty na mě křičíš
už nejsem "tvá" jsem sama svá jsem ničí
a učím se ti říkat častěj ne
Co bylo blízké to se zase vzdálí
Čas ukončit vše - kufry zabalit...
Co spojuje nás ? Hrstka banalit
a "scény z filmu" které se nám zdály
22 názorů
První krok, jak něco změnit, je uvědomit si ty stíny.
Ta Prévertova báseň vyvolává velmi smutnou náladu. Ten můj textík je přiinejlepším jenom nepovedený šanson. Kousek šansonu.
Jak jsem slíbila, doplnila jsem před svou básničku onen Prévertův text, který mě inspiroval. Když jsem báseň J.P. přepisovala, uvědomovala jsem si ten propastný rozdíl mezi skutečným básníkem a mnou. Přesto by mne zajímalo, jak vidí vztah mezi jeho a mým výtvorem moji čtenáři.
Trivi,
život není tak jednoduchý, jak píšeš. Vztah může třeba dlouho fungovat a pak se jeden z partnerů, nebo i oba mohou žačít měnit. Třeba i víme koho si bereme, ale co můžeme vědět o tom, kým ten člověk bude za deset let ?
Indi,
takových příběhů se stále odehrává před našima očima spousta a proto, když ty příběhy využijí ve svých textech znova a znova textaři, nemohou se splést.
Goro,
v knize Velké trojhvězdí, ze které čerpám informace o Prévertovi, nikde žádná interpunkce v básních není. Její používání je tudíž jen dobová zvyklost naší současnosti. Já ji budu používat ve svých "klasických" verších, protože tam mohou být dlouhá a pro někoh nesrozumitelná souvětí. Ve volných veších a textících, jako je tento, nejsou, myslím, interpunkční znaménka potřebná.
vesuvanko,
ano, smutné, ale platí to, co jsem napsala Zajícovi. Někdy je lepší se včas rozejít, než spolu zůstávat. Ale já nejsem nějaký škarohlíd ze zásady. Znám dost vztahů, které vydržely po celý život a ze kterých si druzí mohli brát příklad.
Zajíci,
když se lidi v klidu rozejdou, je to ještě ta nejlepší varianta. Daleko horší je, když se víc a víc nenávidí a přesto pořád zůstávají spolu a "nemohou bez sebe žít". Někdo dokonce nachází až jakousi zvrácenou rozkoš, když tomu druhému celoživotně škodí.
@ZB: Od lásky k nenávisti se dostanou lidé, kteří neunesou rozdíl mezi svými představami o partnerovi a skutečností. Lhostejnost je jen nulou v souřadnicovém systému emocí. A kdo od zamilovaného adorování dojde k nule, měl by ze vztahu odejít. Ale neudělá to, pokračuje k nenávisti a viní protějšek. Tady už to většinou nemá vítěze.
@Um: Tvoje báseň hodně lidem ťala do živého, s takovou skoro až štíří upřímností. A je s podivem, kolik životem proškolených samotářů nás tu je.
Evženie Brambůrková
28. 08. 2020Taky jsem to udělala, a proto nejsem sama. :-)
Zajíc Březňák
28. 08. 2020Nikdy jsem nepochopil, proč je od lásky k nenávisti jen krok. A o krok dál už je lhostejnost a pohrdání. Možná i proto jsem stále sám. Báseň se mi líbí. Jen kdyby její obsah nebyl tak pravdivý! Tip.
Dík. Dopadlo to možná jako textík, ale původně to byla reakce na jistou stejnojmennou Prévertovu báseň.
Ano, Romane. Asi tak nějak to bude. Ještěže ale aspoň v té Prévertově básni je to jinak. Doplním ji tam až příští týden. Tentokrát chci nechat "nezávisle" promlouvat tu svou.
Evženie,
určitě. Dělala jsem to tak celý život a proto jsem taky zůstala sama.
Evženie Brambůrková
27. 08. 2020Pak je vhodné odejít.