Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seZámecké haiku
Autor
Gora
Voda chrliče
čeří hladinu v kašně –
mozaika mračen
……..
Brána dokořán –
nádvoří rozeznívá
ozvěna botek
.........
Poledne v ZOO –
(i) děti zívají
41 názorů
Irenko, ten výraz je určitě příhodný a moc pěkné zastavení, mé myšlenky se stáčely a stáčejí kolem metaforické hranice výrazu, jen zajímavost, podobné zaujetí jako u můrčina hvízdání. Jestli je to dost zautomatizované v běžné řeči kontra zda by to vůbec šlo charakterizovat ještě jako poetickou metaforu. Vždycky se zaujmu nějakou pošetilou drobností.
Silen, až na to trefím, přidám...
Mozaika mi v tomto případě přijde docela příhodná... skládanka z roztříštěných odrazů nebe... no, snad!!
Iren, bylo by zajímavé je srovnat, ale jak nemáš svá haikumini v nějaké efektivní rychlokartotéce, tak to by bylo asi příliš dlouhé dohledávání.
Atkijka by asi neměla tušit, jaký obrázek jsem si po připojení "i" doplnila ve vlastní zkušenosti. Takový... no, sebestředný. Ospalý smajlík.
Ještě si přemýšlím u jedničky, jak moc je mozaika mračen v mém pojímání metaforická. Vrtá mi hlavou, ne že bych osobně protestovala proti obecně. Překračování mě totiž ba. Ale že to u všech prošlo, jestli já nevidím úplně jinak...
Beru zpět, Iri, sama se sice snažím vyvarovat slov se stejným kořenem vedle sebe, ale zde to vlastně sedí asi nejlépe, jak mohlo.
Silenka cosi o mláďatech, takže kdyby přibylo ve druhém verši malinkaté "i" ...:)
Silen, díky moc, je to tak, dětské botky už jsem v nějaké miniatuře použila, líbí se mi, jak se ženou všude první... Musela bych pohledat, bylo to určitě nádvoří, tam se to pěkně rozléhá. O kašně jsem taky psala, ale o mincích na dně. Těch pohledů - variant mám většinou víc, k některým se vracím.
Jitka měla to "myší" pěkné, také KK o nich myslím psal - o prázdné pasci:-))))
A vybavuji si ještě, že atkijka (bez záruky) měla takové s myší, dětmi a dlaždicemi. Myš fuč. Jestli třeba nepletu ty vjemy do sebe.
Irenko, to si matně vybavuji, ty určitě nějaké haiku se zaplněním prázdného prostoru dětskou přítomností už máš, viď? Nějaké staré... (bych ho nedokázala najít.) Buď také zámek, anebo klášterní zahradu, nádvoří, něco takového? Náměstí? Jen pro zajímavost.
U třetího přemýšlím, jak by dopadlo s mláďaty :).
Letos jsem viděl pouze jednoho klokana a spal přesně takhle, Ve Stěžerách v mini zoo. Nejvíc se mi líbí voda - umí divy.
spinkajúci klokan ako posledný riadok v haiku ... to bude asi fotohaiku ... nedeľná pohodička ... vďaka
Líbí se mi ten pochrupující klokan:) je nakažlivý, zívala bych taky:)) Hezký úlovek a dobře volená slova popisku ...
Za první tip. Velmi pěkné pohledové zacílení. Druhé se mi líbí pro tu kouzelnou atmosféru. Děti bývají všude první - zvědavé a nabité energií. Pouze přemýšlím nad užitím slov - rozeznívá ozvěna. Asi bych se snažila rozeznívání vyjádřit jinak.
Peter, mám štěstí, že jsem to vše mohla zažít s dětmi neteře na nádherném zámku Kynžvart, kde žil kancléř Metternich... a budu si i pomocí haiku zážitky připomínat... některé se mi zatím nepovedlo do haiku formy uvést, snad příště...
Díky za skvělý citát a za vše, těším se z toho!!
Haiku (ak je dobré) na malej ploche vie vyvolať veľké pocity. Tie miesta som isto nenavštívil ale Blatný mal pravdu, ak napísal:
nostalgie, ta touha vrátit se
tam, kde jsme nikdy nebyli
Je zajímavé, že v naprostém laikovi (antihaikovi) dokáží vyvolat krásné veše takové asociace, že je nadšen a tleská. Bezva.
Můrko, děkuju za zastavení se! Tvůj návrh je logický, poupravím! Fotky mne baví, ale i bez klokana si umím dobře představit, protože se nám to stalo - menší děti spaly v autě před zoo a pak ji prošly jako v mátohách, všechna zvířata také podřimovala zalezlá ve stínu:-)
Celek moc hezký
Řešívám v sobě to dovysvětlování Tvých haiku textů obrázky, ale asi to nikdy nerozčísnu, některé argumenty mluví proti, některé pro. :) Nejsem si jistá, jestli by zívající děti v zoo fungovaly jako haiku i bez obrázku, v kombinaci perfektně!
K dvojce nemám vůbec žádné námitky, moc pěkně určuje dobu, kdy situace probíhá.
V prvním textu bych se pozastavila u klidné hladiny. Pokud do kašny dopadá voda, hladina nemůže být klidná. Haiku si klade nároky na pravdivost v textu. Možná bych druhý verš upravila na "čeří hladinu v kašně." Jinak opět moc hezký a fungující text.
Klokan je nejlepší! Pak že zvířata nemají duši.
Jsem ráda, že se zámecká tématika zamlouvá!
Děkuju, Ivi!
... být tak tím klokanem:-))
Dávám ranní kávu a listuju Písmákem....a ejhle......parádní strana...tu si odstřihnu a uložím......super postřehy z výletu na zámky........a jako ty ostatní...ta polední siesta klokana !!!!!!!!........to nemá chybu....*/*************
To je bezva, klokan má úspěch:-)) a haiku můžeš přečíst kdykoliv znovu:-)), dík, supíku!
Přiznávám, že ten klokan mě rozsekal natolik, že nejsu schopen koncentrace na haiku :-)
Moc hezké, Ireno. Dokážeš vykouzlit krásnou atmosféru. A fotky taky úžasné, hlavně ten spinkající klokan (je to klokan?)