Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePovzdech konce roku
Autor
Diana
Život by měl být jako mše –
(velice rychle plyne čas)
Kdo může říct, že splnil vše,
Co chtěl by sobě za úkol klást?
Společně se nám daří víc -
Zbudovat přátelství jak hrad!
Nad zlatý poklad- troufám si říct
Když jeden druhého má stále rád..
48 názorů
Zeanddrich E.
01. 06. 2021Je to hezké.
zzlatý, je to tak, jak říkáš. Člověk potřebuje málo. Ale navozuje to otázku, proč jsou pozdní díla jinak skvělých autorů (viz Shakespeare) považována za slabší.
Přijde mi to trochu násilné, ale on vlastně konec roku svým způsobem (oním "střihem kalendáře") právě takový je.
Blani, často až s věkem člověk chápe, že nejdražší je to, co nelze koupit, a to zdraví, přátelství, lásku, štěstí a porozumění. I když peníze jsou důležité (do určité výše), ale ani ty bych nepotřeboval, pokud by je po mě všichni nechtěli... hi
zzlatý - ta tvá báseň Zastav se člověče je dokonale vyjádřeno to, co jsem chtěla vyslovit i já. Znovu mne potěšilo, jak si rozumíme. Vím, že mamonáři lžou a manipulují, ale k tomu se lze postavit skepticky a rozumem prověřovat - a nenaletět :-)
zzlatý, jistě ti neuniklo, jak všichni mamonáři křičí o lásce. Jak každou podpásovku vydávají za ušlechtilý čin. A slepý dav za nimi vděčně běží a křičí láska , láska. Viděl jsem na internetu některé dokonce se radovat nad změnami, které byly v důsledku namířeny proti nim. Hodně lidí miluje instantní sentiment a rozpouští se v instantních slovech. Odtud třeba serverová komunitní zdvořilost plující na vodách citového klišé, protože pravda do života přece nepatří. Když se znovu podívám na zdejší báseň, vidím ji jako útržek, jako závěr, který rozvazuje uzel nějakého, možná tragického, příběhu. Něco jako je závěr Záhořova lože. Sama o sobě je pouhou neukotvenou proklamací. Její forma ten pocit zesiluje. Tvoje sentence, uvedené tak, jak jsi je napsal v komentu, jsou něco jiného. Jsou to indiferentní názory, které mohu přijmout nebo vypustit. Nebudu v nich hledat nic jiného. Ale každá báseň, i kdyby byla pouhou iluzí, je svět. Ještě bych dodal. Jak krásné jsou třeba Michnovy ukolébavky. Někdo řekne, že jsou ideologické, sentimentální, přeslazené. Ale kdo někdy pozoroval matku kochající se svým dítětem, ví, že i v tom jsou pravdivé.
Omlouvám se, že jsem zapomněl na Písmáku editovat, snad si to poskládáte dobře, možná pro někoho také "klišé".
Kdysi jsem napsal text, který jsem smazal, protože jsem jej dal do knihy "Kořeny a koření života" pod názvem
"Zastav se člověče!"
Člověk mezi zemí nebem,hledá mír a lidský cit,nejchudší, kdo živ jen chlebema v citech má deficit.
Dnešní lidská společnostpozbývá už rozumu,nemá proto citu dost,platí lichvě - konzumu.
Otázku si kladu věčnou,kde je smysl života,až dojedu na konečnouklubko se domotá.Kdo jen mamon zhodnotil,užívá jej chvíli,duši za něj propotila čas se mu chýlí.Nevímá, když hlas v něm křičí:"Kam se ženeš, člověče?Chamtivost tvůj život zničí,- mezi prsty proteče!"
Když hvězd se člověk dotýká,
pak dělá zlobě hrobníka,
hněvu, zášti stavme hrobky,
ať z nás mají strašné bobky.
A Radovane díky za bič. ;-)
Vystihl´s to, Kočkodane.
Jak jsi napsal, ať se stane!
Taky jsem se o něco pokusil a je z toho proklamace na druhou:
dávat radost, pohřbít žal
dobré tvořit, dotýkat se hvězd
a až přijde "dokonal"
vzpřímen stát na poslední z cest
PS Muamarek - výborné, Kočkodan za 1
Zveřejnil jsem to, Blanko, mám to na své zdi. A ještě jsem k tomu přihodil svůj adventní sonet. Přeji hlavně zdraví a poklidné dny...
Budujme přátelství jak druhou Kost,
ať nenávist čeká osud Trosek,
zkus první krůček – mírni zlost,
nenech si vnutit, abys odsek.
Marku, myslím, že rozumím. Je to nádherné, pravdivé a mluví mi to z duše, co jsi napsal. Prosím, zveřejni to, asi to osloví i řadu dalších Písmáků.....
Když
Když víc než zisků zbývá ztrát
když místo hodin úzkost tiká
když člověk zapomněl se smát
sám sobě s druhy několika
Když připadá si někdo sám
opuštěn všemi, navíc chudý
a ze všech pravd mu zůstal klam
a ze vzrušení pocit nudy
Pak chtěl by nechat čistý stůl
na kterém se mu účty kupí
Dva tisíce let po Kristu
strach vyrazil zas na nákupy
Bilance proher velí žít
a pouto hledat k lidem druhým
Když srdce visí v beztíži
pak rovněž v mozku rostou dluhy…
Evženie Brambůrková
02. 12. 2020Vypadá to, že mnohým by se hodilo, kdyby se lidé neměli rádi.
Radovan Jiří Voříšek
02. 12. 2020jejda, nemazat!!!
Proč bys to mazala? Je to jen krok na cestě. Kdybys mi zadala podobný námět, hodně bych se ošíval.
Safián - děkuji, tvoje slova jsou k zamyšlení. Asi máte pravdu s tím klišé. Nemám to smazat?
Nad zlatý poklad- troufám si říct
Když jeden druhého má stále rád..
Souhlasím :-))), TIP
Spíše životní proklamace, než báseň. Jistě může být námětem i zdařilé básně. Ale básník, který by se o to pokusil, by musel proplout mezi Scylou agitace a Charybdou sentimentu. Opravdu těžká věc. Takto napřímo to bude vždy klišé uvařené z instantních citů.
"Většina lidí lásku nechápe - hory nepřenáší eros, nýbrž agape" . To je hezké, ale trochu odtažité. Stejně těžké je ovšem pochopit, že, proč a jaké nás kdosi (příroda, Bůh, či někdo jiný) stvořil jako erotické bytosti. Možná by stačila kapička poznání v tomto směru a přišla by chvíle i pro agape.
Zamyslím se a pokusím se dát do myšlenky více tajemství a fantasie. Děkuji vám oběma za dobrou radu.
Úlně bych to nenazval klišé (samosebou z obavy, abych nebyl vnímán jako citově málo vyvinutý, jak piše zzlatý), ale přece jen jsou ony krásné hodnoty (se kterými souhlasím) předestřeny tak nějak jako na podnose. Možná by básni slušelo víc závoje, který by zval k odhrnutí čtenářovými silami.
zzlatý No ano, přesně! To už jsem napsala ve svém credu:
"Většina lidí lásku nechápe - hory nepřenáší eros, nýbrž agape"
Diana - my si opravdu rozumíme. On sice Matuška zpíval "LÁSKA JE LÉK", no a dnešní mladí si to překládají mnohdy spíš jako "LÁSKA JE SEX"... HI
zzlatý, Alegna - my si rozumíme, že? Díky, díky... Lásky není nikdy dost a nikdy není zcela správná - člověk v ní může růst od malička do smrti.
housecore - ano, bývá to zdůrazňováno, ale asi pořád příliš málo - proč lidé TAK moc lpí na majetku, proč lžou, podvádějí, kradou a dokonce vraždí pro peníze? Možná by se to "klišé" mělo očkovat do krve nebo voperovat do mozku, ne?
možno som málo citovo vyvinutý. to ale nič nemení na tom, že v tomto texte sa to s klišé dosť hemží. napr. toto „Nad zlatý poklad- troufám si říct“, nie je to lacné?
Myslím, že kdo tvrdí je to jen klišé, je citově málo vyvinutý.A je škoda, že si "toto klišé" lidé tak málo uvědomují a podle toho se i k sobě nechovají
Splnit vše se nejspíš nedá,
přátelství však není věda...