Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seNovoroční splín
Autor
Alenakar
Novoroční splín
Do mlhy vstávám.
Splín z probouzení...
Smrk opadává,
venku to mžení,
dál poprchává,
dál poprchává
do kuropění.
Rok - žádná sláva.
Dárečky, přání...
Splín! To se stává:
dámy a páni
přijdou a zmizí,
se stolu sklízím,
bolí mě hlava.
Dřív neroztával
sníh za svítání,
kdo měl dát, dával
přátelskou dlaní,
dnes jsme si cizí,
už nenabízíš
naději ani.
Hned zrána káva...
Tání a mžení.
Smrk opadává,
bylo a není,
dál poprchává,
dál poprchává
do kuropění.
Hřad
Neztrať se, ptáčku, ve vánici
a doleť do tmy na svůj hřad
pod střechou chrámu... Varhaníci
dnes nebudou ti v noci hrát,
jen meluzína bude zpívat
a kvílet smutně ze všech škvír.
Tma po vánocích hustší bývá,
kněz nehlásá už klid a mír,
jen krutý vichr smetá z tašek
dál spršky sněhu do hloubi.
Pod pevným trámem skrč se plaše,
než anděl Páně zatroubí.
Neztrať se, ptáčku, ve vánici,
zas v paprscích se budeš hřát.
Že vichr dneska sfoukl svíci?
Už zítra ráno může vzplát.
26 názorů
Jarmila_Maršálová
07. 01. 2022za Hřad T
Annnie,
uhodila jsi hřebíček na hlavičku. Před knihovnou, kam chodím na internet, jsou takové odkládací truhly, kam lidi odkládají knížky, které už doma nechějí mít. Občas se tam objeví i nějaká sbírka básní, kterou si vezmu domů.( Knižky jsou volně k dispozici a nic se za ně neplatí.) V prosinci se tam objevily dvě sbírky od Seiferta. V jedné z nich jsem našla i onu Svatební píseň, která posloužila jako text pro Hegerovou. Zaujalo mě to zvukově. Střídání hlásek á a í s několika přeryvy možná působí až jaksi magicky. Mymyslela jsem si kvůli tomu vlastní typ strofy a rýmovou strukturu, která vypadá takto: A,B,A,B,A,A,B+A,B´,A,B´, C,C,A+A,B´,A,B´,C,C,B´,+A,B,A,B,A,A,B. Všechny verše mají poze pět slabik, takže píseň by mohla vyznívat krásně monotónně.
Helen,
"hřad" je téma, ke kterému se pořád vracím. Ptáci jsou v noci v podstatě bezbranní. Pokud kočky nebo hlavně kuny najdou hnízdo, kam se mohou dostat, pak pták do velikosti kosa nemá žádnou šanci.
V té básni ale jde samozřejmě o symboly.
Evženie Brambůrková
04. 01. 2022Moc pěkné.
Ta novoroční je na nápěv Hegerové svatební písně, že? Nebo je to náhoda???
Obě pěkné. Tip a.
Helen Zaurak
03. 01. 2022Krásné obě dvě, ale ten ptáček mě vzal za srdce... děkuji.
Zajíc Březňák
03. 01. 2022"anděl páně" - napsal bych velké "P", náš Pán je přeci jen jeden a bývá zvykem projevovat mu úctu velkým počátečním písmenem. Jinak myslím, že dobrý kněz hlásá klid a mír celý rok. Obě básně jsou hezké, ale ta první je podle mě lepší.
Goro,
díky za kritiku. Ta druhá básnička "teče", ta první je vlastně spíše statická. Je to takový nostalgický text, který má dost blízko k mým reálným pocitům na přelomu roku.
Obě mají něco "do sebe", zejména plynulost, lehkost... u druhé zajímavý rým - ve vánici/varhaníci.
Janino,
škdoda, že už "Hegerka" podobné texty zpívat nemůže. Neznám nikoho, kdo by ji mohl nahradit. To "Kubišku" by třeba mohla nahradit Elizabeth Kopecká. ...I nová šansoniérka se třeba objeví. Nemůžeme být takoví staromilci.
Ta dvojka je téměř celá v jambu, střídá (nikoliv otrocky a na sílu) salbiky 8,9 a mně přijde, že se dá lehce zaokrouhlit na dokonalou a to tak snadno, že si zaokrouhlení nikdo ani nevšimne. Obsah a atmosfŕa - dokonalé.
Jedničku by Hana Hegerová jistě do svého repertoáru vzala.