Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seTD - Na slobode
Autor
Abakus
Na slobode
Dada prišla ku dverám na treťom poschodí, ktoré dôverne poznala a zazvonila. Vo dverách sa objavila profesorka latinčiny.
„Tak som tu. Trnavská 13., 3. poschodie. Prišla som sa ospravedlniť, že som posledné dva roky neprišla do školy,“ oznámila Dada vo dverách. Na Trnavskú 13. sa nosili domáce úlohy, ktoré si študenti zabudli, alebo ospravedlnenky k triednej profesorke latinčiny.
„Dada...“ profesorka ju objala. Viac slov nebola treba. Chvíľu stáli obidve mlčky. Objímali sa a slzy tiekli na obidvoch stranách. Mlčky sa presunuli do izby.
„Máš kde spať a nechceš sa umyť? Nie si hladná? Dáš si kávu?“, spýtala sa profesorka po chvíli.
Dada neváhala ani chvíľu: „Čokoľvek, ale najmä, nech je to káva z kávy a nikdy to nechodilo okolo škvariek a držiek.“
Profesorka doniesla voňavú kávu v starom kávovom servise a naliala do dvoch šálok.
„Šálka a má ucho, tanierik a lyžička. Mám stále pocit, že sa mi to iba sníva. Krásny hnedý kávový sen, so zamatovou usadeninou na konci. Deo gratias.“
Profesorka opravila Dadu: „Felix ad finem.“
„Non finem. Som na začiatku. Na začiatku všetkého. Ale mám možnosť vziať to za správny koniec. Alebo momentálne jediný, ktorý vidím. Práve ma pustili z basy. Ešte som po ceste navštívila otca. Ale odkedy som na slobode, môžem napísať dva listy rodičom mesačne. Namiesto jedného listu raz za dva mesiace. A každému smiem napísať dvadsať riadkov.“
Profesorka sa zamyslela iba na chvíľku: „Túto noc spíš tu. Kým niečo nevymyslíme.“
Zo skrine vytiahla uterák a z kuchyne doniesla niečo pod zub. Dada po chvíli vošla do izby s mokrou kučeravou hlavou. Osprchovaná, po dvoch rokoch v base konečne s pocitom čistoty.
Profesorka podotkla: „Svet možno nie je krajší, ale aspoň máš na chvíľu čistejší pocit.“
„Tečúca teplá voda. To je niečo o čom som posledné dva roky snívala,“ /a ešte niekoľko ďalších rokov bude snívať, pretože dostať sa k tečúcej teplej vode nie je jednoduché ani na slobode. /
„Na začiatok by si sa mohla zastaviť u jednej mojej známej v laboratórnych potrebách. Síce nikdy nerozoznala plusquam perfectum od perfekta... ale vie zohnať a zariadiť a zamestnať aj..“
Dada skočí do reči s plnou pusou: „...čerstvo prepustených z basy bez maturity, ale zato s blbým kádrovým profilom a bez posledného vysvedčenia?“
Profesorka prikývla.
„Tak idem na to.“
„Sú tam zamestnaní aj moji dvaja známi. Jeden bývalý farár a jeden bývalý sudca.“
Dada sa potešila: „Aspoň si trochu oprášim latinu. Právo veľmi oprašovať nemusím, nie je čo oprášiť.“
Profesorka sa zamyslela: „Ostalo niečo z gramatiky ?“
„No prekladala som všetky možné a nemožné heslá do všetkých jazykov, ktoré poznám. Básničky, ktoré mi ostali v hlave, prebásňovala som piesne. Zo svojho rozsudku som spravila báseň. Do ruky mi ho nedali a ani mojim rodičom. Ale čosi si človek zapamätá, teda čo už tak súdruhovia môžu asi tak vymyslieť. Odsúdený väzeň na to nemá právo. Samotka je úžasná vec a ja som v nej trávila čas dlho a vytrvalo.“
„Medzitým ale došlo k zmenám v pravopise.“
„Ale nie v starej latinskej gramatike?“
Profesorka sa zasmiala: “To by si súdruhovia nedovolili a ani nevedeli. Ľahšie sa ničí mladý a nový jazyk.“
„Alebo ožobračujú ľudia. Basu som opustila s 3000 korunami. Vďaka výmene peňazí mi ostalo 150 a z toho som dala 6 korún za vysvedčenie, ktoré mi odmietli vydať. Potrebujem ho k maturite, ku ktorej ma nepustia..“
„Najvyšší čas chytiť šťastie za chvost. Dalo by sa aj za pačesy, ale momentálne pĺzne,“ podotkla profesorka.
Okolo ľahostajne prešiel kocúr a ľahol si do stredu koberca.
„Tak Felix, alebo...Felicita?"
Dada sa zohla k mačke, ktorá začala mohutne priasť.
Na maturitu si musela Dada počkať desať rokov a tak jej po zhruba desiatich rokoch a pár dňoch od zavretia do basy prišiel telegram: "Dostavte sa zajtra ráno k maturite..."
57 názorů
Ahoj Zajac - každý máme niečo, mala som k tomu slušné podklady. Tú triednu som poznala osobne /dožila sa 104/ a s jej nevestou sa kamarátim dodnes.
Zase by som nedokázala napísať niečo patetické na viac ako 4 verše.
Zajíc Březňák
04. 02. 2023Dobře zpracované historické téma z nelehkých dob, sám bych se těžko odhodlával (pokusit se) něco takového napsat.
A v podstate by som sa doňho hneď hlásila, aj keď nie som ješita. Ale jedného pekného dňa možno budem!
Tenkrát nic lehké nebylo.Téma jsi uchopila zajímavě a čtivě. Čtenář se přímo ocitl v té době.
Náměť mě zaujal, ale zpracováním mě to "nechytlo", což je možná způsobeno i tím mírně cizím jazykem, který dokážu vnímat jen jako sdělovací prostředek, ale nálady jím nesené mě v tompto připadě míjí. Omlouvám se a přeju lepší čtenáře.
To je fajn text - zajímavé téma, o jakém nepíše hned tak každý. Asi by se mi to líbilo jako začátek románu.
ten námět je dobrej, ale zasloužil by poctivější zpracování, takhle to na mě působí jen jako přepis toho, co autor od někoho slyšel, rychle napsat a šup s tím ven... přitom některý místa jsou povedený, daří se ti v několika slovech načrtnout situaci, pocit, atmosféru; naopak jiný obraty svědčí o jakési nedbalosti, místy jsou zase některé nepodstatné detaily zbytečně rozvedené... pro mě nevyvážený text.
annnie jsem nečetla. Do rána musím stačit ještě Daniela Okáliho, vieš, čo je to za šichtu? Možno aj šlichtu, to ešte neviem.
Ano, drobná úskalí. Mea culpa, připotácela jsem se z přelomu doby románské a gotické, není mi v tom dvacátém století zrovna precizně. Sem tam si neuvědomím, který Slovan zase koho a kdy masově povraždil.
Silene - ja som to sem dala v kontexte maturity - z pohľadu, že maturitná skúška môže mať rôzne podoby a drobné úskalia. Nie som Annie - nedám životopis niekoľkých generácií do niekoľkých. no dobre tak viacerých veršov.
Radová číslovka sa píše s bodkou aj podľa nášho pravopisu.
Abakus, ano, dá se to spočítat. Já jako čtenář jsem si měla uvědomit ještě amnestii a pak by se mi některé věci snáz chápaly, např. jak mohla za otcem tak snadno do vězení. Tuto možnost jsem totiž vyloučila jako spíše nepravděpodobnou a usoudila na chatrné bydlení; ale jinak máš pravdu v ohledu miniatura versus román. Ovšem kterak zmiňuješ, nešlo ti o precizní zpracování konkrétního textu, šlo o čtenářskou atraktivitu, tu to snad splnilo.
Sám text miniatury končil původně otevřeně, zmínka o deseti letech byla tuším v prologu, dílo už je vícekrát pozměněno. Tak to vím houby, zda bych s původním byla spokojená, pamatuji si zejména chyby. Řadová číslovka třetí stále chybí opravit. Či slovenský pravopis nemá řadové číslovky zapsané číslicemi opuntíkované?
Myslím, že se otevřený konec samotné miniatury funkčně tříská s vysvětlivkami. = V původním prologu bylo tedy vyzrazeno, že to na druhý den holt neklapne.
Spíš upravit trochu sám text o pár jemných detailů, ovšem navrhuji já coby nepamětnice. Asi sejde na určení textu, pro seniorní populaci jistě není zapotřebí určité věci precizněji naznačovat. Kolik let příbuzní seděli, to ve výpočtu opravdu být nemusí.
Silene - asi je chyba na mojej strane - ale nie sú to jednoduché počty. Trest bol na 3 roky, odsedela 2 a pol /amnestia/, a odmaturovala po desiatich rokoch od pôvodneho termínu maturity - osem rokov po prepustení z basy a desať od momentu zatknutia. A ro som radšej z tejto matematiky vynechala ďalšie sedicae príbuzenstvo.
Ako román by to bolo možno jednoduchšie. Prípaden epos, sága...
Abakus, já po tobě žádné vysvětlivky nežádala. Celé mé úsilí směřovalo k tomu, aby si autor zkonfrontoval svůj text s konkrétní čtenářskou reflexí. Poukazovala jsem na slabší i silnější místa textu s tím, že jsem zároveň připustila jisté riziko nesprávného pochopení autorského záměru ze strany čtenáře.
Avšak vše, co chce autor čtenáři sdělit, vkládá OPTIMÁLNĚ přímo do výstavby svého autorského díla. Co naopak sdělit nechce a má např. zůstat utajeno, nikam nevkládá. Typ textu: prozaická krajka.
Kupř. obtíž, že hrdinka je propuštěna po deseti letech, ale v úvodu textu se v přímé řeči vyskytují roky dva, mohu jako čtenář objasnit třeba brilantní ironií hrdinčiny řeči; případně nespolehlivým vypravěčem; případně chybou autora ve výstavbě fikčního světa atp.
Silene - myslím že, a možno aj niekto iný a nebonzujem! Som z rodu šepkárskeho, našepkávajúceho, ale nebonzáckeho - teda až na nejaké drobné a ozaj zanedbateľné výnimky.
A máš pravdu, že som mohla dať sem niečo menej atraktívne - ale to by okolo toho asi ani pes neštekol.
Najprv vysvetlivky neboli - a chýbali niektorým čitateľom. Potom som ich tam dala a teraz sú naviac. Himl hergot, to naozaj nejde vyhovieť všetkým a ani väčšine, pretože nikdy nevieš, kedy sa menšina - jeden čitateľ prehupne do väčšiny - jediný čitateľ.
Majaks - pismak nemá epilógy. Ja som ich aspoň zatiaľ nenašla. Kam som to asi podľa teba mala dať?
Abakus, jsem tu zaregistrována osmým rokem. Řeknu ti, s výše popsaným principem by se při jeho striktním dodržování všemi uživateli ani při sebedobrotivějším srdci nejednalo o deset let na samotce, leč doživotní odsouzení k mlčenlivosti.
Silene - ja to mám presne naopak - keď dochádza k przneniu jazyka - cúvam bez komentára - komentujem, iba keď sa mi niečo páči. Aby som nenasrala svoje okolie ešte väčšmi.
Abakus, aj, to jsem nepochopila, i já mám své limity. Trpělivost ti vysvětlím, je mi autenticky líto jazyka a literatury. Na lidi seru, jsou to věční prznitelé.
Silene - čím by som chcela jemne vysvetliť, že mi cupovanie textu na drobné kúsky nevadí. Akurát obdivujem tvoju nekonečnú trpezlivosť s nami nehodnými.
Abakus, mě nic vysvětlovat nemusíš, nepotřebuji to. Chodím sem na písmák spíše setrvale objasňovat úplné základy, i když to nemá valný smysl, ve zdejším většinově laciném úplatném gangu ješitů, nežli snad shánět vyloženě četbu. Tou to zde už dávno dvakrát nezavání, bohužel.
Ohled na osobu autora beru ryze z praktických důvodů nedostatečnosti zdejšího prostředí, které by mělo sloužit např. jako opracoviště. Schopný autor, který potřebuje získat odezvu a nikoli pouhou pozornost a sytit se modravými tipy, by už měl tušit, kterak dále nakládat se sděleným ve svůj prospěch. A nutné vysvětlivky zpět to opravdu nejsou.
Roland Barthes: Smrt autora. Potud můj postoj k jakýmkoli vysvětlivkám.
Silene - nechce sa mi všetko vysvetľovať - je to krátky útvar - s vysvetlivkami by to mierne nabobtnalo a stratilo by to svoj spád a čitateľov, ktorí nemajú radi dlhé literárne útvary. Nevadí mi, keď si čitateľ predstavuje niečo iné, než si myslím, že by si predstavovať mal.
Vesuvanka - ma pokračovanie sa možno chvíľu počkáš. Asi to bude skôr na román román a či na pokračovanie, všetko je možné.
Ještě jsem nestačila uvést, že lze pracovat s myšlenkou autorské ideje otevřeného závěru, kterou naznačuje např. Felix x Felicita; text nemusí být za každou cenu ve všem srozumitelný a ukazovat na jednoznačné řešení situace atd. Technicky jde spíše o porovnání autorského záměru a konkrétní čtenářské interpretace. Základní obtíž spočívá ovšem v tom, že pokud předkládaný text vykazuje zjevné prvky formální nestability, vždy se čtenáři hůře posuzuje; zatímco u vydané knihy má již čtenář příslušné obtíže vesměs odstraněny editací/redakcí; zbývají na něj šotci a možné drobné kolapsy fikčního světa. Pak třebas i nějaká ta možná vyšší hodnota díla.
Tu může autor jen odhadovat, zda se mu jakžtakž podařilo, co si svým textem předsevzal dosáhnout, zda se dopustil chyby on nebo čtenář, respektive které kdo atp.
Sám námět je velmi silný, neboť dramatické dobové reálie, vypjatá situace; zkrátka nečteme si tu než o jednom uvaření kafe a nic víc; obecně ovšem platí, že sám silný námět nezakládá nutně na literární kvalitu libovolné/ho díla/knihy. Dalo by se říci, že atraktivita námětu pouze usnadňuje nábor čtenářského zájmu.
Na slobode (redukovaný text, pouze k pozn. a značení)
„Tak som tu. Trnavská 13, 3. poschodie. Prišla som sa ospravedlniť, že som posledné dva roky neprišla do školy,“ oznámila Dada vo dverách.
„Dáš si kávu?“, spýtala sa profesorka po chvíli.
Dada neváhala ani chvíľu: „Čokoľvek, ale najmä, nech je to káva z kávy a nikdy to nechodilo okolo škvariek a držiek.“
„Non finem. Som na začiatku. Na začiatku všetkého. Ale mám možnosť vziať to za správny koniec. Alebo momentálne jediný, ktorý vidím. Práve ma pustili z basy. Ešte som po ceste navštívila otca. Ale odkedy som na slobode, môžem napísať dva listy rodičom mesačne. Namiesto jedného listu raz za dva mesiace. A každému smiem napísať dvadsať riadkov.“
„Tečúca teplá voda. To je niečo o čom som posledné dva roky snívala,“ /a ešte niekoľko ďalších rokov bude snívať, pretože dostať sa k tečúcej teplej vode nie je jednoduché ani na slobode. /
„Na začiatok by si sa mohla zastaviť u jednej mojej známej v laboratórnych potrebách. Síce nikdy nerozoznala plusquam perfectum od perfekta... ale vie zohnať a zariadiť a zamestnať aj..“
Dada skočí do reči s plnou pusou: „...čerstvo prepustených z basy bez maturity, ale zato s blbým kádrovým profilom a bez posledného vysvedčenia?“
Profesorka prikývla.
„Tak idem na to.“
„Sú tam zamestnaní aj moji dvaja známi. Jeden bývalý farár a jeden bývalý sudca.“
„Zo svojho rozsudku som spravila báseň. Do ruky mi ho nedali a ani mojim rodičom. Ale čosi si človek zapamätá, teda čo už tak súdruhovia môžu asi tak vymyslieť. Odsúdený väzeň na to nemá právo. Samotka je úžasná vec a ja som v nej trávila čas dlho a vytrvalo.“
„Medzitým ale došlo k zmenám v pravopise.“
„Ale nie v starej latinskej gramatike?“
Profesorka sa zasmiala: “To by si súdruhovia nedovolili a ani nevedeli. Ľahšie sa ničí mladý a nový jazyk.“
„Alebo ožobračujú ľudia. Basu som opustila s 3000 korunami. Vďaka výmene peňazí mi ostalo 150 a z toho som dala 6 korún za vysvedčenie, ktoré mi odmietli vydať. Potrebujem ho k maturite, ku ktorej ma nepustia..“
„Tak Felix, alebo....Felicita?“
Podtržená místa naznačují základní typografickou výhradu. Řadová číslovka; tři tečky neukončené výpovědi (ne více, ne méně); přechod mezi přímou a uvozovací řečí ( = kde je otazník, tam už nepřísluší interpunkční čárka; pasáž s hranatými závorkami bych umístila až za oddělenou vlastní přímou řeč. Tedy ukončit PŘ tečkou. Samo lakonické vypravěčovo konstatování situace je myslím v rámci miniatury uspokojivým řešením.)
Tuším (bez záruky), že z textu zmizela halenka. (Která tam nevadila, nebyla dysfunkční, naopak upozorňovala na oděvní nouzi, tj. naznačovala reálie.)
Co ostatní se dá cca vyvodit pouze z informací obsažených přímo v těle textu?
. předně datace krátce za rok 1953
. . konkrétní změna PSP
. . konkrétní měnová reforma
. . soudruzi, komunismus = Dada s nejvyšší pravděpodobností politickým vězněm
. . . mate ovšem délka odpykaného trestu, z textu neplyne, o jaký typ propuštění na svobodu se jedná
. . pokračuje kontrola a regulace korespondenčního styku
. profesorka na straně klasické vzdělanosti, zjevně z dobrých poměrů a s kvalitním zázemím, nezbavena možnosti věnovat se své profesi, avšak zároveň nesympatizující s primitivností nastoleného režimu, tj. charakter, který se ovšem sám aktivně nezpěčoval
. obecně nízký standard ne/dostupného bydlení (tekoucí teplá voda, nemožnost umýt se u otce atp.)
. . otec není vězněn, je na svobodě
. Dada bystrá dívka revoltujícího typu, svobodomyslná, psychicky odolná, vyšší IQ; až atomové výdrže, řekla bych
. nehorázný bordel v zaostalé zemi
. . tento bod pokládám za problematický z hlediska interpretace:
. . . z textu nevyplývá dostatečně vyvoditelně, zda byly Daře kladeny tyto překážky záměrně, srovnej:
výzva k maturitě x nevydané vysvědčení x uhrazený poplatek = proč?
plus přidružený požadavek nástupu do zaměstnání (ano, být nezaměstnaným bylo trestným činem, dá se odvodit, ale ostatní by chtělo ještě nějakým náznakem podpořit)
Coby čtenář příběhu samozřejmě vůbec neřeším, zda je Dada postavou smyšlenou, nebo přesně popsanou dle skutečné žijící dívky/ženy; zajímá mě pouze autorovo podání příslušné postavy. Sem tedy směřovaly i výhrady/pochyby uživatelky yss třeba k jisté nevěrohodnosti, resp. nedostatečnému podání, vykreslení.)
. matoucí je i prolog, který sice uvádí právě obdržení výzvy ke složení maturity, avšak zároveň 10leté čekání na složení zkoušky
. . délka odpykaného trestu 2 roky x 10 let čekání = na druhý den zkouška ano x ne
Abakus, různorodost je fajn, spíš aby neplnila funkci Náhodného díla, jak už tu je naprogramováno od Oldy a s čímž je samo o sobě zábavy dost, stačí párkrát kliknout. Velká škoda, že si s texty nedáváš víc práce, jsi schopna perfektních záseků, no a takhle spíš naplano (samozřejmě v trapně literárním ohledu, nikoli v rámci sdělování zážitků kámošům. Tam určitě dobrý výkon.)
Yss - keď ja tie TD zbadám až na poslednú chvíľu a obvykle v čase, keď sa niekam ponáhľam. Plus toto bolo špecifické tým, že mi kľakol internet v ten deň.
To ale neospravedlňuje to, že nerada škrtám, prepisujem. Čo ale milého čitateľa moje technické problémy asi nezaujímajú vôbec.
No tak milý čitateľ sa popasoval s textom dosť, viď prvý môj koment..tu nejde o argument, že vyzerala dobre /v texte tento údaj nebol a nemyslím si, že by tento fakt nejako odklonil môj pohľad na text/
plne akceptujem aj to, že bola rada..ale v tom podaní textu to vyznievalo až tak, že úplne nad vecou, akoby nič..čiže z môjho pohľadu si mala veľmi dobrý námet, ktorý si spracovaním nedotiahla
neviem sa u teba asi zbaviť pocitu, že to dávaš " na prvú dobrú " a text má potom svoje neduhy / už spomínané v prvom komente / Pritom potenciál tam isto je. Asi takto, ale tak môžme sa ešte pobaviť aj o tom, aké mala vlasy prípadne prádielko atď...čiže radšej nie
Silene - mne sa práve tá rôznorodosť páči. A to som sem pôvodne chcela dať niečo o tom, ako som končila školu - vytiahla som si nádhernú otázku: "Definujte odumierajúci a zahnívajúci kapitalizmus..." V momente ma prešla tréma a mala som čo robiť, aby som sa nerozosmiala.
Na autorce mám ráda její smysl pro humor.
Jako čtenář jsem se popasovala i s perfektem. Umím si představit dokonce i to, že by šlo o prefekta.
. cit. od perefkta...
Výběr opět cosi jako parodie na cenu Vítězslava Rzounka a jiných velikánů československé literární kritiky. Terárko. Za což autorka samozřejmě nemůže.
Yss - no vieš, keď niekoho pustia z basy, tak je v podstate rád a keď ho pustia pred ukončením trestu, tak je dokonca veľmi rád.
Dade bolo dokonca vyčítané, že na to že vyšla z basy vyzerá príliš dobre. Takže vitaj v klube.
Dať sem všetky súvislosti, tak je to asi na jeden román. Nech sa s niečim popasuje aj milý čitateľ.
študenti tiekli
"Osprchovaná s po dvoch rokoch v base konečne s pocitom čistoty." /to s mi nedáva zmysel/
...naliatu kávu do dvoch... kávu naliatu do dvoch
"To je niečo o čom som posledné dva roky snívala,“ a ešte niekoľko ďalších rokov bude snívať, ". /skôr mi tam sedí budem snívať, nakoľko nejakého rozprávača som nepostrehla /
Dada skočí do reči... opäť mi tam vychádza vzhľadom k predch.a nasl.vetám asi skôr minulý čas
Niektoré vety na mňa dosť kostrbato podané, niektoré veci až príliš prepovedané,možnoby má napr.zaujímalo v texte,kvôli čomu bola "basa" -a asi viac by som šla po tej psychol.linke stretu s realitou...tak mi to prišlo také v podstate že Dáša je celkom veselá akoby nič..
Gora - ďakujem za povzbudenie, ale myslím si, že publikovať nie je umenie, ale nájsť čitateľa a donútiť ho niečo si prečítať /pokiaľ to nie sú vopred odsúdení klasici k maturite/, to je umenie!
Tvůj neutuchající smysl pro humor je ojedinělý. Jsem ráda, že zde publikuješ.
Gora - ďakujem, vždy sem dám kúsok, pretože si myslím, že čitateľ a ani menovateľ by nemal čítať dlhé veci na pokračovanie. Ale niekedy sa na malú plochu zmestí neuveriteľne veľa vecí. /neplatí pre moju domácnosť/
Teda okrem dialyzačného denníka, tam som to skôr brala ako informačné okienko.
Annie - nie som to ja, ale ďaleko som od zdroja nebola. Dadu zatkli v blúzke, v ktorej neskôr maturovala a aj sa v nej vydávala, pretože nebolo v čom inom. Mimochodom scénu, keď sa stretáva so svojou triednou učiteľkou som si obrečala aj ja.
A to teda nie som veľmi dojímací typ. A mala som celkom inú triednu. Tá by nerozplakala ani žehliacu dosku.
Panebože... Řekni, že to nejsi ty. Chce se mi plakat.
Myslím, že je to nejlepší text, co jsem od tebe četla. Annin výběr.
A ten jeden z nich - bývalý jezuita svojho času ozvučoval olympijské hry v Moskve a neskôr ma doučoval matiku na prijímačky. Otázka k publiku:"Čo mu dalo viac zabrať?"
Od začátku to má takovou silnou atmosféru. Jakoby jen tak mimochodem se dějí zásadní věci.
Maturita nie je žiadna sranda - teda aspoň u mňa nebola. A v podstate ani prijímačky - A skupina dostala "moja semja" /moja rodina/ a B nafasovala VOSR.
dievča z lesa
22. 05. 2022tak ... dnes samé životovážne témy ... pekne napísané**"
Ahoj Danny - ďakujem veľmi pekne, nemyslím si, že by som mala na čitateľa brať ohľad - pokiaľ sa to týka maturity, alebo školstva.
Gora - tú profesorku som si vážila a som ju mala nesmierne rada, dožila sa skoro 104 rokov. /dvakrát som, iba pre teba/
Ahoj Blackie - keď más v rode kučeravé háro, tak je aspoň za čo chytiť!
Abakus, dobře a hlavně velmi zajímavě podané téma TD. Voní životem, a ne právě lehkým! Díky.
blacksabbath
22. 05. 2022chytila jsi téma za pačesy...paráda!!!!