Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seTD - Vyjeté koleje
Autor
supizmus
Nad kraj se pomalu snášela noc. Na oheň hořící u lesa v lůně hor, daleko od vsí, přiložila ženská ruka další suché větve. Sotva dvacetiletá opustila rodný dům a žila jako tulačka. Před pár dny dostala příležitost se usadit a pracovat. "Pán Bůh by mne, starou ženu, trestati musel, kdybych se chtěla světa chytati. Pro mne takové novoty nejsou, starý můj rozum by se do toho nehodil", říkala si v duchu sama pro sebe, ač jí ještě nebylo ani čtyřicet let. "Svět má své vyjeté koleje a do těch já se nevejdu." A tak se toulala životem dál, ve svých vlastních vyjetých kolejích.
-------
Nad město se pomalu snášela noc. Do textu v počítači přidávala ženská ruka další a další slova, když s obrovskou euforií konečně zapisovala výsledky své práce a svých pokusů. Svému snu - posouvat hranice lékařské vědy - obětovala vše, přátele, rodinu, osobní život. Zdálo se jí, že medicína si vyjela koleje, do kterých zapadla a neposouvá se. A tak se vrhla do tvrdé práce a přemýšlela, zkoumala, dělala pokusy, konzultovala své nápady a poznatky. Mnozí jí říkali, jestli nechce trochu zpomalit, věnovat se i sobě samé a trochu i žít, ale na to měla vždy připravenou odpověď: "Pán Bůh by mne, starou ženu, trestati musel, kdybych se chtěla světa chytati. Pro mne takové novoty nejsou, starý můj rozum by se do toho nehodil." A to jí nebylo ani čtyřicet let. Právě objevila neuvěřitelnou možnost, jak předejít leukemii. "Na řadě je srdíčko", řekla si, a pokračovala ve vyjetých kolejích své profesionální práce.
-------
A tak milé děti je náš svět plný hlubokých vyjetých kolejí těch, kteří se proti vyjetým kolejím vymezují a jsou to v historii naší krásné planety a celého lidstva takové krásně vyjeté koleje, kterých se držíme a ne a ne je pustit. Čekáte-li nějakou pointu či poučení, vizte, že moje kolejnice mě vedou tam, kde se s pointou nesetkáte a poučení je zakázané slovo. Šťastnou cestu na vašich osobních kolejích!
12 názorů
Zajíc Březňák
21. 02. 2023Tematický den hodnotím poprvé, takže nevím, zda je nutné v textu hned dvakrát opakovat archaickou větu ze zadání. To se nejspíš dozvím, až jak budu pročítat další texty. Myslím si, že by dneska stěží někdo takhle archaicky k sobě v duchu promlouval.
Děti bych vynechal a je asi i pravda, že celý ten poslední odstavec by tam být nemusel.
Jinak ale hodnotím oba příběhy pozitivně, tvoří dohromady něco, co by snad šlo nazvat podobenstvím. Cesty životem jsou složité a ne každému vyhovuje představa, že bude mít v necelých čtyřiceti letech pět dětí a hypotéku.
Alespoň já, který v životě podle mnoha myslitelných hledisek, rozšířených v západní společnosti, ztroskotal, tomu chci věřit.
Biskup z Bath a Wells
21. 02. 2023Amen
Uchopením pod názvem Vyjeté koleje ses určitě nedostal na slepou kolej. (lehký úsměv)
nie je ľahké vybočiť a nie je ľahké nevybočiť ... pekné zamyslenie***
blacksabbath
19. 02. 2023supíku.....líbí se mi jak jsi to uchopil....dva různé světy......pěkné
Opakování tématu, navíc stejnými slovy tomu škodí; to by mělo vyplynout z textu. A s posledním odstavcem má Gora pravdu, celý ten odstavec je nadbytečný.
Zajímavě jsi, supíku, vzal téma - z pohledu vědkyně i tulačky.
Klidně bych vypustila to - milé děti, myslím, že text má obecnou platnost. Díky za příspěvek.