Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Ideální já

07. 07. 2024
18
23
358

7. července 2024

Přestal jsem se dívat na porno, místo toho tajně doufám, že tě někde potkám.

Tak tě hledám cestou do Kauflandu, jako bych na tebe mohl narazit na dalším rohu, jako by sis se mnou hrálo na schovávanou. Když sejdu dolů na Podskalí, vidím tě ve stínu každého stromu i v temném křoví. Když jdu po lávce přes Otavu, strachuji se o tebe, abys snad neutonulo dole v zlatonosné řece. Když procházím hrad, vidím tě v každém okně. Jakmile vstoupím do knihovny, hledám tě na stránkách objemných svazků i v očích krásné knihovnice.

Ty ses už ale vzdálilo přes všechny ty mosty, které jsme spolu stavěli už od puberty. Vždycky jenom v duchu jsem přecházel přes lávku postavenou z lásky k lidem. Cestou jsem si opakoval, abych si dodal kuráže, že lidé člověka neoškubou, nemá totiž žádné peří ani prachy.

Šel jsem do sebe, sestupoval až na dno své duše jako po schůdcích do sklepa a potkával jsem tam samé zrůdy. Ve stínu uviděl jsem i svého otce, Bohem nepolíbeného bohéma, který mě zval k sobě do temnoty na víno s příchutí octa.

Už patnáct let se jen hrabu sám v sobě, ale ty zatím překonáváš štíty hor, které nelze překlenout. Nakonec praskneš někde v hloubkách kosmu, tvé atomy se rozptýlí po nejzazších galaxiích a já budu mít konečně pokoj od svého ideálního já.


23 názorů

Děkuji ti, Stargazere, za zajímavé a podnětné postřehy i za poměrně obsáhlejší komentář.


Stargazer
před 2 týdny
Dát tip Gora

Jo a v úvodu mě správně navnadilo, že vyvstává otázka, co bude to TO, které hledáš. A že bude odhaleno pointou v závěru. Záhy jsem si však uvědomil, že je to prozrazeno už v názvu. Proto by jinak zvolený název možná textu prospěl, a to tajemství mu ponechal až do konce… To jen takový postřeh.


Stargazer
před 2 týdny
Dát tip Gora, K3

Mám rád přesně takovou lyrickou, úvahovou prózu. Ty psychologické obrazy a střípky ze života jsou hezky zvolené. Bylo by zajímavé bavit se o tom, proč právě ony a jak jsou zamýšleny. Ovšem to je úkol literatury, nechat bílá místa k obrazotvornosti. A to se Ti podařilo, tohle je literatura. Tato pasáž je naprosto skvělá:

„Šel jsem do sebe, sestupoval až na dno své duše jako po schůdcích do sklepa a potkával jsem tam samé zrůdy. Ve stínu uviděl jsem i svého otce, Bohem nepolíbeného bohéma, který mě zval k sobě do temnoty na víno s příchutí octa.   

Chybí mi délka. Textu je škoda jen na prozaickou miniaturu. Pokračovat v podobném rytmu by určitě nebylo na škodu. Fráze hory, které nelze překlenout je bohužel tak zprofanovaná tou níže zmíněnou písní, že bych ji v povídce raději obměnil… TIP.


kvaj
před 2 týdny
Dát tip Zajíc Březňák

"...hledám tě cestou...", "...jako bych na tebe mohl narazit na dalším rohu...", "...strachuji se o tebe, abys snad..."

To jsou podle mého typicky Hrabětovy formulace, našel bych jich víc. Netvrdím však, že je to vědomé.


Kvaji, Hraběte mám moc rád, ale tady žádná (vědomá) inspirace není. Děkuji za návštěvu, která potěšila.


kvaj
před 2 týdny
Dát tip

Oprava - inspiraci.


kvaj
před 2 týdny
Dát tip

Cítím v tom velkou inspiravi Václavem Hrabětem.


Zeanddrich E.
před 3 týdny
Dát tip

 

Zajíci, měl jsem pocit, že  Ty jsi vidoucnější bytost...:)


Kačka T.
před 3 týdny
Dát tip

Poslední dva odstavce super. 


8hanka
před 3 týdny
Dát tip

paráda...dostalo ma to...


Zajíc Březňák
před 3 týdny
Dát tip Aru

Zeanddrichu, nezlob se na mě, veliký smysl bytí je abstraktní žvást. Jinak děkuju za přečtení.


Zeanddrich E.
před 3 týdny
Dát tip

... .

No ten závěr bych nějak přepracoval, Zajíci. - Kde je potom, podle Tebe, náš veliký smysl bytí, kkterým nás pověřil náš Stvořitel...?!.


saccard007
před 3 týdny
Dát tip

Zu wenig.


Zajíc Březňák
před 2 měsíci
Dát tip

Aha, děkuji za vysvětlení, Umbratico.


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip Zajíc Březňák, Al Jal Úd, Zeanddrich E.

Zajíci,

satori je zenový pojem. Znamená bleskové osvícení. Mahajánový buddhismus dospívá k poznání dlouhým a soustavným studiem. Zen se vyvinul z čínského čchanu a dospívá k poznání čistě intuicí, bez hromadění znalostí a vědomostí. Znalosti, včetně buddhistické věrouky, jsou považovány za přítěž.


Zajíc Březňák
před 2 měsíci
Dát tip

Umbratico, K3, děkuji, a kdože je to ten satori, snad nějaký buddhistický či taoistický pojem? 

O "ideálním já" psal třeba Carl Rogers, Freud měl tu terminologii opravdu odlišnou.


K3
před 2 měsíci
Dát tip Janina6, 8hanka

Už to čtu poněkolikáté a čím dál víc si uvědomuju sílu a vytříbenost toho krátkého textu.


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip K3, Al Jal Úd

Myslím, že z tvého textu by měl radost Sigmund Freud, i když jeho terminologie byla poněkud jiná: nadjá (superego), já(reálné ego) a ono(id, neuvědomělé skutečné motivy našeho jednání).

Uvědomit si, proč děláme to, co reálně děláme, nebo proč neděláme to, co bychom dělat chtěli (nebo, co bychom dělat měli) je pouze začátek cesty. Někdo se nikdy nezmůže ani na první krok, jiný se posouvá velmi pomalu a dalšího třeba osvítí satori. Lidské osudy jsou velmi rozdílné.


Zajíc Březňák
před 2 měsíci
Dát tip Janina6, 8hanka

Janino, ta písnička Michala Tučného je krásná, tu druhou znám taky. :)

Děkuju všem za jejich návštěvy.


Janina6
před 2 měsíci
Dát tip Zajíc Březňák, 8hanka

Díky za připomenutí písničky Michala Tučného (ty štíty hor, co nejdou překlenout...) Já ti na oplátku připomenu písničku z jedné pohádky: Upeč třeba chleba, postav třeba zeď. Dělání, dělání je lék.


dadadik
před 2 měsíci
Dát tip Benetka, Janina6, Zajíc Březňák

ideální já to je velký sousto


Benetka
před 2 měsíci
Dát tip Zajíc Březňák, Zeanddrich E.

Už tisíce let se hrabu sám v sobě


Aru
před 2 měsíci
Dát tip Zajíc Březňák

pěkná pointka :)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru