Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seBratislave roku 2003
Autor
Petula
Bratislave roku 2003
Električka od Hlavnej stanice drkoce po betóne ulíc a načas ma hranato dohojdá pod kvádre Techniky, kde sa zmení v detský vláčik, krúžiaci pod nohami stolov-obrov, ktorým ostane až na Trnavské mýto.
Prečnievajúce posluchárne márne volajú na svojich študentov: Do parku, do parku… (Alebo sa cez námestie Slobody vyhrážajú Úradu vlády?)
Jozefská! Prvý prísľub starých čias. Kedysi pôvabné predmestie pôvodného mesta!
A trolejbus sa nevšímavo ponáhľa k námestiu pozlátených barokových mreží – za ktorými sa vládne.
V stanici metra „Hodžovo námestie“ niekto povytŕhal a odniesol koľajnice. Ľudia musia peši – na pešiu zónu. Poštová ulica roztáča domy do všetkých strán. Vstúp! Vstúp! Podíď ku mne! volajú uličky a svätá Uršuľa prisviedča: Si v ozajstnom labyrinte mesta, raji starých mám aj ich vnučiek, predávajúcich v butikoch nové kúsky starého Prešporka.
Na Hlavnom námestí, kde ti za lavičkou bronzovo šepká do ušiek Napoleon v trocha nadživotnej veľkosti, ťa zastaví –jugendstill… – tadiaľto nie, a predsa!
Zvedavé nohy už vonkoncom nemôžu nenájsť Michalskú…
…kde v čajovni vo dvore žltovlasá čajovníčka pridáva k čaju úsmev svetlej pleti, žiarivých očí a svietiacej mysle.
A ďalej, ďalej…
Ventúrska, Kapitulská! Kadidlo, čierne šuchotanie nažehlených mníchov – a za rohom diaľnica…
Späť! Späť!
Zmráka sa.
Pod barokovým portálom sa zelenkasto blýskajú svetlá. Čarujú prítmie – z nôh chodcov, zo striech, z neba nad Michalskou…
Dieťa vidí čiernu mačku, čo blýska očami.
Chlapec čierny stĺpik so zelenožlto svietiacim nápisom „INTERNETCAFÉ“.
A tak – pod palácom vedľa kaplnky svätej Kataríny – azda zvyčajné svetlá včerajška-dneška napĺňajú aj moju krv dychom Bratislavy, toľkých Bratisláv zo všetkých čias, a Michalská veža stráži od svojho nultého kilometra jej paralelné svety.
|||-_-|||