Jednokdo: Nakonec totiž nejde vůbec o nic... a proto může být celý život poesií... může, nemusí. .-)
ne, myslím, že celý život není poezie
naopak si myslím, že i opravdu dobří básníci cítí často roztržku mezi "životem" a "poezií" jako velmi bolestnou
nakonec totiž nejde o poezii
děkuji za zkušenosti :) Určitě se hodí... *
japhy: :))))))))) "tvému mistrovi" (i když... učím se od každého) a "leštič cihel" haha :) si mě rozesmál.
Dle tvého vyjádření soudím, že stojíš spíš o ránu holí do hlavy...
:)))
dík .-)
Ano, ochutnat haiku je mnohem lepsi, nez o nich jen cist :)
mam haiku rad
rad jej ctu
rad jej pisu
a je mi ukradene, zda kvuli tomu neco povstane
nebo spadne :)
a hvezdicce dik za avizko :*
Myslím, že tato úvaha není jen o haiku. Nutí k zamyšlení o širších souvislostech - a v tom směru mi dala hodně. Takže díky ****
Já osobně souhlasím s Armandem. Haiku je sice krátké, ale myslím, že napsat dobrý kousek je hodně těžké. Je to umění, na třech řádcích vyjádřit celý momentální stav uvnitř i vně.
Já osobně souhlasím s Armandem. Haiku je sice krátké, ale myslím, že napsat dobrý kousek je hodně těžké. Je to umění, na třech řádcích vyjádřit celý momentální stav uvnitř i vně.
Napsat dlouhou báseň je umění, protože je tam spousta prostoru a možností, jak to zkazit. Je dost pravděpodobné, že tam něco bude přečuhovat, chybět nebo skřípat.
Drago, Radosti, na délce nezáleží, spíš na kvalitě... a já coby Písmák s enromě dlouhýma dílama si pak vážím toho, kdo je ochoten je číst ;o))))))
Mějte se fajně ;o)
m.
prokletí - já neodsuzuju dlouhý díla a ani neupřednostňuju ta krátká... vím že rovnováha být nemůže, že každý má rád a píše něco jiného...
a také mne potěší to, když si někdo přečte nějakou z mých povídek nebo básní... ať už jsou dlouhý nebo krátký...:o)
také se měj... maximálně fajně...
Drago.
Armande, děkuji za krásné vyjádření... s dovolením Ti to dám do klubu... je to moc pěkné :o)
4/5+T+K+avi
Umět prožít život poeticky je největším uměním (řekl
kdosi). - *
Prokletí: kategorie haiku už asi trochu rozšířila své hranice, než kde je vnímáš..to už je holt osud termínů - když se začnou používat vágně, za chvíli ztratí svůj původní význam
nemyslím si, že nárůst počtu haiku na Písmáku je způsobeno nějakým "duchovním obratem ve společnosti"
má odpověď:
1) Celkově se zvyšuje počet děl a autorů na Písmáku. To není způsobeno větším příklonem k umění ale spíš přelidněním :-))
2) Haiku svou krátkostí usnadňuje čtení, u haiku bývá víc reakcí, netřeba dlouho číst a uvažovat. Ovšem narozdíl od miniatur je mnohem konkrétnější, každy má (nebo získá) alespoň hrubou a povrchní představu tom, co je haiku.
3) Haiku je jasně vyhraněné a má již i stálou čtenářskou obec, lidi, kteří haiku aktivně vyhledávají
4) Trochu egocentricky bych řekl, že určitý podíl na tom má i existence klubu...
Oproti těm miniaturám bych to až tak nedramatizoval, takové pěkné čtyřverší skýtá daleko více možností než haiku, které je podle mne dosti tématicky ohraničené. Já osobně, když projíždím seznam, tak beru haiku a miniatury rovnocenně a vrhám se na všechny :-)
ano, to je možná kořen úvahy:
Je budocnost/současnost Pismaka v dílech miniaturního rozsahu, tkví jeho budoucí podstata v krátkosti a stručnosti?
Mám samozřejmě na mysli většinovou tendenci, nechci to hrotit do extrému...
no, nadtímhle jsem už aky přemášlel... faktem je, že dílka kratší jsou svou délkou "přístupnější" více lidem- někdo třeba nemá čas číst sáhodlouhé díla, jiný na to nemá trpělivost a další je nemá rád. potom jemožné, že čím víc autorů si toto uvědomuje, snaží se psát díla co nejkratší... a na to jsou haiku a miniatury asi nejpříhodnější :o(
hm, tá otázka je fakt blbě formulovaná... Ale drago to asi pochopil...:-))
jsem přesvědčená o tom, že dlouhý díla nevymizej, jen budou muset bejt hodně kvalitní :-)
Ta tendence je rozhodně pravdivá, vidím to i na sobě. Já taky víc tíhnu ke kratším věcem a delší čtu, až když mám potvrzené, že to skutečně stojí za to. Dělám to ale spíše z časových důvodů, než z nějaké netrpělivost ...
radost: snd jsem to pochopil tak, jak bylo zamýšlené... :o)
dejf: no, to je právě to. nedostatek času. sice Olda udělal program "písmák domů", ale kdo ho využívá?
už jsem zaslechl i názory, že by se měl písmák rozdělit a to na jen poezii a jen prózu. podle mne to není nejšťastnější nápad...
autoři všech dlouhých děl, spojte se!
Program Písmák domů bohužel neřeší můj časový problém, ale taky si nemyslím, že by měla dlouhá díla odzvoněno. Často mě spíš překvapí, že se objeví nový autor s dlouhou povídkou a hned mu to několik lidí přelouská a ohodnotí ...
no, stává se to. a myslím si, že můžu říct jednu z možností proč. Prostě je to novej autor... ná jen pár děl, hodně "starších" písmáků je zvědavých na jeho začátky... a tak se často "obětují" a přečtou i to dlouhé dílo. Nebo taky začnou číst a tak je to vtáhne do děje, že to zhltnou celé... a teď zase - kde je pravda?
já bych to s těma dlouhejma dílama neviděl tak tragicky, i když v dnešní uspěchané době, kdy všichni potřebujou všechno, co nejdřív a co nejrychlejc, a kdy malý děcka čtou už snad jenom toho debilního Harryho Pottera nebo jak se to jmenuje, kdo ví?
já myslím že neví snad nikdo ale všichni se tváří jako by věděli... :o)
Obrozující úvaha. Jenom to vkládání se ti jaksi povedlo i s těmi šišatými závorkami. :-)))
Rowenna: už jsem to vyřešil .-)
Snažím se porozumnět. Moje mozková kapacita je jaxi trochu mimo, nicméně, hajku jako takový miluju. Vždycky jsem myslel, že musí vytvářet nějaký obraz, že z něj musím vycítit i autorův postoj k němu. Dal si mi novej pohled na vjec.
Tvá úvaha je výborná. Je vidět, že si v tomhle ohledu vzdělanej. Akorát
"Banán je žlutý
nebe je modré po dešti
usmívám se s plnou pusou"
se mi nelíbilo.
usmívám se s plnou pusou:o)))))))))))))!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
dobrá práce bratříčku*
MP: to "haiku" na závěr je úmyslně nehaikovské... :))) protože to je jedno :) Zrovna se to stalo, když jsem to psal, a tak to ber jako "svědka událostí". Není potřeba to nijka hodnotit... nemá hodnotu ani ambici - pouze legrácka .-)
Řikám, ne?:o) Ta moje mozková kapacita:o))) Děkuju za vysvětlení:o)
Řikám, ne?:o) Ta moje mozková kapacita:o))) Děkuju za vysvětlení:o)
0/5
žlutě se usmívám
a ani nepotřebuju
banán
a jinak hezká úvaha :)
Pjekně se to čte; to bude asi osobním ponořením do dne,
který nemá slupku :)
:-)*
/a budu se alespoň chviličku zpytovat, poč jsem to ještě nenapsal haiku ... .-)/
BG: Já jsem nenapravitelný idealista :)) ...mlýny se otáčejí pomalu, ale vytrvale. Vývoj ducha nelze zastavit - ne navěky. Ale každý se máme jen ve svých rukou, ve své moci.
Navíc, k tomu haiku... je bezpochyby pravda, že většina lidí k haiku přichází, protože je to zdánlivě strašně jednoduché - napsat tři verše. Důležité ale je, že někteří z těchto "slepě příchozích", se mohou začít zajímat hlouběji a zjistí a obejví daleko více, než jen kousek poesie. Protože ta poesie je jen "prstem ukazujícím na měsíc". Sama o sobě nedůležitá, ale jako ukzatel (odtud ta důležitost inspirativní funkce), nepostradatelná a neocenitelná! .-)
Díky ti za příspěvek do diskuze.
Ukažte mi Čecha, ba Evropana, který v rodém jazyce napsal skutečné haiku... koupím mu banán ;o)))))))) Ba mu ho i ráda oloupu ;o)
m.