Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kvapka za kvapkou

29. 06. 2003
25
0
4191
Autor
KayTee

Kap...kap...kap...kap...kap...kap...kap...kap...kap...

Kvapka za kvapkou,

vkráda sa do ľudských duší,

kvapka za kvapkou,

hladká krivky mladých tiel...

 

Kvapka za kvapkou,

odhaľuje to, čo iba tuší,

kvapku za kvapkou,

nebo strieľa zo svojich diel...

 

Hrmí vášeň a blíska sa neha,

potok sĺz sa strieda

s riekou úsmevov...

 

Utekať a skryť sa nedá

pred dažďom lásky,

pred kvapkou s nádejou...


Leclajr
17. 08. 2005
Dát tip
Opravdu něžné, tIP*

KayTee
17. 08. 2005
Dát tip
děkuju :-)

Nimis
23. 10. 2004
Dát tip
Souhlasím, je to moc hezounký:)*

Murtis
02. 06. 2004
Dát tip
Nepřináší to nic nového, ale je v tom cit a něha... T*

denorimamo
23. 04. 2004
Dát tip
Život je dážd a jeho chod určujú kvapky.Každá z nich má význam, každá z nich má svoju chuť a svoj zmysel. Preto je život tak krásny aj keď nie vôbec jednocduchý. Nie je to fráza, preto si zaslúžiš *T. :-)

gennaro
17. 04. 2004
Dát tip
"Utekať a skryť sa nedá pred dažďom lásky" rad by som zmokol v takomto dazdi, krasne. t !

KayTee
12. 04. 2004
Dát tip
14 let jsem žila na Slovensku ;o)

KayTee
12. 04. 2004
Dát tip
V Lučenci, to je blízko Banský Bystrice. Já jsem se narodila v ČR, ale táta je ze Slovenska a tady byl na vojně...no a pak se chtěl vrátit na Slovensko. Jinak mamka je češka a táta s bráchou slováci ;o))

KayTee
12. 04. 2004
Dát tip
Jo to znám...ale řeknu Ti, někdy jsem z toho docela zmatená...už jsem začala i myslet česky a někdy mi dělá problém mluvit najednou slovensky... Český pravopis jsem se nikdy neučila, ze slovenského mám maturitu a přesto se někdy přistihnu, že začínám do slovenštiny strkat české pravidla o y,i ;o)))

KayTee
12. 04. 2004
Dát tip
tak s tím prozvoněním a přezvoněním to se stalo už i mě...nebo taky někdy spletu prožití a přežití ;o))) Já i když mluvím česky, tak mám hroznej slovenskej přízvuk..takovej měkkej, tak to někdy lidem přijde, že mluvím slovensky...i když vlasně mluvím česky, jen mám takovej slovenský hlas...to se nedá vysvětlit...čeština má totiž jen dva tóny a slovenština tři... a je těžké se jeden tón odnaučit...

KayTee
12. 04. 2004
Dát tip
to ano ;o) a taky máme ľ ....krásné písmeno.. ľúbiť..

KayTee
08. 04. 2004
Dát tip
Děkuji SB ;o)

Mamutě
30. 03. 2004
Dát tip
avi

Mamutě
29. 03. 2004
Dát tip
Miroslawku, všechno, co říkáš, je samozřejmě usouvztažitelné především na literaturu. Ale, jak už jsem psala, kolik písmáků skutečně tvoří literaturu? (A většinou si toho, že to nedělají, jsou dobře vědomi. Mimochodem, asi nebylo možné vymyslet lepší název serveru, který přesně tohle vystihuje.) A tady je právě ten problém - opravdu trváš na tom, že je třeba bez výjimky používat literárněkritické nástroje? Vždyť pro většinu těch, kteří se na Písmáku potkávají, je nejdůležitější právě ten akt tvorby - a pak taky setkávání s těmi, kteří jsou postiženi podobně. Aneb nikdo nepopírá, že naprostá většina věcí je tady spíš amatérská než umění. Píšeš, o podstatě tvorby - to je zase pohled z hlediska umění. Můžeš se na to podívat i tak, že vlastně každá věta je tvorba, že tvorba je každé vyjádření svých pocitů - když malé dítě nakreslí mamince srdíčko - i to je tvorba, i když to není umělecké dílo. A mělo by to dítě za to být zavrženo? Za to, že vyjádří svůj pohled na svět? Vždyť tady jde o uspokojení základních (a zásadních) psychických potřeb. Nemyslíš, že je lepší, že je tvořena spousta kolovrátkových krátkodechých říkanek, které jsou míněny upřímně, než kdyby tady bylo o to víc zapšklých jedinců? Aneb když mi někdo napíše básničku z lásky, nebudu ho tepat za myšlenkovou a básnickou strukturu. Aneb každý nemůže být umělcem. Ale proto by měl rezignovat? Taky bych mohla psát o interpretačním poli, světu autora a světu čtenáře atd. atd., ale dělat to nebudu. Nebo o tom, že sice souhlasím s tím Šaldovým výrokem, ale že ani otec české kritiky Šalda se vždycky tak úplně netrefil. Z těch nejkřiklavějších případů stačí zmínit Čapka... Ale co chci všemi těmihle sáhodlouhými pasážemi říct? Že každý soud by měl být uvážený, aby zbytečně neškodil tam, kde by mohl pomoci, že by člověk neměl šmahem zatracovat něco, co jiný může vidět (a víc než často vidí) úplně jinak, že se sice můžu pousmát, ale neměl bych zatracovat (ani se cítit nadřazeně - nejsme na olympiádě). Jeden můj kamarád říká, že nemůže nikoho zavrhnout, protože už to, že někdo vezme štětec/tužku/hudební nástroj... si zaslouží úctu... A ještě droboučkou poznámku. Skácel svůj jazyk má...a jaký - už od začátku - o tom bych si nikdy nedovolila zapochybovat. Za Seiferta bych už tak ruku do ohně nedávala (přesto/protože ho mám taky ráda) - co třeba to jeho první - proletářské - období?

Mamutě
25. 03. 2004
Dát tip
Miroslawek: To jistě, ale... Kdo rozhodne, jestli je v tom kterém případě aktualizováno? To by si měl asi čtenář rozhodnout sám, ne? Psal o hledání vlastního jazyka. Každý nemůže/nechce/neumí být Holanem. A na druhé straně takový Seifert – člověk by si řekl, že všechna ta láska, růže, jaro... jsou rekvizity pěkně vyčpělé, ale jaký to byl básník. Uznávám, že spojení "potoky slz" je prakticky lexikalizované – ale má to znamenat, že je nikdo nesmí nikdy použít?

Miroslawek
25. 03. 2004
Dát tip
Mamutě: obávám se, že čtenář o tom nerozhoduje ani v nejmenším... jedná-li se o skutečnou tvorbu či nikoliv je fakt srovnatelný svou podstatou s fyzikálním zákonem, o jejichž platnosti dnes lidé sami rozhodují snad už jen v Severní Koreji. Bohužel-bohudík, objevit a rozpoznat tento fakt je mnohem a nesrovnatelně těžší, než prakticky v koupelně ověřit Archimédův zákon... a klade to na čtenáře vysoké nároky. A jak svého času pravila soudružka Pelikánová, masy chtějí rozumět. Každý jistě nemůže/nechce/neumí být Holanem... ovšem řečeno s Šaldou, básnické dílo nemusí být veliké, ale musí být poctivé. Nepoctivá je rezignace na tvorbu... a to slovo samo napovídá, co je jeho podstatou - jistě ne opakování toho stejného, co již někdo dříve, často i mnohokrát napsal, to bychom vystačili s modlicími mlýnky a ušetřilo by se na inkoustu a Mircích Kovářířcích ;o))) A co se týče Seiferta (byť se jeho literární význam kvůli udělené Nobelově ceně trochu přeceňuje)... nebo třeba Skácela, který je v tomto směru z podobné líhně, zdání klame... tito pánové také mají svůj jazyk... a jaký... právě i díky tomu, že v jejich ústech přestávají být rekvizity rekvizitami, ale získávají nový život a vůni. Inu... a je to zase o té zpropadené aktualizaci, že jako autor dám starému nový smysl, posunu význam, objevím a vytvořím nové souvislosti, překvapím a okouzlím pohledem z nečekaného úhlu a skrz nánosy obvyklosti... a to v tomto textu, při vší úctě k němu, není ani z 0.1%. Když už jsem se tak rozepsal, tak bych ještě reagoval na tu poznámku z předchozí reakce, co ti čím zavání... jistě, že aktualizace není samospasitelná (mimochodem básnický jazyk nerovná se poezie, to je pro ni pouze podmínka nutná, nikoliv postačující).... bez doststatečného talentu, schopností, citu můžeme jazyk neuměle křivit a poezie to nebude... tu lze vybudovat jen na základě aktualizace esteticky hodnotné, funkční... a k tomuto tématu vřele doporučuji Mukařovského Studie... tuším, že studie O jazyce básnickém, ale už je to nějaký rok, co jsem to četl, takže se mohu v případě zájmu doma podívat a upřesnit.

Mamutě
24. 03. 2004
Dát tip
Déšť prohřátý sluníčkem, jemně stékající po kůži a hladící...* A k Miroslawkovi: "skutečný umělec se snaží mluvit vlastním jazykem" - není to trošku klišé? Jak? Mandarinsky? Pořád je to čeština/slovenčina - systém jazyka, ze kterého si vybíráš... Každý má svůj vlastní jazyk a jazyk všech příslušníků jednoho jazyka je stejný. A umělec...neznám Kay, takže za ni nemůžu mluvit, ale z mého pohledu je jen málo těch, kteří aspirují a chtějí aspirovat na "umělce", "uměleckost". Není to spíše o radosti z hledání, z vyslovení? Právě tyhle pokusy o "vysoké umění" (a často i tím "vlastním jazykem") mi často zavánějí křečovitostí a vyumělkovaností... Sonet...není fakt, že sonet jako prakticky jediná veršová forma přečkal všechna ta staletí a pořád žije, způsoben tím, že není pojímán religiózně? Vem si sonety psané volným veršem, nečleněné do stop, s různým veršovým schématem... Skipe, myslíš, že poezie by měla být o počítání slabik, o přesném a závažném počtu stop? Vždyť i poetika rozlišuje rymus a metrum...

Miroslawek
24. 03. 2004
Dát tip
Mamutě: básnický jazyk je založen na aktualizaci... víc není co říci...

Noe1
16. 01. 2004
Dát tip
Moc pěkný ... slovenčina hĺadhá ...je to pro mne Tip (jsaný i když ze "zataženého nebe :c))) )

KayTee
16. 01. 2004
Dát tip
No, jasně...Noe má vodu rád...dokonce i po tý velký vodě ;o))) Děkuji ;o)))

Noe1
16. 01. 2004
Dát tip
Taky jsem Ryba :-))) a rádo se stalo, potěšení i na mé straně.

KeeBee
04. 01. 2004
Dát tip
Hezké a Tipnu si

T_O_M_
20. 09. 2003
Dát tip
"Hrmí vášeň a blíska sa neha, potok sĺz sa strieda s riekou úsmevov... Utekať a skryť sa nedá pred dažďom lásky, pred kvapkou s nádejou..." Tahle část JE NÁDHERNÁ!

kocourek
19. 09. 2003
Dát tip
Krásně to kvapká - něco mi to připomíná - déšť lásky - něco hodně vzdáleného - bylo to vůbec? Hezké připomenutí. Díky.


Albireo
30. 08. 2003
Dát tip
Dík za avi, ale řekl bych, že Kay má i lepší věci.

KayTee
30. 08. 2003
Dát tip
Albireo ;o))))

Kytička
27. 08. 2003
Dát tip
Tak tohle je opravdu krásný! kvapka za kvapkou.... *** Albí, avi

KayTee
27. 08. 2003
Dát tip
Kytičko posílám kytičku ;o)

Kenvelo
26. 08. 2003
Dát tip
krásne*

KayTee
14. 08. 2003
Dát tip
imaginary: ja ďakujem ;o)

KayTee
12. 08. 2003
Dát tip
Díky kassiope

kassiope
11. 08. 2003
Dát tip
Tahle se mi vážně moc líbí, je něžná, prostě jako jo :o) t*

Jééé, pěkné, avšak nesladké, nadějné, ale neblbé. Týpkovi típek. Úplně jsem viděl, jaxe ty potoky slz vlévaj do řeky úsměvu. Škoda jen, že ta poslední sloka neplatí, že je to jen přání.

KayTee
28. 07. 2003
Dát tip
Já to taky viděla....proto jsem to napsala....teda ne viděla...zažila

No jo, ale střídat a vlévat, tam máš rozdílek jednak ve vratnosti a při vlévání tam máš navíc dvojsmysl. Tak Tak.

KayTee
28. 07. 2003
Dát tip
;o)))) a vo tom to je!

Miroslawek
25. 07. 2003
Dát tip
Při pokusu o sonet by asi bylo dobré znát nejen formální předpis, ale také vědět něco o jeho vnitřní struktuře. Zajímavý je z tohoto pohledu zvolený způsob rýmování... ovšem opakování kapek se mi zdá nadměrné, byť chápu účel, k účinku by stačilo méně, takto se zbytečně vytváří řidší až hluchá místa. Ono vůbec je text obrazově chudý a hlavně odvozený... obraty jako hřmí vášeň, blýskání něhy, potoky slz i déšť lásky, ap... jsou dost vyšeptalé, než aby dokázaly dostatečně vyjádřit to, co mají... nemluvě o tom, že skutečný umělec se snaží mluvit vlastním jazykem. Takhle se z toho stala pouhá koláž povypůjčovaných střípků již někým jiným řečeného. K rýmování bych ještě dodal, že to není jen otázkou zvukové shody, která je jen jednou z funkcí rýmu, velmi důležitý je při hledání rýmovanýc dvojic nápad a význam obsažený v oněch slovech. Rýmovat se mají jen jaxi "mimochodem". Degradovat na pouhé rytmické přílepky bez jiného dalšího opodstatnění se ti sice nepodařilo, nicméně je na oněch slovech vidět, proč tam jsou. V rytmice bych nějaký záasadnější problém neviděl. V celku bych to viděl jako po většině stránek nezdařilý, ale nadějný pokus do budoucna, až ovládneš básnické nástroje a techniky a nebudeš jimi naopak ovládána jako teď. Skip: Souhlasím, že na sonet 14 veršů nestačí. Ovšem počet slabik vůbec nemusí být shodný... jen by v jejich rozložení měl být systém... ono je to opravdu v těch stopách ;o) A opravdové umění se mi nezdá být v tom dodržet nějaké formální pravidlo, to se dá naučit, ale účelně nedodržet tak, aby to posloužilo k novému způsobu vyjádření, případně takto vytvořit pravidlo vlastní.

KayTee
25. 07. 2003
Dát tip
Děkuji za kritiku. Jen chci říct, že já jsem to nepsala jako sonet. Tak to pojmul jenom Naso. Mně to ani nenapadlo.

KayTee
17. 07. 2003
Dát tip
Skipe...moc hezká kritika..díky ;o)

limetka
17. 07. 2003
Dát tip
Miluji lyrické básně. A tahle je opravdu nádherná. Navíc slovenština je pro slova lásky tak nějak stvořena. Připadá mi něžnější. Tvá báseň mi pohladila duši. Díky a tip

Skip
16. 07. 2003
Dát tip
Je to moc hezké, ale sonet to není. Vypadá tak sice, ale spočítejte si slabiky. Ono se vůbec často zapomíná na slabiky. Většina z nás tady (včetně mne) se spokojí s tím, že verše se rýmují. Opravdové umění je ale dodržet i počet slabik ve verších, které se mají rýmovat. Toto umění mi bylo jaksi odepřeno:-( A o stopách už ani nemluvě - to jde zcela mimo mne, nedokázal jsem je pochopit ani teoreticky, natož je použít v praxi. tip

Zolo
08. 07. 2003
Dát tip
!*

guy
02. 07. 2003
Dát tip
Hezký a příjemný sonet ***

Naso
30. 06. 2003
Dát tip
zaraďujem do Klubu slovenských Písmakov, sekcia Sonety t

vero
30. 06. 2003
Dát tip
milo kvapkavé...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru