Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seuštknuto
27. 04. 2004
3
0
7946
Autor
drfaust
psovi
uštknuto
vzteklina jako smrt
na zeleno zákal
v noci mezi psy minuta
kalná bez vyznání
bez vyzvání nicota
se dvěma zoubky a váčky roztomilá
hladová paměť
chtěla by zcelit
však roztroušena už nepatří
nikam a bylo li
vzteklina
pes přešel nikoli
kočka pes
nebylo
hladová paměť vzteklina
načerno roztroušená byla
bez vyznání načerno
bez vyzvání pes
přešel
pes přešel
a zoubky cvakly
roztomile minuta rozpuštěna
minuta
načerno
Paul Celan je pro mě osobně jedna z největších postav poezie vůbec - bohužel německy moc neumím, takže jsem odkázána na angl. překlady, ale ty bývají výborné...českých moc není. Teď se chystá velký výbor jeho básní v překladu Ludvíka Kundery, tak jsem docela zvědavá...
Ty jsi recitoval Todesfuge v jakém jazyce?
jinak tohle dílko mě bohužel trošku minulo :)
v češtině... právě z toho Kundery... ten Kundera už jednou - asi v 70. letech - vyšel... jmenuje se to Sněžný part, doporučuju
nemohl bys mi to napsat nebo hodit odkaz, jestli je to na netu? já jsem teď naprosto znechucená z jednoho překladu od Jakuba Kostelníka(http://www.lumir.blogspot.com/2003_10_26_lumir_archive.html).
Tady je můj - http://www.pismak.cz/dilo.php?num=141619 -nakonec jsem se tou němčinou nějak poprala :>).
nejděsivější mi přijde "a zoubky cvakly"... ta zdrobnělina je v tom textovém závalu tak nepatřičná jak skalpel v dětské ručce...
dík, ale mám dost svých stíh a nočních můr
aj... myslela jsem jednoho známého mého, ale proč ne i tak..;)
musím mrknout, přiznávám, že neznám... a budou jich jistě ještě zástupy..;)
to opakování je klasická figura k vytvoření dojmu... zaklínání... děsu... hrůzy, úzkosti, tísně....
tak to funguje:)
autor to zvolil vědomě:)
+ samozřejmě vědomě volil téma a slovník...
uděláš li si tak za měsíc čas uslyšíš Fugu smrti od Paula Celana
a pravděpodobně Tak pravil hrom + Kázání ohně z Eliotovy Pustiny v přednesu drfausta a kytarovém doprovodu egilově:)))
Paul Celan je jedna z největších postav německy psané poezie:)
autor je postě naprosto při vědomí :)
A nebude to doufám to poslední, co uslyším? Já nevím, abych stihla ušetřit napohřeb, kdyžtak..;))
Jinak chci určitě dostat nějakou pozvánku, jsem zvědavost sama :)
Dyk já vím, že jsem nedovzdělanec :))
nebylo záměrem autora, aby text dělal dobře... naopak
je to zaklínání, je smrt, je to uštknuto
a v tomto si myslím, že jsem svůj cíl splnil:)
No vidíš... a včera v telce říkali, že v republice už dva roky nebyla vzteklina, protože rozhazují po lesích liškám z letadel statisíce tabletek... chmmm... lišky se sjedou zdarma... a nás by za to zavírali ;-)))
připomnělo mi to jednoho autora, to opakování slov, skoro jako temné zaklínání...
má to v sobě "náboj"...
ze začátku to ale byla víc hra se slovy, ne? Tam je to takový technický... ten konec už spíš to zaklínadlo...