Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Harry Potter a vězeň z Azkabanu

22. 06. 2004
10
0
11716
Autor
depony

mládí se bouří, objevují se nové výzvy, Cuarón to zvládl skvěle a já jsem o tom něco napsal:)

Harry Potter a Vězeň z Azkabanu
USA 2004


Režie: Alfonso Cuarón, Scénář: Steve Kloves, Kamera: Michael Seresin, Hudba: John Williams, Hrají: Daniel Radcliffe, Emma Watsonová, Rupert Grint, Robbie Coltrane, Maggie Smithová, Alan Rickman, Gary Oldman, Emma Thompsonová a další.

 

V kinech byl uveden dlouho očekávaný třetí díl filmu o "čarodějově učni" Harry Potterovi, natočený na motivy stejnojmenné knihy J. K. Rowlingové. Spisovatelka stojí jako šedá eminence za filmovým scénářem a přísně posuzuje případné režisérské touhy po změnách. Přesto diváku, který četl literární předlohu, neunikne několik změn, inovací a chybějících pasáží. Drobné úpravy nalezneme i v prvních dvou dílech, u třetího je dána změna i zhuštění děje delším námětem, oproti nim má „vězeň z Azkabanu“ o sto stran víc. Změn se dostalo u tohoto dílu i na postu režiséra, kdy po Chrisi Columbusovi převzal „žezlo“ Mexičan Alfonso Cuarón, režisér filmu Mexická jízda. Další změnou, tentokrát v hereckém obsazení, je Michael Gambon v postavě ředitele Albuse Brumbála, který vystřídal zesnulého Richarda Harrise. Nováčky jsou Gary Oldman, coby uprchlý azkabanský vězeň Sírius Black, Emma Thompson jako profesorka jasnovidectví Sybila Trelawney nebo nový profesor obrany proti černé magii Remus Lupin v podání Davida Thewlise.
 
 Dětští představitelé vyrostli relativně do představ filmařů, Emma Watson jako Hermiona zkrásněla, stala se půvabnou, energickou slečnou, která skrývá nejedno tajemství, a která začíná být přitahována k postavě Rona. Oproti tomu Ron a Draco Malfoy, kteří mají ještě stále hrát ufňukánky, působí mírně křečovitě a můžeme jen doufat, že v příštím díle už jim bude dovoleno „vyrůst“. Harry přestává být tím zakřiknutým a utiskovaným klukem, kterým v prvním i druhém díle byl. Průchod jeho emocí jej přivádí do mnoha problémů, neuvážené reakce například způsobí nafouknutí Harryho tety Marge, začíná působit vzdorovitě, agresivně a klackovitě. Michael Gambon vypadá coby ředitel Brumbál více omšele, oproti elegantnímu vzezření Richarda Harrise, zato má jakoby více pochopení a tolerance.  Maggie Smith a Alan Rickman coby profesorka Minerva McGonagallová a profesor Severus Snape zůstávají povahově stejní, navíc Snape působí poněkud komičtěji.

 

obrazek [http://depony.wz.cz/web/harry_02.jpg]

 

 Cuarón se věnuje méně Harryho zájmu, famfrpálu, víc se zaobírá vztahy mezi hlavními představiteli. Přesto se snažil držet již zajetého systému, tudíž i v jeho zpracování se nesetkáme se školním strašidlem Protivou, který se v literární předloze objevuje relativně často. Zbavil postavy tradičních školních uniforem u mimoškolních aktivit, čímž přidal na originalitě a prokázal tvůrčnost při inovacích. Kromě téměř hororového prostředí, vytvořeného jednak postavami mozkomorů či vlkodlakem a nebo strašidelností hradu, nechybí ani humorné scénky s „Buclatou dámou“, „Vrbou mlátičkou“ nebo tajnou mapkou s plánem Bradavic. Vtipná je i hodina obrany proti černé magii, kde se studenti vypořádavají s bubákem, který bere podobu toho, čeho se nejvíc bojíme. Proto bubák v podobě profesora Snapa v dámských šatech či obrovský pavouk na kolečkových bruslích způsobí uvolnění jinak celkem napjaté atmosféry.

 

 Z Azkabanu se v Bradavicích kromě obávaného Síriuse Blacka objevují i azkabanští věznitelé, eterické leč odporné a smrtící bytosti, kteří podobou mírně připomínají prstenové přízraky z Pána prstenu. Jak Sírius, tak mozkomorové mají spadeno na Harryho, ale jak se ukáže, každý z jiného důvodu. Harry se musí nyní snažit víc jak kdy předtím, aby unikl smrti či vyloučení ze školy. Dozvídá se zase něco nového ze své minulosti, o svých rodičích a jejich příteli, který je pak zradil. Záleží však na Harrym samotném, jestli uvěří tomu, co se říká nebo vlastnímu úsudku.

 

obrazek [http://depony.wz.cz/web/harry_04.jpg]

 

Je zde víc zvláštní, nádherné krajiny a je zde i více akce. Úměrně ději se zrychlilo i tempo, ale současně zůstalo zachováno romantické kouzlo, přičemž Cuarón použil i několika spolehlivě fungujících "triků" k dosažení emocí, když například let Harryho na Klofanovi připomíná Nekonečný příběh. Cuarón tak dokázal, že je režisérem se schopností upoutat pozornost diváků i kritiky, aniž by vzbuzoval příliš negativních ohlasů. Jeho podání Harryho Pottera snad bude pro jeho pokračovatele alespoň z části motivací a požitek z dalších dílů bude přinejmenším stejně hluboký. Již nyní se natáčí čtvrté pokračování s názvem Harry Potter a Ohnivý pohár, které začalo v březnu, a Cuarónovo místo zabral tentokrát Brit Mike Newell, a premiéra se očekává někdy napřesrok.


balsiker
18. 07. 2005
Dát tip
Jak smutné.

Murtis
03. 06. 2005
Dát tip
Recenze nebyla špatná, byť by se dalo k výčtu novinek zařadit i kritiku (tedy, slouží nová postava (etc.) k dobru či ne apod.). Přesto dávám Tip*. Co mě ale äsi nejvíc potěšilo, že jsem narazil konečně na někoho, kdo si taky myslí, že filmové zpracování Trojky je slabší než Columbusovy díly...

amaurea
07. 08. 2004
Dát tip
Jo,jenomže kdyby tam hrál on,tak by to myslim už nebylo ono.Myslim,že Daniel se na to hodí,a s tim že roste se nic nedá dělat.Nedivim se,že Rowlingová nechtěla,aby to režíroval Spielberg a aby tam hrál ten klučík.Podle mě jí šlo o to,vytvořit dobrej film bez takovýho jména jako je Spielberg.Vše se netočí jen kolem něj.Ale to je jen můj názor...Navíc je fakt,že kdyby tam hrál někdo jiný než Daniel a spol už od prvního dílu,nikoho by ani nenapadlo,že by se na to Daniel hodil líp.Jde jen o to,že Daniel mu propůjčil svojí tvář a když se teď řekne Harry Potter,každému se vybaví on.Asi jsem to napsala trochu zmateně,sorry.Ale snad jste si z toho vzali to, co jsem měla na mysli:o)

amaurea
07. 08. 2004
Dát tip
Jo,s tim vlkodlakem jsi to vystihl.Přesto,že to bylo jiné než knížka, tak mě to zaujalo a i když jsem ještě před premiérou měla výhrady k obsazení role Siriuse (Gary Oldman),tak po skouknutí mě mile překvapil.

depony
30. 07. 2004
Dát tip
Myslíš klučinu se jménem Haley Joel Osment?:)) noo jako ten by se na něj moc nehodil:))

pozorovatel
30. 07. 2004
Dát tip
Ten kluk je myslim už větší a i tuhle roli by zvládl líp než Daniel. Spielberg ho sám navrhoval...

Aviva
29. 07. 2004
Dát tip
Pozorovatel: No pokud se ti nelíbil Daniel, tak nevím koho bys tam rád viděl, náš názor se poněkud liší, což je jen dobré, kdyby měl každý stejný názor, jak by to asi na světě vypadalo.Ale on i jako mladej herec je moc dobrej, ale víc psát nebudu, protože tu nejsme proto, abysme se dohadovali mezi sebou.Jen mi ještě napiš, koho bys do té role dosadil ty.

pozorovatel
29. 07. 2004
Dát tip
Daniel hraje Harryho, že jo? Na to už jsem vlastně odpověděl. Dosadil bych tam toho, koho Rowlingová odmítla, že je američan a ona chce anglického chlapce. Jméno si nepamatuju. Vidělas Šestý smysl a Umělou inteligenci?

depony
27. 07. 2004
Dát tip
Pozorovatel - Díky za tip, ad hlavní představitel H.P. - nemyslím si, že by byl tak špatný, problém je v tom, že už vypadá jinak, než by měl vypadat...chlapec nějak ramenatí a vypadá na svůj věk poněkud dospěle:) Jinak trojka byla dobrá, to ano, ale nejlepší považuji druhý díl:) já osobně:) byl tak nějak nejvíc ppodle literární předlohy:)

pozorovatel
27. 07. 2004
Dát tip
No, mně se představitel Harryho nelíbil ani v jednom z dílů... On málokterý mladý herec je dobrej (až na toho klučinu z Umělé inteligence, Šestého smyslu a dalších filmů - ten je borec) Knihy jsem nečetl...moc na tuhle literaturu nejsem. Na film jsem šel jen proto, že to bylo zadarmo:-)))) Ale nelituju... byl to hezký odpočinkový film. Jak v jedničce tak dvojce se mi zdály některý scény špatně promyšlený, provedený, možná i přehnaný. Až jsem měl pocit, že se filmaři drží příliž striktně scénáře. To v trojce jsem nic takového už nenašel...

Aviva
26. 07. 2004
Dát tip
Já se musím přiznat, že naprosto nesouhlasím, protože ve filmu nechybělo jen několik scén, ale docela hodně, krajina taky nevypadala nijak zvlášť krásně, zvlášť když se vezme, že režisér tu krajinu, které byla už jednou daná, změnil. Např. Hagridova hájenka a zapovězěný les. A dokonce ztvárnění nových postav už není tak dokonalé, jako u těch nám dobře známých. Takže jednoduše, tvoje recenze je velice dobrá, ale film mě naprosto zklamal. Harryho mám moc ráda, každý díl jsem přečetla nejméně 3x, ale zfilmovaný třetí díl mi moc nesedl. Můžu jedině doufat, že čtvrtý díl se podaří zinscenovat poněkud lépe. Proto mám pro všechny dobrou radu: pokud se chcete vydat na Harryho do kina, nebo se prostě podívat doma na cédu nebo DVD, chvíli před tím nečtěte knihu. Nebudete si přesně pamatovat každou scénu, a proto Vám ani nepřijde, že je toho spoustu jiného, nebo že třeba to, co se Vám v knize líbilo, tam úplněš chybí. depony:S tím vlkodlakem ještě- naprostá pravda.

pozorovatel
26. 07. 2004
Dát tip
By mě zajímalo, jak by filmy vypadaly, kdyby je režíroval S. Spielberg s jeho mladým hercem(jméno jsem zapomněl). Herec hrající Harryho Pottera se mi vůbec nelíbí. Tenhle třetí díl se mi zdá zatím nejlepší. Za recenzy tip!

depony
23. 07. 2004
Dát tip
No, to máš pravdu, vlkodlak vypadal jako zmatený pes, který má vzteklinu a neví, co s tím..:)) hudba byla výborná, jak píšeš, skvostně temná a to já taky můžu... bylo to jiné než kniha, přesto se mi to líbilo.)

Braggi
23. 07. 2004
Dát tip
Jo, dobrá práce, jen tak dál. T*

Mississippi
22. 07. 2004
Dát tip
Já si myslím že Herry Potter a vězeň Azkabanu je ten nejhezčí díl Herryho Pottera!

depony
22. 07. 2004
Dát tip
JENOM by mne zajímalo, jestli myslíš knihu nebo film:) protože ne v obou variantách mohu souhlasit:))

amaurea
22. 07. 2004
Dát tip
recenze byla super a film ostatně taky.Pravda,spousta věcí byla vypuštěná a co mě mrzelo bylo to, že Harryho Patron se v podobě jelena ukázal jen jednou.Taky je pravda že historie plánku Bradavic se zcela vytratila.Co se mi ale dost líbilo byla hudba.Trochu jiná než u předchozích dvou filmů,temnější:o) a mému srdci bližší.V čem ale bohužel přestřelili, bylo ztvárnění vlkodlaka,mám na mysli to animované.

Mississippi
22. 07. 2004
Dát tip
depony: myslím film

Quoniam
13. 07. 2004
Dát tip
Swiana: A vida, omluva!? Sic nechápu proč, ale budiž — takový je život. Abych pravdu řekl, ehm ehm, je mi celkem jedno, jestli se ti kritika líbila nebo ne. Co mne zaujalo na tvém prvním příspěvku, byla ona kritika z větší blízkosti. Toť zajímavý termín, na němž má imaginace selhává. Dobře mi tak.     Hezký den.

Blackadder
10. 07. 2004
Dát tip
Kritika se mi líbila, i když sám s ní moc nesouhlasím. První dva díly jsem neviděl a z knih jsem četl jen jedničku, takže se o mě nedá říct, že bych byl Harryho znalec natož fanda... To srovnání s Nekonečným příběhem napadlo i mě. Jenže když já byl malý, tak na mě NP zapůsobil naprosto ohromujícím zúůsobem, a když jsem ho asi před dvěma roky viděl znovu, vyvoval ve mě podobné pocity. Naproti tomu po shlédnutí Harryho Pottera jsem z kina odcházel spíš smutný a unavený... všechny ty legrácky a kouzelnické hříčky prosvištěly jedním uchem dovnitř a druhým ven... Zklamal mě příběh (zbytečně překonstruovaný), žádná postava mě nezaujala (buď nedostaly příliš prostoru, anebo byly jak vystřižené z papíru - teda vlastně až na Lupina, ten mi přišel ze všech nejpřirozenější...). Celé to vlastně byl jen takový příběh pro příběh... popcorn... Těšil jsem se, že mě film odzbrojí svojí fantazií, hravostí a poetikou, jenže nic takového se nekonalo. Snad nestárnu...

depony
07. 07. 2004
Dát tip
Mrzí mě, že jsem ti neřekl nic nového:)) tak jindy:.))

divokabota
04. 07. 2004
Dát tip
Hledám spolupracovníky pro nově vznikající webový projekt (všeobecně zaměřený, možnost psát o čemkoliv). Bližší informace na mailu divokabota@inmail.cz

depony
02. 07. 2004
Dát tip
S těmi detaily, které zde uvádíš, zcela souhlasím, oproti tomu byla jednička a dvojka přesnější...škoda:) chyběl mi tam zase Protiva, jistý detail, například historie původu tajné mapky Bradavic tam chybí taky...škoda... ale po zvukové a obrazové stránce je to skvělé. Musím přiznat, že jsem byl unešen:) A tobě děkuji za zhodnocení...:)

Quoniam
01. 07. 2004
Dát tip
   Výborně! Konečně čtu recenzi, která obsahem odpovídá své kategorii a ne zase další výkřik byl/a jsem v kině a horzně se mi to líbilo. Docela dobře napsáno, ale trochu mi chybí bližší pohled na nedostatky - takový komerčně předem úspěšný film jich určitě není prost. Swiana: Co to je "kritika z větší blízkosti"? Citový výlev? Myslím že slovo kritika má jiný význam, než ve kterém ho používáš.

depony
01. 07. 2004
Dát tip
Děkuji za velmi příjemné ohodnocení...:) máš ale pravdu, chyb tam bylo několik:)

s_manga
28. 06. 2004
Dát tip
krásná recenze a film byl nádherný ale také mě tolik nevzal jako díly předtím, a to mám rád horory a 3 je dost strašidelná, určitě ale nebude chybět v mé sbírce a rád se na něj zase podívám

Bacil
28. 06. 2004
Dát tip
Já jsem na rozdíl od zbytku rodiny třetí díl ještě neviděl, ale recenze je napsaná profesionálním jazykem a odpovídá myslím tomu, co jsem o HP3 četl i jinde. - Mimochodem, ve čtvrtém díle má být vyškrtávání oproti předloze ještě větší, například bude úplně vynechaný tradiční prázdninový úvod. Četl jsem v té souvislosti, že to hercům, kteří hrají Dursleyovy, zapomněli sdělit, takže ti se teď cítí ukřivděně...

pěkně napsáno t.

depony
24. 06. 2004
Dát tip
Přiznám se, že osobní názor nerad dávám do recenze. Mě osobně se ale film líbil, Harryho mám fakt rád, i když se mi postavově vzdaluje mému ideálu, stává se "namyšleným parchantem"...jeho vývoj jde jinam, než jsem si myslel...proto netrpělivě očekávám šestý díl. Jinak děkuji za pozitivní ohlasy:)

sk8ergirl
24. 06. 2004
Dát tip
Řekla bych, že je to fakt dobře napsaná recenze, ale... Abych pravdu řekla, tak kdybych tohle četla ještě před tím, než sem film viděla, asi bych potom byla ještě víc zklamaná, naž sem teď...film se mi sice líbil, ale ne tolik jako dva díly předtím, nemohla sem si pomoct, ale připadalo mi to, jako by se nic nedělo, děj se mi zdál hodně prázdnej a dost mě štvalo, že tam režisér vynechal hodně věcí... Vím, on si to pojal po svém, změny sou potřeba, ale na druhou stranu myslím, že pro ty malé děti tohle už nejni tolik přitažlivý....toť můj osobní názor :-)

Armand
23. 06. 2004
Dát tip
taky se přidám... dobře napsané .-) ***

seal
22. 06. 2004
Dát tip
To je dobrá recenze - většinou mě jejich čtení moc neupoutá, ale tady jsou skvěle vystižené ty situace a vůbec celá atmosféra filmu, jak jsem si jich všimla taky a jen je nedovedla popsat. Máš můj tip.:)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru