Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePovídka měsíce - leden - hlasování
Výběr: Armand
01. 02. 2007
4
166
8109
Autor
StvN
Klub MLHA si dovoluje vyzvat všechny písmáky, aby zahlasovali do lednového kola Povídky měsíce.
V lednu byla vybrána tato díla:
Matka od autora marw
Nestihla ma prehltnúť - Noro
Posletní samurai - Syd Barret
Proměna - Barman
Steve & Laura - johny45
Ty správné cesty - MeTB
a nakonec Kurz lietania od autora Xtruth, který svou povídku smazal. Tímto mu děkujeme.
Hlasovat může každý, kdo si přečte nejméně tři povídky, pro které bude hlasovat. Vaše pořadí tří podle vás nejlepších povídek napište buď sem do kritiky nebo mně do zprávy. Autoři budou rádi, když jim napíšete svůj názor a my budeme rádi, když k pořadí doplníte stručné důvody, proč jste vybrali zrovna tak, jak jste vybrali a co se vám na daných povídkách líbí.
Hlasování končí 7.2.2007 o půlnoci.
8.2.2007 vyhlásíme tři nejlepší povídky.
Zároveň připomínám, že můžete vybírat povídky do únorového kola.
Děkuji za pozornost.
Již hlasovali:
Baziliška
Nicollette
Narvah
Pozorovatel
najednenoze(flétnistka)
johny45
MeTB
Hanča
LaMouette
evalota47
StvN
katugiro
reka
Momentální pořadí:
Matka - 22 bodů
Ty správné cesty -19 bodů
Posletní samurai -16 bodů
Proměna -15 bodů
Steve & Laura - 2 body
Nestihla ma prehltnúť - 1 bod
V lednu byla vybrána tato díla:
Matka od autora marw
Nestihla ma prehltnúť - Noro
Posletní samurai - Syd Barret
Proměna - Barman
Steve & Laura - johny45
Ty správné cesty - MeTB
a nakonec Kurz lietania od autora Xtruth, který svou povídku smazal. Tímto mu děkujeme.
Hlasovat může každý, kdo si přečte nejméně tři povídky, pro které bude hlasovat. Vaše pořadí tří podle vás nejlepších povídek napište buď sem do kritiky nebo mně do zprávy. Autoři budou rádi, když jim napíšete svůj názor a my budeme rádi, když k pořadí doplníte stručné důvody, proč jste vybrali zrovna tak, jak jste vybrali a co se vám na daných povídkách líbí.
Hlasování končí 7.2.2007 o půlnoci.
8.2.2007 vyhlásíme tři nejlepší povídky.
Zároveň připomínám, že můžete vybírat povídky do únorového kola.
Děkuji za pozornost.
Již hlasovali:
Baziliška
Nicollette
Narvah
Pozorovatel
najednenoze(flétnistka)
johny45
MeTB
Hanča
LaMouette
evalota47
StvN
katugiro
reka
Momentální pořadí:
Matka - 22 bodů
Ty správné cesty -19 bodů
Posletní samurai -16 bodů
Proměna -15 bodů
Steve & Laura - 2 body
Nestihla ma prehltnúť - 1 bod
166 názorů
PS:
milá zneuznaná autorko,
další své případné literární pokusy a invektivy mi piš radši do zpráv:-D
to jolbah, lakrov&další tvé alternicky:
cením si tvé obsáhlé kritiky nezávisle na tom, že se(s) poněkud minula cílem...zjevně tě stála hodně času...jen víc takových pilných včeliček;-))
čest práci (i té zbytečné):-))
Vybírat může kdokoliv, to jsem už psal v některé z minulých upoutávek. Probíhá to přes avíza na mou osobu. Pro doplnění, je to akce klubu Mlha, takže vždy bude mít poslední slovo náš šéfdiktátor gr_4you:)
To, co předvádí Lakrov není kritika. Nařkla mě z věcí, které nejsou pravda. Nezjistila si vůbec, o tu jde. Prudí jenom proto, že potřebuje býti slyšena a chce se hádat, což já odmítám. Až někdo přijde s oprávněnou kritikou, což není u této akce možné, neboť si za cíl klade pouze zpopulárnění povídek na písmákovi, a to se nám daří, tak jej rád vyslechnu. Do té doby budu třeba sprostý, neboť se k lidem chovám tak, jak si to zaslouží.
Já jsem spíš pro, aby se pracovalo, než aby se mektalo. Tim spíš, když dělám něco pořádného. Nikoho neurážim, neomezuju a nic podobného, tak fakt nechápu, co tohle má znamenat.
najednenoze - ano kverulantů je třeba, ale píč netřeba.
Jinak dík všem, započítám ještě nějaké hlasy, aby objektivní výsledek byl takový, jak jsem si ho představoval a vydám výsledek.
Lakrov, Joblaha a některé další prdiče jsem dal do neoblíbených, tak snad už nebudou otravovat. Já na tyhle diskuse nemám sílu.
Konejšení pro Bazilišku:
S něžnou opatrností obtiskla špičku tužky za poslední slovo a odložila pero. Závěrečnou tečku dělala vždy až po kontrole pravopisu. Tak, jak to říkal učitel; zvedla k němu obdivný pohled. Natočila hlavičku trochu na stranu, působí-li list úpravně i pod jiným úhlem pohledu. Chce mu přece dělat jen radost, a ta by mohla být pokažena nožkami písmen, nedotaženými až na linku. Seděla nad otevřenou písankou a těšila se na jeho další pokyn.
"Zavřít!"
Jediné slovo stačilo k tomu, aby všichni vykonali tentýž pohyb. Hřálo ji to vědomí kázně a sounáležitosti. Kdyby byli všichni takoví, jako je ona, stažilo by, aby vypustil jediné písmeno. "Z!" A všichni by mu rozuměli. Hned by věděli, co mají dělat.
Pak si všimla, že přece jen všichni sešit nezavřeli. Zastyděla se za ty opozdilce. Pohlédla mu omluvně do očí, jako by chtěla říci: "Ne na ty darebáky, ale na mě se podívejte, prosím. Já jsem nejlepší, protože pozorně poslouchám a řídím se každým Vaším slovem. Mějte mě za to rád." Jenže on se dál zabýval těmi kverulanty... Má s nimi těžkou práci, pocítila za něj tu každodenní únavu, plynoucí z jeho záslužné, usilovné a nedoceněné práce.
Zavřel za sebou dveře a pomalým krokem kráčel k protějšímu konci chodby. Něco si pro sebe mumlal. "Co na mě ta káča furt valí voči, jak `dyž kocour sere do řezanky," poznamenal polohlasem aniž by odložil štos sešitů z podpaží, když se rozkročil nad mušlí.
Lakrov: nadávat někomu za to, žes sama něco nepochopila (evidentně jsi vůči těm, kteří to pochopili v menšině), je nespravedlivý a hodně to o tobě říká...upřímně nic moc lichotivýho...
StvN na soutěž mnohokrát upozorňoval, všimla jsem si, že žádal o pomoc s výběrem povídek, oznámení Mlhy je na první straně atd.
není těžký si to dohledat než se do něj začneš navážet...
mně osobně přijde tahle soutěž jako hodně záslužnej počin - myslím, že stálo strašně práce a času se tou horou hlušiny prokousat a něco vybrat a obdivuju, že se do toho někomu chce...
jestli je jolbah tvůj alternick (a stejnej styl psaní to naznačuje), tak už se vůbec nedivím tomu slovu, kterým tě StvN tituloval...
přesto, že nadávky v kritikách jindy dost odsuzuju
(...)
„Tak vědí co je kách nebo ne?“ křikl druhý muž a drsným pohledem si změřil Tomáše.
Andrea se rozplakala.
Pán s doutníkem zabafal. "To je jedno. Je pozdě." Ukázal pokynutím ruky na dveře. "Za chvíli přijde."
"Tak to už je trochu moc!" vykřikl Tomáš.
"Takže vědí!" řekl vítězoslavně muž s doutníkem a široce se usmál.
(...)
Silná ruka je srazila zpátky do židle.
„Ještě jednou a máte v sobě plnou dávku!“ ozval se hluboký hlas muže za ním.
„Tak vědí co je kách nebo ne?“ křikl druhý muž a drsným pohledem si změřil Tomáše.
Andrea se rozplakala.
Pán s doutníkem zabafal. "To je jedno. Je pozdě." Ukázal pokynutím ruky na dveře. "Za chvíli přijde."
"Tak jsem se do toho konečně pustil," pochlubil se toho večera doma.
"A bude to velké, bude to slavné - to si podtrhněte -, protože jsem to já, kdo... ale taky hlavně proto, že to lidé potřebují. Jednou mě budou všichni znát a budou si ukazovat to je On! A o dnešku se děti ve škole budou učit: 'To byl ten slavný den, kdy...' Ale nepředbíhejme, teď ještě potřebuji něco dotvořit, aby to bylo pro všechny. Protože zatím to pocítila jen slabá čtvrtinu. Ale když to takhle půjde dál, ze čtvrtiny bude brzy pětina, šestina, sedmina... až si nakonec celý svět všimne, že tu hromadu výkalů u nás za stodolou jsem celičkou stvořil JÁ."
(...)
"Počkej, tohle je trochu kách, ne?" zavrtěl pochybovačně hlavou pán za její židli.
"Co je to kách?" zeptala se vyděšená Andrea.
"Slyšels' to," řekl nevěřícně pán, "slyšels' to? Neví, co je to kách..."
Druhý pán jen natáhl kohoutek a zalovil ve vnitřní kapse kabátu. Tlustý doutník. Ukousl špičku, zapálil si a zhluboka potáhl.
"Leda, že by nám tady mladík řekl, co to znamená kách. Vědí?"
Tomáš si utřel usliněná ústa do kabátu. Pak se zapřel se dlaněmi o stůl a pokusil se vstát.
Silná ruka je zrazila zpátky do židle.
„Ještě jednou a máte v sobě plnou dávku!“ ozval se hluboký hlas muže za ním.
„Tak vědí co je kách nebo ne?“ křikl druhý muž a drsným pohledem si změřil Tomáše.
Andrea se rozplakala.
(...)
Andreiny oči se rozšířily. "Počkejte!" chtěla zavolat, " Počkejte! Kde je soudce, jehož jsme nikdy nespatřili!? Kde je vysoký soud, k němuž jsme se nikdy nedostali!?" Chtěla vstát, zvednout ruce a rozpřáhnout všechny prsty, nadechla se a -
"Počkej, tohle je trochu kách, ne?" zavrtěl pochybovačně hlavou pán za její židli.
"Co je to kách?" zeptala se vyděšená Andrea.
"Slyšels' to," řekl nevěřícně pán, "slyšels' to? Neví, co je to kách..."
Druhý pán jen natáhl kohoutek a zalovil ve vnitřní kapse kabátu. Tlustý doutník.
Klidně si tu pište.
Nečtu to, tak doufám, že výsledek pak dvakrát podtrhnete.
(...)
Tomáš vyloudil tichý kňouravý zvuk a chytil se za hlavu, když ruce jednoho z pánů sevřely jeho hrdlo.
"Jako pes!" řekl pán za Andreinou židlí.
"Příliš vysoká dávka," řekl muž za židlí Tomáše, uvolnil pracku, kterou svíral jeho hrdlo a vytáhl revolver. Odklopil bubínek a pomalu jej zaplnil osmi náboji.
Andreiny oči se rozšířily. "Počkejte!" chtěla zavolat, " Počkejte! Kde je soudce, jehož jsme nikdy nespatřili!? Kde je vysoký soud, k němuž jsme se nikdy nedostali!?" Chtěla vstát, zvednout ruce a rozpřáhnout všechny prsty, nadechla se a -
"Počkej, tohle je trochu kách, ne?" zavrtěl pochybovačně hlavou pán za její židli.
"Co je to kách?" zeptala se vyděšená Andrea.
LISTER: (Neústupně k RIMMEROVI) Končíš ty, Rimmere.
RIMMER: Tak moment. Přibrzděte trochu. Tohle je trochu kách, ne?
Líbí se mi, jak si tu každej jede svou lajnu, StvN organizuje soutěž, Lakrov mu nadává a já s NarvaHem si tu píšeme příběh. :-)
Povšimněme si konstruktivního dialogu, zahájeného nickem SrhN, a zauvažujme, co tak asi mohlo být hlavní příčinou jeho zoufalého výkřiku. Kterým z výroků se cítí tolik dotčen, že sahá hluboho do slovníku jedné ze státních organizací, na jejíž činnosti se pravděpodobně (a bohužel) nepodílel. Pokusme se mu pomoci; dobrým slovem nebo mediálním tichem. Chápejme jeho ušlechtilé pohnutky a snahu každému ve všem pomoci. A v kritikách pod jeho díly proboha hlavně nekritizujme!
(...)
Tomáš vyloudil tichý kňouravý zvuk a chytil se za hlavu, když ruce jednoho z pánů sevřely jeho hrdlo.
"Jako pes!" řekl pán za Andreinou židlí.
"Příliš vysoká dávka," řekl muž za židlí Tomáše, uvolnil pracku, kterou svíral jeho hrdlo a vytáhl revolver. Odklopil bubínek a pomalu jej zaplnil osmi náboji.
Andreiny oči se rozšířily. "Počkejte!" chtěla zavolat, " Počkejte! Kde je soudce, jehož jsme nikdy nespatřili!? Kde je vysoký soud, k němuž jsme se nikdy nedostali!?" Chtěla vstát, zvednout ruce a rozpřáhnout všechny prsty, nadechla se a -
"Počkej, tohle je trochu kách, ne?" zavrtěl pochybovačně hlavou pán za její židli.
(...)
"Předpokládám, že mluvíte k nám, protože v místnosti kromě barmana nikdo není. O co vám jde?" křikl a ukázal na něj prstem.
Andrea zamrkala. "Tomáši, jsou tu dva muži," řekla pomalu. "Jeden stojí za tvou židlí, druhý za mojí. Ale není tu žádný barman. Nejsme v baru, rozumíš mi?"
Tomáš vyloudil tichý kňouravý zvuk a chytil se za hlavu, když ruce jednoho z pánů sevřely jeho hrdlo.
"Jako pes!" řekl pán za Andreinou židlí.
"Příliš vysoká dávka," řekl muž za židlí Tomáše, uvolnil pracku, kterou svíral jeho hrdlo a vytáhl revolver. Odklopil bubínek a pomalu jej zaplnil osmi náboji.
...a na něco si hrál a zpočátku mu to trochu šlo, ale pak už zas tolik ne. Jenže byl přesvědčen, že v té své hře všechny předčí. A tak křičel: "Dívejte se, tohle je moje hra! Znám nejlíp pravidla! JÁ jsem ten nejlepší a vy ji neumíte." A někteří na něho začali kašlat a pak už všichni. A vlasy mu zešedivěly a nakonec i vypadaly. A kdyby si býval ani potom nepřestal hrát, ne všichni, ale někteří, by si ho zase začali všímat. I té jeho hry, a konečně by jim přestal připadat jako blbec. Jenže jemu už to bylo dávno jedno.
(...)
Muž za židlí se zamračil. "Příliš vysoká dávka," pronesl hlubokým hlasem. Andrea nereagovala. Starostlivě se dívala na Tomáše a hlavou se jí honily otázky.
„Tomáši, tohle nemá význam. Jsme po tvé tříměsíční léčbě konečně spolu a ty s tím zase začínáš. Už mě to unavuje,“ zamračila se.
„Příliš, příliš vysoká dávka,“ ozvalo se zpoza Tomášových zad.
Ztuhla. Muž za Tomášovou židlí se zasmál a Tomáš na něj
nervózně pohlédl.
"Předpokládám, že mluvíte k nám, protože v místnosti kromě barmana nikdo není. O co vám jde?" křikl a ukázal na něj prstem.
Alena zamrkala. "Tomáši, jsou tu dva muži," řekla pomalu. "Jeden stojí za tvou židlí, druhý za mojí. Ale není tu žádný barman. Nejsme v baru, rozumíš mi?"
Tomáš vyloudil tichý kňouravý zvuk a chytil se hlavu, když ruce jednoho z pánů sevřely jeho hrdlo.
"Jako pes!" řekl pán za Andreinou židlí.
Lakrov, já nějak nechápu o co ti jde. Několikrát jsem prosil všechny lidi na písmáku, v upoutávákách, ať mi s výběrem děl pomohou. Pomohla jsi? Přišla jsi jen kritizovat něco, na čem jsi nehnula ani prstem. To ti přijde vpořádku? A nejsi tak trochu píča?
"Je to jako vztah slepého a hluchoněmého dědečka, kterého na pískové pláži, při dvacátém sedmém odlivu od posledního úplňku, zanechala šumící, napěněná voda spolu s velkým černým pavoukem a babiččiným budíkem, rakovinou prostaty a Alzheimrem - k psovi, kterej je velkej, rezavej, pajdá na obě přední a kterého nemůže uživit," řekl a díval se jí přimo do očí.
"Rozumím ti," hlesla a několikrát rychle pokývala hlavou.
Po chvíli ticha, ve kterém si stihla přehodit nohu přes nohu a roztaženými prsty prohrábnout dlouhé světlé vlasy, se zeptala: "A jaký to tam vlastně bylo?"
Konečně sklopil pohled. "Já pochybuju, že mi rozumíš," zavrtěl hlavou. "Sám tomu nerozumím. Nedává to žádnej smysl." Zase zvedl hlavu. "Babiččin budík? Proč babiččin budík? Ne, to nedává žádnej smysl..."
Andrea zpozorovala, že se Tomášovi třepou prsty. Uchopila jeho ruce do svých teplých dlaní.
"Už nad tím nepřemýšlej, Tomáši. Nemá to význam." Pustila jeho pravačku a prsty se dotkla jeho tváře.
"Vždyť celej hoříš!"
Setřásl její ruku. "To říkáš jenom proto, že je to pravda!" obvinil ji a ukázal na ni rozechvělým prstem. "Ty to víš! Ty to víš!" Hlava mu klesla.
Muž za židlí se zamračil. "Příliš vysoká dávka," pronesl hlubokým hlasem. Andrea nereagovala. Starostlivě se dívala na Tomáše a hlavou se jí honily otázky.
„Tomáši, tohle nemá význam. Jsme po tvé tříměsíční léčbě konečně spolu a ty s tím zase začínáš. Už mě to unavuje,“ zamračila se.
„Příliš, příliš vysoká dávka,“ ozvalo se zpoza Tomášových zad.
Ztuhla. Muž za Tomášovou židlí se zasmál a Tomáš na něj nervózně pohlédl.
"Předpokládám, že mluvíte k nám, protože v místnosti kromě barmana nikdo není. O co vám jde?" křikl a ukázal na něj prstem.
Syd Barret
07. 02. 2007
"Je to jako vztah slepého a hluchoněmého dědečka, kterého na pískové pláži, při dvacátém sedmém odlivu od posledního úplňku, zanechala šumící, napěněná voda spolu s velkým černým pavoukem a babiččiným budíkem, rakovinou prostaty a Alzheimrem - k psovi, kterej je velkej, rezavej, pajdá na obě přední a kterého nemůže uživit," řekl a díval se jí přimo do očí.
"Rozumím ti," hlesla a několikrát rychle pokývala hlavou.
Po chvíli ticha, ve kterém si stihla přehodit nohu přes nohu a roztaženými prsty prohrábnout dlouhé světlé vlasy, se zeptala: "A jaký to tam vlastně bylo?"
Konečně sklopil pohled. "Já pochybuju, že mi rozumíš," zavrtěl hlavou. "Sám tomu nerozumím. Nedává to žádnej smysl." Zase zvedl hlavu. "Babiččin budík? Proč babiččin budík? Ne, to nedává žádnej smysl..."
Andrea zpozorovala, že se Tomášovi třepou prsty. Uchopila jeho ruce do svých teplých dlaní.
"Už nad tím nepřemýšlej, Tomáši. Nemá to význam." Pustila jeho pravačku a prsty se dotkla jeho tváře.
"Vždyť celej hoříš!"
Setřásl její ruku. "To říkáš jenom proto, že je to pravda!" obvinil ji a ukázal na ni rozechvělým prstem. "Ty to víš! Ty to víš!" Hlava mu klesla.
Muž za židlí se zamračil. "Příliš vysoká dávka," pronesl hlubokým hlasem. Andrea nereagovala. Starostlivě se dívala na Tomáše a hlavou se jí honily otázky.
„Tomáši, tohle nemá význam. Jsme po tvé tříměsíční léčbě konečně spolu a ty s tím zase začínáš. Už mě to unavuje,“ zamračila se.
„Příliš, příliš vysoká dávka,“ ozvalo se zpoza jej
ích zad.
Ztuhla. Muž za Tomášovou židlí se usmál.
Ale já nechci nikomu nadávat. Ani určovat pravidla. Nechci se soutěže účastnit a je mi i jedno, kdo vyhraje. Zajímá mě, co si 'publikum' vybere. Chci si z toho utvořit představu o všeobecné vkusu, kterým se pak nechci nenechat ovlivnit. Jenže narážím na aranžery davů. Tak ten průzkum musím navléci nějak jinak. Možností je... plný kravín :-)
Všem dík za milou korespondenci.
Pro Narvah: Dík za vysvětlení, týkající se nominací v klubu (má docela příhodné jméno :-) )
Pro Pozorovatel: Andrea by možná měla být napsána s velkým "A" :-)
"Je to jako vztah slepého a hluchoněmého dědečka, kterého na pískové pláži, při dvacátém sedmém odlivu od posledního úplňku, zanechala šumící, napěněná voda spolu s velkým černým pavoukem a babiččiným budíkem, rakovinou prostaty a Alzheimrem - k psovi, kterej je velkej, rezavej, pajdá na obě přední a kterého nemůže uživit," řekl a díval se jí přimo do očí.
"Rozumím ti," hlesla a několikrát rychle pokývala hlavou.
Po chvíli ticha, ve kterém si stihla přehodit nohu přes nohu a roztaženými prsty prohrábnout dlouhé světlé vlasy, se zeptala: "A jaký to tam vlastně bylo?"
Konečně sklopil pohled. "Já pochybuju, že mi rozumíš," zavrtěl hlavou. "Sám tomu nerozumím. Nedává to žádnej smysl." Zase zvedl hlavu. "Babiččin budík? Proč babiččin budík? Ne, to nedává žádnej smysl..."
Andrea zpozorovala, že se Tomášovi třepou prsty. Uchopila jeho ruce do svých teplých dlaní.
"Už nad tím nepřemýšlej, Tomáši. Nemá to význam." Pustila jeho pravačku a prsty se dotkla jeho tváře.
"Vždyť celej hoříš!"
Setřásl její ruku. "To říkáš jenom proto, že je to pravda!" obvinil ji a ukázal na ni rozechvělým prstem. "Ty to víš! Ty to víš!" Hlava mu klesla.
Muž za židlí se zamračil. "Příliš vysoká dávka," pronesl hlubokým hlasem. Andrea nereagovala. Starostlivě se dívala na Tomáše a hlavou se jí honily otázky.
„Tomáši, tohle nemá význam. Jsme po tvé tříměsíční léčbě konečně spolu a ty s tím zase začínáš. Už mě to unavuje,“ zamračila se.
„Příliš, příliš vysoká dávka,“ ozvalo se zpoza jejích zad.
pozorovatel
07. 02. 2007
lakrov: v Mlze sou myslím ty nominace. v tom klubu. si to asi nechytla..
pozorovatel
07. 02. 2007
Pak to tedy znamená, že se nevybírá ze všech povídek, zveřejněných v lednu na Písmáku, ale pouze z množiny, vymezené určitým předpisem, např:
V lednu byla vybrána tato díla:
Matka od autora marw
Nestihla ma prehltnúť - Noro
Posletní samurai - Syd Barret
Proměna - Barman
Steve & Laura - johny45
Ty správné cesty - MeTB
To je to, čemu říkáš nominace?
Kdo provedl výběr pro nominaci?
Komu připadá soutěž objektivní?
Pak to tedy znamená, že se nevybírá ze všech povídek, zveřejněných v lednu na Písmáku, ale pouze z množiny, vymezené určitým předpisem, např:
V lednu byla vybrána tato díla:
Matka od autora marw
Nestihla ma prehltnúť - Noro
Posletní samurai - Syd Barret
Proměna - Barman
Steve & Laura - johny45
Ty správné cesty - MeTB
To je to, čemu říkáš nominace?
Kdo provedl výběr pro nominaci?
Komu připadá soutěž objektivní?
"Je to jako vztah slepého a hluchoněmého dědečka, kterého na pískové pláži, při dvacátém sedmém odlivu od posledního úplňku, zanechala šumící, napěněná voda spolu s velkým černým pavoukem a babiččiným budíkem, rakovinou prostaty a Alzheimrem, k psovi, kterej je velkej, rezavej, pajdá na obě přední a kterého nemůže uživit," řekl a díval se jí přimo do očí.
"Rozumím ti," hlesla a několikrát rychle pokývala hlavou.
Po chvíli ticha, ve kterém si stihla přehodit nohu přes nohu a roztaženými prsty probrábnout dlouhé světlé vlasy, se zeptala: "A jaký to tam vlastně bylo?"
Konečně sklopil pohled. "Já pochybuju, že mi rozumíš," zavrtěl hlavou. "Sám tomu nerozumím. Nedává to žádnej smysl." Zase zvedl hlavu. "Babiččin budík? Proč babiččin budík? Ne, to nedává žádnej smysl..."
Andrea zpozorovala, že se Tomášovi třepou prsty. Uchopila jeho ruce do svých teplých dlaní.
"Už nad tím nepřemýšlej, Tomáši. Nemá to význam." Pustila jeho pravačku a prsty se dotkla jeho tváře.
"Vždyť celej hoříš!"
Setřásl její ruku. "To říkáš jenom proto, že je to pravda!" obvinil ji a ukázal na ni rozechvělým prstem. "Ty to víš! Ty to víš!" Hlava mu klesla.
Muž za židlí se zamračil. "Příliš vysoká dávka," pronesl hlubokým hlasem. Andrea nereagovala. Starostlivě se dívala na Tomáše a hlavou se jí honily otázky.
> kde vidíš díla zvolená za únor
Nevidím zvolená díla, vidím jen únorové volby některých čtenářů, uvedené v 'kritikách'. A všechny volby se týkají děl, vybraných v lednu. Na to se ptám. Takže na Tvou otázku 'kde' odpovím v kritikách z 1.-7. ůnora. Díval ses na ně?
Lakrov: já to chápu tak, že do začátku března se budou nominovat díla za únor, pak se bude hodnotit a pak s eto vyhodnotí.. stejně, jak to bylo teď..
"Je to jako vztah slepého a hluchoněmého dědečka, kterého na pískové pláži, při dvacátém sedmém odlivu od posledního úplňku, zanechala šumící, napěněná voda spolu s velkým černým pavoukem a babiččiným budíkem, rakovinou prostaty a Alzheimrem, k psovi, kterej je velkej, rezavej, pajdá na obě přední a kterého nemůže uživit," řekl a díval se jí přimo do očí.
"Rozumím ti," hlesla a několikrát rychle pokývala hlavou.
Po chvíli ticha, ve kterém si stihla přehodit nohu přes nohu a roztaženými prsty probrábnout dlouhé světlé vlasy, se zeptala: "A jaký to tam vlastně bylo?"
Konečně sklopil pohled. "Já pochybuju, že mi rozumíš," zavrtěl hlavou. "Sám tomu nerozumím. Nedává to žádnej smysl." Zase zvedl hlavu. "Babiččin budík? Proč babiččin budík? Ne, to nedává žádnej smysl..."
Andrea zpozorovala, že se Tomášovi třepou prsty. Uchopila jeho ruce do svých teplých dlaní.
"Už nad tím nepřemýšlej, Tomáši. Nemá to význam." Pustila jeho pravačku a prsty se dotkla jeho tváře.
"Vždyť celej hoříš!"
Lakrov: A kde vidíš díla zvolená za únor? A hlavně proč by někdo 7. února vyhlašoval nejlepší povídku za měsíc únor?
To nevadí (že to možná špatně chápu). Nevadí ani to, že mezi díly, zvolenými za únor, nevidím žádná jiná, než byla zvolena v lednu. Počkám na výsledek a myslím, že mne nepřekvapí.
To nevadí (že to možná špatně chápu). Nevadí ani to, že mezi díly, zvolenými za únor, nevidím žádná jiná, než byla zvolena v lednu. Počkám na výsledek a myslím, že mne nepřekvapí.
To nevadí (že to možná špatně chápu). Nevadí ani to, že mezi díly, zvolenými za únor, nevidím žádná jiná, než byla zvolena v lednu. Počkám na výsledek a myslím, že mne nepřekvapí.
Nicollette
07. 02. 2007
"Je to jako vztah slepého a hluchoněmého dědečka, kterého na pískové pláži, při dvacátém sedmém odlivu od posledního úplňku, zanechala šumící, napěněná voda spolu s velkým černým pavoukem a babiččiným budíkem, rakovinou prostaty a Alzheimrem, k psovi, kterej je velkej, rezavej, pajdá na obě přední a kterého nemůže uživit," řekl a díval se jí přimo do očí.
"Rozumím ti," hlesla a několikrát rychle pokývala hlavou.
Po chvíli ticha, ve kterém si stihla přehodit nohu přes nohu a roztaženými prsty probrábnout dlouhé světlé vlasy, se zeptala: "A jaký to tam vlastně bylo?"
Konečně sklopil pohled. "Já pochybuju, že mi rozumíš," zavrtěl hlavou. "Sám tomu nerozumím. Nedává to žádnej smysl." Zase zvedl hlavu. "Babiččin budík? Proč babiččin budík? Ne, to nedává žádnej smysl..."
Jestli tu vaši soutěž správně chápu, pak nejde o to, přečist si další povídky, ale i v únoru znovu hlasovat pro některou z lednového kola. Jiné volby se totiž v kometářích neobjevují. Nebo to nejsem já, kdo něco špatně chápe :-) ?
Rozumím..
"Je to jako vztah slepého a hluchoněmého dědečka, kterého na pískové pláži, při dvacátém sedmém odlivu od posledního úplňku, zanechala šumící, napěněná voda spolu s velkým černým pavoukem a babiččiným budíkem, rakovinou prostaty a Alzheimrem, k psovi, kterej je velkej, rezavej, pajdá na obě přední a kterého nemůže uživit," řekl a díval se jí přimo do očí.
"Rozumím ti," hlesla a několikrát rychle pokývala hlavou.
Po chvíli ticha, ve kterém si stihla přehodit nohu přes nohu a roztaženými prsty probrábnout dlouhé světlé vlasy, se zeptala: "A jaký to tam vlastně bylo?"
Takže pokročme dál. Navrhuju:
"Je to jako vztah slepého a hluchoněmého dědečka, kterého na pískové pláži, při dvacátém sedmém odlivu od posledního úplňku, zanechala šumící, napěněná voda spolu s velkým černým pavoukem a babiččiným budíkem, rakovinou prostaty a Alzheimrem, k psovi, kterej je velkej, rezavej, pajdá na obě přední a kterého nemůže uživit," řekl a díval se jí přimo do očí. "Chápeš?"
no, taky mě napadlo, že už je to vlastně skoro hotový.. ale ještě to chce trochu dodělat:
"Vztah slepého a hluchoněmého dědečka, kterého na pískové pláži, při dvacátém sedmém odlivu od posledního úplňku, zanechala šumící, napěněná voda spolu s velkým černým pavoukem a babiččiným budíkem, rakovinou prostaty a Alzheimrem k psovi, kterej je velkej, rezavej, pajdá na obě přední a kterého nemůže uživit."
Počkej s tím, když budeme ještě chvíli úžit, nějaká povídka nám z toho vypadne sama, bezpracně. :-)
A co: "Vztah slepého a hluchoněmého důchodce, kterého na pískové pláži, při dvacátém sedmém odlivu od posledního úplňku, zanechala šumící, napěněná voda spolu s černou kuličkou, rakovinou prostaty a Alzheimrem k psovi, kterej je velkej, rezavej, pajdá na obě přední a kterého nemůže uživit."
?
já bych ještě zůžil to katurogovo a pustil bych se pomalu do toho:
Vztah slepého a hluchoněmého důchodce, který trpí rakovinou prostaty a Alzheimrem k psovi, kterej pajdá na obě přední a kterého nemůže uživit.
souhlas?
Syd Barret
06. 02. 2007pozorovatel
06. 02. 2007
Přesně tak, bylo to z té pamětihodné doby, kdy s nimi zpíval Pepa Laufer. :-)
Díky Ti! Díky Ti, StvNe statečný, za Tvou odvahu, rozum a sílu! Ty jsi náš kapitán – oni jsou zbyteční! :-)
A schválně kdo pozná, který hit parafrázuju. :-)
pozorovatel
06. 02. 2007
Nechte to na mně, lamy.
katugiro, ty musíš dycky trhat partu, viď? Taky něco napíšeš, povinně. Uzdraví tě to.
pozorovatel
06. 02. 2007
Jestli vám do toho můžu mluvit (účastnit se nebudu), přišlo by mi lepší neomezovat žánr, ale spíš zadat téma - libovolně široké. Třeba... vztah člověka k zvířeti. Pak se dá zužovat: vztah důchodce k psovi. Ještě: vztah důchodce k psovi, kterého nemůže uživit. A tak dál.
pozorovatel
06. 02. 2007
jestli horor, tak ale ať je tam hodně krve, strhávání nehtů, vyhřezlý vnitřnosti. kdo napíše drsnější, vyhrál :)
Já bych navrhoval napsat horor, ten může být o StvNovi, Pózovi, o Havranovi (ten se dokonce do hororu pěkně hodí! :-) ) o mě, o komkoliv.
Hm. Když nad tím tak přemítám, tak o komkoliv může být vlastně každý žánr.
No ale já jsem nikdy nenapsal žádný horor, myslím.
pozorovatel
06. 02. 2007
a co psat o pózovi? to by taky nemuselo být špatný..
napadlo posbírat ty povídky měsíce a pak vyhodnotit povídku roku, jak to bylo na literárkách. aspoň to bude napínavé..
Nicollette
06. 02. 2007pozorovatel
05. 02. 2007Syd Barret
05. 02. 2007pozorovatel
05. 02. 2007pozorovatel
05. 02. 2007
MeTB: v tom případě můžeš reagovat na mojí kritiku k oné povídce. Tvé Není propracovaná, nedává místy smysl, její části jsou nevyvážené. znělo, jako že se mnou souhlasíš.
Katugiro: Ja nenapsal, že je zle odbytá, to jsme si asi nerozuměli. Já napsal, že není propracovaná atd. Tím myslím, že psychlogie postav není vykreslená, povídka je placatá (plochá?)... Ale to je podobný případ jako Červený trpaslík, jestli ho znáš. (Vím, že tohle přirovnání v lecčems trochu kulhá, ale podle mě v mnoha věcech sedí.)
MeTB: jenže tam není o čem diskutovat. Já jsem napsal, že je ta povídka zle odbytá, a proto se mi nelíbí. Ty jsi souhlasil, že je zle odbytá, ale cítíš z ní radost. Mám zpochybňovat Tvoje dojmy? :)
Jo a ještě jsem chtěl něco napsat.
Dospěl jsem k zrovna názoru, že je na čase, aby si autoři začali dělat srandu ze čtenářů. A spolu s nimi.
Jinými slovy, literatura by měla být hra pro autora i pro čtenáře (to "i pro čtenáře" je důležité).
A jsem znuděný z textů, které se berou vážně.
Tak já tu čekám, kdy začneš diskutovat o té Proměně, Katugiro, a ty nic. :-)
Jinak co se týče nových postupů... Já se snažím v tom, jak píšu a, hm, vyvíjím se, sledovat jenom jeden cíl - vlastně celé to moje psaní je o sledování toho cíle.
Zajímá mě, kolik se toho dá odebrat z formy, aby přitom ještě zůstal srozumitelný obsah. A tak pomalu a opatrně ukrajuju a ukrajuju. A vlastně ukrajuju i z obsahu, ono se to tak špatně poznává..
Ale holt to s sebou nese rizika. Proto mě ostatně zaujal ten tvůj postřeh, že je z toho moc poznat "řemeslo". Já si to vykládám tak, že je to moc studené.
Kdybych skládal hudbu, řekl bych, že se soustředím na rytmus a potlačuju melodie. Já vlastně píšu techno. :-)
Pro mě to je nějaký nový způsob, jakým lze leccos vyjádřit. Pro mě tohle má význam, protože se snažím sám vymýšlet nové postupy, o kterých vím, že nikam nepovedou, ale stojí za to je vyzkoušet. Například přehodit přímou řeč a popis. Například napsat dialog tak, jako ho napsal MeTB. To je podle mého součást tvůrčího myšlení. Ale jak jsem řekl, přínos to má možná pro několik lidí, kteří jsou podobného smýšlení v tom, že si vyzkouší něco nového, ale nemyslím si, že by to mělo přínos jako třeba vynález absurdního románu.
Aha, vyrozuměl jsem tak z toho, že Ti ona povídka přinesla něco nového a tvůrčím způsobem zajímavého - například způsob dialogu.
Monologu, myslíš :) Nikdy jsi třeba v divadle neviděl, že by herec telefonoval? Mně to holt jako tolik přínosná forma nepřijde.
Naproti Matce však MeTB přináší něco (pro mě) nového, neohraného, tvůrčím způsobem zajímavého.
Ale ne, nedotknul ses mě (aspoň ne v negativním slova smyslu), já jsem naopak rád, že se konečně někdo vyjádřil trochu srozumitelně. Mě zajímají negativní kritiky víc než pozitivní, samozřejmě - jenže tady jsem si přečetl "leč..." a "něco chybí...", což je sice obojí negativní kritika, ale tak nějak k ničemu. ;-)
Na proměnu se podívám, ale obávám se, že mám chřipku, tak snad nebudu blábolit z cesty. :-)
MeTB, můžeš si všimnout, že to tu několik lidí zmiňuje podobně. Nechci se tě dotknout, cítím, jak ti na tom záleží, ale dalo by se říct, že tvoje povídka je řemeslo. Matka je řemeslně horší, má nemožný závěr... a přesto je jako povídka lepší.
Mimochodem, možná by bylo přínosnější podiskutovat o Proměně. Mohl by sis přečíst, co jsem pod ni Barmanovi napsal? :)
Katugiro: Líbí se mi, jak jsi zformuloval, že ti tam chybí cosi. :-)
Já tuhle soutěž sleduju s čím dál větším zaujetím (nejen proto, že jsem soutěžící), je mi sympatické, jak se většina názorů liší, a mám radost, že výběr není jednoznačný.
Na každý pád doufám, že příští (totiž tenhle) měsíc přinese povídku, která mě nějak ohromí.
1. Ty správné cesty
2. Matka
3. Posletní samurai
Nad obsazením prvních dvou míst jsem dumat příliš nemusel, Cesty i Matka jsou nad průměrem ostatních - horší bylo určit, které z obou děl je lepší. Původně jsem dal na první místo Matku, pak to změnil, jistý si nejsem. Cesty jsou sázka na jistotu, ale chybí mi tam cosi, co zase cítím z méně uhlazené Matky. Vida. Vida. Stačí to formulovat a můžu zase změnit pořadí. Abych nedělal nepořádek, takhle to nakonec bude platit:
1. Matka
2. Ty správné cesty
3. Posletní samurai
Samurai je na třetím místě sice trochu z nouze, ale z nominovaných děl si ho určitě zaslouží. Škoda, že je mimo hru Xtruth, protože jeho povídka (otisk se dá stále dohledat googlem) by pořadím určitě zamíchala.
Překvapuje mě vysoké hodnocení Proměny, u mě si povídka nevysloužila ani tip. Zdůvodnění najdete tam, kde má být :)
nejni zac Styvy.. a ja povidki ctu desne mots rada.. akurat pravje nemam mots casu je lofit.. dyz nevim ani do je dobre pise.. cili mi tohle prislo hodne vhod.. pokud muzu doporucit.. zkuste autora Ikkju.. tam sem si pocetla hodne dobre..
Děkuji všem, kteří zatím hlasovali.
Je třeba mít na paměti (pro náročnější čtenáře), že jde o zajímavé povídky u veřejněné v jednom měsíci.
Je to příležitost k četbě prózy na písmáku i pro lidi, kteří povídky moc nečtou Tímto děkuji zejména LaMouette, Hanče a Bazilišce.
Hlasování okončím ve středu. Zatím jsem spokojen, neboť jsem takovou účast nečekal. Doufám, že v dalším měsíci nebudu povídky vybírat pouze já.
Zatím takhle. Konec hlášení.
pozorovatel
04. 02. 2007
No.. ja pisu krytyky jen tem dilkum.. kery me bezvyhradne zaujmou.. a to bylo z tehlectech dilek enem dve.. mno.. cili bych si dovolila tez zahlasovat..
1. MeTB
2. Syd
3. marw
a tiky za tipy na pocteni..:-))
1) Matka - Marw, první místo za krásně napsanou povídku, která chytne člověka u srdce a začne trošku přemýšlet o svém životě (u mě to tak bylo). Pro mě nejlepší z nominovaných.
2) Proměna - Barman, druhé místo, krásná, netradiční, prostě povídka, jak má být.
3) Posletní samurai - Syd Barret, za netradiční nápad a svérázné pojetí.
Ano, příště budeme větší, lepší, rychlejší! :-)
Abych se přiznal, tak jsem chtěl v těch nejlepších třech původně uvést i tu tvoji povídku, ale pak jsem si uvědomil, že jsou tu samou napsal já, tak mi nepřišlo fér pro ni hlasovat. ;-)
MeTB, mas pravdu, uroven poviedok nie je nic dychvyrazajuce, alebo kulervouciho, ako si povedal...a tym mam na mysli aj svoju poviedku...ale verim, ze nabuduce bude ovela lepsia kvalita a ze bude z coho vyberat...
Ved toto je vlastne len zaciatok...:)
Tak tedy:
1) Barman a Proměna, protože si z nás dělá srandu, což je mi zkrátka sympatické.
2) Marw a Matka. Tady jsem rozpolcený, protože se mi tahle povídka obsahově vlastně spíš nelíbí - ale podle mě si druhé místo zaslouží (líbí se mi celkově víc než ty zbylé).
3) Syd Barett a Posletni samuraj. Stejný důvod jako u Barmana, ale tenhle textík je spíš takový vtípek než povídka jako taková.
No jinak bych dodal, že jsem tak trochu zklamaný. Ne, že by byla úroveň těch povídek špatná, ale nelíbí se mi příliš jejich obsah, není to nic moc propracovaného a , no, kulervoucího.
1. Proměna - Barman (zo zaciatku to vyzeralo na tuctovy namet, ale casom sa k tomu pridalo aj trosku filozofie a myslim, ze to bolo dobre napisane, lahko sa citalo a trochu filozofie v poviedke je pre mna plus...)
2. Matka - marw (taktiez dobre napisane, islo to dost do hlbky a v podstate je tomu tazko nieco vytknut...)
3. Nestihla ma prehltnúť - Noro (drsne, a dobre a lahko sa to citalo, dynamicky a svizny dej...)
Syd Barret
03. 02. 2007
Já o tom přemýšlel...a pořád o tom ještě přemýšlím. Přečetl jsem si důkladně jenom Matku a Samuraje, až si pořádně přečtu ty zbylé, které ještě nikdo nesmazal, zkusím udělat nějaký žebříček.
Jenže mně to přijde, že je to takové vybírání pro vybírání (nemám odstup, ale myslím, že včetně té mojí povídky) - prostě že žádná povídka nějak nepřinesla nic nového, jenom omílá, co už to bylo.
Ale to je stížnost, která asi platí dost všeobecně.
Udělám, co budu moct, uzávěrka je až 7.
Tohle je fajn počin... .-) To, že se vybírání účastnila Nicollette je i pro mě zárukou kvality.
!*V*
Je to zločin, karma policie tě dostane.
A k tomu ostatnímu bych řekl: aha. Ale furt mi není jasný, proč si zakládat nový nick. Asi to hlasování neberu dost vážně, musím na sobě zapracovat. Dík a pa.
A taky se mi líbí, jak si někteří (nejmenuji) uživatelé založili kvůli hlasování nový nick. :-)
Jo a co to znamená leč...? (Zaujalo mě to, je to takový hezký způsob, jak něco říct a přitom nic neříct. :-) )
pozorovatel
02. 02. 2007pozorovatel
02. 02. 2007
dobře.. pokusím se přečíst i zbytek..
.."kdy je uzávěrka", mohu-li se zeptat?
Rabb - myslíš, že bys mohl zahlasovat tak, aby mi to k něčemu bylo? Smazaná povídka bohužel vyhrát nemůže.
Narvah - tys tomu taky dal. Další dvě místa nedáš?
no, hlasuju pro MeTB. Nic jinýho mě nezaujalo. Asi nejsem ten typ čtenáře, kterýho baví takový ty jakoby na stěnu nahozený povídky se smrtkou, nebo s tím, že má někdo umřít a má vyhraněnej určitej čas, přičemž výslechy mě taky moc neberou. MeTB šel pod povrch a to se mi líbí.
ze druhého místa vylučuji nečekaně Kurz lietania a volím raději Sydův příběh.. humor.. fajn pojetí otřepaného klišé..
..třetí místo zůstává nezměněno.
tahle mi prostě doteď leží v hlavě..
..hlasování "jen tak mimochodem"..
nemuseno býti bráno vážně.. :-)
Nicollette
01. 02. 2007Nicollette
01. 02. 2007
flétnistka - to je škoda. Co říct víc?
Baziliška - díky, takhle nějak bych si to představoval.
četla jsem všechny navržené (kromě poslední, pochopitelně:)
a hlasuju pro:
1 - Ty správné cesty - MeTB
2 - Matka - marw
3 - Posletní samurai - Syd Barret
důvody proč najdou zmínění autoři v kritikách pod svou povídkou:)
Bazi
a nakonec Kurz lietania od autora Xtruth, který svou povídku smazal. Tímto mu děkujeme
:)) to ma tak trošku rozosmialo
Tohle si přečti.
Jinak povídky jsem vybíral převážně já. Pak Nicollette a možná ještě někdo další.