Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Terezka

Výběr: pozorovatel
05. 12. 2008
19
32
7230
Autor
StvN

Raději bez komentáře.



Ábel se zastavil u řeky. Šuměla – tiše a závojnatě; utíkala z města jako noční řidič – málokdy se ohlédla po skrytém rybáři a topoly míjela jako bzum – ticho – bzum – ticho. Soustředěně ovíjela poslední domy, čističku, letní lázně U Sulana – to bylo. Chvíli kopírovala Sedláčkovu stezku, která měla jít až na Zvíkov – kdysi – a pak beze slova podplula lávku, přeskočila jez a zmizela ve tmě. Ábel ji viděl. Pohlížel na roztrhanou hladinu a čekal, že na něj z vody vyskočí něco, co ho pohltí jako noc, akorát tepleji. Nevyskočilo.

Cestou do města nepotkal ani nohu. Ne na tomto břehu řeky. Světla z lamp protějšího břehu zkoumavě pobíhala po těle řeky. Myslel na to, že se nebojí. Myslel, jestli se nebojí, když myslí na to, že se nebojí. Hrál si trochu se slovy jako s myší, jako dítě. Sáhl do kapsy a podíval se na malý bílý papírek. Držel ho dvěma prsty. Natočil se směrem ke světlům, avšak světla šla jinudy. Přesto věděl, jaké jméno je na lístečku napsáno. Usmál se. Dnes ji osloví, jistá věc. Dnes ji osloví. Nesmí však moc přemýšlet, nesmí se bát – ne jí, ale té hranice – co když se něco změní, něco získá, něco ztratí; musí si pořádně rozmyslet, co získá. Určitě ztratí plaché úsměvy – ty jsou krásné, aby ne, kradmé pohledy, které když zachytí, jsou jako rybky, a dotek prstů, když jí podává drobné do dlaně, do nastavené dlaně, která jako by čekala, až ji uchopí. A možná ne. Ale toho se nebojí. Bojí se, to věděl jistě, že všechno zkazí a už nebude moci do téhle kavárny nikdy chodit. To by bylo hloupé, nechodit do kavárny kvůli nějaké dívce. Ale bylo by hezké chodit do kavárny za dívkou. Musí to ještě promyslet. Ještě tam není.
Musí vzít v úvahu hlavně to, že už není malý chlapec, - Ábel zná ženy. Nemusí riskovat jako dřív. Ábel si hýčkal to hezké na ženách a to hezké na Terezce bylo její jméno na účtence a její „prosím“, když děkoval za kávu. Hezká na Terezce byla síla, která naklonila jeho tělo nad stůl pokaždé, když se přišla zeptat: „Budete si přát?“ – „Přál bych si vás,“ řekne a bude tím myslet ji jako průvodkyni Římem. Ačkoli ji nikdy nechtěl oslovit, musel ji oslovit, tak to bylo. Možná dnes večer.

Do kavárny vstoupil objat těžkým závěsem, který mu zároveň sundal šálu a položil ji na zem. Než se posadil ke stolu, svlékl ještě nějaké další oblečení a zároveň dětským pohledem hledal kroky Terezky.

„Budete si přát?“ řekla a Ábel neřekl, že jí sluší nový účes. Asi proto, že si nebyl jistý, jestli je nový. Věděl, že kdyby neseděl a ona nestála, kdyby ji potkal tak, jak potkává dívky v zaměstnání, pravděpodobně by automaticky pochválil účes nebo cokoliv jiného, co si obyčejně dívky oblékají, aby bylo chváleno. Vzápětí jej potěšilo, že je jiná. Že v něm probouzí stud.
Objednal si to, co si objednával každý den, stejnými slovy, úplně stejně, jako by se viděli poprvé, jako by ona nevěděla, jako by on uměl jednou říct něco jiného a jako by ona čekala zrovna na to jiné, nové oslovení. Chtěl říct: „Terezko.“ Styděl se. Možná tak bude s mladými děvčaty mluvit, až bude opravdu starý, ne jen o pár let starší, ale objektivně starý, až budou všechny Terezky jeho vnučkami a on bude pro každou Terezku představovat dědečka.
Skleničku mu podala tak neopatrně, že se dotkla jeho ruky. Měla ji postavit na stůl. Podíval se, jestli si toho také všimla. Vnímá jako on? – Ábel dospěle přiznal, že je vztahovačný. Nemůžeme ve všem, co ženy dělají, hledat znamení. – a pak odešla. Ábel osaměl a všechna síla opustila jeho tělo v náhlém prchavém výdechu. Odešla i z mysli a Ábel se začetl do knihy, jíž věnoval soustředěnou pozornost, takže si několikrát nevšiml štíhlé Terezčiny ruky, která odnesla prázdnou láhev nebo hrnek. Ponořil se do knihy – nebo možná kniha ponořila Ábela, ze stránek vyskočilo něco jako noc, akorát teplejšího.

Nevíme, jak dlouho četl, neboť v té době nepodléhal působení času, víme však, že v kapse neměl ani dost málo peněz, a protože byl poctivý, vstal a stále trochu rozčarovaný z dlouhého čtení oslovil Terezku. Možná byl necitlivý, jako by chtěl dát najevo – aby pochopila – že k ní nic necítí, žádné sympatie, jen obchod: „Prosím, kde bych našel nejbližší bankomat, zapomněl jsem si vzít peníze docela, nechám si tu věci, abyste věděla, že neuteču, hned jsem zpátky.“ Terezka se neusmála ani z poloviny tak hezky, jako se smála, když seděl a ona stála. Neusmála se takřka vůbec. Nesouvisle vyprávěla něco, co si Ábel vybavoval až venku, když bez bundy pospíchal k bankomatu. Nevzpomněl si přesně, jak to bylo, jen ten pocit, jak se ušklíbla, když přiznal, že není místní. Možná si její zapomenutá slova vykládat špatně. Usmál se. Nemohl nakonec čekat, že bude mít první delší konverzace milostný nádech a že vyřeší všechny ty doteky, pohledy a účes. A byla mu zima. Poctivost zrovna nehřála. Proto se rychle vrátil a objednal si ještě jeden teplý nápoj. Tušil, že svým nezodpovědným chováním (třeba si nevšimla!) zničil všechno hezké, co mezi nimi bylo. Kdyby tak mohl něco říct. Ale věděl, že by žádnými slovy nenapravil to, co zbořil činy.

Napíše tedy dopis. Nemyslel v té chvíli na to, že takové gesto dělá hlavně kvůli sobě.
Psal okázale a psal hlučně. Doufal, že si všimne. Doufal, že si zapamatuje ten tvar, barvu a linku, neboť se rozhodl nepodepsat. Dokonce nakreslil obrázek.





Záměrně přeháněl. Doufal, že Terezka pochopí naléhavost a pravdivost motivu. Zároveň zesměšněním sebe sama chtěl naznačit nadhled a vtip. Aby si nemyslela, že je zoufalý, že jí ublíží, až půjde sama domů.

Nakonec dopis okázale a hlučně zmačkal a položil doprostřed nepoužitého popelníku a přál si, aby dopis našla a zároveň nenašla.

Cestou domů po neosvětleném břehu řeky – bzum – ticho – bzum – ticho, hluboce přemýšlel. Zastavil se a shlížel na potrhanou hladinu. Toulavá světla z protějšího břehu dosahovala sotva k jeho špičkám a hladina ani nyní neslibovala, že by z ní mohlo vyskočit cokoliv pohlcujícího. Přesto Ábel stál a čekal. V duchu se řeky ptal, kde asi skončil jeho promyšlený dopis. Mohl skončit kdekoliv, přesto musel skončit někde. A tam se zastavil – a zůstal. Ještě horký a rozechvělý jeho přáními a doteky jejích prstů. Osamělý, nemohoucí, čekající, zabalený, skrytě výmluvný, nepodepsaný dopis.




32 názorů

careful
03. 06. 2016
Dát tip

...po uvážení ti  tip dám...technicky určitě umíš...pokud ale něco hlubokomyslného neobsahoval ten obrázek, jako že co znám tvá díla, tak asi ne, tak ten obsah kulhá...jsi prostě povrchní...


careful
01. 06. 2016
Dát tip

Uff... docela by mě zajímal ten obrázek... jako je to takový jako hezounky bla-bla, bzum, bzum...ale na obsahu mi vadí plytká povrchost..nějaký maník...na to že má divný jméno házím bobek... jede po nějaký borce zas  kvůli vzhledu a děsně trpí kvůli eh...čemu?... prostě je to povrchní ichtyl... proč se tak snažíš, kvůli tak trapnýmu obsahu?.. je to asi jako ta Terezka...na povrchu hezký účes v hlavě vítr.


StvN
13. 12. 2010
Dát tip
Dík za to, co jsi napsal.

Řekl bych, že zde máme co dočinění s mistrovským textem. Naprosto skvěle je zde vyjádřena jakási lehká naivita hlavního hrdiny a současně nedozírná barvitost jeho světa - ten je pak konfrontován se šedivým světem jeho okolí. Text je plný silných popisů a obrazů (viz. první odstavec, či věta: "Do kavárny vstoupil objat těžkým závěsem, který mu zároveň sundal šálu a položil ji na zem"), výchozí situace je přitom banální, nezajímavá, všední. My, čtenáři, se nebavíme touto situaci, ale tím, jak ji registruje hlavní hrdina: tento text je v první řadě vypravěčský. Volíš er-formu, což ti dává více prostoru k popisnosti, zde je to navíc chytrá volba i z toho hlediska, že po psychologické stránce prakticky není co rozebírat (čemuž by ses nemohl vyhnout, jestliže bys volil ich-formu)a těmi několika větami, kterými jistou psychologii postihuješ, vyčerpáváš téma (alespoň v intenci krátké povídky). Psychologie je pro tebe jen jakýmsi rovnítkem mezi světem racionality (reality) a snění. Můžeš se tedy naplno věnovat poetice svého příběhu, svých postav a světa, do něhož jsi je uvrhnul, aniž bys musel mít obavy z toho, že tvoříš plytký text.

Hezký.

Mám knížku od Evy Kantůrkový "pozůstalost pana Ábela", je úžasná :-) ta knížka :-) ale tohle taky neni úplně špatný :-)

jistě
11. 01. 2009
Dát tip
Jsem skoro dojat, že kritici kritizují kritiky.I když tady nejde o peníze, neboť nikdo nic nezaplatí.Asi takhle vypadá povídka.Ty , které jsem četl.Moc jich v životě nebylo, protože nemám rád myšlenku nebo náladu v takovém množství slov.Ale to je moje chyba-možná.Je fakt, že sám vlastně psát vůbec neumím.Tak co mě žene psát?Právě to množství slov.Vyřčená slova jsou jako blesk fotoaparátu.Ta reflexe je příliš náhlá.Není čas.A to při psaní a čtení je.Byť je to jen čas na nesouhlas.Alespoň částečně promyšlený a upřímný nesouhlas.Ale tady, v tomto případě souhlas.

Marťa.nka
09. 01. 2009
Dát tip
Má to něvo do sebe. Líbí:)

Upoutala mě ilustrace a tak jsem se začetl. Kéž bych i já uměl něco takhle napsat. Jenže mám podezření, že mě by to nikdo nevěřil.

Přečetl jsem jen povídku, kritiky pod dílem již ne, takže kdybych se opakoval, promiň... Většinou po přečtení jakékoli povídky na Písmáku autorovi nic nepíšu, stejně to nemá smysl, teď ale udělám výjimku. Je to překvapivě dobré a hodně přemýšlivé. Pěkný sloh. Na povídku možná až moc dobré, takhle se píšou novely. Vymysli příběh a napiš ho v tomhle stylu, alespoň 100 stran. Tvůj talent je očividně v přemýšlivé próze, nemarni čas minipovídkami. To umí každý a kromě toho je k tomu třeba trošku jiná letora, než máš ty. A ještě něco ti povím. Tvoje síla je v obrazech, ne v dialogu, tak ať to nedopadne jako průměrný novodobý scénář! Nejprve si vymysli pěkný příběh a popiš ho, nic víc. Tak takové jsou moje pocity z tvých povídek. (Hlavně z téhle.) Jestli jsem moc mudroval, tak se omlouvám, občas mě to popadne...

domin.go
15. 12. 2008
Dát tip
Hlučně a okázale - to už jsi měl v nějaké reflexi na svých stránkách, takže mi to vadilo (taky občas dělám to samé:). Jinak jsi, myslím, dobře trefil úlohu vypravěče; koriguješ čtenáře určitým směrem, ale zároveň mu necháváš dost prostoru pro vlastní interpretaci, aniž by měl důvod být zmatený. Dotyk nekonečna, někdo už to tady říkal - tohle umíš, tu lehkou, skoro až existenciální absurditu ve všednosti, jako by ses snažil na skutečnou realitu naroubovat nějaký jiný rozměr. A skrytý rybář, noční řidič - to není slohový prvek, ani nosná část příběhu, prostě jenom slovní spojení, které má ale neskutečný vliv ne na text jako takový, ale na moje (čtenářovo) nahlížení na tebe jako spisovatele. V tomhle mi naposledy přišla vynikající Anne Michaels (Fugitive Pieces, česky Prchavé okamžiky; vyšlo to jako první svazek Světové knihovny, myslím). Dal bych asi výběr. Taky proto, že to, co mě na tvých prózách dřív štvalo, ta trochu očekávatelná a v důsledku docela všední kolize dvou rovin (řekněme dvou lidí, respektive entit, které se pohybují každá trochu jinde) na pozadí reálné situace, mám na mysli třeba "Budete si přát? - Přál bych si vás - etc.", ergo (jeden mluví o A, druhý rozumí, odpoví na A, ale myslí B), tohle jsem se naučil vnímat spíš jako tvůj signifikantní projev.

StvN
15. 12. 2008
Dát tip
To ani nebylo cílem. Ale dočkáš se:)

romale
15. 12. 2008
Dát tip
abel možná myslel, že rozumí ženám, ale nevypadá na to... nevypadá ani na to, že by byl dospělý... vypadá, že jeho seběvědomí pulsuje v nějakých záškubech v plusu a mínusu... každopádně vypadá zajímavě - každopádně ta povídka mi ukázala, jak tak trochu vypadá ábel - ale nic moc navíc - už při čtení jsem si v určitých pasážích (ty jeho úvahy v kousek za úvodem; čtení knihy) říkal, že ta povídka asi něco nestihne... lehká skica, která mi nedala šanci soucítit, odsoudit, ani identifikovat se...

Levi
14. 12. 2008
Dát tip
přijde mi vynikající, uznale kývu :-) t

levan
13. 12. 2008
Dát tip
"Nevíme, jak dlouho četl, neboť v té době nepodléhal působení času, víme však, že v kapse neměl ani dost málo peněz, a protože byl poctivý, vstal a stále trochu rozčarovaný z dlouhého čtení oslovil Terezku." Táto veta a maly usek za nou mi zaskripala... az tak, ze som rozmyslala ci teda mal dost penazi, a len hral ze nema peniaze, alebo ze skutocne peniaze nemal... "ani dost malo penaz" - mozno je to cestinou, ale to slovne spojenie mi nepasuje a v plynulom citani ma stoplo. Styl vynikajuci, na rozdiel od B.brr sa mi pasaz dedeckovska pacila, a nemotala som sa v nej vobec :) Opakujuce sa slova... Co sa mna tyka, zacala som citat velmi lahko.Skratka nesla som nic hladat a hodnotit, len si pre radost precitat poviedku. A konstatujem, ze opakovanie som prilis nevnimala, a text to nekostrbatilo. ALE kedze opakovanie slov je zakladny a vsetkymi sledovaný hriech, v dalsom precitani som si ho vsimla uz aj ja. /Priklanam sa vsak k tomu, ze ak mi nevadilo pri prvom citani, asi nie je vzdy nevyhnutnost drzat sa a silou-mocou neopakovat slova... Toto "pravidlo" ma, podla mna za ulohu text zlahcovat, ale ak je lahky napriek opakovaniu, tak má vyznam nieco nasilu prepisovat?! Odpoved neviem :-)) Asi niekedy ma ten zmysel... netusim / Teraz ma uz len zoziera strasna zvedavost, co sa s tym obrazkom stalo... Na jednu stranu je tento fakt hrozny, na druhu skvely :-)) A celkovo fajn * rada sa k nej vratim... nieco mi pripomina..

Tragicus
11. 12. 2008
Dát tip
Dobré, na tak všední téma až neskutečně. Líbí se mi ten dotyk nekonečna. Jo, opakování slov, opakování dějové (byť jen zmíněné), má smysl, ale při čtení jako takovém mne to občas vyrušilo - co se stylu týče. Zvášť po tvých předchozích karikaturách tohle vyniká.

pozorovatel
10. 12. 2008
Dát tip
podle mě jedna z tvých nejlepších na detaily nekoukám

StvN
10. 12. 2008
Dát tip
Jak se to vezme, ale za hoďku ne. Psaní je proces, který zahrnuje i prožitek a ten trval min půl roku. Bez toho by to samozřejmě nevzniklo.

pozorovatel
10. 12. 2008
Dát tip
ale, ale.. stvn je patetický:) opakování tu má svůj význam, např. ten patetický:) opakováním se na cosi upozorňuje, také to působí jako zaklínání nebo vnitřní přemítání, atd. atd. neříkej mi, žes to napsal za hoďku.. v rámci soutěže jasně nejucelenější ..i po stylový stránce

StvN
09. 12. 2008
Dát tip
Na tvůj vkus. Každopádně díky za reakci.

StvN
09. 12. 2008
Dát tip
Jo tohle, tak to je tam schválně. Je to součástí stylu, který tvoří atmosféru povídky a zejména pak naznačuje jistý povahový rys Ábela.

StvN
09. 12. 2008
Dát tip
Zpočátku jsi poměrně dost opakoval Souhlasím s tím, že se ti hodně opakují slova Jakožto autor jsem ke svému dílu částečně slepý. Můžete úvést ty hrozné příklady?

Rozervanec
09. 12. 2008
Dát tip
První odstavec se mi vůbec nelíbil,klidně bych ho vynechala, než jsem došla na konec a zjistila,že tam prostě být musí. Souhlasím s tím, že se ti hodně opakují slova, což je u tebe škoda. Celkově se to čte ale moc hezky, má to spád a atmosféru, konec překvapivý, nečekaný...žádný přesládlý happyend...oceňuji. Zajímala by mě motivace..:c) t

Vespa
07. 12. 2008
Dát tip
Ještě se tu stále píšou urputně rozebíravé kritiky... Řekla bych, že text svou "nedokonalostí" získává své přednostní kvality. Dýchá to...životem.

StvN
06. 12. 2008
Dát tip
Dík za čtení. G_B_Show - není to zdaleka perfektní. Mám pocit, že je to způsobeno tím, že jsem se vnitřně cítil svázán délkou textu a časem, abych to stihl napsat. B.brr_r - hezké postřehy. Vysvětli mi prosím, proč krátké JIŽ. Mně tam sedí jíž. začetl se do knihy, jíž věnoval soustředěnou pozornost

G_B_Show
06. 12. 2008
Dát tip
Nevím, jestli je to tím jménem - Ábel, ale trochu to připomíná Rushdieho. Neni to stylisticky tak perfektní, ale má to podobný nádech. Ne vtipem nebo nadhledem, ale atmosférou. Lidskostí, se kterou se díváš na svoji postavu. Vim, že je to dost nekonkrétní kritika, ale nechce se mi tu rozebírat stavba vět nebo konstrukce toho minipříběhu a jeho myšlenek. Důležitý je, že ta správná směsice slabosti, iracionality a nevyslovených přání dokázala stvořit dojem živýho člověka.*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru