Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSousedé
27. 10. 2009
18
31
4511
Autor
pozorovatel
Sousedé
Ráno mě vzbudil zvuk vrtačky a už mě neopustil. Ani jsem se pořádně nenajedl. Koukat na televizi bylo zcela zbytečné, pokud chyběly titulky. Nepomohlo ani tlučení pěstí do zdi, ani následné tlučení hlavou. Už jsem to nevydržel a pouze v trenýrkách a tričku vyběhl na chodbu, ale když už jsem hodlal zazvonit, vrtačka přestala. Vracel jsem se do svého bytu, když se otevřely dveře mého souseda a z něj se vyklubal krásná černovláska. Běžel jsem ke dveřím a horečně odemykal. Jen doufám, že mě neviděla.
Od toho dne jsem slyšel vše, co se odehrávalo ve vedlejším pokoji. Musela vyvrtat několik neuvěřitelně hlubokých děr, jinak si to nedokážu vysvětlit. Slyším, jak si vaří vodu, poslouchá televizní zprávy, National Geographic a večer romantický film. Vždy je to romantický film, u kterého pláče. Ráno vstává přesně v sedm, i když je víkend. Jde rovnou do sprchy a až pak si vaří vodu, nejspíš kávu. Co snídá, neslyším. U vaření oběda si vždy zpívá. Pouze melodii, žádná slova. V pátek a v sobotu přijde muž a vypráví o své práci. Nějaký manažer, co prodává mikročipy nebo co. Úděsně nudný typ. Ona je nejspíš malířka, protože mluví o malbách a jak navštívila galerii a on ji vždy přeruší a myslím, že ji líbá. V naprosto nevhodný okamžik. Jejich sex je velmi tichý a je slyšet pouze manažer, jak dýchá. Nevzdychá, dýchá. Před půlnocí se rozloučí a ona si zapne romantický film, aby mohla plakat. „Ten padouch!“ vykřiknu, aniž si uvědomím, že i ona mě může slyšet.
Vypne televizi a nejspíš naslouchá, dozajista naslouchá. Určitě mě slyšela! Po špičkách se vzdaluji ode zdi. Snažím se být neslyšný.
Večer nemohu usnout a přemýšlím.
Ráno začíná stejně. Sprcha, vařící voda, jen ten pláč je nový. Myslím, že ji poslal zprávu o rozchodu, protože se mu snaží dovolat a nechává vzkazy.
Pustím jí alespoň Mozarta z gramofonu. Mozart mě vždycky uklidní a jak se zdá, tak i ji. Přidávám Rachmaninova a přemýšlím, čím dalším jí mohu pomoci. Myslím, že je nalepená na zdi. Jako bych slyšel její dech. Určitě mě poslouchá a doufá, že uslyší něco, co ji pomůže, dá odpověď. Vezmu Brautiganův Potrat a čtu. Raději nedojdu ke kapitole, kde se dva milují a utichnu. Zaslechnu tiché pohlazení zdi. Přitisknu ucho ke stěně a mám pocit, že i ona tiskne tvář k omítce. Jsme si tak blízko.
Po příchodu z práce slyším Mozartův Turecký pochod. Je to dozajista z cédéčka. Najdu správnou desku a pustím zároveň tak, že se nahrávky navzájem překrývají. Je slyšet pousmání a přechod ke zdi. „Já věděla, že mě slyšíte.“
Zastydím se a uvědomím, co jsem to provedl. „Omlouvám se, velice se omlouvám, já...“
„Ale ne! To je v pořádku. Vlastně za to můžu já, že jsem vyvrtala ty díry.“
„Ale neměl jsem vás takhle odposlouchávat. To se nedělá.“
„Pomohl jste mi.“
„Promiňte?“
„Však vy víte. Nebyla jsem poslední dobou příliš šťastná. - - - Co všechno jste slyšel?“
„No, nerad bych vypadal jako úchylák, ale všechno, slečno.“
Odmlčí se a já si pěstí tluču o čelo. Copak nedovedu zalhat?
„Jmenuji se Lucie a vy nejspíš budete K tečka Vagner.“
„Karel, těší mě. Zkontrolovala jste si mě. Jistě. Chápu.“
„Jen jsem šla kolem vašich dveří a nemohla se nepodívat na jmenovku.“
„Nebylo by lepší setkat se – jaksi - tváří v tvář?“
„Nebylo!“ zvýší hlas.
„Promiňte, to ode mne nebylo zdvořilé.“
Jsou slyšet kroky, jak se vzdaluje. Připadám si nemožně. Náhle se ale kroky vrátí a zazní cinkot skla.
„Máte víno?“
„Jistě.“
„Červené? Já piji pouze červené. Přineste si ho, připijeme si.“
Dojdu si pro láhev nejlepšího vína. Ani nevím, proč si ho šetřím, ale tohle je dozajista ta pravá chvíle. Opráším láhev a odšpuntuji.
„Na co si připijeme?“ ptám se.
„Na nic. Chci si jen s někým popíjet. Mohl byste pustit tu druhou desku? Jsou to desky, že ano? Skoro bych zapomněla, jak krásně zní, kdybyste mi to nepřipomněl. Kdo je autor? Wagner?“ zeptá se žertovně, až mě to skoro urazí.
„Rachmaninov. Já Wagnera nemám rád.“
Pustím desku, sednu si ke zdi a popíjíme.
„Mohu mít dotaz?“
„Nesmíte, když posloucháte takovou hudbu. Prosím, jen mlčme.“
Ráno se oba probudíme v jeden okamžik. Možná jsem si už zvykl na její vstávání.
„Dobré ráno,“ popřeji.
„Ach, nejspíš jsem usnula při vaší hudbě.“
„Už se mohu zeptat?“
„No jo vlastně, ta vaše otázka. Tak sem s ní.“
„Každé ráno slyším, jak vaříte vodu. Jakou kávu si děláte?“
„Bylinkovou. On je to totiž čaj. Ale když už se vy ptáte, dovolte mi taky otázku. Máte hodně knížek?“
„Něco málo mám, ale nikdy ne dost.“
„Já mám jen samé obrázky a knihy, které nikdy nedočtu a vy tak hezky čtete. Minule, to jste četl pro mě?“
„Bylo mi vás líto.“
„To se mi od vás sice pranic nelíbí, ale mohl byste mi něco přečíst?“
„Ale co?“
„Já nevím. Na co máte chuť.“
Rychle projdu několik knih, ale pak se zarazím a bez knihy přistoupím ke stěně.
Nakreslím tě nahou
na černé nebe plné děr
kam se schováš
a nikdo tě neuvidí
jen občas prosvitneš oblohou
a spadne ti hvězda
Lidé si budou přát
spatřit tě
a mně bude stačit pocit
že nahoře je obloha
plná tvých skrýší
na černé nebe plné děr
kam se schováš
a nikdo tě neuvidí
jen občas prosvitneš oblohou
a spadne ti hvězda
Lidé si budou přát
spatřit tě
a mně bude stačit pocit
že nahoře je obloha
plná tvých skrýší
„Ta je pěkná. Od koho je?“
„Autora neznámého.“
„Tak to bude určitě od vás.“
„Nejdete se osprchovat?“
„Naše známost začíná být až krajně intimní,“ řekne laškovně a odejde se sprchovat.
Zatímco si připravuji snídani, má sousedka si přisedne ke stěně. „Mimochodem, víte, že chrápete?“
„Nevšiml jsem si.“
„To vám žádná dívka ještě neřekla?“
„Myslím, že mi to řekla má exmanželka, ale to už je hodně let.“
„Promiňte.“
„Neomlouvejte se! Byl to krátký omyl.“
„Ale ne, chtěla jsem se omluvit, že musím odejít do práce. Máte kukátko?“
„Nemám. Proč?“
Ani se nerozloučila a utekla. Bouchnutí dveří a nepatrné krůčky po chodbě.
Večer jsem se usadil na gauč a čekal. Nechtěl jsem otravovat, i když bych moc, tak moc chtěl něco říct. Ve chvíli, kdy jsem vstal a gauč zavrzal, ozvala se: „Proč nic neříkáte? Jste tam tak potichu.“
„Rád bych vás viděl.“
„A nemyslíte, že bude lepší si pouze povídat?“
„Bude, ale bojím se, abych se do vás nezamiloval.“
„Chápu.“
„Vážně?“
„Dnes tu byl můj přítel, bývalý přítel.“
„Do toho bych neměl mluvit, slečno.“
„Určitě jste ho slyšel. Co si o něm myslíte?“
„Je to blb.“
Směje se. „Jo, je to blbec, ale zvykla jsem si už na něj. Chce se ke mně vrátit.“
Chvíli mlčím a pak se zeptám. „Proč se sprchujete hned, jak se probudíte?“
„Spím nahá.“
Vracel jsem se z práce. Šel po schodech a potkal ji, svou sousedku. Zmateně jsme na sebe hleděli. Hned jí došlo, kdo jsem. Je tak mladá! A já starý. „Dobrý den.“ Na víc jsem se nezmohl.
Usmála se, ale byla snad ještě zmatenější.
„Já,“ řekli jsme oba naráz a každý šel svou cestou, ona ven a já do bytu.
Tu noc jsme si nepovídali přes zeď.
Ráno jsem vstal jako vždy. Snídal a poslouchal ticho ve vedlejším pokoji.
„Co snídáte?“
„Chleba se šunkou a vy?“
„Zapomněla jsem včera nakoupit, tak lupínky s mlékem.“
„Já lupínky nesnáším.“
„To včerejší setkání nebylo příliš šťastné, že?“
„Nebylo, ale co budem dělat až se potkáme znovu?
„Budeme dělat, jako že se neznáme.“
„To bude strašně těžké, slečno.“
„Zvykneme si.“
„Ty lupínky. Jsou kukuřičné?“
„Ano, a s medem.“
„Teplé mléko s medem mi vždy moc chutnalo. Připomíná mi to dětství. Maminka mi ho dávala na noc.“
„Mně maminka zpívala.“
„Zazpíváte mi na dobrou noc?“
„A nechcete spíš vědět, proč jsem vrtala ty díry do stěny?“
„Ani ne.“
31 názorů
pozorovatel
04. 03. 2011pozorovatel
10. 11. 2009
- Teplé mléko s medem mY? vždy moc chutnalo -
auvajs!
jinak se mi to líbí, krásně se to čte :-)
Intimity, kterou jim neposkytl nikoliv krutý a syrový svět .), nýbrž autor, coby jejich stvořitel.
Předně musíš brát v úvahu, že se každý ostřelujeme ze svého esteticko-filosofického stanoviska.
Nicméně.
Že jednají, jak jednají (jak ostatně vypisuješ), to vím, ale co je k tomu tlačí? Samota, potřeba změny, o které mluvíš? Dobrá, ale kde se tato bere? Příliš mnoho otázek, které, připadá mi, nebyly ani otevřeny, natož řešeny.
Netoužím, aby se postavy měnily, přál bych si jen, aby byly méně strnulé, aby občas vyskočily ze své škatulky. Jsou všichni stárnoucí rozvedení muži plaší? Mají všechny, zdánlivě krásné a spokojené mladé ženy citový problém? Z povídek zde mám pocit, že ano. Ale to jaksi není vina této povídky, žeano.
Dialogy: z promluv muže mám pocit, že je ve skutečnosti mladík, který si zkouší vykání či zdvořilostní oslovování Slečno. Krom toho postavy poctivě odříkávají své party a neskáčou druhému do řeči, to ani tehdy, když ten druhý ze sebe souká větu až literárně dlouhou. Poctivě se drží tématu, nevzniká mezi nimi pnutí, konflikt. A vůbec - dialogy postrádají drajv, dynamiku, zvraty, konflikty, mírové dohody, pakty o neútočení atd. Stejně jako postavy samé. (Souznění by se dalo akceptovat v posledním odstavci coby pointa textu).
Myslím, že ty dialogy jsou jen otisknutím nemastně vytvarovaných postav osamělých v nedostatku vlastní intimity (hm ... .)).
pozorovatel
29. 10. 2009
Nemění se, protože nemůžou - jejich archetypiální povaha je předurčuje k vnitřní strnulosti - jež se vemkoncem projektuje do "potácivých" dialogů. Nemyslím, že by motivace potřebovala být vyjadřována explicitně, ve skutečnosti (a tím více v literatuře) ji lze odečíst z "akustiky" postavy, z jejich činů, umístění v prostoru nebo milionu dalších věcích. Jestli si ovšem myslíš, že se romantika dá budovat jen z předpřipravených polotovarů nezávislých na čemkoliv jiném než na sobě samých, pak prosím ./
Jakou motivaci ty postavy mají?
pozorovatel
28. 10. 2009pozorovatel
28. 10. 2009
pozorovatel: Deskripce je popis. Plochý popis vnímám jako stav, ve kterém se setkávají tyto dva jevy:
1) Ve mně, čtenáři, text nic neevokuje. Text zůstává textem, literami, případně po sobě jdoucími, strnulými obrazy bez hlubšího, totiž celistvého estetického či jinak niterného účinku.
2) Samotný autor pracuje s archetypy, případně kulisami, jimž nedokáže "vdechnout život", jež "nezná". Toto vnímám intuitivně, proto ti to nemohu vysvětlit a proto jsem tuto svoji poznámku předtím uvedl jako subjektivní.
Potom mě zaujalo, kterak říkáš: "klouzání po povrchu můžu napsat ke každé povídce a budu vypadat chytře stejně jako hloupě".
Já s tebou nesouhlasím. Klouzání po povrchu je sice široká metafora, která však není bezobsažná. Je rozdíl, pokud něco takového napíšu k povídce, která se "klouzáním po povrchu" vyznačuje, a k povídce, která se tím nevyznačuje. Dále je rozdíl, zda tuto metaforu používám v situaci, kdy jí vyjadřuji jasný postoj k textu, nebo v situaci, kdy jí chci zakrýt vlastní názorovou nejistotu.
Ty zřejmě předpokládáš (opět, osobní dojem!), že tvůj text se "klouzáním po povrchu" nevyznačuje a zároveň, že já se nesnažím vyjádřit svůj pevně daný názor - a protože nedokážeš význam mého vyjádření správně rozpoznat (v pořádku, mohu se snažit o tobě bližší vyjádření), bez skrupulí jej odmítáš jako bezcenné (není v pořádku, příště budu raději mlčet, což tě uzavře zase o kousek víc do bezpečného lživesmíru - v ideální podobě plného prsatých slečen ochajících nad každou rozvitou větou; nechci být tak sarkastický, vlastně tím ani nevyjadřuji skutečnost, jen jsem si taky chtěl vyzkoušet přehánění).
Winter: Díky. Zajímavé doplnění. Navážu zase kousek jinde. V pozorovatelově textu mi chybí nějaký háček, něco, co by mu vdechlo život.
Často se v teorii prózy opomíjí nesmírně důležitá věc - časovost. Některé texty mohou zalézt za nehty právě proto, že jsou se čtenářem ne pět minut, ale několik večerů. Kniha totiž spíše odolá a nenakazí se náladou čtenáře, než tomu bývá naopak. Potom i prosté, strnulé archetypy navodí ve čtenáři úzkost a obavu, co pravdy je na tom, že svět je archetypální, strnulé místo (Velmi zjednodušeně - ukaž člověku kámen a opakuj, že jde o pečené kuře. Pozoruj, kdy kámen poprvé oblízne, aby se ujistil, že nemáš pravdu).
To u povídky dobře nejde. Povídka si žádá gradaci a ideálně pointu, která ten pocit uzavře a chvíli udrží. Bez toho... mám občas pocit... je třeba se trefit do čtenářova rozpoložení. Ale nepřemýšlel jsem o tom do hloubky.
Je zřetelná jen proto, že zůstávají postavami plochými až šablonovitými: starý rozvedený, poněkud osamělý pán x mladá, zdánlivě radostně žijící dívka, která má však problém s přítelem - hm, jo no .)
Dovolím si teď na chvíli mluvit za Dera, jestli mohu: Předevčírem Peter Handke převzal Kafkovu cenu. Porota ocenila, kterak jeho psychologie prosté popisy pronikají - se spikleneckou spoluúčastí čtenáře - pod povrch prvotního jevení. A jakkoliv Handke popisnost po celé vyprávění neopustí, jeho prózy se přesto nabírají ráz takřka snový či symbolický, projektují na povrch alternativní (případně skryté) významy daných dějů/předmětů apod. U tebe tu funkci zastává děj, který oceňuji - ovšem forma jako jeho spolučinitel selhává prakticky ve všech ohledech. Handke je dobrý autor a tu cenu si zaslouží.
Časový press génia neomlouvá .)
avi. Derovi
pozorovatel
27. 10. 2009
Už jsem ti ostatně říkal, že se mi ten text vůbec nelíbí, jakkoliv mu nelze upřít dobrý nápad, dobrý "děj", nicméně provedení považuji za krajně nezáživné, téměř povrchní - postavy se chovají jako archetypy sebe sama. Neobratnost vzájemného hovoru není ani tak funkcí jejich komunikační dys-funkce jako nedůsledně vybudovaného charakteru a motivace. Přijde mi to podstatně horší než tvé předešlé texty.
Armin Tamzarrian
27. 10. 2009
Rozhodně patří k tomu lepšímu, co jsem schopen tady sledovat - nic na tom nemění, že mi asi spousta věcí unikne...
Otevřený konec je součást stylu. Já upřednostňuji ukončení pointou, ale přesto *
Vyústění - ano. Z tohoto pohledu velmi dobré.
Jinak čistě subjektivně v tom textu vidím přespříliš ploché deskripce. Klouzáním po povrchu se jistě dá často budovat napětí a otázky po podstatě vnitřku, ale v tvém textu mám pocit, že bys nebyl schopný zajít hlouběji, ani kdybys chtěl.
Čte se to dobře, lehce, ale nezaujalo mě.
príjemný príbeh, pripomína mi komunikáciu dvoch väzňov v susedných celách ...
ale nebudem to rozpiplávať ...
***
Teplé mléko s medem my vždy moc chutnalo.
Takováhle hrubka od tebe není pěkná. Jinak musím souhlasit se Stvnem, styl je bezbarvý, působí to nudně. Ale hodně se mi líbí ten nápad s povídáním si přes zeď. Myslím, že Jonathan Safran Foer má stejný nápad ve "Všechno je zářivé" (včetně vrtání děr do zdi, i když tam je nakonec vyvrtají tak, že jsou skrz).
Trochu moc ukecaný. Styl se jaksi rozplynul. Jestli vás tam učí psát tuctově, tak bys tam měl přestat chodit.
wedle_vazy
27. 10. 2009pozorovatel
27. 10. 2009mořský koník
27. 10. 2009
Možná by stačilo jen přepsat začátek toho odstavce
- 'Od toho dne slyším vše, co se odehrává...'
Nepůsobilo by to tak násilně :)
No, pointu jsi neprozradil, ale v co to vlastně vyústilo, to taky nevím...
pozorovatel
27. 10. 2009
Ranní trénink fantazie... :)
Jo, líbí se mi to. Sem tam mi tam něco nesedí, jako například:
'Vracel jsem se do svého bytu, když se otevřely dveře mého souseda a vyklubal se z něj krásná černovláska.'
= napsala bych raději 'a z něj se vyklubala krásná...'
'Od toho dne jsem slyšel vše, co se odehrávalo ve vedlejším pokoji. Musela vyvrtat několik neuvěřitelně hlubokých děr, jinak si to nedokážu vysvětlit. Slyším, jak si vaří vodu, poslouchá televizní zprávy,...'
= tady se mi zase nelíbí ten přechod z minulého času do přítomného - myslím, že to byl úmysl, ale zdá se mi to až moc náhlé.
Pár chyb v ji/jí.
Ale jinak - dobrý styl i příběh, ale docela mě mrzel ten otevřený konec. Fajn dialogy, líbí se mi, jak se dá takový banální rozhovor (např. o lupíncích) provést tak, že je vlastně zajímavý.
Rozhodně tip* (a nejen protože miluju Rachmaninova...)
mořský koník
27. 10. 2009
Líbil se mi styl i čtivě napsaný dialogy. Bylo by to hodně k proškrtání, ale to zjišťuju až zpětně, při čtení mi obsažnost nijak nevadila. Chybí mi konec, kterej by aspoň něco málo naznačoval. Takhle hodně tápu. Víc zejtra :)