Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePoezie pro každého? Aneb Quo vadis, česká poezie?
15. 04. 2010
1
63
5348
Autor
Podměsíc
Já osobně na čtenáře myslím v maximální stručnosti a uchopitelnosti textu ...
63 názorů
Psaní poezie je tolik intimní
nemyslím na čtenáře
pouze jak obléci do Slov
to je o definici poezie
1) poezie jako sdělování ideologií - náhledů na svět paradigmat - etika a morálka
2) poezie jako mystika - básnivá orace na hraně srozumitelnosti.. paradoxně mírně nesrozumitelný text proniká ke čtenáři s větší niterností a intimitou a naléhavostí než text stoprocentně srozumitelný, jež po přečtení a stoprocentní dešifraci mizí v zapomění, naopak dráždivější je hádanka- rébus, jen tušený obrys.. vzrušivější je také částečně zahalená žena než zcela svlečená :-)..
jakoby částečnou zastřeností významu byl přímější kontakt mezi textem a čtenářem, než u jasně významově srozumitelného textu
poezie je věc elitářská, její půvab je v tom že se líbí jen někomu, jen vyvolenému a o to silněji.. poezie jež se líbí všem je sračkou..
strašidlo Julie
06. 05. 2010Pomerančová
16. 04. 2010
Víš, já třeba dávám svoje básničky číst synovi, a ten mi řekne: úplně ti přestávám rozumět, to bude na zlatej výběr :-)Směju se tomu, ale...
V první fázi vždycky píšu "pro sebe", snažím se vyjádřit něco, co cítím a co mi nejde z hlavy... Je ale pravda, že text většinou nějakou dobu nechám odležet a pak upravuju, a v té chvíli už si třeba uvědomím, že tenhle rým je dost obehraný, laciný, že tohle vyjádření je poněkud klišovité atd., a dělám změny. Možná, že tohle se už dá hodnotit jako ohled na čtenáře.
Někdy taky píšu pro jednoho člověka, ale on o tom neví... :-)
Srozumitelnost poezie je asi věčné téma. Sama v tom nemám jasno - stává se mi, že báseň, která je chválena kritikou (a to nemyslím jen tady, na Písmáku) prostě vůbec nechápu... předpokládám, že chyba je ve mně.
jejdavilda
15. 04. 2010jejdavilda
15. 04. 2010jejdavilda
15. 04. 2010
Ano Marvine, tohle jsem formuloval dost ledabyle.÷)
Takže: tím, "nestarat se o to, co kdo řekne" je myšleno tak, že myslet při psaní primárně (ale i sekundárně÷)na jakéhosi imaginárního čtenáře má asi takový smysl, jako myslet si, že až se mi dostaví skutečně dokonalé ztopoření, tak tu rajcovní holku, co jsem dneska náhodou potkal v tramvaji, uspokojím jako žádnej jinej v celé (zumbeispiel) Plzni.
A to s dobře míněnou kritikou, která např. pomůže s technickou stránkou věci, nemá samozřejmě nic společného.
jejdavilda
15. 04. 2010
Ja ja... univerzální autor pro univerzálního čtenáře = univerzální hovadina.
Ale k tématu: podle mýho je důležitý mít hlavně důvod psát poezii, cejtit puzení k týhle činnosti, bejt angažovanej ve vztahu ke svýmu vlastnímu textu, opečovávat ho jako opičí máma - ne se starat, co na to kdo řekne. A taky si nemyslet, že každej pšouk upuštěnej v běhu všedních dní bude mít po nasátí okolními nosy fatální důsledky pro jejich vnímání vůně. ÷)
Takže to shrnu: bejt poctivej sám k sobě, makat a nic moc nečekat. Tak to asi funguje nejen v poezii.
aleš-novák
15. 04. 2010
Krytyku, máš pravdu a umíš dobře argumentovat. Jen jsem se původně chtěl zeptat "Quo vadis", česká poezie?
vindal drámo
15. 04. 2010
já zase můžu kontrovat tím, že tvůj názor je naivní, ale to asi není diskuze s respektem k názoru druhého;
nebereš v potaz moje argumenty a nestavíš proti nim svoje; samozřejmě má minimalismus a maximalismus a všechny dichotomie svoje relativní samostatné výhody, žijeme však v jednom světě a nemůžeme se vzájemně porazit na hlavu; je rozdíl mezi osobní preferencí nějakého postupu a předepeisováním toho, co by měla jak psát tak cítit ostatní;
jinak by mne zajímalo, čím bys odargumentoval moji definici konformismu, mimo toho, že žádný konformismus neexistuje ,))
aleš-novák
15. 04. 2010
Délka textu ale neznamená nutně strukturální složitost, nezáživnost ani rozvláčnost. Stejně tak jednoduchost, minimalismus, masovost a líbivost není automaticky zárukou kvality.
Věřím, že jsou čtenáři, kteří se nepouští do četby dlouhých a náročných textů, když na to nemají čas, že jsou čtenáři, kteří ocení kvalitu, i když tato možná není přístupná masám. Masy také mohou být jdnoduché, stejně tak, jako masová kultura. Fakt, že xx% národa sleduje xxxxx seriál (a líbí se jim)z onoho seriálu také ještě nedělá kvalitní dílo.
Jedny z prvních básní, které mě kdysi velice oslovily a "rezonovaly" ve mně jsou Kvílení a První testament. Rozhodně to nejsou jednohubky na strávení během pár minut tlačenice mezi Florencí a Můstkem.
Teď s tebou ale tvrdě nesouhlasím. Podle mne se jedná o paranoidní myšlenku.
minimalismus se drží na špici popularity, protože je pohodlný; je to mocenská manipulace, aby nikdo neměl odlišné názory, aby světu vévodila globální konformita konzumu o jehož svatý růst jde především .)
jsou linuxové balíky, které se chovají jako windows (např xwindows), applovský OS byl vždy předobrazem windows a v mnoha směrech je vnitřně stabilnější s velmi málo odlišnostmi od standardních windows;
je evidentní, že považuješ za jednoduché to, co ses už naučil, co víš, máš s tím zkušenost a jsi na to zvyklý -> odtud i volání po univerzálně jednoduché poezii...
Je jednoduchý v ovladání, v uživatelském prostředí. Jinak třeba Vista je z HW hlediska prasárna, to je pravda. Na druhou stranu jsem zkoušel Linux Ubuntu a vůbec jsem si nezvykl kvůli jinému ovládání. Měl jsem "v ruce i Apple" ale ten už vůbec ne. Fakt je že jsem pod vlivem Microsoftu už od dob MS-DOSu ale připadá mi, že Windows mají nejjednodušší uživatelské prostředí.
marná debata, jako programátor ti mohu říci, že windows nwní žádný minimalistický systém, ale znám hromady uživatelů, kteří si s ním neporadí - tvoje argumentace je mentálně pozadu a uvádíš i lživé a zavádějící argumenty bez respektu k jinému názoru, bihužel
Krytyk: Poezie musí jít jinam. Vůbec nic jsi nepochopil. S technologickým vývojem to má pramálo společného. Píšeš snad rád na pomalém počítači? Proč se stále drží na 99% operační systém Windows? Je uživatelsky jednoduchý! Přitom sestavit jej bylo jistě složité a jednoduchost jeho fungování je obdivuhodá.
.))) chacha
převeďme diskuzi o literárním artefaktu na univerzální debatu o každém výrobku; jedině jednoduchý mobilní telefon má šanci se vyvíjet, ostatní degraduje, uživatel, který očekává náročnější funkce ať se jde klouzat;
silové pole zjednodušujícího myšlení má pouze mocenské pozadí -> úkolovat básníky a všechny umělce a výzkumníky a všechny k obrazu svému jednoduchému
ani nápad, blafejte si co chcete
Kamile, já nesouhlasím: Chceš říci že třeba haiku je nuda? Já vím, není tu doma. Ale i v minimalismu může být krása. Báseň je vůně chleba u snídaně, báseň zákusek k odpolední kávě, báseň je sladká jednohubka čtená pro potěšení z její vlastní existence mezi dvěma zastávkami MHD. Báseň může rezonovat v hlavě jako melodie zachycená kdesi z rozhlasového přijímače.
.))) chacha
převeďme diskuzi o literárním artefaktu na univerzální debatu o každém výrobku; jedině jednoduchý mobilní telefon má šanci se vyvíjet, ostatní degraduje, uživatel, který očekává náročnější funkce ať se jde klouzat;
silové pole zjednodušujícího myšlení má pouze mocenské pozadí -> úkolovat básníky a všechny umělce a výzkumníky a všechny k obrazu svému jednoduchému
ani nápad, blafejte si co chcete
Kamil Sikora
15. 04. 2010
Vzpomeňte si" nestalo se vám někdy náhodou že jste si nepřečetli báseň jen proto, že na tak dlouhou nebyl prostě čas a třeba ani momentální mentální kapacita? Kdy jste nedočetli báseň proto, že byla příliš strukturálně složitá, nezáživná a rozvláčná? Mne se to stává často, i tady Písmáku. Přílišná složitost vždy vede k neodvratné degeneraci. Jen jednoduchá forma má šanci se vyvíjet.
Kamil Sikora
15. 04. 2010
Podle mne právě proto současná česká poezie upadá - nemyslí na čtenáře, nenese důležitá sdělední, je přeplněná jakýmisi pseudogeneračními výpověďmi.
Asi není dobré dělat poezii pro každého. Ale je fajn psát básničky které se líbí. Myslím si totiž, že když si tvůrce vybrousí styl, vypíše se, měl by před sebou mít další cíle. Jedním z nich je u mne masovost.
Daří se mi publikovat, vypadá to i na sbírku ale - česká poezie nemá čtenáře. Proto je třeba na něj myslet. A ještě něco: v dnešní uchvátané době má česká poezie podle mne podstatnou vadu - není stručná, je málo přístupná obyčejným lidem.
Třeba na venkově se kdysi naši básníci četli - a běžně, doma.
Jinak postupuju podobně jako Petrusha. Čtení nahlas funguje jako dobrá autocenzura. Co já bych bez něj poslal do světa volovin :)
aleš-novák
15. 04. 2010
já myslím jen na čtenářky ... :-)
to by v tom byl čert, aby se jednou nějaká nechytila, no ne ?!
já si to, čo si píšem, čítam ... niekedy dokonca í nahlas, kým si zaexhibujem a zistím, že to ľudia - čotatelia vidia úplne inak ako ja ... to zistenie je objavné, že to vidia inak ako ja, tj. to proste nejde písať podľa nich, lebo sú iní ako ja a ja som iná od nich ...
Štěpa z Hřibska
15. 04. 2010Kamil Sikora
15. 04. 2010
Jenže on je rozdíl mezi samotným aktem psaní (např. kvůli sobě, ze sebe, bez ohledu na vkus čtenáře, ...) a mezi publikací díla (ze zvědavosti na reakce, exhibicionismu, ...)
Myslet na čtenáře je poloviční blbost. Pokud se zeptáš, na jakého čtenáře máš myslet, pochopíš. ,,Myslet na čtenáře" nabývá významu ,,trefit se do obecního vkusu". Rozhodni se tedy sám, jestli chceš tvořit díla vkusná, či jiná. Aktuálně: kdyby Kaplický myslel na to, co tomu jeho spoluobčané řeknou, většinu svých staveb by nerealizoval.
Kamil Sikora
15. 04. 2010
Na čtenáře nemyslím. Nevěřím, že existuje "poesie pro každého" ... každý její odstín si najde svou cílovou skupinu (i kdyby jen autora), ale není od toho, aby oslovila KAŽDÉHO. Jaký by potom měla smysl?
Proto píšu bez ohledu na čtenáře - z grafomanství, z naivní snahy se "z něčeho vypsat", pro někoho a často jen pro tu hru se slovy a experimenty s tím, co lze zachytit a jak :))
Na čtenáře nemyslím. Nevěřím, že existuje "poesie pro každého" ... každý její odstín si najde svou cílovou skupinu (i kdyby jen autora), ale není od toho, aby oslovila KAŽDÉHO. Jaký by potom měla smysl?
Proto píšu bez ohledu na čtenáře - z grafomanství, z naivní snahy se "z něčeho vypsat", pro někoho a často jen pro tu hru se slovy a experimenty s tím, co lze zachytit a jak :))
Poezie pro každého? Pche, to je kec jak z vysokoškolské učebnice literatury v 50. letech...Poezie se nedělá pro každýho, poezie se dělá, aby se něco řeklo, zachytil se okamžik, zaznamenala myšlenka, popsal příběh a nutno podotknout, že pokud je poezie kvalitní čtenáře si většinou najde...nicméně tady je čtena a obdivována i velmi nekvalitní kýčovitá poezie; jenže to se zas dostanu na hranu subjektivity, protože co je to kvalitní poezie? Pro někoho Eliotova Pustina, pro jiného sestrička sluníčko...
jo a btw. nepiš poezie aby ses zavděčil čtenářovi, to je dle mýho skromnýho názoru cesta do pekel, piš jí v prvním plánu jako esteticky uhlazený, kvalitní dílo, plný mnohosti, hravosti a bystrýho nahlížení na realitu...čtenář si tě najde, pokud nebudeš plkat blitky a pokud ne tady, tak kdykoliv kdekoliv jinde. howg
próza dokáže byť uchoiteľná širokými vrstvami, ale poézia pre každého si myslím, že neexistuje ... že to nejde takto ponímať ...
já nevím nakolik myslím na čtenáře
primární při psaní je můj pocit
a vždy mě mile překvapí a potěší
když se s ním kdokoli zrotožní
či snad v něm najde jiný rozměr
snad jen u tvorby pro děti se snažím
dělat to tak, aby to jeijich hlavičky chápaly
ale děti mě vždy překvapí
jsou mnohdy chytřejší
než my dospělí