Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

KRITIKA NEKRITIKA: Co je škvár a hloupost ???

17. 04. 2010
7
177
8021
Autor
Whitesnake

Mám něco na srdci. Asi jako každý (no dobře, tak každý jedenapůltý), který tu denně publikuje své výtvory, protože od toho tu PÍSMÁK tak nějak nezadatelně ze své podstaty je a funguje.  A také proto, že je lidské, a tudíž přirozené a dráždivě lákavé, nechat konfrontovat svá literární dílka, či pokusy o ně, s masou čtenářů a jiných autorů.

Potud si rozumíme ?

Beru to jako souhlas.

Mám totiž něco na srdci. SUBJEKTIVNĚ samozřejmě vím, co to je, protože to za chvíli zformuluji – OBJEKTIVNĚ to však klidně může být náběh na anginu pectoris, dědičný šelest, rozštěp první ozvy, nebo kýhoještěčerta…

Ještě si rozumíme ? I nyní předpokládám, že ano.

 

Takže se ptám:  Kdy a v jakém případě mohu s klidným svědomím o některém zde publikovaném díle napsat, že je to prostě ZBYTEČNOST, HLOUPOST, TRAPNOST, SRAČKA, atakdále atakpodobně ?

 

Myslím tím samozřejmě v prvé řadě kulantnější komentář, ale jsou chvíle – a s překvapením zjišťuji, že vůbec ne tak časté, jak jsem si ještě před tímto osobním sumářem myslel -, kdy ostřejší slovo uznáno funkčním. Než přejdu k meritu věci, rád bych předeslal, že z Písmáka nijak odvázán nejsem, jeho funkci a přínos nijak nepřeceňuji. Přesto zde roky publikuji, protože psaní veršů je jeden z mých celoživotních koníčků.

 

Od 1. dubna 2010 k dnešnímu dni byla v Aréně publikována plus mínus úctyhodná pětistovka děl, v rámci různých útvarů, samozřejmě s velkou převahou těch poeticky veršovaných. Pročetl jsem je (až na některé povídky a prozaické útvary na pokračování) všechny a s velkým překvapením zjistil, že drtivá většina bez problémů vykazuje (tu větší, tu méně znatelné) znaky původní literátštiny, která mě dokáže zaujmout, pobavit, někdy povznést,  rozchechtat, jindy zdeptat a rozbolavět.  Předtím bych téměř přísahal, že je tu nudy a zbytečností v procentuálně mnohem, mnohem větší míře. Ovšem ten rozpor jsem si promptně dokázal vysvětlit, a nedal jsem si tím nijak lichotivé vysvědčení. Prostě jsem míval tendenci číst povrchně, rychle,  k některým dílům jsem přistupoval již apriori s despektem a pohrdáním – nemám  důvod to chlapsky nepřiznat. Na druhou stranu nemohu ze své podstaty jinak, než se vést svou subjektivní intuicí a citem – a také se budu s každým do krve přít o to, že dílo – aby zaujalo – by se mělo již na první pohled a po pár vteřinách čtení zaskvět alespoň některým z faktorů atraktivnosti: zajímavým, či úderným názvem, nepřebujelou grafikou, přítažlivostí úvodu, gradací…. Až poté nastupují vpravdě poetické atributy, jako třeba umný verš, neotřelé téma, zvládnuté řemeslo, metrický fortel atd.

 

Takže jsem si vyhradil dva s přestávkami cca patnáctihodinové dny, přistavil si ke compu cisternu kafe a žebřiňák cigaret -   a snažil se číst. Pečlivě, absolutně nestranně (NIKOHO na Písmáku neznám osobně),  s přestávkami mezi jednotlivostmi, s ohledem na rozlišnou výrazovou expresi a formu volných a vázaných veršů. Jako si degustátor zneutralizuje koštýřský jazýček hltem pramenité vody, tak jsem si  mezi jednotlivými kousky nabíral z kategorií Mimo, Jen tak pro radost a Miniatury a hříčky – ty jsem ze svého exkursu z logiky věci vydělil.

 

A snažil se rovněž komentovat, přikládat své názory – a ano, i kritizovat, byť u svých nicků nemám patřičné insignie. Kdysi mi byly nabídnuty, ale odmítl jsem: ne z nějaké přihlouplé sebestřednosti a výlučnosti, ale pouze a jen proto, že má přitomnost na Písmáku probíhá v těžce nepravidelných periodách. Někdy tu trčím měsíc v kuse, jindy mám třeba rok pauzu, a co pak s takto nespolehlivým „kritikem“ ?

Vycházel jsem z jedné zdravé a přínosné premisy, kterou se Písmák zaštiťuje. Chce být otevřeným fórem pro (zhusta) amatérské psavce všeho druhu a chce je zároveň nenásilně přiučit i něco o úctě k výtvorům druhých a o demokratické diskusi.

 

Takže pět set původních příspěvků přerůzné formy a kvality, často z pera letitých písmáckých autorů, ale i těch novějších, či úplně čerstvých nováčků.

 

Ne vždy jsem byl v komentářích korektní, to přiznávám, na svou obranu a alibisticky dodávám, že i proto, že mě nesvazuje nižádný úzus admina nebo kritika. Ale snažil jsem se:  nepopravovat evidentní zoufalosti jedním šmahem, ale nabídnout vyargumentovaný názor, mnohdy i radu, když se jednalo o můj šálek čaje, prostě jsem komentoval. Potud tečka.

 

Narazil jsem na znamenitá dílka, z kterých jsem ještě teď nadšen, a omlouvám se, že na ně zde neodkážu, protože to není smyslem téhle úvahy. A navíc inkriminovaní autoři můj blažený komentář zaregistrovali. Narazil jsem na (z mého pohledu a chuti) nezáživná, nemastná neslaná slova, prostě na nudu – ale ani o nich tady nemluvím, protože přes to přese všechno jsem jim ani omylem nemohl přisoudit status díla podprůměrného, zbytečného, hloupého. Narazil jsem na průměr všeho druhu, něco jsem dočetl jen s šíleným sebezapřením, něco prošumělo, něco se tu a tam zavadilo drápkem. A mnohé zaujalo, jak již uvedeno výše.

 

A pak na mě vybafla ještě jedna sorta děl, o níž (níže) již konkrétně. Není v té řečené pětistovkové záplavě příspěvků (a zde se rád opakuji, protože je to můj soukromý písmácký objev roku) nikterak početná, ale je tu – a já ji při veškeré snaze a vůli nedokážu ignorovat.

 

A proto bych se rád znovu zeptal: Mohu tato díla, o nichž jsem bytostně přesvědčen, že jsou ukrutně slabá, zbytečná a hloupá, označit těmito adjektivy ?

 

Vím, že mohu, ale takto problém nestojí. Ten se postavil takto: Nakolik je tento odsudek oprávněný a nakolik vykazuje alespoň jakés takés znaky objektivity ?

 

Dovolím si striktně odmítnout názor, že nevykazuje. Ale – důležitěji, a ještě jednou:  Mohu použít termíny jako „slabota“, „trapnost“, „hloupost“ nebo „zbytečnost?

Zvláště když se jedná o zanedbatelné procento případů, kdy nemohu jinak?

 

A teď konečně konkrétně. Ze zmíněné pětistovky publikovaných příspěvků v Aréně od 1. dubna dodnes, mi těžkou noční můru přivodilo pouhopouhých 7 (slovy sedm) příspěvků, v jejichž případě by MĚL jejich autor či autorka vědět, že by se měl/a – a to dokonce i ve volných chvílích – věnovat něčemu diametrálně odlišnému, než jsou snahy o řazení slov do takzvaného veršování.

 

Neoznačit níže uvedené příspěvky některým z výše řečených tvrdých odsudků, znamená expilicitně se provinit na samotném autorovi.

 

Čtěte, prosím, pozorně.

 

(Před každou z básní  vždy nejprve nick a poté název díla. Přepsáno jak leželo a běželo i s možnými chybami.)

 

TulipánZaPlotem: Dům křídel shořelých

 

 

Slunce bez skleničky
na papírovém tácku
dopisy bez inkoustu
závidím oči vazalům
lásko
shoříš



ponoříš oheň
a vykrouží srdce sup
na stráni pahorku
zrodí se krev
přijetí
i setnutí hlav

Možná ne ten nejtransparentnější příklad na úvod, protože autor má alespoň nějaké povědomí o tom, že poetický útvar se liší od prozaického. Třeba častějšími údery na klávesu „enter“ .A čím častějšími, tím lepšími, protože poté alespoň docílíme vizuálního dojmu u čtenáře, že nečte román, ale báseň. A autor samozřejmě také ví, že je třeba básničku i na malém prostoru zahltit „velkými“, expresívními slovy  - zde evidentně bez smyslu, kontinuity, či jakékoli známky gradace, či napětí. Výsledkem je jakési bezděké brnkání na strunu tzv. bolavé romantiky bez hlavy a paty. Odněkud zaslechnuté, či přečtené slovo „vazalům“ zapreparované bez jakéhokoli smyslu do kostry útvaru, nyvý vzkřik „lásko hoříš“ a pak znovu nepůvodní klišé „oheň“, „srdce“, „krev“, od níž je blízko k setnutí hlav, zde navíc vyšperkovanému opět bez ladu a skladu zašoupnutým výrazem „přijetí“.  Závěr je – i při vědomí klišovitosti a myšlenkového nonsensu -  navíc v příkrém kontrastu s ultrafádním úvodem. První tři verše jsou prostě atentát na dobrý vkus.

Být zde na Písmáku zaregistrován alespoň měsíc a dát tomuto dílu tip, znamená doslova zašlapat vše zdravé a nadějné, co by v autorovi mohlo dřímat. Můj komentář byl tvrdý a nepříliš fér, přiznávám. Ale pokud toto dílko není vrcholem hlouposti a zbytečnosti (a přímo odstrašujícím příkladem stavu, kdy autor absolutně netuší o čem a proč píše), pak všichni Krylové, Máchové, Seifertové, Skácelové, Vrchličtí, Březinové a mnozí další – tvořili pro národ totálních ignorantů.

Tento autor má nezadatelné právo publikovat zde cokoli, o čem je přesvědčen, že je kvalitní a přínosné, má ovšem stejně tak právo implicitně  znát názor od někoho alespoň mírně zkušeného a znalého věci.

 

 

Sejn: Ráno

promnul jsem si oči

a zavadil jsem o bolest - rána mívají dohru noci,

pod víčky schované hvězdné nebe,

dosud jsem nevyšel ze snu,

lekám se postele peřin i pohledu z okna,

radost je pomíjivá,

tak dalece jako je pomíjivá doba.

 

Vždycky jsem tvrdil – a tvrditi s dovolením budu -, že i (když to přeženu)„láska/páska“ nebo „nebe/tebe“ mají v dobré poezii své opodstatnění ve chvíli, kdy nastává otázka JAK jsou tyto fádnosti použity a NAKOLIK jsou vyváženy a kompenzovány výživnější myšlenkou, či formou. Jinými slovy (protože zde se znovu jedná o volný verš), i klišé může být přítomno, když je z autora jasně cítit, že není alibistickým lenochem a poezie je pro něj tvůrčí proces, a když je jasné, že ví o čem píše. A jako zmiňovanou nadstavbu přidá i ono pofidérní „něco navíc“. Výše uvedená básnička – jak všichni, doufám,  jasně cítíme – ukazuje autora v příznivějším světle, než jeho předchůdce. Tento autor mnohem znatelněji ví, o čem píše, ale je naprosto neschopný třeba o milimetr vyjet ze superklišoidní cestičky. Ne, že by se bál, ale absolutně na to nemá. Jako by si na kousek papírku vypsal nejčastější slova a výrazy z písmáckých básniček a ty se pak všechna rozhodl použít ve svých sedmi verších. Snažil se řešit lineární rovnici, jejíž výsledek dopředu zná. Použiji zavedené a časté do jednoho tvaru – jak by z toho mohlo vyjít něco špatného? Co verš to patetické slzičky všech těch „očí“, „víček“  a „bolestí“ , „hvězdné nebe“, „rána po nocích“, „sny“, „postele peřin“ (!), „pohledy z oken“, „pomíjivá radost“ , která je (och, to bodavé a náhlé prozření) pomíjivá tak „dalece“ (!) jako je „pomíjivá doba“….

Žádný nápad, žádná jiskra, fádnost profláknutých slov, nulová výpovědní hodnota, ani vtip, ani drama, ani napětí, ani pointa. Jedno velké, hloupé NIC.

 

 

no.signal: Osud

 

Byla to má volba
a tvůj hlas
tak pij až do dna
než přijde čas

vzdej se svých nadějí
takhle to je
tohle je skutečnost
nechci jít zpět

lano mi utáhni
dolů mě spusť
nechť poslední přání
je vyřčeno z úst

na život pohlédni
z veliké výšky
to je ten konec
z tvé milé knížky

co ukrýváš v bezpečí
pod měkkým polštářem
tohle je to
co nazýváš osudem

řítím se po skalách
nabírám dech
nežij však v obavách
spatříš mě 
ve svých snech

 

 

Studentský výkřik, smutný o to více, že autorka i přes mladý věk, totálně rezignuje na fakt, že teenageři ani náhodou nemluví jazykem neumělých říkánkářů z poloviny minulého století. Ne,  opravdu tím ani náznakem nemyslím, že by měla romantická, mladičká duše, navíc se možná potýkající s první láskou, psát hiphopové verše. Ale, proboha, proč volí přesně opačný extrém a nutí se do výrazu naivní důchodkyně ? Klišé a patos tu jdou navíc ruku v ruce s marnou snahou o tu nejprostší, kolovrátkovou vázanost, aniž tušíme, co je to rým nebo rytmus.

Předpokládám, že je to patrně upřímné a odvislé od útlého věku, ale od toho jsou deníčky a ne fórum poezie ! Pozor, v tomto případě jsem ovšem vice versa přesvědčen, že autorka určitý talent má, ale v tuto chvíli ode mne prostě musí vědět, že její snaha je dosud křečovitá a trapná. Pokud se nad tím zamyslí a zkusí se vypsat (a hlavně bude číst, je jedno jestli prózu nebo poezii), možná učiní náhlý pokrok a nad touto hrůzou se z plna hrdla zasměje.

 

 

Eriu Crann: Pampelišky

Už nejsem malá

když si trhám pampelišky

Vím dobře

že ty drobné broučky v jejich květech

neumíš ocenit

 

Jen mi neříkej

že tak je to správně

 

Někdy jsou právě broučci to

nejkrásnější

 

na pampeliškách

 

 

Okamžitě musím napsat, že autorka  mě o pouhé tři dny před tímto blábolem, potěšila bezvadnou, atmosférickou básničkou Zahrady, v níž využila téměř všeho, co by měl volný verš mít: dobrý nápad, zajímavé zpracování, napětí, nepřebujelou obraznost, pointu (nebo aspoň závěrečnou údernost). A po třech dnech? Neuvěřitelně pitomý deníčkový zápis, kterému by mnohem více slušelo prozaicky větné řazení. Romantický, citlivý, hluboce niterný obraz tu naráží na otřesně fádní zpracování ve vrcholném úkazu téměř neodpustitelné naivity. Proč to není alespoň v kategorii „Písmáci dětem“ nebo „Miniatury, hříčky“, nebo nejlépe „Jen tak pro radost“ ?  Pokud je autorce devět a na zadání školní básničky s tématem „Pampelišky“ jí pomáhala snaživá maminka, pak je vše v pořádku. Pokud je realita jiná a autorka cítila puzení to šoupnout do Arény Písmáka, pak i já mám právo na nevolnost z této infantilně diblíkovsky sepsané pitominy.

Přečtěte si prosím od Eriu i zmíněné Zahrady. Že by s nimi pro změnu pomáhal tatínek?

 

 

 

Saryann: V peřince z prachového peří

 

 

ptáček se ukryl

v peřince z prachového peří

pouze s vlastními myšlenkami

bez šepotu křídel

a snil

o době bez překážek

o svobodě

a usínal

s pocitem neúplnosti

a vědomím

že svět kolem

je krásný

i krutý

 

 

Studentka Saryann možná četla, možná nečetla výše uvedeného autora s nickem Sejn, každopádně píše druhý díl tohoto naprosto stupidního a zbytečného filozofování ad absurdum. Nechybí nic. Je tu křehký „ptáček v peřince z prachového peří“, sám se svými tíživými myšlenkami, které ho mučí „za šepotu křídel“ a sní si o lepším světě, než tvrdě dopadne na reálnou matičku zem.

Ano, ano, ano ! Svět kolem nás je jistě dvojjediný (totiž krásný i krutý), a to na něm láká  mimo jiné i básníky. A s nimi i všechny ty, kteří o tom (ó, ta pýcha) také vědí a chtějí nám to sdělit. A jedním z možných následků může být i takováto směšná, ťuťu ňuňu zdrobnělinka naprosto nulové kvality. Volám k Saryann za pomocí citátu Mého Mistra KK: dávno už díkybohu neplatí, že „mladí už nekřičí/vždyť ústa lze jim ucpat…“ !!! Tak jen piš, piš, piš… ale aspoň minimálně O NĚČEM, něco se určitě v hlavince najde. Pro začátek si třeba vlož do básničky nějakou otázku, která tě trápí a po svém, sebevíc neochmýřeně a mladistvě, ji rozveď. Anebo zkus malovat, tahle básnička by mohla být inspirací pro pěkný obrázek tatínkovi nebo mamince k svátku.

 

 

f89: Tíha světa (fragment)

 

Cítím, jak na mne padá tíha světa.

Cítím, jak velké problémy dělá mi tahle věta.

Cítím bolest za všechny krvavé rány, zničené sny, vyschlé lány a ztracené dny.

Roním slzy pro nevinnou smrt, duše bolavé, bezhlavé masakry, děti toulavé.

Slyším o pomoc volání, žalostné rouhání a hlasitý křik.



Na svých bedrech nesu tíhu světa.

Cítím jak velké problémy mi dělá tahle věta.

A však největší bolest jež bolí od rána do noci.

Je právě ta, že všem nemohu pomoci.



Nemohu všem zachránit životy, dětství i stáří.

Nemohu všem navrátit úsměv do tváří

 

Atd. atd.

 

 

Další autorka něžnějšího pohlaví, zde v roli nutkavé glosátorky nešvarů, šlendriánu a hlavně bezbřehé bolesti a nespravedlnosti světa vezdejšího.  Se zlatým hřebem v podání vpravdě třeskutého sousloví „bezhlavé masakry“. Ono mesianistické „Na svých bedrech nesu tíhu světa“ pak už jen svědčí o horoucí touze odkrýt ostatním pravou tvář světa, bezcitně mu strhnout masku, neb on sám je přece tolik bezcitný a vynucovat si naši pozornost tím, že se stavíme do role útrpného anděla, jehož křídla jsou obtěžkána našimi zlými skutky a vinami.

Možná nejupřímnější absurdita na Písmáku v tomto roce, čtenář (s alespoň malou špetkou rozhledu a příčetnosti) je znásilňován křikem autorky, tísněn jejím přehrávaným trpitelstvím, které tu ona vylévá z tribuny na zkoprnělé posluchače jako recitátorka Švorcová neblahé paměti.

 

 

Aqua-bella: Na vlnách noci…

 

 

Naladila jsem noční vlny.

Za oknem prší, poslouchám déšť.

Do toho hrají v rádiu skladby věnované Mozartovi.

Nechápu že všichni spí,

já potmě sním své tajné sny.

Nevadí, že nespím. Opět.

Nesnažím se (a možná se bojím) dospět.

Myšlenky mé víří tmou,

v mžiku mě za ním odnesou.

Za panem vysněným v nočních hodinách.

Hudba mě kolébá na nočních vlnách,

topím se ve změti myšlenek a snů.

Sotva já realitu rozpoznám,

když do školy ráno jdu.

Noc brečí jak malé dítě,

začíná dospívat s půlnocí.

Nad ránem stařenka je vetchá,

co s mlnou rosy se vytrácí.

Je jak náš život,

co potichu kráčí,

až dojde na konec,

jež je všem k pláči.

….

 

„Měla jsem náladu psát básně“, píše autorka hned v úvodu, aby mě, čtenáře, ani ve snu nenapadlo, považovat následující za něco jiného. Apropos, sny… samozřejmě, a nejlépe ty tajné, a zároveň se sama pasovat na nejcitlivější a nejvnímavější duši široko okolo, protože „Nechápu že všichni spí“. Ano, ostatní spí (jak to autorka, či hrdinka básně vlastně ví?) a sní své obyčejné sny po svém obyčejném dnu a hle, zde bdí citlivá dívčina, která přemýšlí o světě… ovšem, pozor, „dospět“ se „nesnaží“, „možná se bojí“, že by pochopila víc než je zdrávo a její "sen“ (sic!) by se rozpadl jako domeček z karet. A tak jí „myšlenky víří tmou“ , poslouchá „Mozarta“  a v oněch snech a myšlenkách se celá roztoužená přenáší za „ním“ , za „panem vysněným v nočních hodinách“. Atakdále. Kdo tvrdí, že je mnoho zajímavějších a inspirativnějších záležitostí, než je láska mladých lidí, tak samozřejmě pustě lže, ale proč ten kostrbatý, unylý, nudný patos „života, co potichu kráčí… až dojde na konec… jenž je všem k pláči“ ? Znovu důchodkyně převlečená za mladou ženu. Kde je nějaká jiskra, která by to zapálila, kde je nějaký vztek, zlost, ironie, nervózní smích, něco, něco, něco? Místo toho jen líný tok všedních postřehů z úst té, která bdí a diví se, že ostatní spí… Možná měli kratší vedení a to co autorka bolestně a jakoby nekonečně zažívá, analyzuje a sní, prožili za kratší dobu a teď zaslouženě odpočívají. Měla bys křičet, Aqua-bello, abys je vzbudila a ne si tu broukat tyhle fádní nesmysly.

 

 

Toť pro tuto chvíli vše. Omlouvám se všem zmíněným autorům, pokud jsem je jakýmkoli způsobem ranil nebo naštval, věřte nevěřte, nebylo to mým úmyslem.

Ale jestli jsem snad některé vyprovokoval (kromě řádně šťavnatých reakcí)  také k malému zamyšlení nad fenoménem „poezie“  a oni mi to záhy natřou vzrůstající kvalitou svých děl, budu nevýslovně šťastný. Pokud se spokojíte s citovaným, jako s mustrem své tvorby a přes něj vám „nepojede vlak", budete i nadále k smíchu. Těm, kteří vám chtějí pomoci v psaní upřímným, byť ostrým názorem, protože jste svým způsobem překročili meze dobré vkusu.

Pokud budete ovšem apelovat tím, že vás stále ještě čte sdostatek těch, kteří neváhají pod vaše dílko přilípnout ono všeříkající „Pěkné“, tak se nenechte ve své tvorbě nikterak rušit.

 

 


177 názorů

BBarkku, super.

BBarkku
15. 06. 2010
Dát tip
Myslím, že jde spíš o to, do jaké role se člověk staví přednostně- jestli do role čtenáře nebo kritika. Čtenář má právo říct:fuj, tebe už nikdy nebudu číst-hrůza. Kritik musí říct proč, co, jak, kde..má plýtvat postřehy. A bez ohledu na to, jestli je člověk označen jako kritik, či ne, má právo vyjadřovat se kriticky i obyčejně=pomocí dojmů, jakožto čtenář.

Whitesnake
13. 05. 2010
Dát tip
tak pravil Nadaný žák. Díky za názor.

Whitesnake
04. 05. 2010
Dát tip
:----)

jH
04. 05. 2010
Dát tip
blbjenka: objektivní kritéria hodnocení děl samozřejmě existují, to máš jako s malbou, když se člověk rozhodne olejem namalovat slunce v renesančním stylu, neočekával bys, že ho nakreslí zeleně jako trojúhelník...¨ pro autora: ANO, pokud někdo napíše blbost, plácá, nacpe do díla spoustu kýčovitejch slovních spojení nebo klišé zaslouží si dostat klidně i dvouslovnou kritiku, tak jako to dělá Norsko - kupř. Příšerná blbot, Plácáš blitky /viz vindal/ atd. díla sem dáváme do konfrontace dle mýho proto, abychom jako autoři rostli, né zakrňovali a bez tvrďáckejch slov to prostě občas nejde..

Garay
01. 05. 2010
Dát tip
Ach jo.

blbjenka
30. 04. 2010
Dát tip
myslím, že by bylo velmi užitečné najít aspoň jakžtakž objektivní kritéria. říct, že je něco blbé a neříct proč je dost kontraproduktivní. sarkastické zveličení intelektuální nedostačivosti autora rovněž. možná se nedá konstruktivně vysvětlit, proč průměrný autor není génius, jde-li o jakési nedefinované "něco navíc" co čtenáři v díle může chybět, ale snad by šlo konstruktivně objasnit aspoň to, proč jakýsi výlev není aspoń průměrný, a naznačit správný směr. kdyby tedy byl člověk ochoten ocenit potom i mírné pokroky. won žádnej učenej z nebe nespad, že jo. na druhou stranu mlčet k vážně velkým hrůzám a myslet si cosi o trapnosti a výkalech pouze v duchu nelze považovat za rozumné, neb chudák autor se tak nedozví, že se veřejně znemožňuje. někdo by ho měl taktně upozornit dřív než to bude ještě horší :) akropes, tento text mě příliš nebavil, neboť si radši čtu texty zaměřené na podstatu věci než texty zdlouhavě vyprávějící o svém autorovi :)) pac a pusu

moorgaan
27. 04. 2010
Dát tip
dajakbol- na tento nesvar upozornuji neustale!...dokud nebudou mit akademici serveru radne a pravdive vyplneny profil, tak je jejich kritka zpochybnovatelna...

dajakbol
26. 04. 2010
Dát tip
„Takže se ptám: Kdy a v jakém případě mohu s klidným svědomím o některém zde publikovaném díle napsat, že je to prostě ZBYTEČNOST, HLOUPOST, TRAPNOST, SRAČKA, atakdále atakpodobně?" Jedine v prípade, že máš poctivo vyplnený profil: kto som, čo mám za sebou. Inak budú Tvoje príkre odsudky minimálne neúčinné. Možno aj trápne. Napísať pod dielo HLOUPOST, tak aby to zavážilo, tomu by malo niečo predchádzať: vzdelanie alebo vlastná tvorivá prax, reflektovaná publikačná činnosť tam „vonku". Čisto litwebová autorita je pre mnohých, vrátane mňa, ešte málo. Prídu možno časy, keď to bude stačiť, ale ešte tu nie sú. Takže – z pohodlia a bezpečia anonymity možno napísať čokoľvek, otázne je, čím to podoprieš, ak sa nechceš zakaždým rozpisovať. Ale aby som bol spravodlivý – po Tvojej KRITIKE NEKRITIKE by som Ti isté právo na britkejšie výrazy v komentoch priznal. Hlavne ak sa ich zdržíš pod mojimi dielami:-)

Marcela.K.
26. 04. 2010
Dát tip
Nevím... nepíšu pod díla "sračka" ...je to sprostý slovo - pro mě a pokud to někdo někdy napíše k mému textu, řeknu si, že holt není vychovanej. To, že mě text "neoslovil" se dá napsat přece i slušně - i když jsem naštvaná, že mi autor "ukradl čas"...jenže fakt je i ten, že když mě "nechytí", nikdo mě nenutí dočíst. Někdy si říkám, že jsem třeba jen neschopná pochopit "hlubokomyslnost" díla :-) pak skloním hlavu a mizím ...snažit se vysvětlovat své básně? Někdy to udělám, ale nerada ...a stejně neprozradím vše. To, co píšu mezi řádky si nechávám pro sebe.

StvN
26. 04. 2010
Dát tip
f89 - pěkně:))

Whitesnake
26. 04. 2010
Dát tip
Ale když tě někdo pochválí, f89, tak to ti něco dá, viď ????

Norsko 1
26. 04. 2010
Dát tip
Co bys chtěla, kristova noho ? Co bys chtěla ? Myslíš, že tě někdo naučí psát ?

Norsko: Pěkná myšlenka, jenže Písmák není literární server, nýbrž drbárna. Skutečný literární server v ČR vůbec neexistuje. Literární server by měl sloužit k publikování vážně míněné literatury, ne k exhibicím.

Whitesnake
23. 04. 2010
Dát tip
Ale chlapci :-)

Ce se týká otevřenosti k přepisování cizích myšlenek, máš pravdu

Psal to on, ale patrně už to někde viděl

papouch
21. 04. 2010
Dát tip
To přejde, Pišto

Norsko začíná mluvit rozumně. Něco je v nepořádku...

papouch
21. 04. 2010
Dát tip
ale autor by si měl uvědomit, že předmětem kritiky není jeho osobnost, nýbrž to, co sepsal Norsko to trefil

Zbora
21. 04. 2010
Dát tip
Já Ti rozumím a uznávám, že máš pravdu, o tom žádná. Jen říkám, že z hlediska Písmáka, kde se názory poslední roky ustálily na obratu "líbí" může být takový šok rozčeřením stojaté vody. A mezi námi, pokud je někdo vybaven zbytky sebevědomí, nemělo by mu to zas tak výrazně uškodit ;)

Norsko 1
21. 04. 2010
Dát tip
Myslím si, že s těmi miloučkými lidmi to Zbora vystihl. Spíš záleží na tom, kdo a jak ti něco říká, někdy i to slovo inkriminované unikne, ale autor by si měl uvědomit, že předmětem kritiky není jeho osobnost, nýbrž to, co sepsal, byť v dobré víře, že se stal novým Shakespearem

Zbora
21. 04. 2010
Dát tip
Ano, i v životě jsou všichni lidičkové hrozně miloučcí a jednají v rukavičičkách. Písmák není ošetřovna. Jestli je text úplná hovadina sepsaná nějakým analfabetem, nebo naopak naprostá genialita, myslím většina zdejších kritiků pozná, a ohledně upozorňování na chyby: ani učebna Písmák není. Samozřejmě že není potřeba psát pod každé druhé dílo sračka - ale tím, že to někdo bezskrupulózně napíše (sic by neměl pravdu - a ukazuje tím dost často i na svou sociální nedovyvinutost), dělá autorovi do budoucna daleko větší službu, než zástupy těch, co všude píší líbí.

Zbora
21. 04. 2010
Dát tip
Bylo, navíc nemám náladu ani čas pouštět se znovu do něčeho, co už jsem mockrát rozebíral. Omlouvám se.

Zbora
21. 04. 2010
Dát tip
Nepovažuju ho za nejhorší, ale ani ho nepovažuju za dobrý nebo alespoň zajímavý. Nemůžu ho ani považovat za nejhorší, protože jsem všech 500 textů nečetl a navíc vybrat mezi takovým množstvím textů ten nejhorší je neproveditelné (subjektivní) a vpodstatě i nesmyslné (ale myslím, že tady máme obecně texty daleko nižší úrovně - na Tvém je patrná alespoň snaha o nevšednost, která může časem vést k tomu, že budeš psát opravdu dobře). Autor má právo se ohradit, ale je to podle mého od autora zbytečné, protože nikoho nezajímá, jak to autor myslel. Důležité je, jak to vnímá čtenář.

Zbora
21. 04. 2010
Dát tip
Tulipáne, každý má nárok na svůj vlastní názor, a ať je to názor jakýkoli, můžeš a nemusíš si z něj něco vzít. Objektivní pravda v poezii neexistuje. Bránit se a rozklíčovávat své vlastní dílo tvrdíce "a já to myslel takhle a takhle a vy jse hloupí, že to tam nevidíte" je úsměvné.

Whitesnake
21. 04. 2010
Dát tip
Shodněme se a uzavřeme naši planou přestřelku: na tvůj text jsem prostě ze všech tebou uvedených důvodů nestačil. Přeji vše dobré a hodně inspirace.

Whitesnake
21. 04. 2010
Dát tip
Tulipáne ty jsi opravdu povedený tulipán: nesoudný bych byl, kdybych ti napsal pod dílo to inkriminované "sračka". Kdo tě nepochválí, je nesoudný, kdo pochválí - soudný jest. To známe. Tak se neschovávej za útrpný pocit nespravedlnosti a postav se k tomu jako chlap. nelíbilo semi, zkusil jsem vysvětlit proč. Vím, že tě to nepotěšilo, ale tak už to někdy chodí. Udělej to s nějakým mým dílkem taky tak a budeme si kvit. Neboj, já to snesu :-)

Lakrov
21. 04. 2010
Dát tip
Pro TulipánZaPlotem: > ... když má někdo 'jméno' a může jako kritik blábolit je to borec a když se někdo ohradí je... To není nemoc společnosti, to je její vlastnost a je vhodné s ní předem počítat :-) (což ovšem neznamená řídit se touto 'vlastností').

dadadik
21. 04. 2010
Dát tip
klídek, negativní reklama je výborná věc jó a umění? jenom se neposrat... :))

Zuzulinka
21. 04. 2010
Dát tip
výtka Tulipáne, když už jsem dostala to avízo z nepochopení textu si nic nedělej já mám taky občas pocit, že na některé lidi mluvím čínsky

Whitesnake
21. 04. 2010
Dát tip
Tulipáne, příště můžeš publikovat svou básničku ihned s příslušnou kritikou a budeš stát u zrodu zbrusu nové poetické kategorie AutoPoezie.

Whitesnake
20. 04. 2010
Dát tip
ad Občan Rýša + Lakrov: ----))))))

Lakrov
20. 04. 2010
Dát tip
Pro Občan_Rýša: Kryla sem nepleť :-) Ten se dokázal postavit na pódium a sjednotit posluchače. Nemusel se stavět proti bandě virtuálně-militantních ignorantů. Neměl totiž internet. A děkuji za avízo, jen už nevím komu... Autor promine nesouvisející komentář.

kryl byl šitař

Whitesnake
20. 04. 2010
Dát tip
ad KRYTYK: jelikož považuji tvůj komentář v kontextu dané věci za přínosný a věciznalý, ptám se: Chceš diskutovat? Já jsem připraven.

Whitesnake
20. 04. 2010
Dát tip
ok, díky za názor

Whitesnake
20. 04. 2010
Dát tip
ech,m ty překlepy, o níž si samozřejmě MYSLÍŠ TY !!! Omluva

Whitesnake
20. 04. 2010
Dát tip
ad TulipánZaPlotem: opravdu žádný div, že souhlasíš s nickem Krytyk, všechno ostatní by v tvém případě přece byl masochismus :-) Věř, že jsem zde nikoho nechtěl zneuctit ani ho zdeptat - vše jsem se pokusil popsat a vyargumentovat. Jako tys přišel chvályhodně s kůží na trh a s čistým svědomím jsi publikoval báseň o níž si myslím, že je kvalitní, tak já - jak shůry vidno - píchl do vosího hnízdo a rovněž dostal některými naloženo. Přečti si závěrečný odstavec a nerušeně piš dál.

Whitesnake
20. 04. 2010
Dát tip
ad KRYTYK: díky za zastávku a názor, jen důležitá technická poznámka: ze sedmi hodnocených dílek je jich šest uvedeno v korektním CELKU a ÚPLNOSTI. Pouze u jednoho se jedná o FRAGMENT - v onom případě řádně anotováno !

neroušek
19. 04. 2010
Dát tip
Milý Tulipáne,Tvá báseň je dobrá,páč když to říká sám velký neroušek,tak je to pravda.Neroušek mává a přeje,aby tam za plotem Ti nebyla zima.*****

Adamova Eva
19. 04. 2010
Dát tip
Kdy a v jakém případě mohu s klidným svědomím o některém zde publikovaném díle napsat, že je to prostě ZBYTEČNOST, HLOUPOST, TRAPNOST, SRAČKA, atakdále atakpodobně ? ...ještě jsem si to raději zkopírovala. Je fakt, že jsem to možná špatně pochopila nebo jsem souhlas mínila spíše s tím, jaks popisoval hloupoučké verše ZBYTEČNOST, HLOUPOST, TRAPNOST, SRAČKA jsou i na mě silná slova a s tím nesouhlasím, protože to je úplně zbytečné vyjádření, které fakt jen uráží a nic neřeší. Myslím, že s velkou ohleduplností lze i říci, že toto dílo je ZBYTEČNOST, HLOUPOST, TRAPNOST, SRAČKA a je to daleko lepší řešení. Faktem však zůstává, že se m ů ž e š vyjádřit přesně tak, jak se vyjádříš :O)

Adamova Eva
19. 04. 2010
Dát tip
neodolám... dát komentář :O)

Adamova Eva
19. 04. 2010
Dát tip
souhlasím s tebou, je to tak, jaks pravdivě popsal bude jim ale ta pravda ku pomoci? toť otázka pokud tam mají desetkrát, že se báseň někomu líbí, bude to zase nepochopené... jde vždy hl. o soudnost každého z nás, jestli toto zveřejnit, či nikoli, ale jak vidno, soudnosti je pomálu :O) pro mne je nejhorší výtvor plný vulgarity, krve, zloby a hnusu - při prvním takovém náznaku odcházím jinam si pochutnávat a zajíst tu nechutnost :O)a to bez komentáře. Je faktem, že si má každý z nás vybírat, podle svého gusta. Někdy též neodolá, pokud to není ke čtení, ale zatím, bez jakékoli odezvy

Krytyk
19. 04. 2010
Dát tip
pardon, vycházel jsem z fragmentu -> TulipánZaPlotem: Dům křídel shořelých

Krytyk
19. 04. 2010
Dát tip
Není bohužel z ničeho jasné, která slova považuje hodnotiltel za expresivní a proč, ale dejme tomu, že jde o dojem. Vytýkat textu, že je beze smyslu nelze. Text jasný smysl má; aťsi je jím pouhý výlev erotické touhy. Kontinutita v textu je take přítomna, samozřejmě není raději jasné jakou kontinuitu má hodnotitel na mysli. Pokud by mu šlo o kontinuitu na předchozí kanonickou tvorbu autorů české poezie, jistě by šlo nahledat. Text se vnitřně drží linie příznaků opěvování touhy a jejích důsledků, takže i vývoj, který lze nazvat gradací lze vysledovat. Touha přerůstá v chorobnou až smrtelnou vášeň -> láska je spalující. Napětí je taktéž diskutabilní charakteristika pro tento text. Napětí mezi slovy lze vidět například hned v prvním verši “Slunce bez skleničky”; ale take například ve verši “a vykrouží srdce sup”. Jde o neobvyklá slovní spojení, která sice nemusí na každého působit přitažlivě, ale z hlediska významového napětí je nutno alespoň technicky započítat vytváření napětí. Píše-li hodnotitel, že se jedná o “jakési bezděké brnkání na strunu tzv. bolavé romantiky bez hlavy a paty” lze vytušit, že místo technických výtek by byly více na místě doklady o nezáměrnosti textu, neboť o tento hlavní dojem z veršů se u hodnotitele jedná. Dokazovat nezáměrnost je takřka nemožné ne-li přímo kontraproduktivní. Romantika u pivního tácku zde není vůbec, spíše zmar a beznaděj. Hodnotit odkud vzal autor nějaké slovo není vůbec myslitelné. Já neumím rozlišit kolik slov jsem do svých textů kdy dostal od maminky či od koho; slova nejsou ničím majetkem a nelze na ně mít nějaký monopol nebo předplatné. Pokud se autor cituje, tak jedině přesně: není tam “lásko hoříš”, ale “lásko shoříš”. Nepřesná citace vzbuzuje dojem, že zaujatost k autorovi je na úrovni podivného přezírání. Obehrané rekvizity, jež hodnotitel vyjmenoval opravdu nejsou ozvláštněny novým kontextem, výtka klišé je tedy zatím jediná oprávněná. Hodnotitel se na závěr zaklíná dobrým vkusem, ačkoliv nám o něm nic neřekl. Dovedu si představit, že text hodnotitele nenadchl nebo možná i podráždil, ale stále nevidím důvod proč snášet nějaké falešné kritické důvody. Čtenář i hodnotitel mají jistě právo na svoje vyjádření, ale take je tu veřejnost, aby korigovala extrémní výpadky soudnosti. A tady vidím tak citelný výpadek hodnotitele, že nevidím důvod, proč studovat jeho další posudky, proč brat vážně jeho výkřiky směrem ke kvalitě; a rozhodně nemíním brat vážně jeho údajnou snahu něco zde objasnit nebo prodiskutovat na základě zfalšovaných podkladů.

Zbora
19. 04. 2010
Dát tip
Je to stejně legitimní, jako když napíšeš líbí. Nějaké ohledy na autora jsou tady zavádějící. Jde sem přeci s kůží na trh. Jako čtenář más právo napsat pod dílo cokoli, co si o něm myslíš, aniž bys to mermomocí musel nějak obhajovat (od toho tady Písmák tu kolonku má). Tady mi ovšem připadá šťastné formulovat odsudek třeba formou: "myslim, že je to sračka" - tím, že napíšeš jen sračka zároveň podrýváš sám sebe, protože to působí povýšeně a absolutně. No a naopak mám za to, že není od věci, když se tudy občas prožene někdo, kdo byť jen jednoslovně napíše k dílu jak na něj skutečně působí a nebojí se připsat i negativní názor (což se tady v poslední době bere jako něco skoro nihilistického).

Lakrov
19. 04. 2010
Dát tip
Pro Zuzulinka: Chápu Tě a souhlasím s tebou. Přílivem množství 'uživatelů' litereárních webových stránek (podníceném též propagací v TV) se přirozeně snižuje úroveň vložených děl, pohlížíme-li na ně jako na celek. To, že autoři 'nemají soudnost' taky připisuji 'možnostem' (především anonymitě) webového prostředí. Oni se ti mladí občas potřebují někde svěrit, vypovídat, 'vyvrbit' :-) Některým z autorů není (z lit. hlediska) pomoci. Někteří o ni ani nestojí; takový už je virtuální svět. Autora diskuse taky neznám (není tohle: SsserpensssMetisss jeho alternick?), s hrubými, vulgárními odsudky vesměs nesouhlasím, ale někdo si jej občas zaslouží. A poezii vůbec nerozumím; zabývám se téměř výhradně prózou 'sdělovacího charakteru', takže nevím, není-li ode mne nemístné přispívat zrovna do téhle diskuse...

Zuzulinka
19. 04. 2010
Dát tip
jéžiš, já jsem tam nasekala chyb...omluva, ale snad si to přeberete

Zuzulinka
19. 04. 2010
Dát tip
Lakrove, já snakea neznám...i na mě byl nesčetněkrát hrubý, přesto v jeho hrubosti čiší ta naořesaná láska k verši v jeho podstatě...Je to ovšem jen můj názor, já to z něj tak cítím. Možná není obzvláště emapatický a někdy je příliž úsečný a hrrr...ale to přikládám ostatním vlivům v dané chvíli zvané přítomnost. Člověk se špatnou náladou se prostě vyjadřuje jinak, než když je happy. Já nevím, jak to vyjádřit. Málokdo se sem na písmáka vrací po letech aniž by se neotřepal místy hrůzou....Obravdu, kvalita globálně na serverech poklesla, střední generace psavců /vesměs dobrých a úderných, vědících jasně, co říci/ se stáhla na úkor exibicionistického mládí, které ze sebe vychrlí nejlépe vše a je jedno jakou formou. Když to schrnu - kritizovat by mněl každopádně ten, kdo má čas a snahu věnovat se kritice řádně a slušně. ne jen píchnout palcem do hovna a divit se, že to pak smrdí. Jenže co je řádně, to už je zase na úsudku a vnímání každého z nás. A jsme zase v kole.... pro mě kdokoli, kdo se pověnuje takovémuto rozboru, je frajer. Dává tak totiž prostor pro diskuzi a srovnání názorů. Dává tak i prostor kritizovaným autorům obhájit své věci zde, říci...proč jsem to napsal. Jistěže autor má právo psát i zcela bez zjištných důvodů a jen tak, literární servery jsou právě ideálním místem pro ty, kteří nepíší proto aby byli v zapsáni análech...Ale probaha, za všechny autory...mějme nekdy soudnost.

Lakrov
19. 04. 2010
Dát tip
Pro Zuzulinka: > ......jde o to jak kritizovat? Jak donutit, nebo spíše jmeně nakopnout psavce... S tím samozřejmě souhlasím. A ty asi s tím, že takovou 'motivující' kritiku nelze odbýt krátkým odsudkem. Přesto navrhuji, ať se komentující krátkých odsudků klidně dopouští. Vypovídají tím totiž zároveň o sobě a dávají tak okolí možnost zvážit 'hloubku' svých připadných víceslovných komentářů.

Zuzulinka
19. 04. 2010
Dát tip
Kritizovat není snadné...Lakrove, tady prudce nesouhlasím...jde o to jak kritizovat? Jak donutit, nebo spíše jmeně nakopnout psavce, na kterých ti záleží, jak vytušit, že v nich poezie je, ale zatím si cucá jen palec u nohy? Jak to udělat, když máš poezii rád a chceš ji vykřesat i z ničeho. Což si myslím, že měl Snake na mysli nejvíce. "Hoď jistru", napadá mě. Ale jak to udělat správně? Nemám ráda hrubost a neotesanost, to Bílý Snake (tedy autor kritiky vezdejší), dobře ví. Příkrost a krutost v projevu básnířky odradí /tedy ve většině/, protože za všechy básnířky-ženy hovořit nemohu. Na druhé straně mám ráda upřímnost vyjádření, ovšem bez soudů...právě ona slova jako BLBOST, STUPIDITA, atp...ta by se asi měla vynechat, nebo tedy ponechávat si je pro sebe...Knedlík taky lépe chutná nasáklý omáčkou, než když ho žvatláš suchý. Jsme údajně /tedy my psavci/ mistři slova...tak je používejme. Já jsem docela zastáncem hesla: "Slušný člověk dokáže i blbce k zamyšlení donutit slušně" :-)

Whitesnake
19. 04. 2010
Dát tip
ad StvN: opakuji po tisící a je to víceméně z duchu psaní úvahy jasné, že ta otázka je ponejvíce ŘEČNICKÁ. Vždyť si na ni o pár řádků níž sám odpovídám, cituji: "Vím, že mohu. Ale takto problém nestojí." Takto to i pochopilo dítě_na_skleníku. ad Lakrov: díky za technické minimum :-)

Lakrov
19. 04. 2010
Dát tip
Ještě doplním včerejší, v rychlosti psaný příspěvek: Dílo JE možné zhodnotit krátkým, negativním odsudkem. Není však snazší nechat ho v takovém případě ležet bez komentáře? Zabere to méně času (potenciálnímu komentujícímu), autora to neurazí a případné další čtenáře neovlivní. Skutečnost, že k dílu nepřibyde žádný komentář, je pak pro autora dostatečným poznatkem. Označí-li autor, že stojí o vážnou kritiku nebo zařadí-li dílo 'do Arény' asi není není nutné považovat za 'vyšší ambice'; vidím v tom spíš snahu jakkoli na dílo upozornit a získat tak případnou odezvu. Za důvod komentovat i dílo, které nezaujalo, považuji až přímé avízo, případně doplněné slovní výzvou, ať už od autora nebo od jiného komentujícího čtenáře. Výtky, týkající se překlepů či gramatických nepřesností posílat soukromě (tj. nedělat z autora blbce). A pro Kamil_Sikora: Líbí se mi označení 'Písmácký neolit' :-)

Na tučně psanou otázku odpovídám: Kdykoliv, pokud autor výžblechtu není kritik, admin, nebo člen nějaké privilegované partičky kamarádů, z Písmáckého neolitu. To se pak na tvou hlavu sesype hněv nejen ješitného autora, ale i celé suity jeho kamarádíčků a patolízalů.

StvN
19. 04. 2010
Dát tip
dítě_na_skleníku - nenapadlo, protože tato diskuse je takhle postavená. Přečti si její název a pak tuhle otázku: Kdy a v jakém případě mohu s klidným svědomím o některém zde publikovaném díle napsat, že je to prostě ZBYTEČNOST, HLOUPOST, TRAPNOST, SRAČKA, atakdále atakpodobně ?

neroušek
19. 04. 2010
Dát tip
PS 3. A ještě jedna věc-neroušek má dnes povídací-".....pak všichni Krylové, Máchové, Seifertové, Skácelové, Vrchličtí, Březinové a mnozí další....",není zrovna moudré ohánět se společenskou autoritou,to že společnost zhodnotí nějakého básníka neznamená zhola nic,většinou po 100 letech po nich nikdo ani neštěkne.Společnost nikdy neměla dobrý vkus.******

neroušek
19. 04. 2010
Dát tip
PS. 2 Neroušek chválí StvN,mluví velmi rozumě zde na začátku diskuze a jeho vystupování v nové funci admina je chválihodné.Neroušek mává.****

neroušek
19. 04. 2010
Dát tip
Člověče,Ty jsi cvok,dí neroušek.Za prvé s klidným svědomím říci, že je to sračka nemůžeš nikdy,protože za prvé Tvůj soud nemůže být nikdy absolutní,tedy v nejlepším případě můžeš napsat kladné a záporné stránky hodnotícího díla,to by bylo odborně fundované a můžeš hiearchizovat dílo do společenské hodnoty,přičemž pochopitelně stanovuješ peněžní cenu v podstatě,což je převádění smyslu na společenskou účelnost a měřitelnost,která světu není vlastní.Smysl kritiky je společenské zhodnocení a služba společnosti.Jakou má dílo hodnotu samo o sobě je lidskému poznání nepřístupné.A za druhé kvalita Tvého soudu je úměrná úrovni Tvého vzdělání a umělecké praxi.Nerouškovi chybí v Tvém případě více pokory a odpověď na otázku,proč máš tak nutkavou potřebu provádět soudy o tvorbě jiných.Zdraví neroušek.PS. Mimochodem Tvé příklady špatné poezie jsou dost mimo.Neroušek vidí 7 dobrých básní.******

škoda, že tu nikoho dosud nenapadlo, že drtivý odsudek nemusí být nutně sprostý.

komedie
18. 04. 2010
Dát tip
Lady: kdo z nás tady by mohl být konstruktivní? to by o tom musel něco vědět, nebo ne?

komedie
18. 04. 2010
Dát tip
Whitesnake: tvoje poznámka o věku je trochu mimo. jsem tady sedm let, takže od nějakejch třinácti a tenkrát jsem měla štěstí na oba typy lidí - na ty, co mi řekli "je to shit, smaž to", i na ty kteří řekli "hele, možná zkus něco jinýho a uvidíš" je to o přístupu. ale na jednotném přístupu se neshodneme. je nás tu moc

Volná úvaha na téma "trapnosti a sračky": byla jsem mockrát svědkem (na jiném serveru), jak zkušení a zralí autoři servírují náctiletým začátečníkům (vesměs autorům pubertálních veršíků) "píšeš píčoviny" a "jestli chceš udělat něco pro lidstvo, smaž se a začni znova". Taková kritika nikdy k ničemu nebyla - když se to stalo poprvé, autor se vždycky začal vášnivě bránit a tím svolal na svoji hlavu další rozsáhlé odsudky a sprostá slova, a když poněkolikáté, mělo to za výsledek jen to, že už nikdy na tomtéž místě nic dalšího nepublikoval (ale psal samozřejmě dál úplně stejně). Takovéhle kritiky jsou pouze o tom, že čtenář potřebuje ventilovat svou frustraci ze zklamaného očekávání nebo čiré znechucení z textu. Kdysi jsem taky psala poezii (v zájmu lidstva jsem toho už dávno nechala) a měla jsem to štěstí, že moji kritikové byli zdvořilí a laskaví. Přestože bych si jistě často zasloužila nálepku "sračka", dostalo se mi místo ní krátké konstruktivní reakce, která sice také velice tvrdě zkritizovala, ale neurazila a nakonec mi mnohem lépe pomohla pochopit, co bylo s mými básničkami špatně (všechno). Sprostá a tvrdá slova jenom zabolí a staví autora zbytečně do obrany. Můj názor je, že pokud člověk nedokáže být konstruktivní, neměl by reagovat vůbec.

moorgaan
18. 04. 2010
Dát tip
otazky 4-pocitam-li dobre! 1/ - kdy?-vzdycky a v jakem pripade?-kdyz si to proste myslis - protoze je tve svobodne pravo to dat najevo!...Pismak je fakt liberalni a muze se zde vse, pokud to dovoli Admini! 2/ -pokud citis,ze tato dila splnuji tve pocity nazvi je i jinymi adjektivy!...je TO tva svoboda projevu..jsi zodpovedny za sva prohlaseni a mozna budes celit protiuderu a mozna sympatitim-oboji urcite prijde po takovem vyjadreni! 3/-nakolik je tento usudek opravneny?...natolik nakolik se s nim zosobni i druzi! cim vetsi pocet, tim je objektivnejsi!...v danem case,a v danem poctu hlasujicich:-)) 4/-muzes pouzit terminy jake chces-myslis,ze ti bude nekdo branit?...pouzivaji se zde i jina slova a nic se nedeje! / pokud ovsem neranis nekoho z Adminu a nebo jsi absolutne mimo jejich mysleni -pak dostanes pres koule/ ....ale asi jsi chtel slyset neco jineho ze jo?- reknu ti, ze je to velice dobre napsane, asi mas opravdu zajem na nejake kvalite a smeru Pismaka a z tohoto duvodu jsou tve nazory, otazky a reakce v diskusi legalni a myslim si ,ze i potrebne! nebojis se rici veci nahlas, dovedes je formulovat a jdes se svoji kuzi na trh!-ne uplne s tebou souhlasim, ale hledas cestu,jak vseobecne deni na Pismaku zkulturnit a v DISKUSICH se venovat tomu dulezitemu a ne -ZBYTECNOSTEM,HLOUPOSTEM,TRAPNOSTEM A SRACKAM!

Whitesnake
18. 04. 2010
Dát tip
a k StvN: a pokud sis nevšim, tak jsem k něm shnilým jablkům řekl něco já sám, ve snaze podepřít svou úvahu konkrétním. To ti ale neuniklo že ?

Whitesnake
18. 04. 2010
Dát tip
StvN, jen noticka: shnilá jablka jsem opravdu programově hledal, zajímalo mě kolik jich vlastěn na zahradě v tomto období od jedno vidim do druhého nevidim bývá. Co se týká tvé poslední věty, je zbytečně podpásová: otázka v mé úvaze (jak už opakuji po ixté) je v prvíé řadě řečnická a na žádnou odpověď jsem nečekal, pouze na možnou diskusi.

A.H.
18. 04. 2010
Dát tip
Na tom se zkrátka neshodneme, stejně tak na přesné definici poezie, například.

StvN
18. 04. 2010
Dát tip
V tom případě se to nedá srovnávat:) Pokud bych já narazil na dílo, jak ty píšeš kapitálkama, jedno takové si tu uvědomuji, byla to sprostá báseň, která měla za cíl někoho urážet různými nadávkami, tak bych k tomu stejně nic nenapsal. Podívej, logika je přece jasná. Neudělal jsi nic jiného, než že jsi šel na zahradu a tak dlouho hledal shnilé jablko, dokud jsi ho nenašel, kousnul jsi do něj a zjistil jsi, že je skutečně shnilé a že ti opravdu nechutná. No jasně. To jsi ale věděl už před tím. Otázkou je, proč teď sedíš u stolu, zíráš na tohle nakousnuté shnilé jablko a ptáš se kolemjdoucích, co by ti k tomu shnilému jablku řekli.

LaMouette
18. 04. 2010
Dát tip
ano.. to mas pravdu.. jim by konstruktivni kritika nepomohla.. ni tem tynendzrum.. le ni tem naivnim (pac si myslim.. ze nemusi byt za kazdou cenu vyssiho vjeku) a ani to naivni nemyslim nijak pejoratyfne. Proste jen maji takovy pohled na svet.. a maji potrebu ho stylem jemu vlasnim vyjadrit. A si myslim.. ze i jejich dila.. dokazi potesit nekoho.. (a nekomu zase privodit ynfarkt svoji naivitou..:-).. treba zrovna stejne stavjenyho jako je on sam. A i takovy dila maji svuj vyznam, uz treba jen tim.. ze potesi nekoho dalsiho..V tom pripade si myslim.. ze psat.. ze je neco sracka.. je zbytecny.. pac se autor timto zjistenim.. nikterak neposune dal.. pise si spis pro radost.. jak pro nejaky literarni zlepcovani. Le to uz zase je o tom.. zkoumat toho autora trosku vits.. a nebo mu proste jen napsat.. ze ti to nesedlo.. a to z toho a toho duvodu. Vits je podle meho zbytecny.

Whitesnake
18. 04. 2010
Dát tip
ad StvN, takže je teď mezi námi vše naprosto jasné... jen se ptám, protč jsi nezačal svůj první komentář tak, jako tento. Pro mne jsou uvedená, vybraná díla TOTALNI DNO NEVKUSU MARNOSTI A PITOMOSTI, pro tebe ujdou. To je přece v absolutním pořádku.

Whitesnake
18. 04. 2010
Dát tip
ad LaMouette... moc díky za zastávku. Ani nevíš, jax mne potěšila tím postřehem ohledně věků některých autorů, což je pro mě trošku problém. A přiznám se, že až zpětně jsem se po tom věku tak nějak pídil. Pamatuji si, jak se mi kdysi straně nelíbila jedna debutová deska jedné dívčiny po textové stránce. A kámoš mi říká, co bys chtěl, vždyť je jí sedmnáct, myslí jinak, má jiné problémy, jiné vnímání.... a ted si vem, ženěkteří z těch teenagerů veršují jako naivní důchodkyně ve věku 65 let, které chytly novou mízu a diblíkovsky filozofují (viz v mých recenzích v článku). A někdo jim to ještě oboduje, pohladí je po hlavičce a napíše "pěkné!". Jak by v takovém případě pomohla má pomocná, konstruktivní kritika? NIJAK! Vysmáli by se mi, že tomu nerozumím, když mají takový úspěch a jak jsou čteni/y. Uch.

StvN
18. 04. 2010
Dát tip
Pokud by se dotýkalo básní, které uvádíš, tak mi nepřijdou jako sračky, tedy o nic horší než stovky dalších. Nejsou to možná skvosty, ale popravdě to z mého pohledu nejsou ani ty v místní zlatém výběru. Pro mě nic extra čili co já bych udělal, že bych se k nim nevyjadřoval, popřípadě bych upozornil na jejich tuctovost nebo tak něco. Nevidím důvod, proč zveličovat nějaké znechucení, které může čtenář pocítit. Ostatně, já si jasně vzpomínám, kdy jsem tu hájil podobný názor, jaký máš teď ty. Vyrostl jsem z toho. Dřív jsem měl jakousi touhu "napravovat" ty nesebekritické pisálky. Dnes se na to již dívám trochu více shovívavě. Nejen, že nemám touhu vyjadřovat se k těm nejhorším textům, nemám už ani touhu vyjadřovat se k třeba dobrým textům, pokud mi nesedly. Tvůj názor chápu, avšak jej nesdílím a souhlasím s blondýnem, když říká, jinými slovy, způsob, jakým se chováš k něčemu, co tě pohoršuje, ukazuje na úroveň tvého duševního stavu:) (To jsem hodně překorutil:))

dadadik
18. 04. 2010
Dát tip
jen bych chtěla podotknout tohle - aréna je pro tebe opravdu aréna, nebo seznam doporučených děl? v aréně je za duben asi 200 děl... proto jsem psala tu první poznámku moji..někdy si tam lidi odkliknou dílko nerozmyšleně,,,ale to je ti asi fuk

LaMouette
18. 04. 2010
Dát tip
ano.. ja musim souhlasit s ditetem.. i se Sydem.. Nicmene.. si myslim.. ze dyby se oba.. podivali u takoveho dila na autorskou stranku a zjistili.. ze autorovi je 12.. 14.. mno.. mozna i trosku vits.. ze by todle nigdy nerekli. Le se mozna pletu..:-) kazdopadne si myslim, ze neni nits spatnyho na tom.. dyz negdo neci dilo povazuje za sracku.. ofsem ja bysem asi volila (dyz bysem mermomoci chtela.. by to tedy ten autor vedel) jina slova.. pac tydle wostry mots f oblibje nemam.. mno..

Whitesnake
18. 04. 2010
Dát tip
Opakuji, že plodná diskuse na toto téma by měla začít od určitého styčného bodu. Zde se tak nestalo, v pořádku, amen.

Whitesnake
18. 04. 2010
Dát tip
a Blondýne, ještě dovětěk... jsem poměrně svéprávný, takže ta otázka v úvaze má zřetelně řečnické rysy. To bylo nahození tématu, ne čekání na vaši odpověď. Stačí jen bystřeji a pečlivěji číst.

Whitesnake
18. 04. 2010
Dát tip
Blondýne, nezlob se, ale přečti si příspěvek o něco výše nicku dítě_na_skleníku... já k tomu opravdu víc nemám.

Whitesnake
18. 04. 2010
Dát tip
1. StvN, díky za administrativní zásah. 2. Mám pocitt, že jsem na tvoje komentáře zareagoval sdostatek přiměřeně a k věci. 3. Víš, co je v tomto případě nejdůležitější a pak bychom se k diskusi mohli odrazit od jistého bodu? Odpověz mi upřímně,, prosím : souhlasíš s tím, že uvedená díla jsou strašidelná, hloupá a naprosto zbytečná? Pokud souhlasíš, tak zároveň věz, že já jsem takových marných našel mezi 500 pouhopouhých 7 !!! O čem se tady bavíme? Při tom olbřímím přítoku děl do Arény si pomyslet (DŮLEŽITÉ: NE VŠECHNY JSEM JE KOMENTOVAL NA STRÁNKÁCH AUTORA A SNAD JEN JEDNO Z NNICH JSEM NAZVAL HLOUPÝM NA ONECH STRánkách) O POUHÉM PROMILE, že v tomto případě žádná přívětivá kritika nepomůže - to je přece docela dobrá vizitka našich psavců vezdejších. Já jsem zde nehájil vulgarity a odsudky z jedné vody, já jsem postavil urité téma a problém. Nemůžu za to, že každý čte tak, jak se mu to hodí.

StvN
18. 04. 2010
Dát tip
Ty duplicitní kritiky a jejich rozmazání jsem s dovolením smazal. Doufám, že mě za to nepoženete před soud:) Jinak jak říká komedie, Whitesnake, zkus si názory druhých stran pozorně přečíst a třeba se zamyslet nad tím, co tím chtěli říct. Já mám skoro dojem, že to nepochopení není na naší straně;)

komedie
18. 04. 2010
Dát tip
Whitesnake: StvNa nemám ráda a štvou mě některý jeho reakce, ALE myslím, že teď má pravdu, tak si to raději ještě jednou od něj přečti..

Whitesnake
18. 04. 2010
Dát tip
ad StvN: ale diskutovat, myslím tak, aby každý nemluvil o něčem jiném, se přece dá od určitého bodu. Jinak to není diskuse, ale vzájemné přesvědčování o svém názoru. Je patrně moje chyba, že má úvaha nebyla pochopena natolik, jak jsem předpokládal... a jak mám,. StvN okomentovat názor, který jde úplně mimo můj vektor úvahy ? Dítě na skleníku a Syd to prostě pochopili. Jiní ne, nebo nechtěli, nebo... co já vím? Víc k tomu nemám. O něčem jsem zauvažoval a snažil se to podpořit konkrétními recenzemi konkrétních dílek. Mrzí mě, že mi podsouváš rezignaci na diskusi, ale já tu neviděl dosud ani její zárodek...

StvN
18. 04. 2010
Dát tip
blondýne, tohle je klasický případ několika schématů:) a) nesouhlasíš se mnou = nechápeš mě Člověk by od někoho, kdo napsal takovou poměrně ne úplně hloupou úvahu, která jeví známky snahy o porozumění, čekal více sebekritiky. Zpočátku to opravdu vypadalo, jakoby autor této diskuse chtěl znát názory duhých lidí. Nyní to bohužel vypadá podobně jako v drtivé většině jiných diskusí. Každý, kdo má jiný názor, to prostě nepochopil. Taková diskuse s prominutím není diskuse. Whitesnake - je škoda, že když se ti tu sešlo pár lidí, kteří měli snahu ukázat ti jiný pohled, ty jejich snahou zametáš.

Whitesnake
18. 04. 2010
Dát tip
Díky za názor.

Whitesnake
18. 04. 2010
Dát tip
Nemyslím si, že zrovna Syd je nějaký přitakávač... a rovněž si myslím, že i pokud to nečetl celé, přesto podstatu jednoznačně vystihl. Nečil se, v pohodě. Dík za nakouknutí.

Whitesnake
18. 04. 2010
Dát tip
Příliš jsi to nepochopil, Blondýne, klídek... :-)

Whitesnake
18. 04. 2010
Dát tip
ad Octopus: tvrdé, jednoznačné - přesně tak jsem to myslel.

stvn, to myslím smrtelně vážně.

Norsko 1
18. 04. 2010
Dát tip
Že furt čteš a víš o životě vpodstatě kulový. ale takových keců, co o tom máš že ti není rovno

komedie
18. 04. 2010
Dát tip
když někomu napíšeš, že je to sračka, tak ho to nepotěší, ale třeba mně osobně víc mrzí, když někdo začne s osobními útoky a někteří tady jsou na to přímo experty. Pokud někdo napíše "hele, to je fakt sračka", tak se můžu urazit, nebo se ho můžu zeptat proč to, v případě, že to nechápu. Myslím že kritikovy hranice jsou tady - na případný dotaz může reagovat buď dalšími urážkami, pak je mi jasný, že o kritiku mu vůbec nejde,. nebo vysvětlením proč. Jako vysvětlení stačí i to, že to prostě není jeho šálek čaje, že mu to nesedí. Komentujeme díla, ne člověka, i když to často souvisí, já vím, ale hodně lidí zde má tendence ihned cpát někomu jakej je vůl když to a nebo tamto. Jinak nevím kdo určuje pravidla kvality. Je to stejný jako s muzikou - nemám ráda Mozarta, ale nikdy bych si nedovolila říct, že je to sračka, stejně tak nemám ráda Máchu, ale nic špatnýho bych o něm neřekla, protože jsou to klasici. Jenže dnes už nějak nevím, a už vůbec ne tady, hetsli z něčeho co tu píšeme může vzniknout něco hodnotnýho, když styly jsou tak rozvolněné, že už se v tom nějak nevyznám

StvN
18. 04. 2010
Dát tip
Norsko - proč myslíš? Co se mi nelíbí, to nečtu a ani to nevyhledávám. Spíš čtu to, co mě baví. Přijde mi to jako docela příjemný způsob trávení času. Co myslíš?

Norsko 1
18. 04. 2010
Dát tip
Co ty, stývne ? Pokrytectví ?

StvN
18. 04. 2010
Dát tip
dítě_na_skleníku - to myslíš vážně? Co že to studuješ? Dřevorubectví?

Norsko 1
18. 04. 2010
Dát tip
Zajímalo by mě, co si myslí ti, kteří nic nechápou

Whitesnake
18. 04. 2010
Dát tip
Chci poděkovat za totální pochopení mé úvahy. Naprosté a úplné pochopení. S respektem a úctou.

tady je řeč o těch nejhorších a nejubožejších textech (o tom, co už se nedá nazvat dílo, neboť za tímto slovem má být vidět nějaká práce). v takových případech jsem pro drtivé odsudky z úst čtenáře, kterými tu většina z nás je. čtenář se podle mého může a má vykašlat na to, co autorovi jeho názor přinese. nesouhlasím s janinou. čtenář podle mého vůbec nemusí dbát o to, jestli ho autor pochopil a už vůbec nemá povinnost mu udílet jakékoliv rady. když autor publikuje text, který je tak ubohý, že čtenáře akorát obere o čas, pak má čtenář plné právo se na autora naštvat a dát mu o tom vědět, třeba i ostře. a je pak jedině pochopitelné, když svůj drahocenný čas nadále neutrácí na vytváření konstruktivní reflexe, kterou v takových případech často ani vyplodit nelze, anebo se stejně stane to, že se autor urazí a nebere ani takovou odezvu vážně. a to je prosím jenom jeho volba a jeho problém. je to možná trochu extrémní postoj, ale znovu opakuju, že se týká hlavně té skupiny textů, o níž tu autor diskuse hovoří, a pouze čtenářské reflexe (!), nikoliv kritiky. Tam je to pochopitelně problematičtější, ale o kritice jako takové tu řeč není.

Whitesnake
18. 04. 2010
Dát tip
VT, Miniatury a hříčky jsem samozřejmě taky četl, ale v rámci té neutraliazce degustátorského jazýčku /(viz výše). Díky za zastávku.

Janina6
18. 04. 2010
Dát tip
Hmm, to mě mrzí, nepřipadalo mi, že bych ti nerozuměla. Ale možné to je, asi na to nemám.

Whitesnake
18. 04. 2010
Dát tip
Trochu se míjíme, Janino6, ale každopádně díky za příspěvek.

Janina6
18. 04. 2010
Dát tip
A když říct musím, tak bez vulgarit, toť vše.

Janina6
18. 04. 2010
Dát tip
"...mohu s klidným svědomím o některém zde publikovaném díle napsat, že je to prostě ZBYTEČNOST, HLOUPOST, TRAPNOST, SRAČKA, atakdále...?" Já ti jen odpovídala na otázku. Vím, žes to použil jako příklad a sám se takhle nevyjadřuješ. Prostě pokud se čtenář už rozhodne k něčemu napsat komentář, bylo by fajn, kdyby z toho měl autor šanci pochopit, co je špatně. Když se dočte pouze, že napsal sračku, tak se zřejmě spíš urazí a řekne si, sprosťák, a dál nad tím nebude přemýšlet... Když jde o dílo, ke kterému, jak píšeš, "ani nepotřebuješ cokoli říkat", tak bych holt asi opravdu neříkala nic, ani o té sračce.

Whitesnake
18. 04. 2010
Dát tip
A nikdy jsem "trapná sračka" pod žádné dílko nenapsal, to je předmětem pouze a jen této úvahy.

Whitesnake
18. 04. 2010
Dát tip
Janino6, moc prosím, aby mi bylo dobře rozuměno, proto zopakuji ve zkratce znovu: týká se onoho malého procenta děl, která prostě nespadají do kategorie "ignora", která tě prostě nezaujmou , ani k nim neptřebuješ cokoli říkat, ani do kategorie "help" tedy pomoci autorovi konstruktivní kritikou/komentářem. Jsem pevně přesvědčen, že někdy 7 básniček z téměř 500 si zaslouží břitký odsudek.

Janina6
18. 04. 2010
Dát tip
Můžeš napsat cokoli o čemkoli, ale pokud tě vede snaha pomoci autorovi, napiš věcně a konkrétně, co a proč ti vadí (že to umíš, jsi hezky ukázal právě v komentářích k vybraným ukázkám). Z kritiky "trapná sračka" se autor příliš nepoučí.

dadadik
18. 04. 2010
Dát tip
tak uvažuj, jasně

Whitesnake
18. 04. 2010
Dát tip
Byla to prostě moje úvaha, podpořená recenzemi, nic víc, nic míň. Jaké spasení :-) vzpamatuj se.

dadadik
18. 04. 2010
Dát tip
no a co.....nic myslíš že někoho spasíš? nebo jak

Whitesnake
18. 04. 2010
Dát tip
ad Dadadik... ano, v nějakém procentu ano, ale v drtivé většině z pocitu, že si jejich dílo nějaký hlubší rozbor díky své kvalitě zaslouží. Bohužel, taková je realita. A tvá včerejší básnička unikla mému pranýři jen o vlásek. Mrkni si na ni a porovnej s těmito odstrašujícími příklady. Promiň za upřímnost.

dadadik
18. 04. 2010
Dát tip
publikace v aréně - totéž

dadadik
18. 04. 2010
Dát tip
nejmíň polovina autorů se zakliknutím o hlubší kritiku, toto zaklikla z náhody, nebo neznalosti, tuším

Whitesnake
18. 04. 2010
Dát tip
ad Norsko... ano, pokusil jsem se zmínit a popsat možnost, kdy jim KLADNÁ či jakkoli podpůrná hodnocení prostě při nejlepší vůli NEMOHOU být vystavena. Pochopils bez problémů.

Whitesnake
18. 04. 2010
Dát tip
ještě StvN: a proto jsem tentokrát, abych eliminoval momentální expresi, zvolil formu i recenzí konkrétních dílek (v závěru článku), na nichž jsem se pokusil ona denunciační adjektiva osvětlit. Což třeba takový Lakrov nepostřehl, tudíž byl s komentářem hotov po pár vteřinách...

Whitesnake
18. 04. 2010
Dát tip
ještě StvN: a proto jsem tentokrát, abych eliminoval momentální expresi, zvolil formu i recenzí konkrétních dílek (v závěru článku), na nichž jsem se pokusil ona denunciační adjektiva osvětlit. Což třeba takový Lakrov nepostřehl, tudíž byl s komentářem hotov po pár vteřinách...

Whitesnake
18. 04. 2010
Dát tip
Tohle bohužel také znám a párkrát zažil - oběma směry.

StvN
18. 04. 2010
Dát tip
Já to znám. Dřív jsem k tomu něco psal. Teď buď nepíši nic nebo napíši, že mě to nezaujalo. Podívej, pár lidí mi napsalo, že píšu sračky. Podle nich jsem marný. Jak si může někdo být jistý, že to, co jemu připadá marné, je opravdu marné, a v jakém smyslu marné? Dost často jde spíše jen o nějaký expresivní komentář, který nevychází ani tak z pocitu ze čtení textu, ale z nějakého hlubšího pocitu, že tě autor jakoby něčím naštval, stejně jako někdy o někom řekneš - panebože to je debil, přitom je zjevné, že k debilitě má daleko:)

Whitesnake
18. 04. 2010
Dát tip
Typický Lakrov - všechno pochopil. Ach jo.

Whitesnake
18. 04. 2010
Dát tip
ad StvN: logické. Ovšem přece jen jsem bral v potaz možnost (a ustatně jsem to i v úvaze napsal) pokud jinou, hraniční. Ve zkratce: ze 100% se ti toho dejme tomu 30% bezvýhradně líbí, 20% jen líbí, 48% nelíbí (a ignoruješ to, tedy k TOMU NIC neříkáš) a ke zbylým 2% se prostě musíš vyjádřit, protože už to nějak překročilo meze. Ten autor je v tom konkrétním dílku tak marný, že žádný přívětivý komentář prostě konstruktivní není. Ostatně, ne ke všem dílkům, ať už citovaným nebo jiným, jsem se vyjádřil na příslušném místě. Díky za diskusi.

Norsko 1
18. 04. 2010
Dát tip
Lidé prahnou po kladých ohodnoceních, ne vždy jim však mohou být vystavena. Mnohdy je mnohem horší paranoidní útok autora na čtenáře, který chtěl jen cosi naznačit.

Lakrov
18. 04. 2010
Dát tip
Na tu otázku, položenou tučným písmem na asi dvanáctém řádku (Kdy a v jakém případě...), odpovím, že KDYKOLI. Dál se mi po ''absolvování'' předešlého, málo srozumitelného textu nechce číst. Možná tím o něco přicházím a možná tě ušetřím jednoslovného zhodnocení :-) Kritizovat a zesměšňovat je tak snadné...

StvN
18. 04. 2010
Dát tip
Když se ptáš, jestli o něčem můžeš napsat, že to je slabota, tak by ses měl také zeptat, co to vlastně slabota je a jaké jsou její parametry. Ostatně všechny soudy, které vynášíme, vynášíme ve vztahu k nějakému měřítku. Čili tohle všechno vede k dlouhým úvahám. Jako zkratku bych doporučil zauvažovat nad kritickou slušností, případně se na to podívat z druhé strany - k čemu je tobě, jako autorovi, kritika, která ti řekne, že jsi napsal slabý text, zbytečný, nebo hloupý? Pohledů je mnoho a mám za to, že většina lidí by ti řekla - když se ti něco nelíbí, tak k tomu nic neříkej.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru