Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seOpěry výběrů (prolog)
Autor
egil
Vynechám redaktory, o jejichž kritické aktivitě nemám (zatím) ucelenější představu, protože se ještě – z mého pohledu – dostatečně nevyprofilovali. Jde o nicky David Petrik, Kuchot, Art. Z redaktora vk mám zatím dojem trochu rozmlžený. Vím, že hledá v poezii novum, experiment; nevyhýbá se metatextům. Ale tam moje povědomí o něm v tuto chvíli končí. Nicméně o jeho přínosu pro redakci pochyby nemám...
92 názorů
rozdupanésrdce
28. 12. 2012Oceňuji zde velmi slovo "hranice". Bylo by možno použít různá slova zabarvená despektem, negativizmem, pohrdáním... Autor je dospělý, nepotřebuje si na dospělost hrát pomocí urážek, hrubostí či ponižování.
U mne se nikdo z redakce s komentáři nezastavuje, ale netrápí mě to. Myslím, že zrání v tvorbě je podmíněno výhradně čtením...a špetkou talentu. Práci redaktorů a její užitečnost zde však nezpochybňuji.
Jirka Metelka
22. 12. 2012Jirka Metelka
16. 12. 2012Jirka Metelka
16. 12. 2012Jirka Metelka
16. 12. 2012Jirka Metelka
16. 12. 2012Jirka Metelka
16. 12. 2012Jirka Metelka
16. 12. 2012Jirka Metelka,
myslím, že pokud jde o mou reakci vůči tobě, nebyla na místě, jakkoliv považuji i z tvé strany za ...diplomaticky... řečeno tvé výhrady zde uvedené za minimálně zčásti jednostranné, dotýká se mne, když znám pozadí práce redakce a co všechno zde musí snášet. Nicméně na svou poznámku jsem právo neměl. Omlouvám se.
hele dušíne, nekomol mi moje slavne jmeno jo? a jeste rad by jsi souhlasil zcela s mou psyché :-)
Jirka Metelka
13. 12. 2012Zdravím, občas musím uvažovat nad tím, zda-li je dobré pod některými příspěvky vůbec otevírat diskuzi... za tu dobu, mohla redakce pěkně pracovat a mohli sme se dozvědět například něco o mojí tvorbě.... poďte se na tu demokracii vysrat...
dítě_na_skleníku
07. 12. 2012orane, nepruď. aspoň těma stupid avízama.
aleš-novák
07. 12. 2012trochu mi to připomíná toho umělce v Slavnostech sněženek nebo kde to bylo "...víte kdo já jsem? Já jsem namaloval Slabikář....!"
jejdavilda
07. 12. 2012Milá eli, číst umím, takže vím co Květoň píše. Chtěl jsem tou větou říct, že se prosadí každý kdo na to má. Ty muséš sbírat výběry.
Takže
Lovu zdar
aleš-novák
07. 12. 2012jasně. umím zaplatit v Bille i bez asistence ministra financí.
jejdavilda
07. 12. 2012Co to mumláš Aleši? Copak ty si nedovedeš představit, že by ti někdo poradil nebo pomoh bez jakéhokoliv přídavku za jménem? Tak mi teda jo. Zopaku ji co mi bylo smazáno-Květoň je nejlepší a je čten i bez výběrů
aleš-novák
07. 12. 2012jejdavilda: pomocí tlačítka "zobrazit smazané" si může každý vyvolat i tu část diskuse, která neprošla z jakéhokoliv důvodu cenzurou. Nasranost není program.
tahle redakční symbióza vraždí písmák. časy, kdy se redaktor nebál kriticky rozleptat redaktora (katugiro, senior apod.) jsou dávno pryč.
jejdavilda
06. 12. 2012Názor místních plaček ( tedy můj) byl v zřejmě rámci nestrannosti debaty smazán ( zřejmě egilem), takže stejne nemohu reagovat. Takže si vesele přizvukujte. Akorát podotýkám, že se eli mýlí. Vadí mi, že se výběrují s lyrikem navzájem. Zřejmě by jinak upadli do podprůměru
Nedávno v jiné diskusi jsem tady na konkrétních číslech za období 3 měsíců zdokumentoval, jak to tady ve skutečnosti s poměrem účasti redakce a ostatních ve Zlatém výběru je a dokázal jsem neudržitelnost tzv. argumentů místních plaček a mohu-li místním plačkám něco doporučit, tak pak jak právě redaktoři jsou vůči sobě ve svých kritikách často kritiční, ale přitom kortektní a umí se i přes občasný nesouhlas respektovat. Co kdyby tedy místní plačky začaly právě s tím naučit se naslouchat a oponovat věcně. Ale to by jim zřejmě nepřinášelo tolik potěšení.
aleš-novák
06. 12. 2012jejdavilda: pokud kritiky nepotřebuješ, tak proč se do nich neustále ve svých dílech (a zde i komentářích) navážíš? Nejde o žádné papaláše, co žijí z našich peněz, to, že se ti jejich činnost nelíbí, ještě neznamená, že nemá žádný smysl. Myslím, že v hodně věcech s tebou jedu na stejné lodi, ale v tomto ohledu s tebou tedy nesouhlasím.
Když už tedy redakce je, podle tebe, klubem, který protěžuje jen své vlastní členy, jak si tedy představuješ redakci ty sám? Pokoud ovšem pomineme "nulovou variantu", tedy že Písmák žádnou takovou strukturu nebude mít vůbec.
jejdavilda,
nastavený systém není dílem této ani předcházející redakce, je věcí majitele serveru, má tradici a nepochybně a výrazně převažuje názor, že ti, co něco umí, jsou potěšeni, jestliže někdo na jejich tvorbu ukáže, zviditelní ji pro ostatní.
Také ti, co zatím úspěšní nejsou, stojí o věcný názor a ne o jakési tipy v rámci přátelské výměny.
Je také snadno prokazatelné, že práci redaktorů přijímají s uznáním téměř všichni, kdo se zde těší širšímu uznání své tvorby, naopak spolek kverulantů zde reprezentuje až na vzácné výjimky jen ty, co vynikají právě v té své pseudohře na demokracii, pokud možno pomocí nových a nových nicků a vynálezavosti, jak být co možná nejvíce vulgární nebo útočný.
A závěrem. Kdo nás nepotřebuje, tak si nás nevšímejte a neberte tuto možnost těm, kdo si myslí opak.
jejdavilda
06. 12. 2012Mě by zajímalo kolik lidí zajímá názor samozvaných kritiků? Asi jen ty, kteří jsou chváleni. Jinak vážně nevím, co mi může člověk s odlišným cítěním poezie nabídnout. Vážně máte pocit nepostradatelnosti? Kdo vás soudruzi potřebuje?
Nejvíc mě pobavil Heřman svým postem z 06.12.2012 00:38:34. Kdybych měl čas, hned ho běžím taky prudit, protože takhle krásný hysterický výlev už jsem na netu dlouho neviděl a jedná se pravděpodobně o velmi tučné sousto.
Však k věci: Nápad super, těším se na Opěry, svého času se mi líbily ozvěny. Rád bych se ale zeptal: Bude nějaký způsob, jak si Opěry "předplatit"? Budou vycházet pod jednotným alterem, nebo budou vkládány do klubu, budou mít vlastní naprogramovanou stránku? Nejsem teď na netu tak často a nerad bych, aby mi nějaká unikla.
Přestože je mi Jirka Metelka názorově blízký, nejsem to já. Jeho způsoby jsou srabácké a debilní.
aleš-novák
06. 12. 2012paragrafoman a teď ještě paranoik...
co kdybys šel heřmane na pole natrhat zrmzlou kukuřici pro svoje prasata a přestal otravovat?
A2, cos mi to dal za poznamku k memu velkolepemu dilu? chtel jsi mne na neco upozornit? jen at vim, jak to mam chapat.
to mluvis se mnou kancovode? a nedavej mne dohromady s tema alterama, krome vilema, ten je pritel.
Jirka Metelka, oran, vilém, Heřman,
co tak pro vás zřídit tady dětský koutek. Berete?
egil tady uz neni, egil prece odesel, odesel i z redakce. ledaze by se vratil, ale proc by to delal, to nedava smysl. a jejdu do redakce nedavejte, ten clovek nema soudnost, je to nahanec tipu a landovec a estebak novavicar, vid jejdo? :-) infiltroval by do redakce blbou naladu a pri predstave, ze by na me jejda nekdy vlez a hodnotil, zmiram naprostym zoufalstvim. jeste vic, nez kdyz na me vlezl egil.
Na Písmáku od 05.12.2012 13:13:09
Poslední přihlášení 05.12.2012 13:15:42
Počet kritik: 1
______
Neber si osobně, že nezareaguji obšírněji. Jen nemám rád takovéto alternicky. Takže jen stručně - hodně mluvíš, ale málo říkáš. Nejsem si jistý, jestli jsi můj příspěvek skutečně četl. To, co píšeš o křesťanském zaměření, není pravda, to o těch duplicitách je zavádějící a posunuté (ano, ovci přijde vlk vlku.....).
Víc zatím nic. Toto je pouze prolog - pár slov k pokrytí, popsání ok sítě, kterou díla procházejí do výběru... Tvá "ale" jsou relativní - a v podstatě, v posledku celkem nepodstatná.
______
povrazochodnik:
díky, to je podstatná poznámka. a odvěký problém.
Jirka Metelka
05. 12. 2012Jsou to vlastně takový kecy, ale jsem ochotný ti prozatím věřit, že chceš něčím hnout.
Proč kecy?
Jaký průsečík kritiků, kteří jsou různí? Kolikrát je ZV v této podobě: Eli, Lyryk, egil (obzvlášť v době před rozšířením redakce poezie – dalo by se tedy říci, že přiznáváš, že v té době byla kritika redakce do jisté míry oprávněná?). Podobní jsou i Print a Markéta. Je to samozřejmě věc osobního pohledu. Každý možná uděluje V z jiného důvodu, ale vede to ke stále typově a obsahově podobným textům. (O tom, že většinu těchto kritiků spojuje víra v Boha a zda to má nějakou souvislost, bychom mohli polemizovat, ale co z toho.)
<b>Co to znamená? Že průsečíky sice jsou, ale nachází se téměř stále ve stejné množině.</b> A to nemluvíme jen o typu textů, ale i o autorech (někteří z vás jsou schopní přiznat, že jsou líní a nebaví je to, tak na tom asi něco bude). Co bys mi na to řekl? No já bych řekl, že tedy ty průsečíky potom nejsou tolik vzácné. Život ve Vesmíru je nám vzácný, protože průsečíky našeho vědění neleží příliš daleko od Země.
Čili ty názory, které se tu už objevily, nemusí být úplně mimo, ačkoli nejsou napsané tak, že by se ti mohly líbit. Souhlasím s nimi (oran, jejdavilda a nevím, kdo ještě) a přijde mi tento text jako takové tvé alibistické sebechlácholení, přičemž se asi zase nic nezmění. Medailonky nejspíš opravdu znamenají jen samotné kritiky (Jinovata si už pochrochral). Problém taky vidím v tom, žes je napsal opravdu nudně a zašmodrchaně, takže chuť je více analyzovat moc není. Alespoň u mě ne.
Spílat na to, že někdo nechce do redakce. Je líný? Je tlučhuba? Možná jo a možná ne. Podle mě je to moc velké zjednodušování. Jejdavilda tu třeba napsal, že v redakci nevidí smysl. Respektujme to. Mimochodem, zmiňovat ho v tvém textu a spílat mu, mi přijde poněkud nepatřičné a nefér. Obzvlášť, když jeho postoj zřejmě znáš (nerespektuješ ho tedy a znovu ho vystavuješ situaci, která mu může být nepříjemná, mám s tím osobní zkušenost, takže si to dovedu představit). To že on nebo někdo jiný nechce do redakce, z vás nedělá lepší.
Takže já si radši počkám na realizaci a zatím to beru jako kecy. To znamená, opakuji, jsem ochoten ti na krátký čas věřit. Výběry bez vyjádření kritika mi totiž nebyly nikdy po chuti a ještě méně neochota je téměř komukoli vysvětlit. Spíš by ale mnozí ocenili, kdyby bylo vidět, že čtete a hodnotíte i jiné autory než své koně a sebe navzájem.
dokonce to zaradi do vyberu, no tak to jsem si rikal, ze trotl bude jen egil, ale lajkovat trotla, to je rozhodne jeste horsi. jsou tu veru slabe osobnosti.
dítě_na_skleníku
03. 12. 2012*
jejdavilda
03. 12. 2012kozlo ne, rozum jo :-)
skvělé kritiky kritiků, gratuluji k neobvyklému počinu.
za sebe a sobě k mé kritické metodě jen dodávám ..
přestaňme řešit v poezii své bolísky a poškozená ega, své stále opakující se vzorce vztahů či své diagnozy a zaposlouchejme se do toho co poezii a svět skutečně tvoří, zkusme nachvíli vidět jinak než ze své schránky.. co je tam dál mimo malý lidský a legrační horizont..?
Vidím poezii jako intuitivní vědu o světě, je mi bližší Edison než Mácha, inženýr z Nasa víc než kterýkoli poeta tokající svou lásku do sbírek.
Poezie musí být pravda , neuznávám příběhy pokud nenesou matapříběh a i pak jsou jen pomocnými nosiči struktur, bahno do kterého se teprve otiskne tvar. Neuznávám emoce, pokud nejsou nosičem vyššího cíle, nemám rád dětské obrázkové nudle v polívce..
Dost příběhů tedy, nahmatejme si svá žebra..
že je to postoj mezní, nebo jen ten jediný možný?
Vesmír s Vámi na zdejším pískovišti.-)
jejdavilda
03. 12. 2012eli - ostatně co je to za kritiky, kteří mě blokují ( ty , lyrik), sprostý jsem snad nebyl tak nevím proč bych měl být spojován s takovými jako ty
jejdavilda
03. 12. 2012Jak si přišla na to, že jsem ukřivděný? A do redakce? Já v ní nevidím přínos ani se mnou ani beze mě
jejdavilda
03. 12. 2012Odčítám ti z Knihy hříchů 10 bodů :)
jejdavilda,
pokud vím, tak jsem nejednou sám tvé blbůstky komentoval, ale jen stručně, neboť to co děláš, je hodně specifické a téměř k tomu není co říct, často tvé textíky mají fakt šmrnc, občas také nevyjdou, jako ostatně vše.
jejdavilda
03. 12. 2012a2- no nevím, já když chtěl znát názor tak jsem si o něj napsal zmiňovanému Jiřímu Žáčkovi
jejdavilda
myslím, že je to dobrý text, jednak je vůči nám, redaktorům objektivně kritický, když vymezuje, kde máme rezervy či mezery, jednak je to ukázka slušné kritiky, ale zejména pomáhá orientaci autorů, na koho se dle jeho zaměření lze obrátit o názor a také dokumentuje, že redakce není žádný názorový monolit, který, jak některé místní plačky nedočkavé výběru omílají, usiluje jen o moc.
jejdavilda
03. 12. 2012Kritická referenční soustava je výraz hodný dnešního básníka. Také medailonky jsou bomba, ale netuším koho zajímají vyjma omedailonkovaných. No, aspon, že máš za to 3 výběry. Nepostrádáě něco, když se někde na úřadě podepisuješ?
tak nejak nechapu, proc tohleto vzniklo, jestli jsi chtel rozebrat osobnosti kritiku nebo je popsat z duvodu aby si autor udelal obrazek z kritikova pohledu anebo sis tradicne zaonanoval. trojka to jisti rekl bych, ty levohemisferovy trotle :-) a priste by ses tu mel ukazovat uz jen pod tim swenem ne, kdyz jsi tak velkohube odesel.
Klubko:
Chodím sme už dlho a často, lebo mám rád poéziu. Sem-tam sa k nej vyjadrím alebo dám dielo, ktoré sa mi veľmi páči, do výberu. Nejde o obeť - robím to rád. S túžbou po moci to nemá nič spoločné. Príliš zovšeobecňuješ a dramatizuješ.
Za sebe tuto úvahu vítám. Každý, kdo zde tuto písmáckou scénu sleduje nějaký čas, má tak možnost zamyslet se a nakonec i uznat, že redakce skutečně není názorovým monolitem a je schopna obrátit pozornost k naprosté většině zajímavých textů a autorů.
Pokud jde o můj vlastní přístup, pak, to co egil popsal jako zseknutí se na na složité struktuře okna a nedocenění složitého děje, který sem děje za a skrz. pak s tím souhlasím s tou výhradou, že poezie by měla být srozumitelná. Tím nemyslím popisná a přímočará, ale také ne studijní materiál, ke kterému je zapotřebí mikroskop. Nicméně to u mně může být i tak, že jednoduše nejsem schopný číst složitou poezii, vnitřně s tím zápasím, ale pokud z textu ke mně nezavane nápad a svátek slova, pak skutečně nevím, co s tím.
Celý tento příspěvek vnímám velmi dobře, ostatně není to poprvé, kdy egil, podobně jako Lyryk metodicky a srozumitelně víří místní místy stojaté vody.
KlubkoRedaktorůSyčí
02. 12. 2012Já bych si položil a odpíchnul na otázce proč se někdo stane členem klubu. Klub se nám snaží namluvit, že mají rádi poezii a chtějí zde pro ni pracovat a tak si utrhnou od svého volného času a obětují se! Pro dobro pro poezii – dobráci!
Jistě každé konání člověka je sloučeninou pohnutek, jak vědomých, tak podvědomých, ale upřímně kdo bude věřit v altruismus protkaný láskou ke slovu jako hlavní pohnutce našich ušlechtilých osobností v redaktorském klubu?
Říkám ne, ne, ne! Člověk musí mít jisté vlastnosti když touží po moci, touží být vidět, mít vliv na ostatní! A tyto vlastnosti jsou hybnou silou, proč někteří „se zde obětují“ pro lásku k literatuře. A s osobním nasazením zde čtenářům ukazují kdo píše kvalitně a kdo nikoliv. Zatímco jiní jsou prostě zbabělými lenochy.
Nebo jen prostě nechtějí psát „kvalitnější“ texty založené na vlivu. Nechtějí být vidět za tuhle cenu. Netouží ovládat a manipulovat s jinými! Prostě lenoši a proti nim altruisti redaktorů.
Ale nástin postojů celkem odpovídající mimo prvotní důvody proč je něco špatný a něco ne a proč se redaktor tolik obětuje.
zády k Vám
02. 12. 2012se nudíš? vole...
Pěkněs to napsal - samozřejmě s výjimkou výtek vůči mé metodě, které je ve skutečnosti bezchybná. Samořejmě si dělám srandu - ne tedy, že bych si to nemyslel. Řekl bych k tomu asi to, že moje snaha jít po těch válkenech, jak říkáš, vede často do pekel, protože prostě sleduju, jak tam báseň sama (podle mne) kráčí. neustále se přitom snažím pochybovat a vracet se o krok zpět, když je vidět, že vlákno je na prd. Může se stát a stává se to, že při tomto procesu vracení se po nefunkčních vláknech nakonec vyjde na jevo, že jedno z posledních vláken je skutečně funkční - a v té chvíli je celá sekvence předchozího hledání odhalena jako pouhý záznam mého zmatení. Nevydávám to za nic jiného, nelpím na průběžných výsledcích analýzy jako takových, jsem vždy připraven je reinterpretovat, pokud to jde. Hlavním motorem tohoto procesu je u mne řekl bych především intuice. Jsem schopný ocenit a v podstatě to i hledám, když báseň boduje něčím co není anapýzou zachytitelné. Pouze to analýzou lokalizuju. Ve výsledku často ocením básně, které nejsou postavené logicky a jednoduché analýze se spíše vzpírají, ale dokáží text spojit něčím jiným. to je ovšem velmi vzácný artikl a tak se u většiny textů nedostanu ze základního rozporu. V tom případě je hlavní část mého soudu nevyslovená: při zapojení vší intuice, které jsem schopen mne báseň nedonutila k vystoupení z řekl bych statické analýzy. V případech básní, které se snaží komunikovat právě iracionálně, expresí spíš než narací, matláním pátého přes deváté, to často dopadne tak, že mé analytické čtení vede pouze k podivnému popisu absurdního klubka nefunkčních vláken. V těchto případech je u mne pointa ne v tom, že ta vlákna měla navazovat, ale že mě báseň měla inspirovat a donutit k překlanutí jiným způsobem. Na což může mít každý jiný názor, samozřejmě - jen chci říct, že analýza jako taková není jádrem mého kritického přístupu, je to jen prst, kterým do básně šťouchám a dívám se celou dobu intuicí.