Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSpeedcars
Autor
egil
Speedcars
Taxikář sděluje, že Modrý anděl je hrozný.
Zpětnými zrcátky
nabírá minulost příborem ze skla.
Taxikář vypráví o modrých andělech. Zdá se mi,
že se mi zdá. A taky že ano. My, kteří nad ránem
mluvíme ze spaní… Co z nás je na povrch
vynášeno náměsíčnou krví?
11 názorů
speed-anděl
je doprovázená tak silným pocitem unikání (nemyslím jen kvůli cestě) - to, co je na povrch vynášeno, uniká. - co koluje pod povrchem, se proměňuje - zároveň je tu jistota, že ta proměnlivost je stále stejná, má své zákonitosti..
vytrvalé ubývání! -- může být i jako takový uspávací (se) přechod mezi místy -- a stále tím prosakuje tušení "něco se děje v dálce" / "dálka je tady" (vedeš mě k tomu zrcátky i krví), ale můžu jen tušit "nový skleněný příbor" -- tohle je text, který vyvolává dojem, že je "odněkud", že se výrazněji projeví v kontextu -- ale jak pracuje s nejasnými obrysy (začátku a konce) a hodí čtenáře přímo do konkrétna, přijde mi to výstižné - jako vzpomínka na něco vzdáleného - (vzpomínka/sen) - objeví se detail, ale ne cesta k němu. Malý uzavřený prostor (i doslova) a přitom se obracející "k dálkám" - dálka v konečnosti - mně to přijde výborné, včetně toho, že se báseň zpočátku tváří nenápadně, lehce --- a postupně se zjasňuje její logika (příbor, náměsíčná krev ... )
zdát se, zdání, to je taková past - "něco se ti nezdá a cosi ještě ano a taky že ano a taky že ne" - pořád to nutí se k tomu vracet -- ale tady "zdá se mi, že se mi zdá" v jiné intonaci můžu vzít i jako přání "kéž by se zdálo" / "kéž by to tak bylo"
tak modrej anděl je víc než taxi, to ví každej.. naspýdovaný auta.. tak to má bejt.. jinak stran těch parasomnií - náměsíčníci většinou ze spánku nemluví..
já tam vidím docela pro mě velký přesah :))) modří andělé jsou báňští záchranáři... (když pominu taxikáře) .. kdo z nás je na povrch vynášený...? nejspíš jsem náměsíčná i ve dne a vůbec jsem báseň nepochopila nebo spíš si ji rozebírám po svém...