Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte secykl
Výběr: kafka, Lyryk, Bix
09. 05. 2002
23
0
5528
Autor
hermit
cykl
pořád plápolá vítr
jizví a žvýká
mé jméno hrob
hledám hladinu
napjaté triko
stezku písmo v sítnici
rybařím bez větru
vítr škrtám
hledám
co?
téma k hovoru?
Miroslawek
07. 07. 2002
ako kafka a Pepo - prvýkrát som váhala, ale teraz mám pocit, že som plná :o)
jedna z Tvojich naj
Děkuju moc všem, kdo se tu vyjádřili. U Hermita jsou pro mě víc než kde jinde takové kritiky "rozborky" nejen poučné a potřebné, ale dokonce naprosto nezbytné...
Chci říct - někdy prostě potřebuju, aby si se mnou někdo dal pořádnou práci a nabízel mi, protože sama nevyrobím názor... :)
Hermí, máš úžasné, zanícené publikum - jestli sis jej tak vychoval, gratuluju! O tom, že si ho zasloužíš, se ale pochybovat ani nedá...
:))
génius z toho nečiší , to je fakt :o))
Bene, díky za kritiku, líbí se mi tvé myšlení.
a dík všem
Matyjustin
16. 05. 2002
Proč by taková báseň nemohla být nedodělaná? I pěkný obraz se dá pokazit "blábolem", pokud (u autora) nejde o samoúčel. Někdy je to o úpěnlivějším monologu dát tam "blábol", než když někteří básníci násilím našroubovávají rým. Tak snadno, jako lze rozpoznat a zanalyzovat jinotaje hermovské, tak lze identifikovat významy i z těchto básní. Jestliže se pokusíme, o nedokonalé a naivní dešifrování z textu - můžeme vnést, že například cykl "znamená" zacyklovat se, momentální pocit, nouzi o podnět, vítr jako symbol uvíznutí ve stále stejném myšlenkovém světě? Možná. Hladina jako odrazová plocha sebe sama? Napjaté triko, jako její metafora? Písmo v sítnici - něco nového k vidění? Snad. Rybařím (symbol Krista --asi ne) rybaření jako vylovení něčeho nového -nejspíše. Pokračujme. škrtá vítr - dostává se z bludného kruhu + "vtipně" (doufejme) rozuzleno
Z básně dle mého názoru ani tak nečiší génius, jako autentičnost, viz "mé jméno hrob".
Doufám, že jsem se moc nesekl, ale myslel jsem si, že by tě zajímalo, co že to člověk nalézá pro sebe ve tvých básních.
s úctou Ben
může se i cyklycky opakovat ( vánek géniův )
a kde je mu pak konec ?
nasliním prst a počkám na změnu větru
.
*z
Nesedí mi tam ten hrob. Asi vím proč tam je - taková věčná připomínka, ale prostě se přesto nepřenesu.
Teď ještě vidí, jak jsem špatný čtenář, není tam
stezku přímo v sítnici - to se mi líbilo, ale i tak jak to je.
Takže až na ten hrob je tu super
Nemám sílu číst jistě dobré reakce;
budou 3 ráno...
Jen to vidím, že se mi básnička tipí...
...zvláště v dnešních větrných dnech.
«*» od ///-_-\\\
«*» od ///-_-\\\
... hele. HROB musí být jako pěst na oko... proč by jinak asi byl tento řádek posunutý?? navíc se tím vysvětluje název básně... cyklický návrat k mrtvému, k něčemu, co bylo... je na něm totiž napsáno HERMIT.
jasný význam básně je ten, že se nám básník snaží alegoricky říct, že se vypsal... už nemá dát si o čem zdát... a to, že se vrací k hrobu a dívá se na své jméno poukazuje na básníkův přesah... reflexi, sekundární prožitek, který ho posunuje ještě o trochu dál a umožnil mu sdělit se v této básni...
je to mramorový hrob a jeho vyleštěná lesklá plocha se asociuje s hladinou a nakonec i s dalšími použitými slovy.
no a vítr... jakoby oheň... to je ta pohřební vatra a nebo fénix.... a nebo třeba očištění...
...já si to teda vyložil úplně jinak...zase vedle...ale díky kritikám jsem zase o trochu blíž klíči...a koukák, že rebe je ještě rozespalá..:o))))
jestli vítr něco žvýká tak to rozprostři dál, mnohem dál. Dát to dokupy by neměl být problém... co tam dělá HROB - proboha tak pěkný obraz pokazit bláboly.
zajímavé... líbilo... tip... možná, že stezka by mohla být na vlastním řádku a písmo v sítnici podtím?? dobře tam koordinuje plápolající vítr a škrtám a hladina a rybář hermit.... pěkně se nám to zacykluje...
jakto, že nejde o souvislosti? Nemůžeš přeci chtít chválu za drmolení. Když objevíš pěkný obrat, který má význam musíš pracovat na něm, ne jej zmastit do toho co tě zrovna napadlo. Vše co napíšeš nekontrolovaně není nutně geiální, i když třeba geniální jsi! Jakože se mi ten jeden ždibeček - obraz v této básni MOC líbí. Navrhl bych přepsat - ovšem. Myslíš, že nenajdu objektivní argumenty, proč by to tak nemělo být?
bogart, Mozart: Upřímné díky za připomínky. Musím to ale nechat uležet a za pár dnů se k tomu možná vrátím.
Nicméně, bogarte, možná mi šlo právě o to pokazit hezký obraz. Možná ne.
bogart:
určitě si objektivní argumenty najdeš... vůbec nepochybuji... ale co když nejde o nic jiného jen, si (ti) v hlavě nběčím škrtnout? No jo, přepsat se může, ale právě tam, kde necítím, že jde o pevné souvislosti, nutnost přepisovat necítím ... když souvislosti ještě nerozpostřely svou svěrací síť ... a tam kde mají panovat, ať panují...
sorry - když jdu dále - tak se mi líbí Tvá práce s přepracováváním "představy", kterou zkoušíš vyvolat - tak ji ale vyvolej pořádně a pak ji _zesměšni_ tím, že upozorníš - jak to tam už máš - viz slůvko "škrtni" atd. - to jer fajn - ale vyjdi z něčeho dokonaleji uchopeného, ech kecám už, ale jestli to byl záměr, tak tušíš o co mi jde.
bogart: Líbí se mi tvé žluté kritiky. Nevím proč, ale líbí se mi, i když se jimi (asi) nebudu řídit. Pokračuj.
Při psaní nemyslím na chválu, i když mě samozřejmě případná následná chvála těší.
no jo... koho by to netěšilo...
každopádně já vnímám hrob v kontextu s hladinou... a na ní se zjevivší písma... navíc slovo hrob považuji za nejdůležitější slovo v básni... to je přímo vztyčný bod... a to kolem jsou demaskující a maskující bláboly...
líbí
*
i když taky mi přijde začátek silnější než konec, i když - na druhou stranu - celé to působí jako rozfoukané větrem a je to vlastně docela příjemné
Vždycky o textu uvažuju, jestli bych si jej koupil. Koupil bych jej předělaný - dodělaný - v současné podobě ne. Proto ty mé jízlivosti.
To: Mozart: HROB tam je jak pěst na oko - nepředjímaný, nenásledovaný. Vítr je klíčové slovo. A škrtnout (jeden z významů). Ale se třeba mýlím (che slovoslep :-)
opět zde platí to, co u tebe obvykle... po vícerém čtení se člověk nestačí divit, jak je vše nesouvisle souvislé a neuspořádaně uspořádané
je třeba se k tobě vracet, hermite...
je třeba se k němu vracet, víš, bogarte žlutej ;-))) přijď zas!
no podle mě je tam hrob MOC důležitý, jako protipól větru, pohybu, dává to textu napětí v téhle rovině
Mně šlo spíš o to zvědět, byly-li určité "tahy štětcem" vědomé. Nedodělky signalizovaly že ne. Ovšem - proč tam tedy jsou? Už toho nechám. Chci dokonalost, asi zbytečně.
dokonalost... existuje?
když zahlédnu soutěž o miss čehokoliv, pochybuju...
bogart:
1. Díky za tuhle debatu, líbí se mi.
2. Usilovat o dokonalost mi nepřijde zbytečné, zbytečné je si myslet, že jí jednou (třeba v poezii) dosáhneme. I tak je to pěkná hra.
3. Snažím se o osicilaci mezi tahy vědomými a nevědomými, aby báseň komunikovala se mnou, aby na mě promlouvala z papíru a tak nějak se "sama" dopisovala nebo taky tříštila. Takové básně mám sám nejradši. Všiml jsem si, že sám píšeš zřejmě jinak, z poetik ač jsme různých...
4. Nedodělky - z tvého pohledu. Z mého pohledu: ano, ale záměrné nedodělky.
5. Nenechávej toho. :-)
díky všem
Hľadáš a nachádzaš, aby si znova mohol hľadať.
Kafka to vystihla, myslím. Imaginárne. ****
sakra, udělala jsem hvězdičku a pak jsem si přečetla kalaisinu kritiku :o))
Tak abych nebyla za hvězdáře, tip :op
tahle se mi líbí nejvíc..ale já mám taky kratší paměť, takže co....
*
za hvězdářku :)
pěkné téma k hovoru hermite! :o)))
ad bogart: vítr žvýká mé jméno mezi mokrými listy - tak to by připadalo jako blábol zase mně ...:o))
geniální se mi zdá....