Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seTichá dohoda
Autor
Movsar
"Ten synek je ganz gupi," obrátil se učitel na asistenta. Zvedl se, vzal kloučka za ucho a vedl ho ke dveřím, "tu nemaš co robit, iď dudum," vystrčil ho a zavřel. Asistent se zvedl, řekl si, že aspoň bude první v jídelně, když je šnytzel a žimjoky, a šel taky.
Učitel pokračoval ve zkoušení. "Tak gdo to vi? Ty tam v tym želonym mantlu, jak se menuješ?" ukázal na holčičku v poslední lavici. Hermínka, zakuňkala holčička. "Fajne meno maš, Hermina, tak nam pověz..."
To už asistent seděl i s vykázaným kloučkem v jídelně a futroval oběd. To na tych brezlach pěkně šetřili, šnytloček žadny.. povídal si pro sebe nad řízkem. Klouček potahoval, ne a ne přestat. "Nebeč, na, tu maš šnuptychel a utři se to pyščisko," podal mu kapesník. "Učitela musiš posluchat. Nebo to řeknu tvoji mamě," cedil skrz zuby, "foter robi na šachtě, štajgra robi, a ty mu takum ostude robiš. Dostaneš po pysku." A zarudnul ve tváři: "Ja. Povim jim to, bos mě nasral!" vytočil se asistent sám až do vývrtky.
Jídelna byla jinak prázdná, z okénka se ozval smích kuchařek: "Pane asistent, dáte si s nami troche špiritusa?" "Ale inym kapečke," odpověděl s obavou v hlase asistent. "Ty tu seď a ne že to poviš doma."
Klouček byl zachráněn tichou dohodou džentlmenů.
(Poznámka pro ty, co by nevěděli: dialogy jsou napsány "po našymu", řečí slezského příhraničí, v jehož výrazech, gramatice a nevybíravém tónu se odráží tisícileté soužití pruských Němců, Poláků, Čechů a Baltů.)
13 názorů
Nebesky krásné pro uši Pražáka. Čirou náhodou jsem se dostal v Těšíně do rodiny mého řidiče, s kterým jsem se vracel do posádky. Byl jsem bohovsky pohoštěn a i když jsem vypil inym kapečke, tak jsem jim k večeru už rozuměl všechno.
Líbí se mi to. Nářečí je dobře dávkované, takže neobtěžuje, naopak zaujme. Pointa je taky fajn.
Díky za çtení!
Hantec je taky správný. Sem s ním!
Stromečku, to mě pobavilo, stálo by to taky za tect
Nějaký čas nás vozil autobusák ze Spiše a ten jen "hutoril". Pokaždé, když se rozjel, tak volal dozadu." Ci boha ludzi, drce se za cie ruly, bo budze brytka kerula a popadzece šebe na papuly". Tip.
blacksabbath
16. 03. 2021pochopila i bez gůglu...je to fajne....*/*******
Thea v tramvaji
16. 03. 2021jáj take dobré!
To nářečí je boží! Nejlepší - šnuptychel a pyščisko! To jsem se bavila :) Tichá dohoda to teda byla... TIP!