Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte se- lístek domů odejde prázdný -
Autor
irem
( vykladač )
někdy se mi zdá o muži který
nechce změnit svět
večer miluje svou ženu
v kuchyni se stará
aby byly ostré nože
a jeho slovo
něco znamená
před tebou raději
o svých snech nemluvím
( doma )
tady se potkáváme v místě i čase
a míjíme
očima
( hranice )
blíží se velká noc a tušíš
že tak to končí
po ní už přijde tma
( po keři )
není to přelud
v horkém větru vzplanul prach
poušť
hoří
bohové naposledy
promluvili
25 názorů
Krásně hořká pravda. Takové básně bych si ráda četla v knížce. Nebude knížka?
Utgard-Loki: Špatné přirovnání. Proč jsou výjimeční umělci uznáváni? Právě pro svůj duchovní rozměr, jímž se odlišují od průměru. Takže je někdo potenciálně pochopil a uznal. Někdy to mívá i zpoždění.
Připomnělo mi to, jak jsem došla k lékaří a on mi řek, že na zahradě u našich viděl na šńůře peřiny, co táta? Ty vánoce jsem mu objednala dárek. Nepřišel. Umřel v noci na štědrý den, jako jeho maminka. Neměl ho rád a ani já už nemám.
To je vyjádření názoru. Vysvětlení, co je duchovní umění, není možné, to je věc vnímavosti čtenáře, diváka nebo posluchače.
Já se vám divím. Místo, abyste měli po přečtení hezký pocit, cancáte o "hlubším duchu" , aniž by někdo dokázal definovat, co to vlastně je, pokud to teda není "vůbec nic". Kdybyste řekli jasně a stručně: Mně se to líbí (nelíbí), je v tom zřetelně vyjádřený váš názor. Ale tyhle řeči??? Lepší mlčet...
Sebeskvělejší báseň bude mít vždycky nepříznivce, je to tak normální a správné. Poezie vstupuje k člověku i prostřednictvím důvěry a tu nelze racionálně odůvodnit, dokonce to není z vnějšku žádoucí. Zevnitř by si ovšem každý poctivě vždy měl položit otázku, zdali něčemu nekřivdí. Ale to jsou ideály .))
Snake_01: Jenže rozdíl je v tom, kdo dílo kritizuje, jestli umělec nebo kritik. Já to vidím očima básníka, tudíž v duchovních rovinách, a vy, teoretik a učitel, jako věcný kritik. Proto můžete napsat i takový nesmysl, že hlubší duch v poezii neznamená ve skutečnosti vůbec nic.
mně líbilo moc, neumím rozebírat básně, proč jo a proč ne, prostě líbí a dávám *
Litarts: Ne, jen tvrdím, že nemáš žádný konstruktivní názor a skrýváš se za rozplizlé metafory. Plivat na ostatní díla je mnohem snazší než se pokusit jim porozumět. Navíc "hlubší duch v poezii" neznamená ve skutečnosti vůbec nic. Každý skutečně schopný kritik dokáže vyjádřit své stanovisko přesně a bez balastu.
Onen "hlubší duch" je jen projevem kritikova egocentrismu a intelektuální lenosti.
Egocentrismu protože: Nějak to na mě působí (duch), a protože se přece nemůžu mýlit, ten pocit musí být univerzální (egocentrismus).
Lenosti, protože: Mám z toho sice nějaký pocit, ale nedokážu ho přesně pojmenovat, mohl bych se sice snažit strukturálně to rozebrat a podložit, ale to by bylo moc náročné (a navíc bych riskoval, že budu muset svůj názor revidovat), tak radši zvolím nic neříkající metaforu a s trochou štěstí budu vypadat chytře (intelektuální lenost).
Snake_01: Chcete, abych Vám vysvětloval, co je hlubší duch v uměleckém díle? To je, jako kdybyste chtěl definici umělecké tvorby.
Litarts: "bez hlubšího ducha" je naprosto nic neříkající canc. Postav se k věci přímo, a pokud máš skutečně nějaký názor, vyjádři ho přesně, neschovávej se za všeobsažné metafory. Rozplizlé metafory se hodí při emocionální manipulaci, ne při věcné kritice díla.
Snake_01: Do větších kritik se pouštím jen výjimečně. Asi jediné, čemu bych tady věřil je to, že se někdy lidé doma potkávají a míjí očima. Sny bývají také různé. Je to jen mělce povídavé, bez hlubšího ducha.
ambice je pro mě asi nejzajímavější. připomíná mi něčím sudety. nevím proč. jen mi nejde do hlavy ten podběl zkraje léta... ale ony tam před létem praskají i ledy... takže to asi bude v pořádku
vykladač a doma - dobře zachycená deziluze
hranice a po keři - pro mě už příliš patetické, moc velkých slov na malé ploše.
Litarts: takovýmto nicneříkajícím způsobem umí kritizovat každý. V jakém smyslu je podle tebe tenhle text jalový.
Mám dojem, že jsou to jen plané řeči, které nedovedeš nijak obhájit, a to zvlášť ve vztahu k textu, který je myšlenkově propracovaný, dostatečně eliptický a pružný, aby umožňoval vícerou interpretaci.
Thea v tramvaji
16. 05. 2022Tohle je pozie, která semnou naprosto rezonuje. Máš lehkost v psaní.
blacksabbath
16. 05. 2022WOW......*/********************************************
Zajíc Březňák
16. 05. 2022Oprav si: uavří - uvaří.