Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Stíny

05. 11. 2024
8
20
157

Vítr si pohrává s listy javorů pod nepropustným závojem tmy. Šustí jako podrážky bot, které našlapují zahradou, z níž znaly každý centimetr.

 

 „To je Jack, babi!“ zapiští Pavlínka nadšením.

„Pro mě je to šklebící se dýně.“

„Je jedno, jak tomu budeš říkat.“

„To jsem ráda.“

 

Do temnoty se zakusují ohnivé oči hledající stíny, jež by dokázaly zhmotnit.

 

„Babi, proč jsme dali do Jacka světýlko?“

„Je to vzpomínka na ty, co s námi už nejsou.“

„Na starou babičku a na starého dědu?“

Babičce se zamlží oči.

„Znáš je přece z fotek,“ přidává se děda.

„Jojo.“

Sedí a koukají přes zasklené dveře na plápolajícího Jacka.

„Hele – babička a děda!“ zakřičí Pavlínka.

Vyhoupne se do křesla a začne jim mávat.

„Je to jako zrcadlo, viď?“ zasměje se babička.

S dědou mávají Pavlínce jako o život.

Ta je však nevnímá.

 

Temnota se před ní díky Jackovi otevírá.

Dnešní večer odhaluje, co je lidským očím jindy nepřístupné. Bytosti přežívající ve tmě, stíny naší lásky.

Ti, které zná z fotek, se zastavují a posílají jí vzdušné polibky, než je opět pohltí tma.


20 názorů

Dát tip Biskup z Bath a Wells

Nemám ráda tyto svátky, na své milé i vzpomenu, když něco dobrého dokáži pro chalupu, kde v důchodu žili a měli to tam moc rádi. Pak to má smysl.


Kočkodan
před 2 dny
Dát tip Biskup z Bath a Wells

Já jsem se při čtení tvého dílka ani trochu nešklebil. ;-)


Aru
před 2 dny
Dát tip Biskup z Bath a Wells, Alegna

je to tak Lído, škola ale všechno mění.... mnoho rodičů třeba se tají tím, aby nebyli za divné, že jejich děti poznávají minulý život


šestý smysl...


Alegna
před 2 dny
Dát tip Biskup z Bath a Wells, Aru, Janina6, Gora

Příjemné, kouzelné čtení, takové pohlazení po duši. Někde jsem četla, že děti přibližně do sedmi let mají schopnost vidět a vnímat i jinou, jemnější realitu, než jen tu naši hmotnou ...


Biskup z Bath a Wells
před 2 dny
Dát tip Aru, Janina6

Aru: díky a díky i za historickou/mýtickou vskuvku 

jinak, uznávám, že ten dialog, kór takhle vytažený z kontextu, opravdu může působit komicky...


VZP: tak dík ;-)

určitě, i když to není úplně český zvyk, tak děti to mají rády a určitě by se našly i prarodiče, kteří by jim i tu dýni vylabali...


Aru
před 2 dny
Dát tip Alegna, Biskup z Bath a Wells

„Je jedno, jak tomu budeš říkat.“

„To jsem ráda.“

já nevím, ale dneska nacházím vtipná spojení všude, asi to bude mnou :D

- jen bych doplnil, že ti dávní lidé věřili, že duše sídlí v hlavě, proto ona svíčka jako symbol ve vydlabané dýni, nebo tuřínu, mimochodem svět Avalonu je s Kelty úzce spojen, leč ty časy jsou dávno v troskách a z vědomostí zbyly jen rozházené střepy.

dobře napsáno Biskupe ;)


VZP
před 2 dny
Dát tip Biskup z Bath a Wells

Taky umím gůglit :)

Kdyby to tak bylo a opravdu se to stalo - ti prarodiče a vnučka, bylo by to fajne. Jenže.....ale jo, tak jo, budu ti to věřit.


"Halloween si často spojujeme s hrozivě vydlabanou dýní (Jack-o'-lantern), leč k odhánění zlých duchů se původně vyřezávala tvář do tuřínů, brambor nebo červené řepy. Až na konci 19. století museli irští a skotští migranti využít mnohem dostupnějších dýní.
Na mnoha místech planety se poslední večer v říjnu slaví tzv. Halloween. Ačkoli na území České republiky se jedná o poměrně novou záležitost, jeho prapůvod sahá až daleko za počátek našeho letopočtu. Současný Halloween vychází velice úzce z původně keltského svátku Samhain, jehož počátky sahají až do doby kolem roku 3350 př.n.l. Keltové věřili, že v období, kdy se prodlužovala noc a úroda se tenčila se rozplývala i hranice mezi naším světem a říší mrtvých. A právě v noci z 31. října na 1. listopadu se mrtví měli vracet mezi nás. V tomto pro Kelty magickém čase lidé oslavovali, modlili se a zapalovali ohně, pro které používali speciální kola symbolizující slunce. Každý z pohanů si od ohně zapálil svou pochodeň a odnesl si ji domů, aby z obydlí vyhnal zlé duchy.
Také pověstná koleda a chození od domu k domu mají svůj původ v Irsku a Velké Británii. Chudší obyvatelé tehdy obcházeli domácnosti a prosili o malé dušičkové chlebíčky výměnou za modlitbu za toho, kdo ji daroval, nebo za drobné představení v kostýmech či písničku na počest zemřelých. Tradice dušičkových koláčků zůstala ve Velké Británii dodnes, zemřelým už ale většinou nikdo nezpívá."

disrespectly
před 2 dny
Dát tip Biskup z Bath a Wells

Hlavně do tuřínů. Ale to bylo dost pracný a v novém světě se užitečně vynašla zelenina dutá/předdlabaná :) ... 


VZP
před 2 dny
Dát tip Biskup z Bath a Wells

Jistě, ale ne v Čechách. Navíc ty plastové krámy v krámech ... Myšlenka hezká, ale... život mi v ní chybí.


Biskup z Bath a Wells
před 2 dny
Dát tip disrespectly

Otázka je, co jsou nové pořádky. 

Dávání svíček  do vydlabané zeleniny na svátek všech svatých je totiž velice starý zvyk...


VZP
před 2 dny
Dát tip

Znak nových časů - vydlabaná dýně.

Napsané zručně, s hezkou myšlenkou, ale...


disr: všechno je věc... :-)


disrespectly
před 2 dny
Dát tip Biskup z Bath a Wells

dýňová limonáda je věc? :)


a2a2a
před 2 dny
Dát tip Biskup z Bath a Wells, Alegna, Janina6

Mám z textu hezký dojem, a to i přesto, že obě uvozující části proloženým písmem mu nijak nepomáhají, z hlediska formy spíše naopak, také zamlžující oči jsou navíc, ale kulisy naopak pěkné a jeden výtečný verš ...je to jako zrcadlo..., pro mne velmi asociativní, určitě nejsilnější z celé básně. Aza hezký dojem i zmíěný verš tip.


Janina6
před 2 dny
Dát tip Biskup z Bath a Wells, Alegna

Myslím, že tomu ses úspěšně vyhnul. Zůstal jsi věcný, a nejspíš proto ve mně rezonuje dojetí, které jsem nečekala... ;)


Biskup z Bath a Wells
před 2 dny
Dát tip Janina6, Gora

ano, ta kombinace mě lákala ke zpracování... bál jsem se jenom, abych nespadnul až do kýče a nebyla z toho dýňová limonáda...


Janina6
před 2 dny
Dát tip Biskup z Bath a Wells, Jednapoetka, Alegna, Gora

Hezké, tajemné a přitom něžné. Kouzlo toho speciálního večera, a k tomu v kombinaci s dětským zrakem, který umí vidět jinak, líp než dospělý...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru