Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seAaj, žol, žol, žol mi budě.
Autor
Rowenna
Stojím s hubou otevřenou na chodníku toho města. Kolem mě se valí karnevalový průvod. Nejmíň opravdově vypadají civilní lidé, kteří se do průvodu zamíchali náhodou. Jako by jen oni skutečně nosili masku. Děsivější o to víc, že trvalou.
Několik let se S. , kdykoliv jsme spolu někam šly, ujišťovala: „Ale nebudeš dnes zpívat na stole?“. Božičku, já jsem nevěděla, o čem mluví, a byla jsem upřímně dotčená. Copak já, panička maloměstská, bych toho byla schopna? Inu, byla. S ručkou nahoře mi na hospodských stolech nejlíp jdou moravské lidové. Halekačky, i ty tklivé: Guralu, či ti nie žal.
Jsem osamělá ženská. Dva roky jsem se v tomhle stavu převalovala jak ve vaně s bylinkami.
Dva roky, kdykoliv jsem otevírala dveře svého bytu, jsem vydechovala štěstím, že v něm budu sama. Že jsem jediná, kdo sebe sama může týrat. Že to své vlastní týrání tak dobře znám, že mě aspoň nemůže překvapit. Prožila jsem dva dobré roky. Dva klidné roky. Bez muže.
Kolem mě hodně mladých lidí. S lehkou nadsázkou říkám S., které je něco přes třicet, že na tom mém stavu je pozitivní můj věk. Že v očích tohohle města nejsem jak obstárlá ženská divná svou samotou. Zlobí se na mě. „Tedy, ty jsi tak načichlá tím maloměstem.“ Inu, holka z Prahy, se svojí kariérou úspěšného člověka, ženská, která dává na zadek chlapům v oblasti, která je tak trochu jejich fotbalovým hřištěm, jejich mičudkou na pinkání, ve výpočetní technice. S. přes vysokou profesionalitu v tom trochu děsivém oboru, nepřestala být kompatibilní s lidmi. Byla už někdy před deseti lety mým nejúspěšnějším školitelem počítačové minigramotnosti, a byla schopna mi to vysvětlit tak, jak se vysvětluje proces pečení vánoček.
Ale přestala chápat to mé dennodenní potýkání se s chobotnicí maloměstem. Ty nenechavé pacičky, znáte je? Stejně se jen tak dělá, vždyť kdo mě to po dětském představení, které jsme si odtrpěly spolu s vlastními rozjívenými dětmi, táhl někam do parku, abychom si daly tajně, tajně prosím, dospělé ženské, jedno cígo. Ježíšku na křížku, já bývala tak divoká, a dost chytrá ženská, a věčně zadkem u zdi. Věčně divná. Věčná pomlouvaná. Věčně řešeno na domovních schůzích, kam strkám své zubní kartáčky. A čím dál krotší, a čím dál hloupější a ustrašenější. Čím dál tím víc banální. Fráze. Nuda. Šeď.
Jsem sama. Mluvím kýčovitými slovy svých představ. A občas, jako záblesk, který mě samotnou udiví, přijde verš, slovo, které kutá z té nejhlouběji ukryté žíly mě samotné.
S. má před sebou ještě asi třicet chemoterapií. Život je svině. Život je krásný, když tak chceš.
A já stojím na chodníku toho města a sleduji ten karneval s otevřenou hubou. Nic si, klauni, nemůžete vymyslet, nic, co by už tady nebylo a co by život už nevymyslel. A já budu stát na stole, s moravsky vztyčenou ručkou, a zpívat: Aaj, žol, žol, žol mi budě, až mi všechno vezmu ludě.