Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Násilí na divácích: Mechanický Pomeranč vs. Klub Rváčů

Výběr: Dero, pozorovatel
20. 09. 2008
19
43
5659
Autor
G_B_Show

Na tohle jsem se chystal už dlouho...

Násilí na divácích: Mechanický Pomeranč vs. Klub Rváčů

 

Na filmovém festivalu v Benátkách byl Klub Rváčů nazván "Mechanickým Pomerančem devadesátých let". A není to vůbec přehnané srovnání.

Ač jsou režiséři David Fincher a Stanley Kubrick rozdílné nátury, jejich vyprávění v tomto minisouboji přináší mnoho paralel. Stačí se podívat na zápletky obou filmů: Točí se kolem romantického tématu hrdiny na okraji společnosti, který přes svůj sentiment terorizuje okolní svět. A právě ono zdánlivě paradoxní spojení romantiky s terorem řadí tyto dva snímky do kategorie divácky úspěšných a zároveň nebezpečných snímků. Důkazem tohoto tvrzení může být už jen fakt, že Mechanický Pomeranč byl již v době svého vydání zakázaný, když se podle jeho vzoru začaly v anglických ulicích potulovat skupiny výrostků v černých buřinkách, bílém suspenzoru a kanadách, kterými šířily nejen respekt, ale také modřiny. Nejinak tomu bylo u Klubu Rváčů: Přestože na americké půdě byl považován za kasovní propadák, začala po celé zemi vznikat neoficiální rváčská doupata, která následovala svůj idol.

Ptáte se, jak je to možné? Jak se může stát, že násilí je ve druhé polovině dvacátého století vzorem filmových diváků?

Odpověď se nalézá v pojítkách mezi oběma filmy. A že jich je požehnaně. Např. knižní předloha, vyprávění v první osobě, pokládání aktuálních otázek nebo styl, který oba filmy vytvářejí. Ale popořadě.

Začněme u nejvýraznějších postav obou snímků, které jsou, stejně jako celý scénář, vytvořeny věrně podle knih. Autoři předloh, Anthony Burgess a Chuck Palahniuk, vyprávějí své příběhy v první osobě, do které se čtenář i divák velice snadno vžívá.

V Pomeranči se jedná o Alexe - mladého flákače, který nemá respekt k autoritám, rád občas někoho vcelku bezdůvodně zbije a miluje Beethovena. Ale právě láska k vážné hudbě je prvek, který divákovi napoví, že něco není v pořádku. Protože jak jinak by někdo s hlubokou duší (a čeho jiného by měla být symbolem vážná hudba, když ne hloubky duše) mohl tíhnout k násilí?

Stejně bychom mohli mluvit o vůdci Klubu Rváčů. Charizmatický Brad Pitt v roli ještě charizmatičtějšího Tylera Durdena pracuje jako promítač a portýr, který močí hostům do polévky, vkládá do pohádek políčka s pornogafickými výjevy a o víkendech tráví čas zápasením v nelegálním ringu. Ale přesto není hrubiánem. Naopak: vše, co dělá, má svůj ideál, svůj cíl. Tylerova hloubka vězí v inteligentním cynismu, který naznačuje distanci od současné kultury:

Nejsi krásná a jedinečná sněhová vločka. Jsi stejná hnijící organická hmota jako kdokoli jiný a my všichni jsme součástí jedné a té samé hromady kompostu… Naše kultura způsobila, že jsme všichni stejní. Nikdo už není opravdově bílý nebo černý nebo bohatý. My všichni chceme totéž. Jako jednotlivci nejsme nic.“

Metafory nutící k zamyšlení se teprve v průběhu filmu formují z pouhého černého humoru na skutečnou představu nového uspořádání světa, kterou je anarchie. Zde můžeme nalézt první větší rozdíl mezi Alexem a Tylerem: Alex je zločinec, který však netouží po změně: On anarchii žije, ale nikomu ji nevnucuje. Zato Tyler je rebel toužící po nápravě, po návratu k přírodě, po možnosti svobody neomezené jinými pravidly než těmi, která si každý určí sám. A právě svoboda je tím klíčem k divákovu srdci; pod jejím heslem se z násilí stává revoluce, která ve vyšším zájmu promíjí cokoli.

„Musíš vidět,“ říká Tyler, „jak se první mýdlo dělalo z hrdinů.“

Vzpomeň si na zvířata, kterých se používá při testování výrobků.

„Bez jejich smrti, bez jejich bolesti, bez jejich obětování,“ říká Tyler, „bychom neměli nic.“

Je však potřeba, aby revoluce byla podpořena uvěřitelnými argumenty. Oba filmy jimi reagují na svoji dobu: Tyler nahlas kritizuje konzum současného světa a všechny příčiny pokřivení charakteru naší doby spatřuje v něm.

„Děláme nenáviděnou práci, abychom si koupili nepotřebné věci. Jsme prostřední děti historie. Nemáme účel ani místo. Nemáme velkou válku ani velkou krizi. Naše válka je duchovní válka. Naše krize je náš život. Televize nám tvrdí, že z nás budou milionáři a filmoví bozi. Ale není to pravda. Pomalu nám to dochází. A jsme velice, velice nasraní.“

Kolik je lidí, které tento přednes neosloví?

Mechanickém Pomeranči je základní otázka jiná. Po poválečném rozvoji humanismu přišlo na řadu období, kdy se tento filozofický směr začal zneužívat k podpoře všeobecného blaha, jež zatím zůstává nejstálejším argumentem všech současných i minulých totalitárních režimů. V druhé polovině filmu stojí Alex před rozhodnutím, zda si odsedět pár let ve vězení nebo absolvovat čtrnáctidenní léčbu, po které bude propuštěn, ale zároveň zbaven svědomí. Léčba v něm způsobí takový odpor a strach k násilí a zločinu, že není schopen svobodně jednat. Opět se tedy dostáváme do situace, kdy si divák musí vybrat: buď svět bez zločinu, ale také bez možnosti volby, nebo Alex - sice násilník, ale zato z vlastního rozhodnutí, za něž nese odpovědnost. Ani zde není těžké uhodnout, kam se většina diváků přikloní.

To však není jediné, čím Klub Rváčů a Mechanický pomeranč působí tak přesvědčivě. Nedílnou součástí úspěchu je i jejich schopnost vytvořit styl.

U Mechanického Pomeranče je propracován k dokonalosti. Nejen specifické úbory, do kterých se Alex a jeho parta vandalů oblékají, ale také vlastní slang složený ze zkomolenin angličtiny a ruštiny tvoří specifickou módu, která sjednocuje myšlenkový směr tohoto filmu a tvoří tak úzkou skupinu se stejnými názory a poznávacím znamením.

To je síla i Klubu Rváčů. Ačkoliv členy klubu nepojí jiné znaky než modřiny na obličeji nebo vylámané zuby, tajné schůze spolků majících vlastní pravidla jsou vděčným a divácky úspěšným námětem už dlouhá staletí. Pocit výjimečnosti a náležitosti k elitě, do které není volný přístup, je v kombinaci s kontroverzní filozofií dostatečným důvodem, proč si založit vlastní ilegální spolek.

Ať už tedy jde o motivy nebo o módu, divák se má vždy k čemu přiklonit a do čeho vcítit. Nemalou zásluhu na tom ovšem nese i zpracování obou filmů. Zvuk, kamera i střih vytvářejí kulisu, která perfektně podtrhuje jejich atmosféru. Přesto, když už srovnávám, musím v tomto ohledu vyzdvihnout Mechanický Pomeranč.

Kubrick je známý svými statickými záběry, jimiž se proslavil v předešlém filmu 2001: Vesmírná Odyssea. Na první pohled by se mohlo zdát, že k bouřlivému Beethovenovi Mechanického Pomeranče jsou statické záběry podivná volba, ale to by nebyl Kubrick, aby neroztančil i pouhou fotografii. Nádhernou ukázkou jeho umění může být právě „klip“ na Beethovenovu devátou, který je složen ze záběrů porcelánové sošky čtyř Ježíšů sundaných z kříže, kteří se objímají a končetiny mají rozhozené v rytmu kankánu. Prostřihy na jednotlivé detaily sošky dávají obrazu pohyb i dramatičnost, ačkoliv celek sám o sobě zůstává neměnný.

A přesně tento důraz na detail, jenž upozaďuje celek, je krásným symbolem největšího rozdílu mezi oběma filmy. Zatímco v Klubu Rváčů je divák uchvácen myšlenkou, jejíž zpracování je perfektní, ale neruší ji, u Mechanického Pomeranče prožívá nejsilnější emoce při drastických scénách - v němém úžasu a fascinaci, která se ale vylučuje s uvažováním. Divák je natolik opilý formou, že myslet zapomíná.

Abych jen nemluvil do větru, uvedu své tvrzení na dvou nejvýraznějších scénách, které každý film obsahoval, a které zároveň považuji za reprezentativní.

Mechanický Pomeranč: Alex se svojí skupinou přátel vtrhne do domu spisovatele, jemuž před očima znásilní manželku. Kdoví, zda zrovna tato scéna nezpůsobila, že píseň I´m singing in the rain zůstala hitem takovou dobu. Druhou scénou je pak souhrnně Alexova brutální terapie s mimořádně působivým koncem, ve kterém při demonstraci nové metody „uzdravení“ Alex před očima diváků v sále raději líže podrážku boty muže, který jej napadl, než aby se bránil. Následující potlesk a Alexův úsměv je vskutku síla. Přesto tyto dvě scény nereprezentují myšlenku filmu. Divák nad nimi neuvažuje, spíše je díky jejich naturalistickému podání fyzicky prožívá.

U Klubu Rváčů je tomu naopak. Zdaleka nevnímáme tak explicitní emoce, ale o to rychleji dokážeme uvažovat. První scéna: Tyler míří na prodavače potravin a ptá se ho, čím chtěl v životě být a proč toho nedosáhl. Poté, co prodavač prozradí, že toužil být veterinářem, ale na školu nezbýval čas, mu Tyler oznámí, že má měsíc na to, aby začal studovat, jinak ho najde a zastřelí. V následném rozhovoru Tyler svému alteregu vysvětluje, že tím činem prodavačův život neohrozil, ale naopak obohatil. Druhá scéna je konec filmu, kdy Tyler dojde ke svému cíli a zničí všechny mrakodrapy, v nichž jsou uloženy finanční  záznamy a odstartuje tak novou éru civilizace. Celý film je tato myšlenka abstraktní, teprve když divák spatří řítící se budovy, ucítí mrazivý mix absolutní svobody a zároveň jejího skutečného dopadu.

            O několik odstavců výše jsem napsal, že u obou filmůZvuk, kamera i střih vytvářejí kulisu, která perfektně podtrhuje jejich atmosféru“. Když obdobně zhodnotím myšlenku, pak mohu říci, že zatímco zpracování Klubu Rváčů vlastní úvahu podtrhuje, Mechanický Pomeranč tu svoji spíše škrtá.

Jedná se samozřejmě o nadsázku, ale přece... - když odchází divák z Mechanického Pomeranče, má v hlavě emocionální mapu vytvořenou silnými scénami, z nichž by dokázal poskládat děj filmu, nicméně si troufám tvrdit, že jen málokdo nalezne racionální odpověď na otázku, proč následovat Alexe a jeho droogs?

V tomto ohledu je Klub Rváčů bezesporu nebezpečnější. Vše pro to, aby divák umlčel své svědomí a nastoupil cestu tvrdého darwinismu, je ve filmu vysloveno a ilustrováno více než elegantně, podobné reklamnímu letáku.

            Tím samozřejmě nechci urazit žádného z fanoušků Stanleyho Kubricka. Vždyť já sám nakonec tuto recenzi píšu oblečen do bílého trikotu, v těžkých kanadách a přiléhavém suspenzoru. Ale to není důležité.

Tak na co že jste se to vlastně ptali? Jak je možné, že tyto dva filmy vytáhli své fanoušky do ulic s vyhrnutými rukávy a rukama sevřenýma v pěst?

Inu, to je jednoduché. Pobíhat v ulicích, zapalovat regály obchodů, podminovávat kancelářské budovy a oblékat se při tom do maškarního bude zkrátka vždycky zábavnější, než osm hodin denně pracovat...


43 názorů

G_B_Show
14. 04. 2010
Dát tip
Proč pohoršovat, ty nejlepší lidi zdobí heslo zvědavost silnější než pud sebezáchovy. Já se s prstama přes oči taky nedíval. Zpochybňovat a porovnávat vlastní hodnoty s vnějšíma bude vždycky zasloužilá činnost, byť se to děje skrze stylovýho magora se suspenzorem, kterej znásilňuje halenky nůžkama..

Emmma
12. 04. 2010
Dát tip
....a oblékat se při tom do maškarního bude zkrátka vždycky zábavnější, než osm hodin denně pracovat... V případě Alexe dokonce chodit do školy. Přiznám se, že Klub rváčů jsem neviděla, ale Pomeranč mám vrytý pod kůží opravdu důkladně. Většinou z něj mívám trochu výčitky, protože mě mnohé scény baví i když vím, že by mě spíš měly pohoršovat; trefně jsi poznamenal, že u něj téměř nejde myslet, ovládnou tě ty skvostný detaily. Třeba když Alex oslovuje diváky My only friends....

Vinarka
15. 12. 2009
Dát tip
Inu, není zač. Námět skvělej, ráda si počtu o něčem, co je mi blízké a zajímá mě :) asi ti dám za něj tip ;)) taky oceňuju,že jsi šel fakt do hloubky...jen tak dál!

G_B_Show
15. 12. 2009
Dát tip
Co já vím, tak Kubrickovo samostažení se se zakázáním Pomeranče nijak netřelo. A o tom svědomí jsem tu už někde vejš diskutoval s pištou, takže jen kopíruju: "Mám za to, že i když jde o vymývání mozku, faktickým výsledkem je ztráta svědomí. Alex ho sice má, ale nikdy se k němu nedostane, protože mu v tom zabrání jeho dávivej pavlov." Ono se o tom samozřejmě dá diskutovat, nakonec proto jsem před to tvrzení dal alibistické de facto:) Díky za kritiku!

Vinarka
14. 12. 2009
Dát tip
Mechanický pomeranč je pro mě naprostá lahůdka. Dovolím si jen oponovat... Krom toho,že byl zakázán,primárně ho stáhl z pláten sám Kubrick,jelikož nějací cápkové vyhrožovali jeho rodině. A zbavení svědomí? Na to jsi přišel jak? Jinak v poho ;)

Vaud
09. 03. 2009
Dát tip
skvely filmy a dobrej napad na grupenrecenzi *

G_B_Show
11. 10. 2008
Dát tip
Těšim se:)

Aha, ten existencialismus me nenapadl...uz je to preci jenom dlouho :-). Pohled je proste mne vlastni - mozna je to tim, ze o divacich a jejich ohlasech nevim zhola nic. A jeste spis tim, ze me oni a jejich ohlasy nezajimaj... :-) Moc nerozumim tomu, jakej utvar to ma byt, ja na to reaguju jako na esej (co jsem tak cetl nejaky recenze na knizky, tak tu formu vpodstate mely) Ten styl mysleni vlastne obou filmu je mi hrozne blizkej a tak jsem se pokusil rozebrat proc. Ja bych rekl, ze to, ze bojujou pro boj samotnej je znat z toho, ze nezalezi na tom, kdo vyhraje. Vzdycky se taky po zapase objimaj. A opravdovost proto, ze se pridavaj protoze cejtej, ze jejich zivotum neco chybi. Ta mezera jde castecne zaplnit na tech terapeutickejch sezenich, kde jsou lidi blizko smrti, proto se s nima da opravdove brecet. Ale je to stejne jenom nahrazka. Ja tu "potrebu pojmenovavat" mam taky, proto pisu tak dlouhy reakce ;-) me by se to taky znova cist nechtelo ;-), tak se uzdrav. Btw - ja po cesneku smrdim taky...a rekl bych, ze je to tim, ze ho davam do vseho. Asi jsem se mel narodit jako ital. S tim berlinem - zatim jsem to nejak casove nezvladnul, ale zejtra se mam v planu do toho organizacne pustit..

G_B_Show
11. 10. 2008
Dát tip
Ten existencialismus je v kontextu mechanickýho pomeranče, ne FC. Ty to bereš z pohledu, jako bys v tom filmu přímo žil. Teprve ke konci se zaměřuješ na to, jak a čím oba filmy působí na diváky. Je sporné, jestli v FC bojují pro boj samotný nebo pro opravdovost, kterou představuje. Chápu že většina lidí to asi pojmenovávat nebude, ale já tu potřebu měl, minimálně právě pro odlišení pomeranče a FC. Promiň, že nezareaguju obšírněji, ale v podstatě jsi mi potvrdil to, o čem jsme už jednou mluvili na lavičce, když byla tahle recenze teprve v plenkách a my diskutovali, co je příčinou toho diváckého zájmu. Navíc je to opravdu kurevsky dlouhá reakce a já ji podruhý hodlám číst až někdy jindy. Teď jsem troch nemocnej a smrdim po česneku:) Každopádně díky - než to odešlu na famu, určitě si ji ještě jednou přečtu. Nejen kvůli výtkám, který by vůči recenzi mohli mít profesoři podobný jako ty, ale taky kvůli tvé stylistice, která mi tolik chybí:) což mi připomíná: Jak to vypadá s tím Berlínem, drugu? Zdraví, A

Jo a pro uplnost: tezky boty a suspenzor sice nosim kazdej druhej den a osloveni "droogs" je nenahraditelnou soucasti meho slovniku, presto me srdce patri spise Fight Clubu.

Tak se mi zda, ze tady chybi nejaka kritika od nekoho, kdo ma k agresivite a nasili blize nez k cernymu rolaku a roztrhanymu poncu. Ackoli asi nejsem uplne typickym predstavitelem prvni skupiny, tak se pokusim se tuto roli zastat. :-) Predne: nejak se ti z toho Adame vytratilo to nasili. ;-) No ale poporadku. Zacal bych problemem vymyvani mozku x ztrata svedomi v MP. Podle me je ustredni ztrata svobodne volby, tedy ztrata odpovednosti v dusledku toho, ze si clovek neurcuje svedomi sam, ale je mu vyfabrikovano. Neni tedy bez svedomi. Vymyvani mozku je vagni blabol uzivanej navic v jinejch kontextech, ve filmu (knizce) probihalo averzivni podminovani. Niceni muze byt absolutní svobodou, ale vzdycky se musis ptat svobodou od ceho. Z hlediska klubu rvacu je fakt, ze lidi nenici to, co je momentalne stve, pokritectvim. Proto realizace destrukce nenavideneho je daleko blize k zivotu, prirozenosti cloveka. Podle Tylera zijeme vsichni ve vezeni, protoze jsme nuceni svuj zivot odkladat a to tak doneurcita, ze uz na nej vlastne nikdy nedojde. To, co nabizi Tyler je totalni zivot - bez "ale", "kdyby" a "az" protoze jakykoli ustupek znamena, ze je z cloveka jenom mechanicky cinna mrtvola. Tak v FC nasili vyznamove smeruje spis k boji. V boji zijes totalne a nepotrebujes k tomu absolutni svobodu, bez boje je totalni zivot mozny jen za predpokladu absolutni svobody. Ta je ale jen idealnim nedosazitelnym cilem. Proto Tyleruv plan smeruje spis k prostoru pro z hlediska jednotlivce "ferovejsi" boj, k situci, kdy se vsichni dostanou z pasti site vzajemne zavislosti a nebudou muset sve tuzby odkladat a vzdavat se jich jen na zaklade zabehlych poradku. Ale to zbytecne zabiham ke konci filmu. Zakladni poznatek, ktery znamena Tyleruv uspech je, ze lidi radi bojuji pro boj sam, kvuli pocitu opravdovosti (viz vyse). Kdyz se ale podari dosadit nejaky parcialni cil, tak taky zjistuji, ze jeste radsi bojuji bok po boku. Samotna predstava toho, ze se daji takove totalni prozitky sdilet a to, ze existuje spolecenstvi, ve kterem se muzes na vsechny spolehnout, je v (dnesni) odcizene spolecnosti skoro nepredstavitelna. FC tak aktualizuje fasismus, kterej byl vzdycky proti (post)moderne, byl navratem k syrovosti zivota. (v tomhle svetle je treba rozumet uspechu italskeho fasismu a i nejkterym pro dnesniho cloceka absurdnim dilum tehdejsiho futurismu) Nerad bych, aby vznikl dojem, ze se tady zastavam nebo propaguju fasismus. Samotne demonizovani ale naopak ztezuje porozumeni tehdejsi situaci a tedy i pripadne pouceni se z ni. Tim se dostaveme k dulezitemu rozdilu mezi FC a MP - a tim je vztah k pravidlum. FC vyznava moralku cti (poznamka o existencialismu je nudna, zakladnim patronem FC je rozhodne Nietzsche), v ringu se bojuje bez nepratelstvi, existuji zde striktni pravidla, "bratrstvi", iniciacni ritualy a tedy i vyjimecnost vzhledem k ostatnim. Clovek se musi zachovat statecne a je zkousena jeho vule, chce-li postoupit dal. V MP nic takoveho nenajdeme a kdyz, tak jenom naznaky. Alex je clovekem naivniho hedonistickeho ninilismu a navic se chova pokritecky ve vztahu k rodicum a potazmo ke spolecnosti. To ho ale nikterak netrapi, on sleduje jen sve zajmy. Kdyz se nudi, tak vyrazi do ulic. Alex je ale pouze soucasti nejakeho modniho proudu, sam ho nevytvari a ani neovlivnuje (to je znat hlavne z knizky, kdyz pise, co(ono) se tehdy nosilo a jak se menila moda). Stejne je to i se slangem. (jedinou vyjimecnosti je poslouchani Bethowena, i kdyz i to je diskutabilni) Odpovedi na nudu jsou poulicni boje, ale i bezduvodne nasili na bezbrannych obetech, MP tedy smeruje k pouhe destruktivite. To sokuje a drazdi zvlaste humanistickou moralku, pro kterou je to vlastne esence zla. Neco takoveho ve FC nenajdeme. Pak nasleduje ne prilis originalni pasaz o svobode vule, politice, pokusech o sebevrazdu apod. To ale nechme stranou. Co filmy naopak spojuje je "undergroundova" odezva. Kdyz ma film takovou odezvu, tak to asi neco znamena...rozhodne musi vyplnovat nejaky prazdny misto, nebo presne vyjadrit prozitek urcite skupiny lidi. A ano Pisto, to je rozhodne hodnotne. Minimalne jako sonda. Ona undergroundova odezva je ale jina - klub rvacu iniciuje organizaci, kdezto mechanicky pomeranc inspiruje kulisy (maškary). Z toho duvodu bych rekl, ze ty lidi v anglii byli proste jenom vic videt a ne, ze by se diky filmu najednou vyrojila spousta lidi, ktery se pred tim venovali uplne necemu jinemu. Taky vzrostl pocet stretu, protoze se snaze rozeznali lidi ochotni venovat se stejne zabave. Proto bych MP prisuzoval hlavne vyzualni hodnotu a myslim, ze mlade lidi do znacne miry strhava hlavne to, ze sokuje. Do toho vlastne zapada i pateticky a klisem zavanejici konec literarni predlohy (ten nastesti do filmove verze nezahrnuli, jinak by asi sotva vyvolal takovou odezvu). Ten totiz uplne meni pohled na nasili - ukazuje ho jako neco, z ceho se da (a ma!) vyrust, je to jenom touha se vymykat, pubertalni vzdor po kterem nasleduje dospele zklidneni. Tim se dostavam k nejzasadnejsimu rozdilu - a tim je vek protagonistu. Alex je pubertalni vyrostek, do ringu FC ale vstupuji tricatnici a mozna ctyricatnici. Docela by me zajimalo, jestli byla podobne strukturovana i ta odezva... Tim bych to prozatim zakoncil ;-) Doufam, ze to neni prilis zmateny - docela sem se rozjel a cist to znova by byla zbytecna otrocina. Jo a sry, ze to trvalo tak dlouho, proste jsem si potreboval udelat cas. Tvuj verny drug M.

reka
24. 09. 2008
Dát tip
Jasně, chápu, že to jsou filmy, které u určité vrstvy lidí vyvolaly stejnou reakci, což je dostatečný důvod pro srovnání. Teď, jak o tom přemýšlím, můj problém není v recenzi (jestli je v ní větší výčet rozdílů nebo podobností), ale spíš ve filmech samotných. Mechanický pomeranč mě zaujal hodně. Klub rváčů mě bavil, ale jakmile skončil, tak jsem o tom nepřemýšlel - pro mě to byl takový svižně natočený thriller. Takže je mám zaškatulkované jako dva filmy dost rozdílné kategorie (i když je téma podobné). Mimochodem, překvapilo mě, jak Mechanický pomeranč dokáže vyvolávat ještě dneska silné reakce. Můj otec se na to nevydržel dívat do konce, a divil se, jak takový film můžu snýst (trochu jsem se styděl říct mu, že jsem ho nejen vydržel, ale že jsem byl z něho nadšený). Pár kamarádů (který mají docela rádi akční filmy) tvrdili, že to byl nejnechutnější film, jaký kdy viděli, a že by se měl zakázat (přitom to jsou lidi, kterým nevadí např. Sedm, a další podobné).

G_B_Show
24. 09. 2008
Dát tip
reka: Nejsi jediný, kdo se srovnání těchto dvou filmů váhá - ale mně to přijde naprosto jasné. Vždyť jaké jiné filmy dokázaly udělat v historii způsobit takový kult násilí? Vyjmenovávám podobnosti, abych přišel na to, proč? a rozdíly, abych upřesnil rozdílné techniky, kterými ale bylo dosaženo stejného ebo podobného výsledku. Rozhodně nejde o výčet bez spojitosti. Teichman: poza to všechno řekl za mě:)

reka
24. 09. 2008
Dát tip
dobrá recenze. Zajímavý nápad na srovnání, i když nakonec to končí spíš výčtem rozdílů než spojitostí - což mě znejisťuje, jestli má smysl takové dva filmy srovnávat. A jinak patřím tady k většině, které se líbil víc Mechanický pomeranč. Klub rváčů byl pro mě docela tuctový thriller - i když je trochu nefér srovnávat, Pomeranč jsem viděl v kině, Klub rváčů v televizi. Jinak recenze samozřejmě tip.

pozorovatel
24. 09. 2008
Dát tip
teichmane, nejsi jedinej..mám radši fight club jde mi víc vstříc a vcítění se mi nečinilo žádný problémy mechanickej pomeranč je víc uměleckej, postavy, který nezapadaj do mýho bytu s nábytkem ikea.. podle mě je fight club o nový atheistický filosofii:) je osvobozující na něj koukat, zatimco pomeranč je o svobodě (mj.)

Dero
23. 09. 2008
Dát tip
Ja za tím hodně práce. Po delší době zajímavé zamyšlení. Pokud mi vybude čas, zapojím se do diskuse.

Vole
23. 09. 2008
Dát tip
ale tiez sa mi lubi toto tu zamyslenie

Vole
23. 09. 2008
Dát tip
ale tiez sa mi lubi toto tu zamyslenie

Vole
23. 09. 2008
Dát tip
nasilie je v zasade a uplne fprapodstate absolutna k*k*tina od hlavy az po pety, a vsetky tieto pseudo strasnemoc alternativno avantgardno intelektualno prijebane filmy tohto druhu by som zakazal a tvorcov nehal deportovat do Kambodze. tot moj opinion :)

Milly
23. 09. 2008
Dát tip
jojo, stopro souhlas s Mou! :-) Už nemusim vymejšlet, jak to napsat...... :-)) -t- Filmy jsem neviděla, zamyšlení mi přijde hodně dobrý.

LaMouette
22. 09. 2008
Dát tip
jelikoz sem ni jeden z filmu nevidela.. nemuzu tedy hodnotit nits, co se tyce jich samotnych. Le jako recenze.. moc se mi libi.. Je to o premysleni nad tim filmem.. o priblizeni jeho myslenek.. a samoze wo tom.. esliva chci bo nechci.. by se lidem chtelo bo nechtelo na ten film jit. A mi se ce..:-) tekuji pjekne.. vazne sem si mots dobre pocetla!..:-)*

OK

pozorovatel
21. 09. 2008
Dát tip
ty mě asi neposloucháš a já zas od tebe nečtu nic rozumnýho, co by mě přesvědčilo tak toho asi necháme

Drahý pozorovateli.... Zakládání jakýchkoli klubů sotva můžeme považovat za klad toho kterého filmu. Budeme-li se držet recenzních možností, lze konstatovat, že Klub rváčů, ač snímek nikterak výjimečný, vyvolal jistou společensky ne příliš žádoucí interakci - stejně jako Clockwork Orange, pochopitelně. Je ale měřítkem kvality filmu to, že strhne lavinu napodobovatelů?

ceder_john
21. 09. 2008
Dát tip
ty nejsi úplně blbej pozorovateli

pozorovatel
20. 09. 2008
Dát tip
oni diváci sedmičky začli vraždit podle filmu nebo začali nosit hadry jako morgan? tomu že se začaly zakládat fight cluby říkáš marketingový tah? dosadim si do fight clubu kotka s mádlem a pořád mi to vychází líp jak sedmička s otou černym geniální příklad, pišto pokusím se kontrovat ve stejném duchu či stavu mysli: představ si, že je zodiac natočen na digitální kameru v mobilu a srovnej ji s clubem.. áha!

Pupitel: Klub též nepřesáhl nic. Dosaď si tam jiného (tzn. neznámého) herce, jiného režiséra - a neštěkne po tom ani vlk. Tady se dostáváme k diskusi o marketingu filmu... I když budu předstírat, že chápu, že se na Sedm díváš u kafe (který nepiješ), tak se jaksi pozastavím nad tím, cos asi pil u Zodiaca, kterej je oproti Sedmičce (eufemisticky řečeno) epický... :)

G_B_Show
20. 09. 2008
Dát tip
Rozbor kamery a střihu mi přijde u Klubu prostě nuda. Je to klasika - kvalitní zpracování, který neruší, ani nepřevyšuje děj. Jako divák jsem žádný výjimečnosti nepostřehl. Takže dobře odvedená práce. U Pomeranče je to jinak, ale ten jsem taky rozebíral. U těch další citací se pleteš. Když tě někdo napadne a ty, místo aby ses bránil, mu začneš lízat podrážku, lidi ti za to tleskaj a ty se pak na ně ještě usmíváš a klaníš se jim, to ti jako síla nepřijde? Jakej argument pak potřebuješ? Je to trochu recenze a trochu esej, ale abych mohl argumentovat, musím používat příklady. Jestli to bereš jako vyprávění, to je mi vcelku u rektálu. Násilí na divácích.

ceder_john
20. 09. 2008
Dát tip
a co si chtěl vlastně sdělit? kromě toho, že cituješ z těch filmů..a za to pak napíšeš tak to je ono..a když něco řekneš tak to žádným argumentem nepodpoříš.. "Zvuk, kamera i střih vytvářejí kulisu, která perfektně podtrhuje jejich atmosféru. Přesto, když už srovnávám, musím v tomto ohledu vyzdvihnout Mechanický Pomeranč." "Následující potlesk a Alexův úsměv je vskutku síla." "Abych jen nemluvil do větru, uvedu své tvrzení na dvou nejvýraznějších scénách, které každý film obsahoval, a které zároveň považuji za reprezentativní." -> to je vyprávění nebo recenze? násilí na divácích?

G_B_Show
20. 09. 2008
Dát tip
neroušek: s tou svobodou máš samozřejmě pravdu. Nicméně tady jde spíš o pocit než o fakt. A zrovna ta destrukce a mlhavá vize toho, co přijde po ní, dojem směřování k té vytoužené svobodě aspoň v Klubu Rváčů divákovi dává. Který z filmů jsi neviděl? Ono je to vlastně jedno:) Ať už to byl Klub anebo Pomeranč, doporučuju to rychle napravit!

pozorovatel
20. 09. 2008
Dát tip
oba filmy nepřesáhly hranice filmu tak jako fight club sedmičku mám rád, ale jako dobře natočenej film, kterej se ti ovšem tolik nezažere pod kůži ..takovej milej společník u kávy, kterej má poněkud strašidelnější výraz

Pupitel: dle mého "Sedm". Následuje "Zodiac".

Alojs
20. 09. 2008
Dát tip
tleskám. skvěle zvládnuté srovnání dvou kultovních filmů. a jak už tady padlo, je zřejmé, že jsi u obou filmů náležitě přemýšlel a zužitkoval to tady. ... v prologu vidím: na tohle jsem se chystal dlouho... ... článek je natolik profi, že se ptám: "Posíláš to někam dál?" ... měl bych eminentní zájem (pokud bys svolil) otisknout tvůj článek na svých stránkách http://mag.knight.zde.cz ... dávám (bez milosti) tip :)

neroušek
20. 09. 2008
Dát tip
Oba filmy jsem neviděl,ale líbí se mi zde dva filozofické problémy: o svobodě a o destrukci.Zajímavá je teze"návrat k přírodě, k možnosti svobody neomezené jinými pravidly než těmi, které si určí člověk sám". Je to pozoruhodný civilizační mýtus,takový stav nikdy neexistoval.Myslím si,že svoboda neexistuje,člověk se nerodí do svobody.Destrukce a tvorba jsou zřejmě rovnocenné možnosti realizace,destrukce pochází z možnosti neschopnosti tvorby.Zdraví neroušek.

piece of cake...****

G_B_Show
20. 09. 2008
Dát tip
Honzyk: Já si tak dokážu vybavit víc scén z Pomeranče než z Klubu. Ale o tom přesně mluvím - z pomeranče zůstane v člověku silná emocionální mapa, některý scény máš do hlavy vypálený tak, že se jich už nezbavíš. Ale kdyby měl jeden z těhlech filmů změnit tvůj život, nakopnout tě dopředu s ním něco udělat, pak to bude Klub. A to, jak silně nebezpečný je to v kombinaci s násilím, je v podstatě sdělení mý recenze.. Máš pravdu, zakázaný pořád je. Opravil jsem a děkuju. Jinak jsem se nesnažil říct, který z filmů je lepší, spíš jen opravdu rozebrat to proč? To je trochu i odpověď pro Pištu - v tomhle bodě oba filmy srovnání snesou. Klub Rváčů mám rád, ale pokud jde o Finchera, musím uznat, že Hra mě filmařsky nadchla víc. Ale to nic nemění na tom, co jsem napsal kousek výš - ani ona nebude filmem, který mě zvedne z křesla. Přemýšlím o tom svědomí. Mám za to, že i když jde o vymývání mozku, faktickým výsledkem je ztráta svědoí. Alex ho sice má, ale nikdy se k němu nedostane, protože mu v tom zabrání ten jeho dávivej pavlov. Nicméně možná přecejen před to zbavení svědomí hodím alibistické de facto... Jedná se totiž o jednu ze dvou recenzí, které hodlám poslat na famu na zkoušky. Asi bude lepší si pro následný rozbor nechat otevřená zadní vrátka..:) díky Zvrhlík: Ani já nemůžu souhlasit s tezí, že ničení je absolutní svobodou. Napsal jsem, že aby Tyler dosáhl absolutní svobody, zničil budovy s finančními záznamy. Ten samotný akt je ale jen symbolem nadcházející svobody, cestou k ní, ne jí samou. Není cílem, ale prostředkem. Náměty děl jsem určitě jiné, ale já zkoumám výsledky. A ty jsou hodně podobné. Je jedno, jestli byla schizofrenie v Klubu vyobrazena nevěrohodně, jestli si na něco hraje, nebo který z obou filmů je lepší. Filmařsky je pro mě Pomeranč rozhodně lepší, ale na to jsem se vůbec ptát nechtěl. Na destrukci je mnoho zábavného. A to, co je na ní nejzábavnějšího, je moc, která destrukci provází. Představ si, že ti celý život někdo říka, co máš dělat, věčně nad tebou bdí nějaké autority - učitelka na základce, profesor na střední a na vejšce, pak šéf v práci... To je myslim docela klasickej scénář. A najednou se ti naskytne moc něco ovládat - a nejde jen o detonátor, jde o tvůj život. Gratuluji ti, že tyhle pocity nemáš a jsi smířený s tím (nebo dokonce hrdý na to), co děláš a jaké místo zaujímáš. Ale dle mého jsi spíše výjimka. A je otázka, zda je to rezignací nebo tím, že tvůj život tě naplňuje vším, po čem jsi toužil.

pozorovatel
20. 09. 2008
Dát tip
ty pišto a co patří mezi tvůrčí vrcholy Finchera? by mě vážně zajímalo..

Zvrhlík
20. 09. 2008
Dát tip
nemůžu souhlasit s tezí, že ničení je absolutní svobodou zničení tuctu mrakodrapů není absolutní svoboda... to je svévole a terorismus ničením budov se ještě žádné svobody nikdy nedosáhlo "Když obdobně zhodnotím myšlenku, pak mohu říci, že zatímco zpracování Klubu Rváčů vlastní úvahu podtrhuje, Mechanický Pomeranč tu svoji spíše škrtá." --- Za to bych ruku od ohně nedal. Spíš to cítím opačně. Myslím, že náměty obou děl jsou trochu jiné. Navíc schizofrenie hlavního hrdiny Klubu Rváčů byla podle mě zobrazena IMHO dost nevěrohodně a tím celý film pro mě ztrácí přesvědčivost. (Srovnám-li schizofrenii Čisté duše a Klubu rváčů, pak Čistá duše se mi líbila víc, nemanipuluje tolik s divákem.) Klub rváčů si podle mně hraje na víc než je. Působivé části, jistě. Ale jako celek se to hroutí jako domeček z karet. Můj názor. Nikomu ho nenutím. "Pobíhat v ulicích, zapalovat regály obchodů, podminovávat kancelářské budovy a oblékat se při tom do maškarního bude zkrátka vždycky zábavnější, než osm hodin denně pracovat..." Asi jsem z jiného světa, ale nechápu, co je na destrukci zábavného. Destrukce jako poslání? Znak nemocného člověka. Tvořit, ne ničit... No nevím, jestli je ničení východiskem z nerealizace ve své vlastní práci. Leda jako výsledek deprese a frustrace. Seberealizace v destrukci je zvrácená a znak duševní choroby. V nemocné společnosti se však nemocných jedinců najde vždycky dost... Netřeba jim ukazovat ještě návod... "V tomto ohledu je Klub Rváčů bezesporu nebezpečnější." - souhlas

Mno, srovnáváš nesrovnatelné (a Fincher zdaleka není takový borec, zrovna Klub rváčů nepatří mezi jeho tvůrčí vrcholy), Alexova terapie nespočívala ve zbavení svědomí (kdes na to přišel?) ale ve vymytí mozku... nicméně veskrze po dlouhé době se tu objevila recenze, na které je vidět, že autor film (filmy) nejenom opravdu viděl, ale navrch si při sledování nevypnul mozek. Čili v podstatě úspěch :)

Honzyk
20. 09. 2008
Dát tip
...oba dva filmy jsem videl, oba super.. ---- Mechanicky pomeranc utkvel mi v hlave vsak vic...a mam dojem, ze dodnes(!!!) se nesmi promitat v Britanii, opravdu...zajimavy, ze kdyz vzpomenu si na Alexe, vidim ho zretelneji nez "Pitta", kdyz hazi tuk v pytlich, ktery "krade" s Thortonem...sileny teda. ...no, diky za tuto pripominku a pokus o komparaci....nevim, ja bych se asi srovnavani obou techto silnych bijaku ani neodvazil...napsal bych toho sem jeste vic...(treba o silenym vymejvani mozku v Mechanickym, coz me, pamatuju si, kdyz jsem poprve videl, uplne, ale uplne vykolejilo...)...a zajimavy,ze az kdyz jsem videl Malcolma McDowella v Besnicim Mesici , jsem se dostal trochu ven z ty hruzy... ...ale ja jsem divak vdecnej, jako houba...nasavam do sebe film do posledni chvilky :Mechanickej pomeranc mi dal teda, si pamatuju, pecku velkou...a kdyz si vybavim nektery sceny , tak dodneska mam ho vrytej v hlave mnohem, mnohem vic, nez Klub rvacu.... ...napsany kultivovane, promyslene, velka vypovedni hodnota, a "nejen o filmech", myslim... ***

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru