Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O tom, jakej jsem debil

16. 10. 2001
27
0
5439

Já bych vám dneska povyprávěl o tom, jakej jsem debil.

To se k nám na patro přistěhovali takoví manželé hogo fogo jak se říká , on takovej ten typickej úspěšnej podnikatel s vyholenou hlavou a nasupeným pohledem, ona zamlklá blondýna. S dvěma dětma  - malej kluk ještě v kočárku a větší holčička.

Na pozdrav sotva odpověděli. Hned první den cítili potřebu se od nás obyčejnejch lidí nějak odlišit a na dveře si přilepili zlatý číslice. Načež se jim hnedka jedno číslo odlepilo. Tak jsem ho sebral a zazvonil na ně, celej rozesmátej a jak se otevřely dveře, začal jsem bejt vtipnej... blondýnka mě zpražila pohledem, vyrvala mi číslici a zabouchla dveře. Hm... Pak jsme se párkrát srazili u výtahu, třeba když oni jeli na dovolenou s plnou výbavou od firmy Adidas a my se z dovolený vraceli s jedním ucouraným batůžkem od Číňanů. Zase jsem se snažil bejt vtipnej a povídám: Haha, koukám, výměna stráží! Odpovědí mi byly jejich chladné pohledy. Začínal jsem jich mít plný zuby. Kromě toho nezamykali dveře na chodbu a co nás s Mařkou štvalo nejvíc, neustále parkovali jeho mercedesem a její audinou před domem přímo na chodníku, na skle drze nalepenou značku pro invalidy. No jestli vy jste invalidi, tak moje Mařka je královna ze Sáby, říkal jsem si a měl na ně čím dál větší vztek.

Po večerech jsme s Mařkou vymýšleli, co  bychom jim nejraději provedli. Samozřejmě čistě hypoteticky, takoví hajzlíci zase nejsme, ale bavili jsme představou, jak si za okýnko našeho starýho formana strčíme cedulku - já jsem taky kripl! a postavíme auto vedle jejich nebo že jim z okna hodíme na jejich naleštěný střechy smradlavý syrečky nebo pukavce. Aspoň jsme se zasmáli a když jsme naše netečné, namyšlené  sousedy potkali, uchichtávali jsme se pod vousy svým večerním nápadům.

Až dneska.

Nastoupil jsem do výtahu se starší milou dámou a ona jela do stejnýho patra. Safra, říkám, že vás neznám? Ale, snacha odjela s vnukem do lázní a syn zůstal sám s malou, tak ji chodím hlídat. A zastavila se u dveří našich nových sousedů. Ani nevím, jak jsme se dali do řeči, ale u mě to není nic těžkýho, jsem děsně ukecanej, jenže dlouho neudržím pozornost.. paní něco říkala a najednou jsem zbystřil při slově “neštěstí”. Jaký neštěstí, nechápu? A ona, no přece vnuk, syn mýho syna, v deseti měsících mu praskla v mozku céva a od té doby je úplně nepohyblivý. Zničehonic začal křičet a za chvíli z něj byl kus bezvládnýho hadru.

Podlomila se mi kolena a udělalo se mi nevolno.. paní vyprávěla o snaše, o jejím úsilí, o dennodenním dojíždění na rehabilitace, o cvičení pod vodou, o nespočetných vyšetřeních, o smutku v rodině, o tom, že snacha je vdova a holčička je z prvního manželství a že chlapeček je její jediný vnuk, o tom, jak to její syn těžce nese.. mluvila a mluvila, svěřovala se úplně cizímu člověku a já jen tupě zíral a nedostávalo se mi slov a na konci jejího povídání jsem cítil, že mi po tvářích tečou slzy a vůbec jsem se za ně nestyděl. Styděl jsem se akorát za to, jakej jsem debil...


Alela
22. 05. 2003
Dát tip

Narvah
17. 10. 2002
Dát tip
Moc pekny, tip *

Dabi
14. 02. 2002
Dát tip
Tohle říkám stále : Než odsoudíte,zkuste pochopit... Můj upřímný t*

A já si myslel, že jsem tady jedinej debil.. vida!!!:-))))) Tos slyšel kde, že zamlká blondýna = pitomá blondýna? Opravdu zajímavá sociologická sonda:-DDDDDDDDD

C_Kurtz
06. 12. 2001
Dát tip
a vidis.. myslel sis to dobre :-)

C_Kurtz
04. 12. 2001
Dát tip
fakt dobry. Jedina kritika, ktera se mnou pohnula byla javertova. Mira jeho umelecke empatie se mi zda nad hranice toho co jste tu vetsinou ukazali jako porozumeni. Potrebujete vedet, ze je nekdo v prdeli abyste ho litovali nebo milovali? proste bud se chovam k lidem tak jak je mi to vlastni a pak si nemusim rikat ze jsem debil a nebo ne. Nebo je treba aby se ostatni chovali tak jak mi to vyhovuje a na co jsem zvyklej? fakt me pobavilo to klise o tom jak vypada on -oholena hlava, a zdurazneni ze ona byla zamlkla blondyna - jasne pitoma co radej nemluvi, ne? Tak se v tom jeste chvili rejpej rejpej Cistici a zjistuj co ma ona za typ Audi a muze z toho bejt dobra sociologicka sonda. Vzal bych si te do baraku, protoze predstava ze vyjizdim z domova na strese s pachnoucim sejrem mi pripada poeticka. Jen aby tam vydrzel a nesezral mi ho nejakej bezdomovec. To bych ho proklel, smrada. Jinak to je reportaz co by se mohla jmenovat "co si sakra myslite, ze jste?" nic na tom nemeni ani pozdejsi prozreni, ktery jak se ukazuje v dalsich cisticovych prispevcich nema s prozrenim spolecneho nic. Paradoxne ti dekuju, na malym prostoru povidky a reakci na ni se ti podarilo mistrovsky dilko. Mozna by se Goethe neosklib a utrousil by neco jako " te sily dil jsem ja, jez chtice pachat zlo, vzdy dobro vykona". Hajej dadej

Adams
26. 11. 2001
Dát tip
velmi zdařilé

Mahoney
22. 11. 2001
Dát tip
♥♥♥♥♥ a díky všeckejm :) zvláštní poděkování sestřičce, která tu vyslovila něco, co už dlouho cítím, ale nenapadlo mě to v tomhle kontextu zmínit... ♥♥♥♥♥♥

Mahoney
21. 11. 2001
Dát tip
Modonko... ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ...a děkuju ...že jsi a že jsi, jaká jsi... a smekám... :)

Bacil
21. 11. 2001
Dát tip
Já taky. Hluboce. ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Falka
21. 11. 2001
Dát tip
Jste prima, lidi... ♥ Viki, to, co tě potkalo, se stává pořád... všude okolo nás... jenom na to musíme každý někde přijít... a někdo si všimne a uvědomí a někdo ne... Přeju nám všem oči vidoucí, uši slyšící a srdce otevřené a schopné vnímat... ...a k postiženým lidem... ono je to nadlouho vysvětlovat, jak to myslím, ale... prostě nemám pocit, že jsou postižení... jsou jen jinak vybavení, než většina nás ostatních... vyjíjejí se jinak, jiným směrem... mají jiný rejstřík možností, jsou citlivější v jiných oblastech a oproti nám často o dost bohatší... to jen z našeho obyčejného hlediska, z našeho zaujatého vnímání to vypadá, že musejí být nešťastní... a průšvih je, když o tom přesvědčíme je samé, už odmala tím, jak je vychováváme a vedeme podle našich měřítek, podle našeho výkonnostního hodnocení, podle našeho soutěživého světa... atd. atd. Pak jsme odpovědní za to, že se sami začnou cítit postižení, obraní o něco, do duše se jim vloudí křivda a hořkost... ale nemusí to tak být... Každý člověk má vlastní cestu, jak se rozvíjet, jak se naučit to, co je pro něj potřebné... a každý z nás k tomu má určité prostředky... kdo ví, kolik z "postižených" je daleko před námi... a jestli postižený není spíš svět nás "zdravých"...?

Kastel
21. 11. 2001
Dát tip
Falko, to je úžaná myšlenka (bez sarkasmu).

Bacil
21. 11. 2001
Dát tip
- " - (není co dodat).

Albireo
21. 11. 2001
Dát tip
Modono - bravo! Falko - Sám bych si to neuvědomil, ale možná na tom něco je.

Petula: to je jasné, že parkovací místa se nevydávají na místa na chodníku:-)))) Až tu kartu dostanou, přestanou parkovat na chodníku a budou parkovat na místě k tomu určeném, které bude doufám hned před domem. Jinak zde není šance na normální parkování, je tady permanentně obsazeno, my sami parkujeme asi 200 m od bydliště a domů se brodíme blátem do prudkého kopce.

Modona
21. 11. 2001
Dát tip
Falko, rozhodně máš pravdu:-). Myslím, že postižení lidé nám dávají víc, než si myslíme, dokáží z mnohých z nás vydolovat to nejlepší, co v nás je. Dokáží mnohé z nás obohocovat o city, myslím o netušené city. :-)))))))

Bacil
21. 11. 2001
Dát tip
Napadá mě jedna konkrétní věc: lidé, kteří vnímají svět jinými smysly než zrakem, mají problém s poutači a telefonními budkami, které tvoří překážku, avšak nekončí až u země, takže při pátrání holí nejsou objeveny. Tahle věc by mě samotného nenapadla, ale nedávno jsem se s touto informací kdesi setkal... Pokusme se ve svém okolí nalézt takové věci a upozornit na ně příslušné úřady - aby se tito lidé mohli cítit v našem světě stejně samozřejmě doma jako my ostatní.

alina
21. 11. 2001
Dát tip
Albi: nesmekej :o).....tady spíše jde o to, že mám možnost se se s těmihle lidmi víc setkat, a tak leckdy víc vím a víc vnímám. Falčí *o* Modona!!!!! Jsi poklad! Klobouk dolů. Já tohle moc neumím - vydobít si věci, které považuju za správné - proti hrázi lidské tuposti. Děkuju! Hodně jsi mi dneska udělala radost. Až budu zas nějaký "světoborný" problém řešit, přijdu si k Tobě pro radu a pro energii :o) Bacil: díky, že si všímáš!

alina
21. 11. 2001
Dát tip
ještě ta avízka...

alina
20. 11. 2001
Dát tip
Modona: no, možná, kdybys měla tolik drzosti a vysmátosti, či tolik zoufalství tohle udělat /-myslím to s tím oblečením a jídlem a čekáním.../, záležitost bys vyřídila raz dva. Ale jinak, znám ze svého okolí, jak všechny tyhle věci,pro lidi hodně potřebné, se vlečou nepředstavitelně dlouho! Snad, že málo podmazávají? Snad, že jsou na světě "důležitější věci" než pár mrzáků? Nevím! Problém je v tom, že tyhle rodiny už si od svého okolí zažili tolik ponížení, pohrdání a trápení, že prostě většinou nemají sil a odvahy jít "bydlet" na příslušný úřad!!! To ponížení a zoufalství dost často začíná tím, že se matce před odchodem z porodnice velmi suše oznámí: "paní, vás nic dobrýho v životě nečeká, to dítě je naprosto k ničemu, být váma ho dám do nějakého ústavu...." To je FAKT!!! Ještě dodnes se tyhle věci stávají. A, lidi, nepřejte si pak vidět do duše takhle zraněné matky....!

Albireo
20. 11. 2001
Dát tip
Alino, smekám před Tvou lidskostí. Škoda, že jsi v dnešním světě spíš výjimkou :-(

Když oni tu jsou v podnájmu, proto to asi tak dlouho trvá:-((

Petula
20. 11. 2001
Dát tip
A já si stále myslím, že (ani toto) není příběh jen černobílý...
Jistě, strháváním cedulek se nic nevyřeší. Dokud ti lidé tam (jako kdekoliv jinde!) spolu nezačnou VZÁJEMNĚ komunikovat, lepší to nebude. Pro vztahy v domě je totiž úplně jedno, zda dotyční mají či nemají parkovací kartu... (Ta se ostatně nevydává na parkování na chodníku, ale na místa k tomu určená...) Problém je ale VE VZÁJEMNÉ NEKOMUNIKACI. Neznalost tak často rodí zášť... Mohla bych povídat... Ale proč! Každý má svou dávku achilových pat! A taky: Nikdo není svatý! ░▒▓-_-▓▒░

Modona
20. 11. 2001
Dát tip
Ali: Já už to jednou udělala s tím usazením se na úřadě. Nebylo to ani z drzosti, ani z vysmátosti, ale z úžaslosti. Když jsme v DD našli naši Báru, což bylo někdy v květnu 98, zahájili jsme všechny nezbytné kroky k osvojení /jiná cesta nebyla, neb neměla žádných dokladů/, tzn. žádosti, dotazníky, psycholigiská vyšetření a podobně. Pár měsíců mi trvalo,než jsem je přesvědčila, že není nic špatně na tom, když mi dítě k adopci nenajdou oni. Nemohli pochopit, že se prostě na adoptování dětí netřesu. Koncem října nás dovyšetřovali a čekali jsme na vypracování hodnocení. Koncem listopadu se mi podařilo paní doktorku přesvědčit, že ten posudek nepotřebuju já, ale to dítě, protože si myslím, že bude lepší, když už vánoce v DD nebude trávit. Paní doktorka uznala tento můj argument a během prvého týdne v prosinci posudek skutečně vyrobila a DOKONCE jej odeslala na Magistrát HLMP faxem. Myslela jsem si, že je vyhráno, ale ouha, úřednice MHMP mi vysvětlila, že do vánoc zbývá prakticky 14 dní, což je na napsání rozhodnutí doba /patrně/ krátká. Telefonovala jsem každý den, několikrát. Marně. V pondělí, předposlední úřední den před vánocemi mi úřednice sdělila, že se prakticky nic nestane, když dítě prožije vánoce v DD, neboť je tam vlastně zvyklé na kolektiv a vánoce v rodině by mu mohly připadat divné.Navíc, bere si čtvrtek a pátek před vánoci dovolenou. No uznejte? Jaký je na tohle protiargument???? Už si přesně nevzpomínám, ale myslím, že jsem nejdřív rozmlátila telefon. A pak jsem to udělala. Poslední úřední den před 24.12. jsem se dopoledne, kolem půl 11 vypravila na Magistrát / čas jsem volila tak, aby nemohla jít na oběd/, vloudila jsem se do kanceláře, usadila se na židli a začaly jsme si povídat o vánocích v DD. Zhruba po hodině začala být nervózní a pravila, že má nějakou práci. Usmála jsem se a ujistila ji, že já taky. Pak jsem jí sdělila, že patrně špatně pochopila účel mé návštěvy a že tedy prosím, aby vzala na vědomí, že bez rozhodnutí o převzetí dítěte z DD k následujícímu dni prostě neodejdu. Úřednice se mne snažila přesvědčit, že na ní čekají další návštěvy, pak se zřejmě šla několikrát poradit, možná váhala i nad možností nechat mne vyvést ochrankou, ovšem tuto možnost vzhledem k účelu mé návštěvy patrně zamítla, no a tak jsem zhruba kolem 15-té hodiny odcházela s rozhodnutím, že si mohu dítě z DD vyzvednout následujícího dne a 1.1. je tam mám opět vrátit, protože rozhodnutí o trvalém převzetí vystaví až v týdnu od 2.1.. Hezky jsem poděkovala, popřála hezké vánoce a šla. Už jsem ji tam nevrátila. 2. ledna jsme šli k doktorovi a ten týden do vystavení rozhodnutí pobyla doma "s chřipkou". P.S. To "vyrobení" rozhodnutí trvalo cca 15 minut, včetně podpisu vedoucího odboru, pro který se muselo jít dlouhou chodbou:-))

Modona
20. 11. 2001
Dát tip
Jo a avizo pro Alinu:-)

Všem, které zajímá pokračování tohoto příběhu: Stalo se minulý týden - vlezu do výtahu a tam přilípnutá cedule s následujícím textem (píšu popaměti): Vážení spolubydlící, ten z vás, kdo má tolik času, chuti a hlavně finančních prostředků, aby neustále volal na místní úřady a udával nás za parkování na chodníku, musí být velký chudák. Možná kdyby tam parkoval trabant, tak by vám to tolik nevadilo. O co vám jde? Co nám závidíte? Našeho invalidního vnoučka? Nebo nevěříte, že je invalidní? Kdokoliv z vás by se chtěl přesvědčit, může zazvonit u bytu č. 64, rádi vám ho ukážeme. Do dvou měsíců budeme mít konečně vyřízenou parkovací kartu. Do té doby bych vám byla vděčná, kdybyste přestali volat policii. Babička. Za naší rodinu mohu odpřísáhnout, že my to nebyli!!!! Jo, a když jsem jel výtahem o pár hodin později, byl už plakát stržený:-((((

Wopi
19. 11. 2001
Dát tip
život je složitej...

život je složitej, lidi jsou složitý... taky někdy pěkný kurvy, co si budem namlouvat... a závist je hrozná věc... :(

Modona
19. 11. 2001
Dát tip
To Vám je zvláštní, je chcípaj pořád jen ty dobré lidské vlastnosti:-( Nicméně nechápu, proč by mělo vyřízení parkování pro invalidu trvat několik měsíců. Ještě jsem něco takového neslyšela. Já bych vzala to dítě a navštívila bych s ním příslušného pracovníka příslušného úřadu. Vzala bych mu sebou potravu, oblečení na převlečení, tam bych si s ním sedla a zůstala tam sedět. Případně u starosty MČ. Myslím, že by se to vyřídilo rychlejí. Možná ještě týž den. Nicméně, i když budou mít vyhrazené místo pro invalidu, stejně jim na něm bude parkovat někdo jiný:-(

Pnin
15. 11. 2001
Dát tip
Viktore, Viktore. Ty bejku. Krása. TIP

Javert
23. 10. 2001
Dát tip
Jaká vdova, jaký oči? Snad tu mluvím o povídce, ne?

Javert: proboha!!!!!!!!!!!!!! kdybys pořádně četl i kritiky, tak bys věděl, že to NENÍ povídka!!! Proto jsem to dal pod Ostatní:-( Je to převyprávění skutečné události, bohužel...:-((( ale aspoň, že tak... že sis myslel, že je to jen povídka, v tom případě tvá poznámka zní normálně. (kéž by to tak mohlo být)

Popelucha
22. 10. 2001
Dát tip
Ehm, dík za povídku a dík aj za diskusi, tak jak řekl Velký Jiřík... A k tomu debilovi: znám jednoho kluka, který bydlí z babičkou a dědou, co sotva lezou. Tata strávil po dopravní nehodě několik let v eldéence a když tomu klukovi bylo 17, rozhodl se, že tatu vezme domů. Na to ale potřeboval přestavět barák, žádné schody a tak. Obec mu pro ten účel dala 300 000. Lidi ho pomluvili. Kdo je tady debil? A kdo může být smutně bezmocný, jak psala mj. Monty_Python?

Jo, někteří lidi jsou závistiví.. ale na druhou stranu - obec není neživotná, to jsou přece taky lidi, je krásný, že místo uspořádání nějaké obecní žranice nebo kdovíjaký blbý akce dali ty peníze potřebnýmu.. ani se mi tomu nechce věřit.. kdeže je ta vesnička? přestěhoval bych se:o)))

Javert
22. 10. 2001
Dát tip
Na tomhle já prostě ulítávám! Kdyby se ještě ukázalo, že ten vypravěč je domnělý mrtvý muž té vdovy, že se jenom potřeboval zdejchnout a teď se mu vrátilo svědomí, a navíc má nadpřirozené léčitelské schopnosti, tak snad dám taky tip a vytáhnu kapesník...

Javert: jako pokus o vtip je to dost trapný:-(( To by mě zajímalo, jestli bys tohle dokázal říct té vdově taky do očí...

Marigold
22. 10. 2001
Dát tip
Hmmm...Viktore, to je docela hustá životní zkušenost...na světě je tolik zvláštních věcí...jedna moje kamarádka má mámu, která je po autonehodě ochrnutá na celé tělo (mimo hlavy a jedné ruky) a ta její máma je spisovatelka (napsala dvě knížky - jako invalidní)...

alina
21. 10. 2001
Dát tip
Big_George :o))) já si taky myslím, že to snáma není až tak špatný :o)))))). Mimochodem, co bude dobrého k obědu? Zveš nás?? :oD)

alina
21. 10. 2001
Dát tip

Mahoney
19. 10. 2001
Dát tip
děkuju všem... a dodám - něsuďme, milujme... soudit je zbytečná ztráta času; lepší je učit se empatii... naučme se vědět, že -jak říká monty- nemůžeme prožít tutéž bolest, kterou prožívá někdo jiný - prostě proto, že my nejsme jím... ale ve svém nitru můžeme prožívat vlastní bolest: obraz - odlesk bolesti druhého... můžeme ji dobrovolně a upřímně přijmout, a druhému to trochu ulehčí; snad tím, že vidí, že nám není lhostejný; snad proto, že se skutečně část jeho bolesti přestěhuje k nám... nezáleží na tom; důležité je, že to funguje... naučme se dávat si pozor na negativní emoce... na to, když v podstatě bezdůvodně k někomu pocítíme "nepřátelství" ...načme se okamžitě zastavit a říct si: Proč? a najít odpověď - obvykle je naše reakce obrazem přístupu druhého... jestliže se někdo chová nepřátelsky, znamená to, že prožil něco, co ho k tomu vede... že dostal málo lásky... učme se nesoudit, ale chápat, důvěřovat, soucítit a milovat... a ještě *** pa a krásný den mah.

Petula: ono je to těžké... moje Mařka tvrdí, že jsou arogantní bez ohledu na neštěstí, přesně to, co říkáš Ty. Vlastně se kvůli nim už od pondělka hádáme:-((( Já nevím....já mám názor spíš jako Alina.... ta jeho maminka říkala, že jsou tady na podnájmu, proto zřejmě nedostanou parkovací místo. Jsme poslední barák v řadě a je tu opravdu hodně velký a široký chodník do půlkruhu, takže jejich auta zas až tolik nepřekáží. Na druhou stranu - on parkuje na chodníku, i když chlapečka nevozí. Vozí ho ona.. a není mu 10 měsíců, v deseti měsících se mu to stalo.. nevím, kolik mu je nyní, vím jen, že prý už váží 15 kg a že je pro ni čím dál těžší s ním manipulovat. Je divné, že bydlí v podnájmu, když auta mají za miliony (on mercedes, ona BMW, spletl jsem se, když jsem psal, že ona má audi).. ale třeba i k tomu mají nějaký důvod??.. já už se bojím hodnotit. Je fakt, že mě zarazilo, že on prý chce další dítě... sama babička mu to vyčítá - jak by to chudák jeho žena dělala v těhotenství.. a potom s miminkem? Chlapeček jí zabírá všechen čas... nevím, nevím... možná je ta něšťastná osoba jen ona a on je přecejen takový, jak se nám zdál zpočátku:-((

Wopi
18. 10. 2001
Dát tip
zoo: pozdravuj Bukačovou! :)))))))))))))))))))

Bacil
18. 10. 2001
Dát tip
*****

Petula
18. 10. 2001
Dát tip
Hm, asi budu za debila, ale já to vidím skutečně trochu jinak… Jsou zde pro mě dvě naprosto odlišné věci: 1) Bolest a neštěstí a z toho jistě vrchovatě oprávněný nárok na nekomunikativnost, podmračenost atd… 2) Nabubřelost, přezíravost a bezohlednost. Ta však oprávněná není. To je nešťastný povahový rys. Možná vrozený, možná vštípený. Ale ten, kdo je jím postižen s tím obvykle nehodlá nic dělat. Proč taky, že… Když se takovéto neštěstí odehraje v rodině, kde jsou lidé "běžného chování", tak i když o tom svému okolí nedají nic vědět a jsou "jen" nekomunikativní, zapšklí a uzavření, nedojde po náhodném odhalení prapůvodu jejich chování k takovému překvapení a následnému obratu v nazírání na ně. Není u nich totiž co k omlouvání. Jediné, čím se "provinili" bylo, že s námi nevtipkovali, že s námi neklábosili, že se stáhli do sebe. Pokud se ale nechci s někým bavit, nemusím. Není to povinnost! Ovšem u lidí, kteří by se i za normálních okolností asi nechovali zcela korektně pak takovéto odhalení vyvolává mnohé výše zmíněné pocity… Člověk má pocit viny, že je špatně soudil, že oni musejí nést takto těžké břemeno osudu a má touhu se jim alespoň v duchu omluvit za své nelichotivé mínění. Ale věc je jinde... Prostě nejde o styl účesu, styl oblékání ani o drahá auta a jejich množství. Jde o arogantnost a nabubřelost. Ten, kdo pravidelně parkuje dvěma vozy na chodníku, není slušný člověk. Je mu totiž zcela jedno, že tudy jezdí rodiče s kočárky, staří lidé s holí a taškou na kolečkách, případně lidé nevidomí, pro které je auto na chodníku velmi hloupá překážka, stejně tak vozíčkář jej objíždí dosti obtížně… To vše je jim ale jedno. Oni mají své dvě cedulky "invalida" a tak se postaví kamkoliv. Ostatní ať se starají taky, ne!? Ostatně, ten, kdo má nárok na invalidní průkazku si může zařídit též vyhrazené stání. Je na to přímo určená dopravní značka. U nás v ulici o 14 číslech jsou takové nejméně dvě… Myslím, že desetiměsíčního nemocného chlapečka mohou odnést do vozu i o těch pár metrů dále a že kvůli tomu nemusí dělat z chodníku parkoviště a znepříjemňovat ostatním lidem život… Více příměrů neuvedu – příběh je neobsahuje, ale z textu jasně cítím, že se dotyční skutečně chovají I VE SVÉM BOLU A ŽALU, I PŘES SVÉ NEŠTĚSTÍ arogantně. Je mi jich líto hned dvakrát. Pro neštěstí, které je potkalo a pro to, že se pro své nešťastné povahy nikdy nebudou cítit mezi lidmi dobře… Málokdo je bude mít skutečně rád... V._Č. jsi citlivý člověk, ale to ošklivé slovo, co jsi o sobě napsal, to je jen obraz toho, do jak rozporuplné situace Tě dostalo Tvé přirozené vnímání lidí a Tvé soucítění, Tvá schopnost empatie. Před několika lety jsem byla v Rehabilitačním ústavu v Kladrubech u Vlašimi. Dávali mi tam dohromady "vrzavé" koleno. Hrozně jsem se tam bála. Bála jsem se vidět tolik bolesti a neštěstí pohromadě. Tolik lidí, kteří ví, že již NIKDY nebudou úplně zdraví. Mnozí dlouhodobě odkázaní na ortopedické pomůcky či dokonce na vozík… Bože, jak ráda jsem, že jsem tam byla! Dalo mi to mj. i jedno velké poznání. Charakter člověka se neštěstím nemění. Mění se jen jeho nálada, nazírání na svět a někdy se objeví hluboká pokora. I velmi postižený člověk může být dobrý, dokonce může, pokud to unese, zůstat přátelský, může být dokonce veselý a radostný. Jistě, vždy mu cosi velmi podstatného ke štěstí chybí. Je to zdraví… Poznala jsem takovýchto lidí dost. Mnozí díky svému kladnému přístupu ke světu a tudíž i K SOBĚ udělali takové pokroky, že tomu lékaři nechtěli ani věřit a radovali se s nimi... A, ovšem, byli tam i lidé jiní. Ne, tím nemyslím lidi zamlklé a zatrpklé. Tím myslím arogantní sobce. A tím takový člověk je ať je fialový či zelený, ať je šestinohý či beznohý. Naštěstí takových tam bylo jen velmi málo. Naštěstí pro jejich okolí! Ono se totiž mnohem hůře čelí hrubému chování člověka nějak postiženého, než stejnému chování člověka, kterého žádné velké neštěstí nepotkalo…

░▒▓-_-▓▒░


alina
18. 10. 2001
Dát tip
Petulíí, naprostý souhlas. Jen s malou výjimečkou: někdy je z vnějšího projevu chování strašlivě těžké poznat, odkud kam je to jen "podmračenost a nekomunikativnost" a odkud už je to "nabubřelost, přezíravost a bezohlednost..." Máš absolutní pravdu v tom, co jsi řekla, ale z vlastní zkušenosti fakt znám několik příkladů, kdy se ti dotyční jevili jako absolutně zabednění idioti, kteří se chovají tak strašně hnusně ke svému okolí, že ani jejich utrpení to nemůže ospravedlnit....A měli pěkně tvrdou skořápku, a pěkně si na nich člověk lámal zuby a nabíjel čenich....ale pak se jednoho dne stalo, že skořápka začala pukat...a najednou se z toho vylíhl malinkej ustrašenej človíček, s krásným, obrovským, ale strašně ustrašeným a bolavým srdíčkem!!! Prostě existují oba typy lidí .....a já se strašně BOJÍM SOUDIT....ale stejně kudy chodím, tudy soudím :o) - jako všichni......

Monty, mé pocity po přečtení tvé kritiky jsou rozporuplné.. na jednu stranu máš pravdu v tom, že asi každý si pomyslí - ještě štěstí, že to nepotkalo mě - ale právě už jen tímto pomyšlením se vlastně dokážeš vcítit do kůže toho postiženého, ta představa, že by se to stalo mému dítěti - a od toho už je přece krůček k účasti, ne? Já netvrdím, že budu truchlit kvůli svým sousedům celý život, ale v tu chvíli (včera) mě to opravdu zasáhlo, opravdu moc a soucítím s nimi. A nepřipadám si kvůli tomu jako pokrytec :-( Samozřejmě jsem šel do práce jako každý jiný den, ale kdykoliv teď projdu kolem jejich dveří, je mi smutno. Chápeš to? Dělali jsme si z nich srandu a netušili, co oni prožívají a proč jsou věčně odtažití. A o tom to bylo...

Ale né, Viktore, to jsem přece neřekla... je jasný, že to člověka zasáhne, když se to dozví... pokud není svině, samozřejmě... pokrytec bys byl, kdybys těm sousedům přinesl z cukrárny větrník... Já nemám ráda takovou tu okázalou soustrast, to tlapkání po ramenou a podobně... to je podle mne pokrytecký...

zoo
17. 10. 2001
Dát tip
Musím trochu nesouhlasit s Monty a trochu soucítit s Viktorem, i když i to je pomíjivé, Monty se jen projevila racionálně. Můj střípek: stává se mi, že když potkám na ulici člověka bojujícího s berlemi nebo s jakoukoli překážkou, že mne sekne. O tom asi mluvil Viktor. Dnes se mi vybavuje žena, která před mnoha lety se zjevnou bolestí a úsilím vstupovala do nějaké budovy a já jí přídržela dveře a přitom mi někdo přejížděl po duši struhadlem. Jo, je to běs, a komu je to vrozeno, snaží se odnaučovat, jinak by nesnesl další den - kdy pohlédne a po svém (podotýkám) procítí. A je to hrůzné dilema - co já na tomto místě? A přece - mnohé z nás to "podobné" čeká. Prosím, pamatujte. Vyrůstala jsem ve městě, v němž se běžně pohybují mentálně i fyzicky hrůzně postižení lidé. Tchyně mé sestry o ně pečovala, švagr je brával na fotbal... jak vo tom přemejšlím roky, nedokázala bych tak žít a ani tak pečovat. Bohužel. Bohužel.

zoo
17. 10. 2001
Dát tip
Ještě omluva Monty, nečetla jsem dost pozorně - napsalas to dobře.Minulý týden volala známá v mém věku a že asi rakovina a tak a že půjdem někdy na oběd (tlachy, přirozeně), že žijeme jen jednou a není, proč spořit. Statečná holka - ale nezdá se mi ve snech. Stává se, že Tě "cizí" neštěstí položí, jako by bylo Tvé. Podobný pocit jsem měla u sestry, když jí zemřel syn. Měla jsem dojem, že nejvíc z celý rodiny truchlím já - a byl to zčásti mylnej pocit. Každej jsme truchlili v sobě a po svým, to jsem se jen stíhala rozhlížet, jak kdo se okolo mne chová. Možná, abych identifikovala, kdo opravdu miloval a kdo jen sleduje černou kroniku - popadl mne vážně amok, když zbylí sourozenci sledovali televizní zprávy, že se podívají na nehodu. Stála jsem v zahradě a třepala se samotou, neschopna jít sama do "domu smutku" ani vynadat zbylým, že se chovají jak nelidé. V takovejch chvílích není žádný krok správný, ale to vím až dnes. :-( Bohužel, bohužel.

zoo, ty dušičko citlivá... přemýšlím, čím to je, že chroničtí srandisti jsou zároveň tak otevření bolesti... někdy, hlavně před spaním, tíží mě bolest celého světa.. zakazuji si ty myšlenky, ale jsou jak neodbytné drápkaté potvory.. nevím, jak s tím bojovat, tak jen čekám, až to přejde.. a pak zase hurá, srandičky!... nedáme si rande na psychiatrii?

Kami
17. 10. 2001
Dát tip
Můj bože..., nemáš si, co vyčítat, nejsi vševědoucí a kdyby ses přespříliš zajímal, bylo by jim to nepříjemný (chápu jejich chování - chápu i tvoje). Teď jim můžeš akorát držet palce, aby ten klučina byl v rámci možností zdravej. Holt tady nabývá platnosti známé klišé, že penězi nelze zaplatit všechno a je mi jasný, že by všechny pracha a výhody vyměnili za synovo zdraví. *******

Danny
17. 10. 2001
Dát tip
dobrej příběh. tip.

Spvrivs
17. 10. 2001
Dát tip
Jojo, srdceřvoucí. Taky si stoupnu do fronty *tipkařů. K té diskusi tady bych řekl, že existuje schopnost empatie, které mají někteří víc a někteří míň - proto bysme se neměli pohoršovat nad necitlivostí některých lidí (pokud není záměrná), i když tak často nepříjemně mlátí do našich lkajících dušiček. A z toho nevědění si nic nedělej, tak "debilní" jsme snad všici. :-)))))

Viktor, zoo: Možná je to vytržený z kontextu, ale jednou jsem si řekla, že člověk prostě nemůže bejt špatný svědomí celýho světa. Prostě proto, že to neunese. Nikdo. Když mi bylo 19, dělala jsem nějaký čas ve špitále, na chirurgii, na tzv. sepťáku. Věci, který jsem tam zažila, chování personálu, nad kterým se mi chtělo denodenně zvracet... o tom se ani nedá dost dobře psát. Ale je to ve mě. Myslím, že od tý doby vím, jak a kdy člověk má a může pomáhat, a kdy prostě může jenom držet hubu a přiznat si, že nad takovou hloubkou bolesti a bezmoci prostě nemůže dělat nic. Jenom mlčet...

Krel
17. 10. 2001
Dát tip
dobrá povídka, vlastně výborná!*

zoo
17. 10. 2001
Dát tip
Dáme, Vikouš. Já jsem teda celá nazrálá. :-( Ale eště před tím napiš ňákou do skoku, ju? :-)))

alina
17. 10. 2001
Dát tip
* * * ...........chce se mi toho sem napsat moc....ale nějak mi došla slova. Asi by to byla velmi neartikulovaná zněť pocitů. Debil nejsi!!! Je to vzásadě "normální" "lidská" reakce z neznalosti. Debil bys byl možná v případě, že by Ti nic nedocvaklo ani po té. Můžu Ti říct, že i já, - ač o těchhle bolavých věcech možná vím, či tuším o něco více, než běžný člověk - mám dost často podobné problémy. Jezdím už řadu let jako pomocník v létě na tábor pro rodiny s postiženými dětmi. A viděla jsem spousty jejich trápení i různé zůsoby toho, jak se chovajíí k okolnímu světu.Přesto, že jsem se mnohokrát měla možnost setkat s lidmi, kteří mají v rodině či ve svém životě nějaké trápení, nějakou velkou bolest - a leckdy se právě proto, ze strachu tak trochu uzavírají před světem. Snaží se vytvořit si svůj vlastní svět, navenek neprůhledný, zdánlivě přepychový a skvostný, jako obranný val, před tím světem "těch druhých"......A přesto, že o tomhle vím, i mě se stává, a nezřídka, že upadnu do stejného uvažování. Odsudky, běžné nakrknuté a sobecké reakce....je to tak strašně jednoduché....podívejte se na ně...jak se chovaj, jak se ksichtěj...Nějak to prosviští hlavou a už nemáme příliš snahu dál myšlenky třídit a zabývat se tím, proč se ten či onen člověk chová tak a tak. Nepřemýšlíme o jeho bolestech, radostech, snech a touhách.... ....tak jsem se stejně rozkecala :o) ŤIP Monty *

alina
17. 10. 2001
Dát tip
ještě avízka.....

Alina: nerozkecala, nene, přečetl jsem to jedním dechem a klidně bych četl dál...

Saša
16. 10. 2001
Dát tip
Velmi nápadité téma - máš pravdu, lidé jsou prostě takoví - povrchní, odsuzující, .... klídek, jsou i lidé ohleduplní, citliví, chápající ... díky.

Kastel
16. 10. 2001
Dát tip
T.

Wopi
16. 10. 2001
Dát tip
Tohle je krásná povídka. Díky! (A fakt je, že mnohokrát odsuzujeme, aniž bychom věděli...)

hermit
16. 10. 2001
Dát tip

Helča
16. 10. 2001
Dát tip
ufff .......... za povídku *T

clovrdik
16. 10. 2001
Dát tip
pěkný, fakt jo, TIP, nechalo to dlouhej dojem a ověření stará známý pravdy o tom, če černobílý vidění světa kazí věcnej úsudek.

Naso
16. 10. 2001
Dát tip
Dobrá téma, dobre stvárnená. A áno, netreba vždy dbať na prvý dojem! T.

jsem moc rád, že vás to oslovilo.. nejhorší na tom je, že takhle se to opravdu stalo, nepřimyslel jsem si ani čárku, to není povídka, to je popis skutečné události. docela mě to vzalo, hodně dám u lidí na první dojem a teď vidím, jak je to zavádějící:-((

Wopi
16. 10. 2001
Dát tip
Jo... ale teď je to ještě smutnější, v povídce se přes to snadno přenesu, že je někdo postiženej, v životě mě pak ale sevře takovej divnej studenej svěrák... :(

RadeX
16. 10. 2001
Dát tip
Tak, tak... (tip)

RadeX
16. 10. 2001
Dát tip
Jo a nejsi debil. Prostě jsi nevěděl...

Wiki
16. 10. 2001
Dát tip
*

Diana
16. 10. 2001
Dát tip
Výborně! A jen houšť! Takových příběhů není nikdy dost.Všichni jsme totiž debilové,zakletí do své představy, předsudku, svého způsobu chápání...A mělo by se s námi před každým použitím pořádně zatřepat! Díky. TIP

Albireo
16. 10. 2001
Dát tip
Mimořádný čtenářský zážitek. TIP

BG: tak to díky, žes mě na to upozornil, ani nevím, v čem jsem to psal.. pokusím se to přehodit do jiného písma, aby nikdo další neměl stejné problémy..

Modona
16. 10. 2001
Dát tip
No tak já se omlouvám VČ, že jsem si toho nevšimla:-( tedy ke své škodě!!!

zoo
16. 10. 2001
Dát tip
Dobře's to sepsal, Vikouši. Típ. Tak já taky popřemejšlím, proč se sousedka Bukačová deset let neusmála - ale tady bych sázela spíš na to, že se jí nevyvinuly mimický svaly.

Baba_Jaga
16. 10. 2001
Dát tip
Tak čtu a jako většinou nevím co říct. Asi taky začnu víc přemýšlet proč je kdo takový a jiný makový. *)

Nevím jak vy, ale já mám teda osobně dost problém s tím, když mi někdo něco takovýho vypráví... ne že by to bylo moc často, já zrovna moc sdílně nevypadám, ale i tak... Když mi bylo tak sedm nebo osm, bydlela s náma v baráku rodina, co se znala s naší už děsně let, ještě z jinýho města. Dědeček, babička, dcera a vnučka. Děsní snobi, hlavně dcera, která neustále střídala milence a od každýho dostala ňákej hodnotnější dáreček, jako auto nebo kožich... namyšlená až na půdu; pak se vdala a narodilo se jí nedonošený dítě. Jednou v neděli jsem zvonila na tu vnučku a chtěla jsem jí snad ukázat nějakej dárek, co mi přivezl strejda z NDR... a ona mi ve dveřích řekla, že jim to dítě umřelo. Necejtila jsem celkem nic. Ani jsem nemohla říct, že je mi to líto. Prostě si myslím, že bolest někoho cizího nemůže sdílet někdo, kdo s ní nemá nic společnýho. A přiznejme si, že když nám někdo vypráví o nějakým neštěstí, stejně nás někde v koutku duše napadne myšlenka "to jsem ale šťastnej, že se něco takovýho nestalo mě". Když se něco zlýho stane našim dobrým přátelům, může nás trápit jejich bolest, ale nikdy ji nepochopíme, dokud ji sami nezažijeme. Nevím proč, ale přehnaně soucitní a účastní lidé mi přišli vždycky trochu jako pokrytci. Myslím, že člověk, kterej je sám k sobě upřímnej, si musí přiznat, že prostě pravou hloubku bolesti druhýho člověka nikdy nemůže pochopit... Úplně náhodou jsem nedávno našla na Netu stránky rodiny, který při neštěstí uhořely čtyři malý děti a babička, která je hlídala. Uvědomila jsem si, že na některý věci se nedá nic říct. Těm lidem můžete být maximálně nablízku, ale nemůžete jim ulehčit. V bolesti je každý sám za sebe. Bolest je to nejintimnější v nás. Můžeme se s ní svěřit, ale nést ji vždycky budeme jen a jen sami. Viktorovi za povídku tip. Vystihl přesně naši vlastní malost a ubohost. A hlavně, hlavně bezmocnost.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru