Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSním o chlebě - maso sním s ním
Autor
Oldjerry
Taky se vám stává, že se nemůžete rozhodnout co udělat k jídlu pro očekávanou návštěvu? Tak to jste na tom jako já v pátek. Syn se ženou a dvěma dcerami přijdou přát k narozeninám mé ženě, syn matce, snacha tchyni a holky babičce...
Jsou tři místa, kde takový problém lze vyřešit - moje sbírka receptů, lednička a spižírna, neboli správně česky špajz. V pátek byla nejblíž lednička, když jsem pojal úmysl.
Prohrábl jsem mrazák a ejhle! našel jsem dvě vepřová kolena. O-kam-ži-tě mi to sepnulo: kolena pečená na kysaném zelí!
Dostalo se i na ta dvě ostatní místa - ve špajzce jsem si namluvil dvě cibule, hlavičku česneku a pytlík sterilovaného kysaného zelí, kmín a sůl... mezi recepty jsem si osvěžil přesný postup. Pak už to šlo ráz naráz - tanečním krokem (v očekávání kulinární extáze) pro pekáč, ke stolu a dřezu: obě kolena jsem pečlivě oholil od pár osin, omyl, osušil, příčně nařezal až ke kosti - řezy na prst daleko od sebe a do řezů vtlačil a vetřel pomačkaný oloupaný česnek se solí.
Nakrájel jsem cibuli na tenká kolečka a vysypal jimi dno pekáče. Kolena jsem položil na cibuli - něžně jako dítě - dosolil, zasypal kmínem a zbytkem cibule. Podlil jsem maso s cibulí, přikryl druhým dílem pekáče. Mezitím už jsem rozehřál troubu na asi dvě stě stupňů, šoupl jsem do ní pekáč a nechal maso devadesát minut péci. Po této době jsem obě kolínka (už nezadržitelně vyvolávající Pavlovův efekt) obrátil a pekl dalších třicet minut.
Pak jsem je vyndal, ale vydržel jsem se jich jinak nedotýkat, přišla závěrečná část přípravy: na zasmahnutou, šťávou nasáklou cibuli jsem rozprostřel na krátko nakrájené odkapané zelí, položil kolena zpět a ještě půl hodiny již nepřikrytá kolena dopekl... půl hoďky - to aby se prolnuly chutě, udělala kůrčička a taky krásná barva.
Už bych mohl skončit... jde to s knedlíkem jako obyčejné vepřo-knedlo-zelo, ale máte-li možnost koupit dobrý chleba, či dokonce si upéci svůj vlastní, jako já - je to ne-pře-ko-na-tel-né a jen ignorant na to aspoň pár dní nevzpomíná...
Jo, jo... Měkký čerstvý chleba - a nemá to chybu.