Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seHodina klavíru
Autor
Herr_Jaroslav
Ku podivu pro nás, bývalo v těch časech zvykem i velmi malým žákům říkati studente a vykati jim.
"Nikoliv, zpět! Znovu a lépe. Držte se prosím not a ne svých představ, studente," pravil pan učitel. Stál u okna, díval se ven, ruce držel sepjaté za zády a pohupoval se.
"Opět jste se při hraní zmýlil, studente, tedy pokud jste si náhodou nepoložil zcela jiný part, než který vám byl ku hraní přidělen," učitel se jemně uchichtl nad povedeným šprýmem. Potom přešel ke klavíru.
"Neustále mi zde hrajete cizí tóny, kupříkladu zde má hráti pouze pravá ruka, vy však přidáváte i ruku levou, tak tomu ovšem v partituře není! Nežádá se od vás státi se zde kompozitérem, studente. "
Učitel přistoupil k vyřezávanému stolku, vytáhl šuplík a vzal si z krabičky sušenku. Poté se vrátil k nástroji.
"Nikoliv, zde hrajeme toto: Cé cé, há há, gé, a opět znovu cé cé há há gé, zde pak pauza a znovu cé cé, há há, gé. Nevymýšlejte mi tam zcela cizí noty, studente. Kam bychom přišli, kdyby to tak dělal každý muzikus!
Opět se jal sledovat z okna dění na ulici, ruce za zády. Po chvíli se nespokojeně otočil.
"Studium hudby, můj milý, jest především disciplína. Proto byl vynalezen notový zápis. Vy jím však, zdá se, hrubě opovrhujete a s jakousi podivnou svéhlavostí vnášíte do něj vlastní pošetilé nápady, což na poli hudebním stane se vaší zkázou. Nejsem spokojen, studente, nejsem..."
A učitel namočil pero do inkoustu a zapsal: student L. v. Beethoven, ku hraní klavírní etuda č. 15, provedení neuspokojivé, nutno vésti k disciplíně a pilnému cvičení.
Potom se podíval na hodiny, není-li již čas odejíti domů.
A vskutku, byl již pro učitele ten nejvyšší čas odejíti domů...
25 názorů
První věta mě trochu vystrašila, ale hned mi dochází, že její odporný slovoklad byl autorův zájem. Dál už je to dobré, baví mě to a začínám tušit, k jakému konci to spěje -- jen jméno protagonisty si musím nechat napovědět :-) Tip.
Herr_Jaroslav
16. 02. 2018K3: Díky, jen s tou nominací spíše nesouhlasím než souhlasím :)
S ohledem na archaickou češtinu jsem čekala českého skladatele, třeba Jakuba Jana Rybu. A kdo byl ten učitel? To byla jeho klavírní etuda?
"Na druhou stranu pane učiteli. opisovat se nemá a tak sem hrál po svém..." Ve své obyčejnosti je to úžasné, to by se hodilo na každého novátora v umění, ne jenom na Ludvíka. Já bych nominoval, jestli autor souhlasí.
Herr_Jaroslav
05. 02. 2018Markel: potěšilo
Herr_Jaroslav
04. 02. 2018Diana: Vím, vždycky, když jsem od něj opisoval, dostal jsem nedostatečnou
Herr_Jaroslav
04. 02. 2018Zuzu: Jest třeba býti vzorným a tuze se o vlastní pokrok snažiti...
Herr_Jaroslav
04. 02. 2018Lerakdvanáct: Právě například ta poslední věta má mít určitý druhý význam.
Herr_Jaroslav
04. 02. 2018upupa: Ono to vlastně vůbec nebylo o Beethovenovi a vlastně ani o muzice, spíš o potlačování kreativity a vnucování zaběhnutých zvyklostí.
To jsem si početl ! Slohově, jako vystřižené rukou K. V. Raise. Hóódně přesvědčivé. Možná ty poslední dvě věty by se daly upravit nápaditěji ? Ale to jen drobnička. Rád jsem přišel.
Skôr som očakával, že ide o príbeh z nedávnej minulosti. Má to atmosféru ako český film zo 40-tych rokov. Tie argumenty učiteľov, ktorí sústavne napadajú niečo celkom iné, to poznám. (Mohol proste robiť "preklepy", lebo je nešikovný, takže učiteľ je svojimi posmeškami sústavne mimo.)
Beethoven mal ťažké detstvo, nebyť určitej náhody, možno by sme o ňom ani nevedeli. Otec ho mučil stupnicami v dobe, keď bol z neho už kvalitný virtuóz. Náhodou ho objavil na ulici mecenáš, keď si tam Ludwig privyrábal husľami na živobytie. Hneď potom sa dostal do dobrých rúk a bolo jasné, že je na svete nový Mozart. Takže... v ktorej etape by sa tvoj príbeh mal vlastne odohrávať?
Herr_Jaroslav
04. 02. 2018Gora: takže už jsem dvakrát nezavržený... to je štěstí!
gabi tá istá
03. 02. 2018dobre rozumieš, nezavrhla, teším sa na ďalšie
Herr_Jaroslav
03. 02. 2018aleš: mám radost
Herr_Jaroslav
03. 02. 2018gabi ta stejná: rozumím tomu tak, že jsi mě nezavrhla?
aleš-novák
03. 02. 2018četl jsem bez předsudků, tedy jsem potěšen...:o)
gabi tá istá
03. 02. 2018tento raz, asi po 1.x u teba, bola pointa od začiatku predvídateľná, čakalo sa už iba na meno skladateľa, ale neva :)
Herr_Jaroslav
03. 02. 2018Kočkodan: Disciplinované díky!
Herr_Jaroslav
03. 02. 2018osmhanka: spíš to byl obranný reflex proti těm učitelským kecům :)
Beethoven neBeethoven, treba sa držať nôt, ktovie, či ho práve pre nedisciplinovanosť nepostihla hluchota...vedci tvrdia, že šlo o chronickú otravu olovom z pančovaného vína, no my vieme svoje...