Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSrpnové ráno
Autor
Umbratica
V půlměsíci hor - či snu se zdály ? -
nad proudem se chýlí rybář nenadálý
obrys jen a bílý v spoustách rybařící
Nemá - li či má - li ryba mu co říci ?
Jan Kameník - Rybář
Srpnové ráno
Srp nad polem a zralé klasy,
jež nežne něžně za šera...
Tma rubáš z mlhy oblékla si
světlo jí z šedin vyvěrá,
den vylíhl se z černé kukly :
modrásek křídla rozpíná.
I modré chrpy z klasů jukly,
lev klade jemně tlapy na
ramena panny za obzorem,
co tiše leští misky vah...
Kdo bude zítra komu vzorem ?
Je sklizeň cílem lidských snah ?
61 názorů
Pane Safiáne,
vy sledujete použití básnických prvků jako je jamb, trochej, daktyl, mužský, ženský rým apod. dle platných pouček. Tady jde ale o formální, nelogické, obsahem nezdůvodněné rytmické vybočení textu druhé sloky, s odtržením předložky "na" od podstatného jména "ramena", přeskokem do třetí sloky. Tato předložka nedotváří rým k druhému verši druhé sloky, nýbrž láme předchozí verše básně do prozaicky psané podoby, v textu "lev klade....misky vah". Závěrečné verše se pak snaží tuto kolizi vyvážit návazností na původní verše. Pro mě toto není velkým půvabem básně, ale naopak jejím kiksem. Polemizovat by se dalo i s obsahem, ale to ponechám stranou.
Pane Litartsi, nestačí jen plivnout. Vysvětlete, v čem je podle vás ten kolaps. Vždy´t všechny verše až na onen předložkový rým jsou v excelentním českém jambu. Jak se na onu schválnost dívat, jsem vysvětlil. Vsvětlete tedy vy, proč to tak není. Ale i tak mě nutíte zopakovat slib, že se za vás pomodlím.
Část od "lev klade..." báseň rytmicky rozbíjí, zejména pak oddělení předložky "na" od jejího podstatného jména "ramena" do dvou slok. Závěr tuto kolizi jen ztěžka vyrovnává. Takové nelogické formální vybočení je destruktivní.
Rozdělení na ramena do dvou veršů, dokonce do dvou strof, je velkým půvabem této básně. Čtenář ovšem musí opustit gramatické pravidlo, že předložka se čte dohromady se slovem, ke kterému patří, a dát přednost zákonům poezie. Podle nich je předložka do mužským rýmem. Po ní následuje krátká meziveršová pauza, která je současně pauzou mezi strofami. Ta může být dokonce delší. Ramena je pak daktyl s přízvukem na první slabice, kterým se pro český jamb chatakteristicky přesouvá přízvuk na sudou slabiku. Nápaditá hříčka!
na
ramena
Jejda...tohle rozdělení předložky na konci sloky....nee .)
Je sklizeň cílem lidských snah? Taky bych nedala...začínalo to tak krásně poeticky, popis atmosféry...a skončilo pragmatickou otázkou.
Benetko,
jsem ráda, že mě čteš, protože má starší dílka čte už jen málokdo.
A co se týče pohlaví básníků, respektive básnířek, jsem toho názoru, že na internetu může mít každý takové pohlaví, jaké ho baví. Z většiny mých básdniček není, doufám, vůbec poznat, jestli je napsala žena nebo muž. Některá dílka píšu v ženském rodě, některá v mužském rodě, tak jako textař píše text do úst zpěvákovi nebo zpěvačce.
Jsem bojovnicí proti stupidní egokultuře, která požaduje, aby "autentické osobnosti" vyjadřovaly své "autentické" emoce a pocity. V tom prý je podstata veškerého umění. Brrr! Názor jako z bulváru. Skuteční básníci se dnes musejí obracet v hrobě.
Aleno, ráda jsem si báseň znovu přečetla, je krásná. A jak jsem slíbila, dodatečně přidávám obrázek, který by mohl vystihovat srpen.
Je docela... Smutné? Že se musely ženy schovávat za mužské pseudonyma... Jakožto těžký scifista mám před očima jméno James Tiptree jr. alias Alice Sheldon...
Hmmm... Tohle je můj návrat v čase k Tobě Um. Alice. Je až s podivem kolik je na světě človíčků co maj´ talent ale prostě: Jak se k nim dobrat?!?!?!
Čtu Tě čím dál tím... Víc! Raději! Těší mě to! Krom jiného... ;)
Děkuji za tip a velmi ráda si s tebou vždy podiskutuji ať už o neodekadenci nebo o čemkoli další, pokud o tomo budu něco vědět.
Mário,
jsem moc ráda, že si čteš moje starší básničky a že se ti líbí. Aspoň si mohu říct, že jsem je nepsala jen kvůli tomu týdnu, co "byly vidět" v hlavním seznamu děl.
Mária Horná
09. 10. 2020Um.! Je to perfektné! Dobre sa to číta. Báseň je krátka, ale veľa povie.
Odvážne si použila predložku na konci verša. Je v nej cítiť trochu retro a tým je zaujímavá! Palec hore. Páči sa mi to. :-)
Srpnových tipů jsem opravdu obdržela hodně. Dokonce tolik, že mi otevřely extrémně velký počet míst na panelu. Původně jsem vůbec nepředpokládala, že budu mít možnost ještě zveřejňovat další básně dnes a zítra. Začala jsem tedy předčasně s prévertovskou sérií, kterou jsem měla nachystanou až na září. Um ovšem obavu, že bude na Písmáku zase jednou přeumbraticováno.
:-)
Jsem rád, že mé Tipy otevírají nové obzory a možnosti.
Ale zadarmo je nemáš, píšeš (ne vždy, samozřejmě), pro mě moc zajímavě. Mám rád, když ve mně některé obray vyvolají skutečnou představu .. někdy i v barvě a s vůní :-)
Měj krásný den.
Delahay,
nejdříve patnáctý tip(nasadila jsem díky němu Záhadu) a teď zase třicátý tip.Tvé tipy mě moc baví. Díky.
Safe,
jsem ráda, když dokážu lidi pobavit a dle počtu tipů soudím, že se mi to tento měsíc docela daří. Asi toho ale vkládám moc. Příští měsíc budu muset ubrat plyn, aby tu už zase nebylo Um až moc.
Um, já ani nepomyslel na to, že bys něco škrtla. Jen jsem vyjádřil svůj názor. Nevím, jak to máš s texty, ale pravda je, že v těch posledních ses uvolnila a básnířka zvítězila nad znalkyní.
atkij,
děkuji za výběr a jsem ráda, že tě pořád baví mě číst. Snažím se střídat různé styly i experimentovat, ale pak se bojím ty experimenty zveřejnit, protože by asi připadaly hodně lidem divné. Ale v září třeba něco takového "divného" zveřejnit zkusím.
Safiáne,
někdy se lidem může líbit víc kresba než propracovaný obraz a já to respektuji. Nechám básničku tak, jak je, protože tolik lidí zaujala přesně v téhle podobě.
Jinak mi ale koronakrize, kdy byly zavřené knihovny a kdy jsem se nedostala tři měsíce k internetu, umožnila novou zkušenost. V březnu , dubnu a květnu jsem nepsala mnoho, ale i z toho mála jsem si pak v červnu pečlivě vybírala z relativně "starých" básní. A stejný postup jsem volila i po ukončení hospitalizace a domácí léčby začátkem srpna. Ukázalo se, alespoň podle zájmu čtenářů a počtu tipů, že časem prověřené texty mají větší šanci na úspěch.
Nepřestává mě fascinovat ta zrymovaná predložka, archaismy v kombinaci s hovorovým jazykem. Alice průkopnice. Moc pěkné. Rozhodně stojí za zviditelnění.
Um, Kameníka jsem četl tak dávno, že je to pro mě příliš subtilní diskuse. Mně spíš zajímá tvá báseň. Píšeš, že je to jen taková improvizace. Možná právě to přispělo k jejímu zdaru. Ty jsi, na rozdíl od Kameníka, velmi vzdělaná. Možná právě to ti, opět na rozdíl od něho, až příliš často brání překročit hranice a dojít k autentickému projevu. Možná je to jen zdání, ale mám zato, že tady se ti to podařilo.
O.Pasir,
u téhle básničky se až stydím za to, že sklidila tolik tipů a chvály. Vždyť je to jen imrovizace. Ale chvály a zájmu si vážím a moc děkuji.
Dougere,
mám jisté grafiické libůstky. Omlouvám se. Se slovem "jukly" máš zajisté pravdu. Tahle básnička je ovšem jen improvizace. Vznikla v nedělii v noci za pár minut při četbě Maceškové. Opravdu jsem jen chtěla vědět, zda tenhle styl čtenáře zaujme a spíš jsem počítala s tím, že ji zase smažu.
V básni Šeřík, kterou jsem zveřejnila dnes, původně koně zase"chroustali" šeřík. Taky jsem věděla, že to slovo je nevhodné, ale nakonec jsem tu pasáž přepsala. Šeřík je pro mě daleko zásadnější báseň než Srpnové ráno, ale jestli to tak budou vnímast i čtenáři, to je otázka. Co bys myslel ty ?
Pavle,
jsi jediný, kdo vnímá tuhle báseň jako(neo)symbolistický útvar. Ano - tvoje interpretace je v zásadě správná. Macešková má ale i své vlastní pojetí symbolů, o kterém píšu Safiánovi v odpovědi na jeho kritiku o kousek výše. Já mám také své vlasní pojetí symbolů. Píšu o soudu obecně a "sklizeň" je pro mne spíš umělcův úspěch, obdiv a úcta jeho čtenářů. Pro jiné umělce ale může být cílem tvorby třeba poznání.
Alegno,
jsem ráda, že tolik lidí má pocit, že tahle cesta někam vede. Už proto se po ní po čase zas vydám. Teď ale zas píšu něco jiného. Jsem přelétavý motýl.
law,
čucháš tu atmosféru správně. Na konci srpna vždycky straší velký otazník, trocha nostalgie a trocha úzkosti.
Štírko,
jsem ráda, že se ti textík líbí, ale je to jen hříčka, žádné velké umění.
Safiáne,
Macešková byla určitě hluboce věřící katolička, ale třeba její pojetí Boha v téhle básni(Rybář), kdy Boha vlastně ztotožňuje se smrtí a ulovené ryby s právě zemřelými by běžný křesťan asi hodnotil jako velmi podivné.
Umbratica se podobá Kameníkovi v tom, jak hustě používá vnitřní rýmy, různé slovní hříčky, aliterace atp. Podobně psal taky Poe, samozřejmě v anglickém originále. Někteří básníci myslí spíše v hláskách než ve slovech a to je i můj případ.
fialko,
konec srpna už ale přináší jakousi melancholii. Blíží se škola, ale i zádumčivý podzim.
Knihomole,
Kameníka četlo jen málo lidí. Je to mystický symbolismus podobný Březinovi, jazyk je ale ještě složitější a zatímco Březina je chvílemi velmi hudební, Kameník vychází spíše z různých slovních hříček .
blackie,
dík za básničku. Srpnové ráno byl jen takový experiment a příjemně mě překvapilo, kolik lidí takovéto hříčky zajímají. Nevím ale jestli bych dokázala v tomto duchu psát i vážně tak jako třeba Kameník - Macešková.
Žádné laciné rýmy, po dlouhé době pro mě hned na první přečtení - super.
Proč mezery před otazníkem a dvojtečkou? Slovně moc hezké (byť slovo juknout do tak jinak hezké básně mi opravdu nesedí).
Báseň v prologu souvisí s křesťanstvím. Ryba byla symbol raných křesťanů. Tvoje báseň je o posledním soudu. To je ta sklizeň. Ale ještě nepřišel ten čas, spravedlnost zatím jen leští misky vah a srp ještě nežne. Nad spravedlností je něco mocnějšího, to je symbolizováno lvem...
dievča z lesa
18. 08. 2020nádhera
Mě to teda oslovuje:) a z převážné většiny písmenek se raduju a čuchám tu atmosféru ... ale znáš, mě - kroutím i čumák:))
Prochazka velmi zdarilymi kulisami leta
s nadhernym vyznenim.
Dobry podklad pro spoustu predstav a prozitych okamziku.
Takhle zabaleny podnet k zamysleni - to je umeni.
Z Kamenika jsem četl před mnoha lety Pubertálního Henocha a Malou suitu pro flétnu a také nějakou prózu. Je to velmi originální básnířka, svého času považovaná dokonce za "jedinou skutečnou českou básnířku poloviny 20. století". Jestli je mysteriózní, nevím, mně taková nepřipadala. Ale rozhodně byla hluboce věřící katolička. Je-li nějaká spřízněnost mezi ní a Umbraticou, neumím už přes tu časovou propast posoudit. Řekl bych, že spíše ne. Ale co na tom záleží. Pro mě je tato báseň jednou z nejlepších, které jsem od U. četl. Jestli jí překročila svůj stín, ukáže teprve čas. Skvělé.
Priznám sa, že som nečítal nič od Kameníka (Maceškovej). Musím to napraviť aby som vedel, či tiež nežne něžně.
Toto psala pravá Dáma verše
brkem a modrým inkoustem
otevřela jsi něžně srpnu dveře
obraz krásný zde byl vykouzlen..................*/************************
Alice, díky za zájem :-))). Ráda bych přidala perokresbu, ale bohužel na kresby perem už nemám tak jistou ruku jako v šedesátých letech minulého století... Možná časem něco zkusím, ale neslibuji.
Po přečtení Tvé básně jsem si vzpomněl ana svoji dávnou "Symfonii srpnovou", kterou jsem vložila 27. srpna 2004. Pro zajímavost přidávám odkaz:
https://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=126507
Díky,Goro. Básnička ještě není na panelu a už je o ni celkem zájem. To mě potěšilo.
Metafora se znameními je opravdu podařené a závěrečná otázka jako pointa básně také. Pěkně ti vše váže, je radost číst...
fusky,
moc mě těší, že se ti to líbí a já mám taky modré hrnečky ráda.
vesuvanko, díky. Ta básnička je krátká a jednoduchá a možná by se k ní hodila nějaká tvoje kresba jako ilustrace. Třeba perokresba - vše šedé a černé, jen modrásek modrý.
Mysický symbolismus... Je dnešní čtenář ještě schopný něco takového vnímat ?