Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte se(Ne)obyčejné příběhy holčičky Ivy - 3. Iva a Kryšpín
Autor
Gora
Jak se vlásky zcuchat mohou
vstaneme-li levou nohou!
Toho dne se nic nedařilo. Iva nejspíš vstala z postýlky nesprávnou nohou a hned si postavila hlavu:
„Nechci, nechci,“ vztekala se.
A tak přišla k dědovi a babi nadurděná na celý svět, neumytá a neučesaná.
Kuřeti Pampelišce dnes věnovala jen podmračený pohled. Přesto capkalo za ní a prohlíželo si autíčko, které právě nakládala pískem.
„Ivušky auto!“ ohnala se po něm lopatičkou. Raději se tedy drželo opodál.
Na dvorku se vyvaloval kocour Kryšpín. Našel totiž důlek od slepic. Byl o hodně větší než ten, u kterého děti cvrnkají kuličky. Občas se v něm popelily. To potom zalezly dovnitř, po křídlech si rozhazovaly jemnou hlínu smíchanou s popelem a vytřásaly z peří malinké broučky čmelíky.
Dnes byl zatím důlek prázdný. Stačilo, aby se Kryšpín párkrát otočil ze zad na břicho a brzy už nebyl bílý, ale šedivý.
„Podívej, Ivuško, jak Kryšpín vypadá. Rozježený, nemytý a samé bodláčí.“
„Fuj, fuj,“ kroutila nad kocourem holčička hlavou. Pozorovala ho vsedě na bobku a babi začala vyprávět, jak to vlastně bylo, když byl Kryšpín malý.
„Narodil se, Ivuško, jako jedináček kočce Lilině. Odmalička měl dlouhou srst. Maminka ho po každém jídle důkladně olizovala, vytahovala ze srsti smotané chlupy a Kryšpín se sám vůbec nemusel mýt. Zvyknul si a zlenivěl. No a za čas se Lilině narodila jiná koťata a neměla už na Kryšpína čas.“
„Byl špinavej?“
„Ano, vůbec se nemyl. Dokonce jsem viděla, jak se snaží pořád pít mlíčko od mámy! To byl skoro tak velký jako Lilina. Ta ho hnala.“
Ivuška se poprvé od rána zasmála. Vzpomněla si, jak se i ona chtěla napít od maminky, když kojila malého bratříčka Jindříška. Maminka jí pověděla, že ona, Iva, už je velká a mlíčko teď potřebuje bráška.
„Občas vezmu kocoura do parády. Třeba hned teď, když se tady vyvaluje. Dívej, Ivuško,“ a babi vylovila nůžky z kapsy zástěry. Popadla Kryšpína, postavila ho na stůl a začala stříhat bodláčí, které se v trávě tak rádo chytalo dlouhé kocouří srsti. „Tak se to dělá pokaždé, když se někdo nechce česat a mýt!“
Kryšpínovi se vystřihování pucků ani za mák nelíbilo. Prskal a nechtěl držet. Nakonec se babičce vyškubnul a utekl do nejbližšího křoví.
Iva se právě na vlastní oči přesvědčila, jak protivná je i pro kocoura úprava cuckovaté srsti, dostala strach o své vlásky. Rychle zamířila do koupelny a přinesla babičce hřeben.
„Prosím učesat, babičko.“
„Hned ti to jinak sluší. Ještě umýt obličej, utřít do ručníku a můžeš si jít hrát, podívej - Pampeliška už na tebe čeká.“
41 názorů
Evženie Brambůrková
16. 03. 2021Nenásilně poučné. A takové milé.
Zdařilý příspěvek do rozšiřující se kategorie ilustrované poezie a prózy. Roztomilý příběh pro čtení dětem s didaktickým posláním a vtipnou podařenou ilustrací. Obrázek lze vylepšit na Picasu.
Zeanddrich E.
15. 03. 2021:)
Luboši, ty to tedy vedeš, to bude mít kadeřnice co dělat... /vím, že za ten drn na hlavě nemůžeš, dělám si legraci:-)/
Jani, představ si, Kryšpín se časem skamarádil s naším pávem a ten mu zobákem čistil srst! Kryšpín se rozvalil i na záda a Pávík čistil a čistil:-))... děkuju za komentář!
dievča z lesa
14. 03. 2021vďaka za zážitok zo spolupráce ... je to dvojnásobne milé a živé a veselé
No jo no, Irčo, i já jsem tu narážku pochopil a co nejdříve se ke své kadeřnici na vystříhání pucků objednám. Zatím si sypu popel na hlavu. (smajlík)
Irenko, moc hezké vyprávění i obrázek Ivy :-))). Škoda, že nejde dát dva Tipy, tak alespoň jeden :-))).
Zaujalo mě, že kocour Kryšpín se nechtěl mýt. Zároveň jsem si vzpomněla na něco z dětství. Sousedé měli slepice, které se popelily v měkké hlíně s popelem. My jsme je rády pozorovaly. A další vzpomínka na lopuchové války... Zásah lopuchem do vlasů, tak nezbylo nic jiného než je ostříhat.
blacksabbath
14. 03. 2021Irčo, je mi ctí! Vždy připravena!.....:-)))))))
Jamardi, viď... vnučka hned vše bere lépe... a malířka Iva to dobře vystihla:-), díky ti!
Na druhých se různé věci vidí lépe :)
Iva na obrázku má dobře vystihnutý trucovitý výraz :)
Jardo, děkuju - ony to ty děti vše jinak berou, když se jim pře/d/loží příklady ze zvířecího světa:-)), díky...
Ivi, já ti /za vše/ děkuju, výtečně se mi s tebou spolupracuje.
Renato, ....děkuji.....jdu se učesat.....:-)))
Irčo, já už jsem samo četla.... jako první:-)))....mám i vytištěno a připraveno pro vnučku......těším se až jí to přečtu.....je to milé čtení!!!!!
Roztomilé! Hezké srovnání se zvířecím světem. To je lepší než děti srovnávat s jejich kamarády.