Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seZákeřný podvraťák
Autor
bixley
Ne, nejde mi o žádnou konkrétní osobu, nemějte strach. Jde mi o slova z názvu mého příspěvku, která jsou ve skutečnosti takzvanými lexikálními idiomy. Idiomy, tedy slovní obraty, se totiž zpravidla skládají z více slov a tady se soustředily do slova jednoho.
Typickým idiomem je třeba hlava děravá, kterým lidé označují člověka se špatnou pamětí. Nebo různá přirovnání typu kouká jak poslední brambor ze sklepa. Jiným typem je chytat lelky, idiom který jakoby popisuje činnost, ale ve skutečnosti jde o nečinnost, tedy nicnedělání.
Nicnedělání, ano, to je taky lexikální idiom. Můžeme si uvést i další příklady: strašpytel, budižkničemu, přetrhdílo, podržtaška a jiná. Ta jsou ale vcelku čitelná. A proč se sem dostala slova zákeřný a podvraťák?
Inu, protože zákeřný člověk původně číhal „za keřem“ a pes podvraťák se narodil poté, co se jeho tatínek připlížil za maminkou „pod vraty“. I když v každém jazyce je to jinak. Poláci zase mají „přesploťáky“. Může nás uklidnit, že podvraťáci většinou zákeřní nejsou, naopak, jsou zpravidla velice milí a inteligentní. A taky jsou málokdy „mouchysněztesimě“.
40 názorů
Díky, annie.
řediteli, tam je jen jedno cizí slovo, tedy dvě, lexikální a idiom.
Jamardi, vždyť to říkám, podvraťáci jsou zajímavější než rodokmeňáci.
stromečku, to záleží...
To by mne zajímalo, jestli takový "kazišuk" je výraz pro nečinost.....:-)
Zákeřný člověk číhal za keřem :)))) Děkuju za poučení o idiomech.
Naše černá kokršpanělka měla syna podvraťáka a to doslova, protože tatínek se k ní nemohl dostat jinak než pod vraty-brankou. A ten syn vypadal jako černý foxteriér. Nevím, jestli by odborník něco poznal, ale běžní lidé říkali, že je to jasný foxteriér, i když věděli, kdo je matka a byl o něj velký zájem.
To je pěkné, Renato. My máme podvra\táka, ale tvrdili, že to bude čivava.
Já Lucie píšu...
16. 03. 2021Pravda to rozhodně je!
Lucie, to nejsou postřehy, to je pravda zapsaná v lingvistických knihách...
Já Lucie píšu...
16. 03. 2021Super postřehy :)
nojono....trošku jsem si tady honila triko....ale věřím, že jsem ti nezabrnkala na nervy.....:-))))))...hezký den!!!!!
Jardo, dík.
blacki, idiomy umíš, jako když bičem mrská a sypeš je z rukávu...
Tvá slova neberu na lehkou váhu a nemažu ti med kolem huby.....(omlouvám se, že jsem si tady přihřála svoji polívčičku :-)) )Jjjj.....kápnu božskou.....mně se tvá úvaha líbí....*/*********************
(Od)vážně jsem si tvoje dílko přečetl. Nejsem přece žádnej sralbotka… ;-)
Máš velký cit pro rodný jazyk, ráda čtu tvé vtipné postřehy.. a podvraťáka máme doma... jeho tatíček jezevčík podlezl výběh ke Goře...
aleš-novák
16. 03. 2021a co podvratný živel? taky podlézal? :o)