Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seDubnově
Autor
Gora
Stará zahrada –
mezi jeřabinami
vyrůstá stín
Na lavičce
babočka admirál –
jdu kousek dál
Proč pláčou
když svítí sluníčko?
Rampouchy
60 názorů
Díky, Jani... jsem ráda.
Několik jich zimovalo v naší tmavé chodbě, nepřežila bohužel ani jedna... byla asi příliš krutá zima.
Moc hezké jsou všechna, ale nejvíce mě zaujala babočka admirál :-))), TIP
Karpatský knihomoľ
10. 04. 2021Za prvé dve výber. Vyčítaný rým som si ani nevšimol a ani nemyslím, že bol zámerný.
Díky Irčo za trpělivost se mnou:-)
Jaks mi to popsala, je to opravdu zajimavý obrázek.
Dášo, díky!
Stará zahrada /nikdo o ni nepečuje/
mezi jeřabinami /nálet vedle náletu - okrasné jeřabiny/
vyrůstá stín /slunce přechází přes zarostlou zahradu a na zemi je místo jen pro stín, nic jiného tam neroste/ - to je ta skrytá metafora, jak o ní píše teisan.
Prvnímu nerozumím
Druhé mi taky trošinku kazí nezamýšlený rým
Ve třetím rampouchy pláčou
I tak pěkné obrázky. Ten první - poprosím o nápovědu
Tip
Synek zamlada
trápil hovadinami
rodiče znaj blín
Pár na pramičce
do očí se zadíval
proud je k jezu hnal
Děkuju za diskusi, stále je co se učit! Jako rým jsem -dál- nemínila. Souzvuku se slovem -admirál- jsem si vědoma, nepovažuji to za klasický rým, ale za asonanci.
Teisane, to s tím rýmem/asonancí je celkem zajímavé. Ani já jsem totiž text nečetl jako rýmující se. A vím, čím to je. Jde o to, že kromě rýmu jako takového se vnímání rýmu váže i na více či méně pravidelný rytmus verše, případně na pravidelný celý verš. Kdyby byly druhý a třetí verš alespoň ve stejném rytmu, taky by mě to asi vedlo k asonanci - takhle jsem si toho vůbec nevšiml. Myslím, že to je taky jeden z důvodů, proč se v prvních českých překladech haiku často objevoval rým mezi 1. a 3. veršem - tam se totiž rytmická shoda (s ohledem na stejný počet slabik) automaticky nabízela.
teisan, děkuji za čas, ale i pro mne nový vhled. Nepovažuji se za odborníka, stále vnímám, že mi něco uniká, už proto, že se haiku věnuji okrajově. Přesto se ptám, je to výrazná vada speciálně v onom diskutovaném haiku - přihlédneme-li k tomu, že jde o prostředí v českém jazyce, ale hlavně, jak už jsem uvedl, že obsahový vjem v kontextu je natolik výrazný, že rým, jakkoliv je graficky vyjádřený, neruší.
Na lavičce
babočka admirál -
vedle prázdná
a2a2a
admirál/ dál...ál/ ál...nazval jsem to rýmem kvůli jednoduchosti, není to určeno žádným haiku-odborníkům, ale pokud se za něj považuješ, tak...
Obecně: Jap. haiku nezná střídání dlouhých a krátkých, přízvučných a nepřízvučných slabik, jednotlivé slovní skupiny se na konci nerýmují, ale haiku si hraje s aliteracemi, asonancemi, konsonancemi, je zde výrazný vnitřní rytmus a zvláštní melodika vyplývající z intonačních možností jap. řeči...atd., tj. např. v transkripci:
asonance: inazuma / kinó wa higashi / kyó wa nishi
shi/shi...ál/ál (přesně druhý a třetí řádek) - jap. něco jiného než v češtině a to - jak to působí v češtině - zmiňuje právě Líman a na to jsem právě upozornil. Ovšem to nebrání nikomu v tom, aby si ta jednotlivá dílka interpretoval po svém. Tobě jsem odpověděl jenom proto, že jsi tady měl už pár zajímavých komentářů, které zaujaly.
teisan,
nevidím ve druhém haiku žádný rým, ani ošidný, ledaže bys autorku podezíral, že o něj nešikovně usilovala. Myslím si, že slovo ...dál... je v kontextu natolik nosné, že na jakoukoliv ozvěnu rýmu už nezbývá.
Tím třetím dílkem ses ovšem dostala na úroveň:
bla bla bla
bla bla bla -
...a teď - třetí řádek - následuje rozluštění rébusu, hádanky, (aby bylo jasno a čtenář se nemusel zbytečně trápit), popř. následuje rádoby vtipné shrnutí problému, vlastní názor apod., takže pokud něco takového jako vnitřní/vnější monolog tak "rozluštění" by mělo být nenásilně a plynule zakomponováno uvnitř dílka.
Druhé dílko je dětinsky přitroublé (forma ne obsah) a je to přesně o tom jak napsal Líman..."o ošidném českém rýmování a slovanské sladkosti".
První dílko je ok., pěkný příklad na skrytou metaforu, tedy na jeden ze tří zákl. pilířů tvorby haiku, tady za první...TP.
a2, děkuju ti, to jen vypustím... snad mi to ctitelé 5/7/5 prominou:-), u dalších to také není přesně...
Lucie, děkuju... minule babočku honil náš kocour a ona mi usedla na rameno:-)
U první bych vypustl ...jen... přijde mi nadbytečné a o slabiku méně je podružné. Naopak bez toho ...jen... je stín akcentován ještě důrazněji, ale má svou nostalgii i přesah do života.
Druhá je kouzelná svou lehkostí.
Třetí, zde trochu neprávem opomíjená, je vlastně dětský monolog, který nabízí asociací až až.
Já Lucie píšu...
09. 04. 2021Druhé haiku je nej! Atmosféra taková, že jsem byla venku a vše jsem dělala společně s babočkami :) Moc se Ti to povedlo!
V rámci mé čtenářské interpretace není to poslední až taková free-form. Živě s představím své lamentující děti, když vidí tát rampouchy. Otázka je pak mířená na děti a ne na rampouchy. T.
Thea v tramvaji
09. 04. 2021Za mne dvojka! Ta se ti moc povedla :) Ach ti motýli.... Já jsem jednou rozsedla ségře Kokořín, tak jsem si na to teď vzpomněla :) Papírový!
Karle, na začátku mám vždy velké písmeno, u třetího vyjímečně - předchozí končí otazníkem... dík, že si všímáš.
Pro někoho smutné, pro někoho veselé. Nášup skvělý, zarazila mě velká písmena. Black babočka též skvělá.
blacksabbath
09. 04. 2021JO!!!!.....už jsem na něj KÁPLA......:-)))))
blacksabbath
09. 04. 2021sem s ním......včera u nás ještě sněžilo tak to nebude od věci..:-)))))
Radovan Jiří Voříšek
09. 04. 2021to víš, já su magor, takže dílům dodávám nové (ujeté) významy
Radovan Jiří Voříšek
09. 04. 2021TEN, který nešel dál ji rozsedl
na lavičce
babočka admirál -
nešel kousek dál
na lavičce
barevná skvrnka kouká -
na gatích stejná
Druhý kousek je pěkný, znám i ze své nedávné zkušenosti. Ale i první text stojí za to.
Evženie Brambůrková
09. 04. 2021Trochu víc tepla pošli.
blacksabbath
09. 04. 2021.....v té staré zahradě bych poseděla a jednu babočku posílám....*/*****
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…B94