Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seZa západy...
Autor
Gora
Vodní hladina –
jepice vyskakují
napříč k obzoru
Holub dosedá
na telefonní stožár –
vrků a vrků
Do oranžova
zas září křídlům oka –
zapadá slunce
55 názorů
Zeanddrich E.
16. 09. 2021Malované jako obrázky:)
Přečtu si to, ale u verulindy ne...ostatně už jsem ji dříve napsal, že ji k její tvorbě (tedy ani v jejím prostoru) už nemíním nic psát - důvody ani poštu tady nemíním rozmazávat.
Díky, ale moc jsi mne nepotěšil:-)
Dva roky jsem psala jen miniatury, a když jsem si myslela, jak už jsem pokročila, tak zas krok zpět...
Diskutujeme teď o haiku u verulindy, nechceš se přidat?
Přehodím do mini, bude se jim tam líbit... spíš posoudím u jiných, no, bohužel... ale i každá debata je dobrá, ať u mne nebo jinde, učíme se všichni. Snad tedy jindy:-)
To je v pořádku, jsou to tvoje věci, jenom bys to měla dávat např. do miniatur - aby si s tím zbytečně nemátla lidi, kterým ostatně povětšinou radíš..."spíše mini" (nebo tak nějak podobně:).
O čem to celé je (paralela) mě ani tak nezajímalo, hledaj jsem alespoň kousek haiku (senrjú)...kategorie...nikde nic ani ťuk a tak jenom velký údiv nad tím, že někdo kdo dokáže napsat např. "světlušku v pavoučí síti" si není vůbec jistý o čem to je (ne tedy jenom špatné, průměrné, dobré haiku což by bylo normální), ale všechno jenom vyloženě naslepo pokus/omyl a mimo pár naučených a neustále se opakovaných frází z jakéhosi fiktivního a prakticky nikdy neexistujícího haiku manuálu (myšleno obecně)...podstata v nedohlednu.
teisane, díky za citát z wiki - nečetla jsem o těch tvorečcích, haiku v onom znění je můj, možná nedobrý, nápad, spíš pozorování.
V holubovi vidím paralelu s lidským chováním, v motýlu, kterého tady u nás pozoruji každý slunný podvečer na západní zdi domku, také mé postřehy. Možná je to málo, nevím, ale baví mne to a usilovat nepřestanu. TVého názoru si vážím...
I když s trochou toho respektu...
Jak je vidět, tak to pořád stojí na pokus/omyl, protože jinak mi hlava nebere to, že jsi schopna něco takového vůbec vědomě zveřejnit...ne ve smyslu "haiku-chyby", ale ve smyslu haiku ano nebo ne - a to ani ne ve smyslu haiku průměrné, haiku špatné, ať už "jepice"...
Jepice (Ephemeroptera) jsou okřídlená skupina hmyzu, jejíž původ je řazen až do paleozoika (prvohor). Dospělci mají redukované ústní a trávicí ústrojí a převážnou část dne tráví tím, že vyskakují z vodní hladiny směrem k obzoru.
(Wiki)
nebo nějaký ten poetický (pouze a jenom) motýl či ta sbírka citoslovců.
Zdaleka ne tak romanticky:
Dvě důchodkyně na lavičce před domem zmoženě civí do západu slunce.
To zas byl den....
Přemku, děkuju - tvé komentáře jsou vždy vybrané, někdy lepší než dílko samo:-)
Jsem rád, že se mohu přikrčit na konci, protože se mi to líbí. Cítím, že je to úžasné, lehké, propojené, senzitivní, ani nevím, jak to popsat. Přirovnal bych to ke krystalu křišťálu, lesknoucí a zářící zvláštním spojením. Omlouvám se, že jsem tomu zatím plně neporozuměl.
Děkuju, Karle... páv má oka spíš na chvostu než na křídlech... měli jsme ho...
Na páva jsem si vzpoměl až teď po komentech:). Západní zápaly slunce se mi líbí. Jednotlivě a ještě víc v celku.
Já Lucie píšu...
02. 08. 2021Všechny jsou supeeer! Krása...
Bejvák Stalina
nádherná vilka s tují
hodně prostoru
Chyba souseda
celičký důchod prožral
furt něco v krku
chápu, mě zmátlo to vyskakování, kontrastu dočasnosti jepic a obzoru - tomu jsem porozuměla.
jak je možné, že Dáša si není jistá, že oka na křídlech mají jen motýli? to už je dané její podstatou a hledáním všech ne/možností, snad jsem neurazila ..
Irenko, maluješ krásně barevné obrázky, líbí se mně všechny :-))), TIP
Jepice jako stvoření žijící 1-3 dny - a přesto letí k obzoru, i ten krátký čas jim stojí za to...
Oka na křídlech mají tuším jen motýli, Dášo, ale uvidím, možná mne někdo vyvede z omylu... ten motýl sem lítá každý večer, kdy svítí slunce, a oka na tmavých křídlech pod zvláštním jemným světlem vystupují ... díky za zájem.
Irčo u té jedničky myslíš jepice jako rybářské mušky?
U trojky si nejsem jistá, čí jsou to křídla.
jsem natvrdlík :-)
dievča z lesa
02. 08. 2021vrkútať západu ... pridávam sa k holubom
Hanko, nějak jsem tě přeskočila v množství avíz... tak to mě vážně těší, že jsi majitelkou Šálku!
Holub na telefonním stožáru, jak vrká a vrká, toť přímo obraz naší utelefonované, uvrkané doby :-)
Ukrytá v máku mi pripomenula, že tú knihu mám i ja:)))
A maľuješ nádherné obrázky
Zkusil jsem zremixovat:
Vodní hladina
na telefonní stožár
zapadá slunce
Holub dosedá
zas září křídlům oka
napříč k obzoru
Do oranžova
jepice vyskakují
vrků a vrků
Úplně to vidím. Líbí se mi kombinace holuba se stožárem zdánlivě nepoetická, samozřejmě i další dvě, západy slunce jsou krásné a je třeba je opěvovat i v haiku.
blacksabbath
02. 08. 2021Tyjo....koukat na západ slunce...(já čučím jen do zdí paneláků)...to se ti to píše:-))))))...ale musím říct, že jsi vybarvila obrázky krásně.....