Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seO vodníku Čeřílkovi, skřítku Ostřičkovi a víle Jasance - Husí rodinka a liška
Autor
Alegna
62 názorů
Biskupe, díky za tvůj pohled a komentář, doufám, že děti se na názvy, které neznají zeptají dospělých a ti případně najdou na netu. Hlavně děkuju za podnět, nad členěním textu se ještě zamyslím.
Biskup z Bath a Wells
22. 07. 2022Pěkně napsaná pohádka o hodném skřítkovi a zlé lišce. Čistý, přehledný styl, bez závažnějších nedostatků. Co mě zarazilo, bylo hned na začátku slovo „ostřicí“, které jsem neznal a neznal by ho ani dětský čtenář. Asi bych více členil text, odstavce mi přijdou, že jsou si navzájem dost podobné (i vizuálně) a někdy by bylo lepší něco vypíchnout a dát na odstavec nový, např. když se něco děje a je potřeba rychle jednat.
Zahřal na duši tenhle dětem určený příběh, spojující pohádkuvé bytosti i rafinovanost zvířecí říše, přinášenou oním plovoucím hnízdem (jež je z reálného světa). Tip.
Janino, díky za opravdu obsáhlý komentář, za to, žes četla a dala si práci se k pohádce vyjádřit. Lehce naučný poučný text je záměr a jsem ráda, že to vnímáš kladně. Nadpřirozené bytosti mi tu moc nekouzlí, pravda a v této části je vlastně jen skřítek, který je spíš hodný a šikovný, než kouzelný, souhlasím.
Začátek se mi velice líbí, nepřipomíná sice tolik pohádku, jako spíš populárně naučné vyprávění pro trošku větší děti (přesnost - kladla vajíčka čtyři dny, čtyři týdny je nepřetržitě zahřívala - a výrazy jako „samec, samička, ostré signální zvuky“). Vlastně se mi takový lehce odborný přístup moc líbil. Mám pocit, že nějaký skřítek nebo vodník jsou tady tak trochu navíc… možná proto, že jsou to kouzelné bytosti, ale přitom své nadpřirozené schopnosti v ději vůbec nevyužili. Možná by bylo v tomhle případě působivější, kdyby zůstalo u realistického vyprávění a lišku odradil dejme tomu nějaký člověk (např. rybář, co seděl v noci u rybníka...).
ještě bych připsala - liška je potrestána jakýmsi "zásahem" shůry - vlastně ani neví, kdo to tleskl, žije v domění, že ji někdo chtěl zastřelit... to mi přijde jako jedno z nejslabších míst toho textu.
jako pohádka mi to moc nepřijde... užití slov samec, samička... působí to (na úvod) spíš jako přírodovědnej článek... anebo že by to byla bajka? jenže to zase nemá ono poučení na závěr... nenažraná liška je prostě potrestána, dobro zvítězilo... ale co z toho. takže nevím. jsem z toho zmatená. a mám dojem, že děti by z toho byly zmateny taky... no dobře, možná o něco míň než já.
chápu, že to má být součástí nějaké série, ale úplně mě ten text nenavnadil, abych si přečetla další.
To bych byl moc rád. Já na pohádky nemám buňky. A vůbec hodně oceňuji ty, kteří umějí psát pro děti.
kvaji, to je opravdu téma k zamyšlení, máme od dětství dost zafixované, kdo je představitelem zla a kdo dobra ... v této sérii už ne, ale do budoucna popřemýšlím, jestli bych zvládla se s tím popasovat.
Člověk ale už málokdy. Nevím, ale mám pocit, že by se pohádkové stereotypy o hodných a zlých zvířatech měly nějak inovovat. Jenže si pak nedovedu představit, jak by takové pohádky vypadaly.
Občas utíkáš z formy pohádky, jinak je to klasický příběh o hodné husí rodince a zlé lišce. Chudák liška, zase se nenají. Aspoň jedno housátko bys jí mohla dopřát. Vždyť víš, co děláme s husami na svatého Martina.
K3, je to pravda, není to lehká disciplína :), díky za čtení a zanechaný komentář i tip
Jako dobrý pokus dám tip. Ovšem i ten pokus zase dokazuje, jaká je pohádka těžká disciplína a vymyslet originální pohádkový děj je kumšt:).
blacksabbath
02. 07. 2022mám ráda pohádky.....:-)))))........*/*****************
Goro, díky za připomínky, zkusím změnit.
S tím písmem, někde dělám chybu při vkládání, snad se najde někdo, kdo mi poradí.
Příběh je pěkný, z těch tří mi přijde nejpohádkovější, má dobrý námět.
Drobnost: třetí odstaveček obsahuje jedinou hodně dlouhou větu, rozdělená by působila přirozeněji. Také věta začínající: Liška chodí na lov v noci... by vyzněla lépe pokrácená, děti by /podle mých zkušeností/ uvítaly jednodušší formulaci...
Jak jsem již v minulosti zmínila, písmo, které používáš, je měňavé a teď navíc podtrhané - není možnost použít jiné?
Phil. prý jejich počet zase vzrůstá. Trochu mám pocit, že mi koukáš do pera, o pulcích mám rozepsáno :)
Mi tu taky doletěl párek...nikdy tu nebyli a v momentě, kdy se mi vylíhli ropuší pulci, každý den. Mám podezření, že mi chodili na půlčíky... :o)
Tak to můžu dnes klidně spát,
o housátkách nechám si zdát.
znám, sledoval jsem to ještě ve vývoji, ve více lidech docela sranda, sám bych to asi nehrál, děláš tam prakticky to co ve Skyrimu s tím rozdílem, že žiješ na chodníku a nelítaj tam draci :D
Alegno, budu vyhlížet u tebe liščí pohádku... aby liška nepošla někde hladem :))
Loki z lišek si můžeš udělat čepici, nebo límec, takže i liška je užitečná, nebo v Japonsku ji můžeš postavit v obýváku oltář a zapalovat tam vonné tyčinky ;))
Aru, určitě má liščata a nebojím se o ně, jistě jim nějakou potravu sežene, třeba se o tom někde dočteme ....
Jojo, odtahování, to je moje, jsem ráda, žes vytrval a neodtáhnul :), díky Lubošku
Děkuju fialko, liška ostrouhala, nojo, nemá každý každý den posvícení :)
no jooo, kdo si to má pamatovat, nějakou trávu někde u vody :D
určitě ta liška má liščata, když husa má housata ;))
Danke Alegníku, dorazilo. A já tě zničující kritikou nedorazím. Po předchozích kladných ohlasech by to vlastně ani nebylo možné, i kdybych chtěl. Ale já samozřejmě nechci – odtáhnutí hnízda na vodu a a následné odtáhnutí rudochlupky s dlouhým nosem mne potěšilo.
:) Liščata? to je jiná pohádka a minule to nebyla ostřice, ale rdest ... díky za čtení, Aru
a co liščata? a co ta ostřice? minule kvůli tomu bylo pozdvižení, nabyl jsem dojmu, že je to jakýsi nedotknutelný grál :))
O rodince husí
i já číst si musím,
než nám shoří žití svíčky,
pošli textík do zprávičky.
(Má prosba snad k cíli vede,
děkuji ti, Lído, předem.)
stráženie húseniec
to je denná nočná práca
v plávajúvom koši
je bezpečnejšie zdá sa
Táta houser musí,
hlídat hnízdo husí.
Někdy skřítek zaječí,
housátka jsou v bezpečí.