Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePředeherní dilema
Autor
UchoVoko
Mám takové jedno dilema, ale nejdřív uvedu jednu historku a jeden vtip, díky nimž mám v hlavě ten rozpor.
Jednou na gymplu jsem před hodinou češtiny nějak vytušil, že budu zkoušen z literatury, tak jsem o přestávce juknul do učebnice a jediné, co jsem si stačil přečíst bylo, že Antonín Sova (mohl to být klidně i nějaký jiný básník, ale tuším, že to byl právě Tonda:-) měl maminku Josefku, a že jeho otec byl kantor v obecné škole a občas při hodinách hrával na housle a malý Antonín pobýval v jeho třídě již od raného věku. No a právě od tamtud by mohla pramenit Antonínova melodičnost v jeho básních.
Profesor mne nakonec skutečně vyvolal na tuhle látku a já spustil. Řekl jsem: „Antonín Sova měl maminku Josefku a …“ A pak mne profa přerušil se slovy: „Co to melete Vrabec. Koho to zajímá, že měl maminku Josefku. Sednout, za pět! “ Přitom jsem to měl tak hezky připravený. Z čehož mi plyne jedno poznání. Předehra je na nic!
No a na druhé straně je tu onen známý vtip. Po větvi leze housenka. Jak tak leze, najednou doleze k lístečku. Housenka si řekne: „ Počkám, až lísteček vyroste, potom se víc najím.“ A čeká. Nad housenkou sedí na větvi kos a kouká dolů a řekne si: „Ta housenka čeká, až ten lísteček vyroste, počkám až ho sní, pak bude housenka větší a já se víc najím.“ A tak taky čeká. Nad kosem je na větvi kočka a kouká se dolů a pomyslí si: „ Počkám, až housenka sní lísteček a kos housenku, pak bude kos větší a víc se najím.“ A tak tam všichni tři čekají. Ale lísteček ne a ne vyrůst. Najednou kočka usne a spadne z větve dolů do kaluže. A víte, co z toho plyne? Čím delší předehra, tím vlhčí kočičkaJ
No a podle známého pořekadla: „Kdo maže, ten jede.“ Mi jasně vyplývá, že předehra je dobrá.
No a teď mám v hlavě guláš. Už jsem si to trošku srovnal. Podle mého názoru ( říkám názoru, ne zkušenosti. Bohužel:-) je předehra nutná, ale nic se nemá přehánět. Takže prosím Vás, hlavně ty zkušené, aby mi napsali svůj názor. Předem díky.
PS: Vrabec se nejmenuji, ale není to až tak daleko od pravdy.