Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kolotoč.

04. 06. 2003
10
3
2209
Autor
StvN

         Sedím na kolotoči a říkám si, jak líně se točí. Přitom se musím pevně držet, abych se nespustil se zdánlivým větrem. Každý den se točím, protože mi tady ve vzduchu a za pohybu není tak špatně jako dole na zemi. Celá konstrukce se klepe, ale já chci víc. Čím rychleji letím, tím větší klid mám. Je to jako pád do bezedné studny. Zdá se mi, že líně plynu.

        

         Kamilo. Všechno je jiné než se zdá.

 

         Včera večer mi řekla, že se jí nelíbím a nikdy jsem jí nepřitahoval, ale že by se se mnou ráda vyspala. Takhle přímo, s lehkým zarděním, které ovšem v tom šeru nebylo vidět. Napadlo mě, že bych jí měl říct pravdu. Jenže tady na kolotoči je to jedno. Jsem tu od rána a celý den a nemohu přijít na to, co jí mám odpovědět.

 

         Kamilo. Čemu mám věřit?

Věř si.

Klamu sám sebe.

Z lásky.

K čemu?

K životu.

 

         Miluji život. To je pravda. Proto mám rád kolotoče. Zdá se mi, že je tu přítomnější, skoro bych se ho mohl dotknout. Ovšem je to jen zdání. Stejně jako ten vítr. Dole se nepohne ani list. Jenže já nejsem tam dole. Jsem tu a tady fouká.

 

         Kamilo. Vidím dopředu a do stran, ale nikdy tam, kde jsem. Nevidím na sebe.

Nejsi středem.

Vše co je, je kolem, musím být uprostřed.

Máš rád zklamání.

Toužím po něm. Ale rád ho nemám.

Nevybereš si.

 

         Teď už je pozdě, to ano. Včerejšek je jako z filmu u kterého si nepamatuji pointu, protože jsem byl až moc uvnitř, a není způsob, jakým zjistit co by se stalo. Možná jsem udělal chybu.

 

         Letím se slzami v očích, snažím se nevypadnout. Dokola si přehrávám celý rozhovor, pokaždé přidám další detail. Šeříky ve vzduchu, necudné červenání, rozpaky, pot na nehtech. Slova. Slova jako včera večer. A právě tady, na třesoucím se kolotoči jsem jim uvěřil.

 

         Kamilo. Vše je tak, jak má být.       

 


3 názory

Sice je to slabší, než předchozí dvě, ale stále drží úroveň. Kdyby jen za ten druhý odstavec...*

Alojs
25. 01. 2007
Dát tip
pišta udeřil hřebíček přímo na hlavičku. ta zvukomalebnost je skvělá. Dobře zkomponovaný vzorec, v jádru potřetí zopakovaný a přesto stále účinný. Líbí se mi konce u těchto krátkých povídek. A na závěr: podobný příběhy se mi taky prohání hlavou, jen je nejsem schopen přenést na papír. Strašně chvilkové záležitosti, které nestačím chytit za pačesy.

StvN
06. 05. 2005
Dát tip
A na talíři.

"Miluji život. To je pravda. Proto mám rád kolotoče." - to je milá pasáž. Nemám rád povídky, kde je příliš sentimentality, ale u tvého textu je to něco jiného. Je napsán opravdu velmi umě a přes několik drobností - nelíbí se mi první odstavec, konec by mohl být okořeněn lepší pointou - slušné čtení.

StvN
13. 09. 2003
Dát tip
Vybral sis zrovna kolotoč. Zkus začít Cinkem, možná ti potom nebude chybět pointa. Dík.

pozorovatel
18. 07. 2003
Dát tip
Tohle se mi líbilo víc než Cink. Cink(proč však moc nevím). Tak nějak to chápu, ale neumím to vysvětlit. Ani sobě. Takže to asi nejspíš nechápu. Nebo možná, že i jo. Nevím. Takže: Vše je tak, jak má být. Tip za dojmy.

Semeno
13. 07. 2003
Dát tip
No páni! jako čaj , jemný, neškrábe v krku, ale vynikající silný aroma a vůni Nerozumim jak tam každýmu něco chybí. přijde mi to vynikající. Akorát, uceelný, silný ale bez vnucování. opravdu vynikající :o)

StvN
13. 07. 2003
Dát tip
Tahle kritika se mi líbí.

Semeno
13. 07. 2003
Dát tip
to bude mojí deformací po včerejším , řekněme uměleckém zážitku, z akce, kde jsem se stalo jednou z věcí na jevišti a ječelo do mikrofonu. zažilo jsem spoustu duševních a myšlenkových pohnutí, až toho bylo na jeden večer moc. a tak nasyceno zvukem, hlukem, vnímáním, smíchem a pocity, teď jím jen malé dobré kousky. :o)

fermosa
10. 06. 2003
Dát tip
tvoje práce se slovy je ( jek říká pišta ) zvukomalebná. Hezky si s nimi hraješ. Ale tady vážně nevím, možná jsem něco přehlédla....

Plopez
06. 06. 2003
Dát tip
To se mě nedotklo, možná je to nějaká špička ledovce, ale já ho nevidím...

StvN
06. 06. 2003
Dát tip
Don't worry - a ještě se objeví j_i_r_i_k - asi to tak bude

Gagarin
06. 06. 2003
Dát tip
Hmm, zajimavé. Takové rozpoležení všech pocitů. Je dobré, že to tak dobře dokážeš popsat.

Carrie
05. 06. 2003
Dát tip
Dobře napsané. Trošku mě ruší občasné patetické výkřiky typu "miluji život", ale celkově - za tečku :-))))

taky se mi to líbí, sem tam snesu i patetický výlevy, nakonec.....patří to k životu :-)*

j_i_r_i_k
05. 06. 2003
Dát tip
No, takové... Ty asi nemáš moc rád jisté čtenáře, že? Co kdyby dílku porozuměli více než Ty :)))...

Cirilla
05. 06. 2003
Dát tip
Kamila je koukám, pěkný zvíře. ale jo*

Kandelabr
04. 06. 2003
Dát tip
hmm...no nevím, zdá se mi to příliš podobné cinkcinku, chápu, že to byl asi záměr, ale nějak tam toho moc neobjevuju. možná jsem líný hledat.je to takové univerzální a přitom prázdné...v podstatě vlastně vůbec nechápu o čem to kruci bylo :)

"Máš rád zklamání. Toužím po něm. Ale rád ho nemám." Jasně, Kamila už se ve tvém díle objevila, takže to beru jako spojitost. Ale tohle se mi líbí takovým zvláštním nádechem - jakoby z kolotoče. :-)

Budu se asi opakovat, ale nemohu jinak - mám rád autory, kteří dovedou pracovat s jazykem. O podstatě a smyslu povídky se dají vést spory, ale "zvukomalebnost", ten skvěle zvládnutý systém řazení jednotlivých slov za sebe mi svou dokonalostí připomíná genetiku: A-T, C-G (případně U). Tipy šetřím, avšak zde bez váhání dávám *.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru