Existují stylové směry uvnitř Písmáka. Třeba my říkankáři jsme jasně vyhranění.
děkuji, neznám jen Via z uvedených, takže jsem celkem v obraze /nebo v obraze podobném tvému/.
Já teorii nerozumím vůbec
ale prakticky bych řekla, že existuje, jenže zahrnuje vše, i říkačky
viz malykuba01 nebo synáček, to jsou opravdu plodní autoři, a ve tvém rozboru vynechaní...
*
existuje. třeba díla který sou oblíbený a tipovaný na liteře, tak ty se tady zase nikomu nelíbjej, písmák má svůj vlastní styl..
takhle-ne styl jakym se píše, ale styl co se čte, co se ostatním líbí.
panečku,to je mi moc pěkně napsaná úvaha o ničem.
dam ti tip,kámo
von T.: díky za to žádný avi, jinak myslím, že nic nenaznačuji a naopak vše říkám zcela otevřeně. Pokud se tě dotklo něco konkrétně, asi existuje i konkrétní důvod - klidně ho zveřejni, nakonec samozřejmě se můžu mýlit a třeba je pravda na tvojí straně. Ale zatím si to nemyslím.
Jehehe: měl jsem pocit, že právě to jsem udělal - zabrousil do řad ne těch nejtalentovanějších a zhodnotil jejich -přínos-
A díky za symboláka..:)
von T.: díky za to žádný avi, jinak myslím, že nic nenaznačuji a naopak vše říkám zcela otevřeně. Pokud se tě dotklo něco konkrétně, asi existuje i konkrétní důvod - klidně ho zveřejni, nakonec samozřejmě se můžu mýlit a třeba je pravda na tvojí straně. Ale zatím si to nemyslím.
Jehehe: měl jsem pocit, že právě to jsem udělal - zabrousil do řad ne těch nejtalentovanějších a zhodnotil jejich -přínos-
A díky za symboláka..:)
C:avízo jsem Ti poslat nechtěl..kritizoval jsem písmácký styl
který (ne)existuje :))
a dík za nápad, asi uveřejním něco na zmíněné téma ;) abych byl já, kritik nekonkrétního, konkrétnější těch prozatím nekonkrétně nekonrétních
snad nebudu za kreténa :)
Esej celkem ujde, jenom myslím, že se autor neměl tolik zaměřit na ty tzv. vůdce ale podstatu písmáku. Tzn. "běžné" autory (ne princezničky) - teda srovnat třeba Dero s Křídlo, child s wiruZ nebo třebas Fidunka s Angelik. Oni vůdci jsou trošku svět sám pro sebe takže se jima z hlediska písmáckého stylu nemá smysl zabývat. To je skoro jako jít se ke Karlu Gottovi podívat jak se asi žije takovému průměrnému Čechovi.
Jináč snad i tip a ještě větší symbolický tip to Crowley
a třeba hromadné avi (ještě jsem dneska nikoho nenaštval:)
Jemný ? o ničem?
ahoj, jehehe :)
Ok. Možná máš pravdu. vycházel jsem při charakterizaci stylů především z autorů, o kterých jsem dokázal své myšlenky a postřehy jasně formulovat. Nepustil bych se třeba do childa, protže ho nemám moc načteného... navíc v době, kdy jsem to psal, byl písmák down, takže já se obracel do hloubek svojí paměti a neměl vůbec žádnou možnost úvahu zpestřit citacemi z textů.
Děkuji.
A s tím, že si nevybral zrovna typické autory taky souhlasím.
Myslím, že písmácký styl je nonsens z principu, ale určitě by se dalo mluvit o stylech jednotlivých klubů. Tam je to někdy až velmi vyhraněné.
žádnej písmáckej styl neexistuje... jedinej styl, kterej uznávám, je Akiho styl... :o)
Dejte na každý z nich nováčka a po půl roce o jejich tvorbě zjistíte, že se vydala naprosto jiným směrem, než kdyby začínali všichni tady.
S tímhle nesouhlasím...
čemupak nerozumíš, fauste ? :o)
elyn jen vyjádřila nesouhlas s něčím, co vypustil C.
No já zatím jeho reakci nezvládnul přečíst... zběžně jsem to prolétl a když jsem uviděl slova ISDL, tak jsem si řekl, že to zas bude od věci... ale časem si to přečtu.
fauste, ty jsi snad ani nečetl moji předchozí reakci (kdyby něco - reakce se čtou odshora dolů, ne obráceně..;)
ahoj, nestálá :)
doktore, pěkně jsi nás obnažil :)
v kritikách jsme Status Quo
a máš ho
Elyn:Ty jsi nestálá ? a to stále? ;)
ne e, , Tikowitz, ty víš moc dobře, kdo je kdo... :)
To, že chvíli nepostojím, tomu se říká neposednost (není to sranda?:)) a ne nestálost.. jaj, ta čeština :)
Ještě mě napadá: ... a on ji zabalil a usek...
víte?:)
Dyť jo:) Já to myslel taky tak... a s tou nestálou... dyť víš... psal jsem ti:)
Kdo, co??? To fakt musím přečíst tu Crowelyho reakci, abych vám rozuměl?:)))
fauste, tys mi psal? :) Já to nevím....:))
jistě, fauste, jinak musíš být ( a evidentně jsi) mimo obraz :))
BTW: ty čteš knížky odzadu?:)
Ne jenom jsem na tu jeho reakci neměl sílu... dyk řikám, že obsahovala mě děsící výrazy
stačilo říct Ano-Ne
ego má však potřebu tajemně naznačovat, že cosi shnilého v státě písmáckém
Tehdy mlčící duch k duši na kolonádě, po dlouhém jejím monologu:
"Och, madam, jak jsme dnes krásně paranoidní.."
:))
El: já čtu knížky odzadu. Pokud nemaj tiráž vpředu.
von Tikowitz :))))))) (já to nejsem...:)
Já bych nebral až tak vážně to, co se na písmáku děje. Z osobního pohledu - občas něco napíšu a i když by mě zajímalo co o tom lidi řeknou, většinou se soustřeďují na masturbaci vlastního ega, než aby dokázali alespoň trochu říct co jim to dalo nebo ne. Proto jsem z reakcí většinou zklamaný. Ať už jsou pozitivní či negativní. I když lidi chválí, neví vlastně co chválí a naopak.
A k vlastnímu tématu - neexistuje písmácký styl stejně jako neexistuje (nebo by neměla existovat) přesně daná forma jakou by se mělo psát. Každý má styl vlastní a házet to do jednoho pytle - by bylo idiotské.
ch. horákyně:
autor Slavek:slovíčka beze slov
tak tady se dá o poezii - podle mne - hovořit jen těžko
text překypuje otřelostmi... navíc autor by mohkl vědět, že slovo elipsa se píše s i nikoli s y
Vzhledem k tomu, že to za poezii nepovažuji, spíše za nějaký výkřik, nezapadá to do kategorie děl, o nichž jsem mluvil. Bylo by dobré, kdybys pozorně četla... už potřetí odcituji jeden odstaveček z toho mého textu:
Beru především v potaz díla kvalitní, která by snesla označení poezie. Těžko se bavit o náctiletých rýmovačkách nebo o výkřicích neobsahujících jediný obraz, které jednoznačně sdělují, že „ona ho opustila.“ Ty jistě mají svůj styl, ale ať už jsou na písmákovi nebo ne, jsou stále o tomtéž; čili pro tuto kategorii děl vůbec nemá smysl hovořit o nich jako o písmáckém stylu.
autor Liszt.Desperát
obsahuje jeden zajímavý moment:
stýskalo se mi nadivoko
neumřel jsem
ale ten z toho básničku neudělá...
Je možné se na to dívat jako na básnické pokusy... ale jako poezie to neobstojí...
Pokud chceš ovšem říct, že písmácký styl je psát špatně, tak sice budeš podávat jasnou srozumitelnou výpověď o kvalitě oněch děl, ale podstatu literární tvorby tím nezasáhneš. Mluvíme li o stylu, tak ho charakterizujeme podle nějakých vnitřních znaků děl, nikoli vnějších. Vnitřní znak je to co si dílo sebou nese samo od sebe. Vnější znak, například kategorie dobré dílo vs. špatné, je přisouzen tebou jako pozorovatelem a je nutně subjektivní, a proto nemůže být charakteristikou stylu. Proto rposím nemotat do debaty kvalitu děl.
Zajímavé téma, ja si myslím že jednotný písmacký styl existoval tak možná na počátku (btw.:to nebyl špatnej film i když trochu slaďák) a od té doby si všichni tvoří styl vlastní, a čím víc autorů píše ( a čím déle), tím víc se styly rozchází. Zavádět tady jednotný styl je nemožné, to všichni víme..
*
Nedomnívám se, že existuje něco jako "písmácký styl". Bezpochyby existuje cosi, co bych nazval "písmáckým duchem", ale ten zdaleka není odrazem JEN literárních útvarů. To je myslím ten odér, který vnímá Rowena a který vnímám i já. Totem, Literra atd. - vůně cizího bytu. Vybavení podobné, ale voní to tam jinak.
Asi tak.
Já žádný písmácký styl nepřiznávám a nenechám se zařadit nikam. Psat budu stejně do šuplíku jako na písmáka.
Bum - a jestli jsem neočekávala, že se to nakonec zvrhne ne v diskuzi o tom, co je dobrá a špatná poezie, ale ve vymezení hranice, která díla budeme za poezii považovat a která ne. A tvrdě a jasně vymezit, že tohle a tohle poezie není.
Z tohohle hodnocení je mi krajně úzko. Obě dílka já totiž považuji za poezii.
Jasně že můžu. Ale promiň, zdá se mi nevhodné od někoho, kdo tady rozviřuje takovouhle debatu, když něco podobného vůbec vypustí do světa.
Ano, zdá se mi, že nechápeš. :-)
elyn, děkuju za avízko
swan : ne, nejsem voloďa :o)
písmácký styl neexistuje a nehodlám o tom diskutovat :o)
A teď si jdu dát potvrdit patent na získávání nechtěné pozornosti. Kdo má nápad, jak být tím nejnenápadnějším zdejším autorem, ať mi, prosím, písne.
A tentokrát jsem se ani nehádala.
:o)
pěkná esej, fauste*
1) mi přijde nespravedlivé srovnávat tady autory které jsi uvedl jsou tu tací kteří píší lépe/déle/jinak/atd...
2) soulasím s tebou, každý má svůj styl, každý píše jinak. O písmáckém stylu by se hovořit dalo ale ne pro aplikaci na konkrétní díla a konkrétní autory
Trochu bych poopravil výraz: "písmácký styl" na "hvězdný či výběrový".Takovou tu směs módních,rádoby nadčasových výrazů,které se pokouší svou nijakovostí vzbudit dojem úžasné myšlenky, nebo ohromujících obrazů.Myslím, že není problém syntetizovat je v různých obměnách do básní a dočkat se za ně laciného obdivu.Je tady pár inteligentních autorů, kteří toho umí mistrně využívat.
s autorom súhlasím, žiadny písmacký štýl neexistuje...a každý si tu to svoje nájde
Já mám pocit, že ten problém zasahuje trochu hlouběji...koukněme se na dnešní autory literárních serverů: je tu pár autorů, kteří dle mého ustojí i opravdu tvrdou kritiku kvalitou svých děl, pak jsou tu samozřejmě nováčci, kteří se zvědavě rozhlíží a zkouší vložit pár děl a zbytek - což je mimochodem drtivá většina - více či méně průměrní autoři, kteří sem píší buď pro radost anebo (tím nechci říct, že se to vylučuje) podle mého názoru z nedostatku opravdové seberealizace v normálním životě (a samozřejmě z přesvědčení o svém nadání). A zde se jí dá, řekl bych, vcelku snadno dosáhnout. Stačí mít ISDN linku na permanentní připojení a napsat jakoukoliv nerýmovanou slátaninu, u které bude pár obrazů s nepochopitelným (a tím samozřejmě i záhadným) smyslem. A pak už jen kritizujete a vysedáváte u obrazovky a nakonec, když se na lidi převážně usmíváte a jste aspoň trochu nadšenci (koho z vás aspoň ze začátku Písmák opravdu nechytil?) se vám uznání dostane. Stačí v podstatě úsilí a nebejt úplně blbej. No a čím víc uznání, tím větší pocit seberealizace a tím častější kontakt s Písmákem. Skončí to spirálou, která sice má svůj strop, ale ten je na úrovni těch nejlepších tady (mám na mysli tipovanost). A v téhle chvíli přijde na scénu nováček, který hledá kvalitu a konfrontaci s vlastní tvorbou. Zjistí, že on po pár svých pokusech, ať jsou sebelepší, nedosáhl takového úspěchu jako jeho ostatními chválený vzor a tudíž se ve většině případů začne orientovat na směr, který je IN (čtu dost často Bravo).
Takhle to samozřejmě nepokračuje pořád dál, po pár měsících žárovka většině svitne a každý reaguje po svém, takže nakonec vždycky vzniknou rozdíly. Ovšem "základní výchova" už je stejná a to ať se jedná o profil Písmáka, Literry nebo Totemu. Dejte na každý z nich nováčka a po půl roce o jejich tvorbě zjistíte, že se vydala naprosto jiným směrem, než kdyby začínali všichni tady. Z tohoto pohledu je pro mě termín "písmácký styl" velmi srozumitelný pojem.
Možná, že jsem se tu tak trochu rozepsal i o neobjektivitě lit. serverů, ale to nebylo účelem (navíc když ta neobjektivita záleží stejně na jen úhlu pohledu) - chtěl jsem pouze zajít k původu vytvoření " - - - " písmáckého stylu.
Je málo těch, kteří se nenechají ovlivnit. Což by nebylo na škodu, kdyby drželi otěže ti správní. Nicméně který nově příchozí pozná, kdo to je?
(mimochodem - ta tisícčlená redakce mě tímhle trochu s--e)
Crw.
a co jááá? Mě nesrovnáš? (Ani se zemí? :-) Já chci taky srovnánííí! :-)
2) ona kýžená diverzita - znamená to, že ten, komu se oné kýžené diverzity dosíci zdaří, jest diverzant?
:-))
jo přesně diverzant!:)
papušku já neměl sílu srovnat všech 11 000 autorů, promiň:)
Hm... a co prostě zkusit popsat naopak masu? Pojmenovat trendy a užít plus minus statistiku... jestli se nedá říct, že styl Písmáka je to, an co narazíš nejspíš a nejčastěji...? A pak je styl Písmáka................ princeznickovský.
ale když máš takhle nastaveno, pak styl Písmáka není.
odpověď máš v textu:
Beru především v potaz díla kvalitní, která by snesla označení poezie. Těžko se bavit o náctiletých rýmovačkách nebo o výkřicích neobsahujících jediný obraz, které jednoznačně sdělují, že „ona ho opustila.“ Ty jistě mají svůj styl, ale ať už jsou na písmákovi nebo ne, jsou stále o tomtéž; čili pro tuto kategorii děl vůbec nemá smysl hovořit o nich jako o písmáckém stylu.
O tom princezničkovství a výkřikovství nemůžeme mluvit jako o písmáckém stylu, protože to existuje i mimo písmáka, nezávisle na něm, bez něj.
chachááá, no že bych tohle nečekala. Jasně - že když je problém takto postaven - existuje jednoznačná odpověď - "písmácký styl" neexistuje.
Pod čarou - z tvého rozboru vyplývá, že já v dílech nepoužívám obraznost? Na rozdíl od Rabako? Nebo to zase jenom blbě chápu?
Písmácký styl je způsob vyjadřování, který se zde vytvořil tak, jako se všude jinde, kde úzká skupina komunikuje, vytvoří společné hledisko. Poznáš to při pohledu zvenčí.
Každý autor je jiný a rozdílný, ale tato místní rozdílnost je v porovnání s vnějším světem mizivá.
Dodám, že jména, která ty uvádíš, nelze v tomto kontextu vůbec uvažovat, protože se jedná o bytosti, které, jak poznamenala Rowenna, si mohou jet po vlastní vlně, protože na to prostě mají.
Nechápu, proč uvažuješ pouze onen pomyslný vrch autorů, když to je právě to nejméně určující místo k vytváření podobných závěrů.
Má kritika pod dílem nestálé mluvila o písmáckém, docela širokém, stylu. Všiml jsem si určité shody s jinými "význačnými" díly a navíc, co mě k tomu vede nejsilněji, je fakt, že mám pocit, že nestálá je nový nick staré písmáčky, ale nevím které, protože právě tím "tuctovým" výrazem to může být téměř kdokoliv. Dokonce nějaký muž.
StvN: stejná odpověď jako pro volvo(citace z toho textu):
Beru především v potaz díla kvalitní, která by snesla označení poezie. Těžko se bavit o náctiletých rýmovačkách nebo o výkřicích neobsahujících jediný obraz, které jednoznačně sdělují, že „ona ho opustila.“ Ty jistě mají svůj styl, ale ať už jsou na písmákovi nebo ne, jsou stále o tomtéž; čili pro tuto kategorii děl vůbec nemá smysl hovořit o nich jako o písmáckém stylu.
Jsi mě nečetl, co?
Já tvrdím, že vycházíš ze špatného předpokladu, tím pádem je i tvůj výsledek mylný.
Předemnou to napsala i Rowenna.
Jestli chceš i nadále zůstávat zahleděný do sebe, tak jsi to sem nemusel dávat.
Rowenna: Tak postav ten problém jinak. Já ho postavil takto a v tom textu je zdůvodněno proč. Ukaž mi jak bys ten písmácký styl definovala... ukaž mi co to je.
S tím obrazem jsem to nemyslel tak, že je tam nemáš... to je přece jasný:)
StvN: I ty. Ukaž mi co myslíš písmáckým stylem. Já jsem ukázal, že to co bych pod literárním stylem, který by charakterizoval literární tvorbu jisté skupiny lidí, na písmáku neexistuje. Písmák není homogenní literární skupina.
Opět: Tak mi to ukaž!
Obhaj to, že zde existuje homogenní literární chování, abychom ho mohli nazvat stylem.
A tu většinu textů, které ani nemůžeme považovat za poezii, prostě nemůžeš počítat, jelikož to existuje i mimo písmáka. Proto to nemůže být nazváno písmáckým stylem.
StvN: kaž tu shodu, ty zanky, které tě vedou k přesvědčení existence nějakého stylu... dokud to neukážeš, nemohu ti na to nic říct.
Má definice písmáckého stylu je krátká a jasná.
Je to styl vyjadřování, který se vytvořil přímo tady, na těchto stránkách a tudíž je pro písmák typický.
To je přirozený vývoj a bylo by špantě, kdyby to tak nebylo.
Vzájemně se čteme a ovlivňujeme.
Pochop také, že nidko netvrdí, že je to jakýmkoliv způpsobem závadný styl. Nechci to přirovnávat přímo k takovým romantismům nebo realismům, ale smysl je podobný.
Ok. Tak mi dej nějaké příklady toho co tu na písmáku vzniklo.
Zatím bez příkladu (protože já nic takového nevidím nebo si alespoň neuvědomuji, že to vidím) je to pro mne bezobsažné tvrzení, které je postaveno sice z obecné pravdy a tváří se uvěřitelně, ale konkrétní obsah pro mne nemá. Dej příklad něčeho, co se na těchto stránkách vytvořilo.
Existuje, ale nedá se relevantně použít :)
Písmácký styl - je spíše obrazným rčením, nežli přesnou definicí
a už vůbec není termínem zjevujícím.
Samo o sobě nemá žádnou vypovídající hodnotu, jsa nálepkou
neviditelného.Nelze se o ně v diskuzi opřít.Dá se pouze zmínit.
Pro mne osobně,
je pouze neužitečným emočním šrapnelem.
může být : povrchností
anonymitou
seznamovací praktikou
hanlivé označení automatických textů
způsobem jak podporovat telefonní společnost
dosaďte si sami
vlastně čímkoli,
konsenzus libovolné sociální skupiny o počtu X, kde X => 1
Srozumitelně: zkuste ve zmíněné diskuzi pod dílem autorky
Nestálá nahradit rčení
písmácký styl
slovem
jídlo a dojdeme ke stejným výsledkům.
Některá rčení, pouze sdělují, ale nejsou nutně zjevující; písmácký styl mezi ně bohužel (bohudík) patří.
Předešlá věta by klidně mohla být i obrazem
P.S.Lukáš mínil von_tikowitzovu sdělnost, ne nutně zjevující (pravda-nepravda či existence), koexistující s prostorem k hledání analogií ;)
Vypisuji své reakce pod zmiňovaným dílem.
Písmácký styl existuje, samozřejmě. I když jsou tu jisté nuance. Stejně, jako existuje i totemácký styl - a začíná se tvořit styl literrácký. Proč tohle někoho pobuřuje? je snadné okoukat manýry - a je to nakažlivé po prvním kýchnutí.
A notabene, když je tu dohad o tolika výběrech - nastává vcelku legitimní diskuse, zdali tu nejsme všichni, nebo většina, neseni na stejné vlně. Ovlivněni názory, ovlivněni svými slovy, písmáckým stylem. Přestože bejvalo mnohem hůř a označení "písmácký" styl byl synonymem pro hrůzy nejhoršího kalibru.
Stačí zkusit číst někde úplně jinde. Ne třeba na internetu. Jak moc jsme uzavřeni jsem si uvědomila na jedné literární soutěži. Říkala jsem si, že by bylo zajímavé ukázat ty jinde uznávané básně. Já jsem si tam uvědomila - že ta hrstka skutečně "osobitých" autorů, kteří tady, na Písmáku, publikují, a mezi něž se taky dovolím počítat - konečně jsi pár z nich taky vyjmenoval, je úplně jinde - než tam venku - tam, kde nemají možnost dennodenní konfrontace. Dennodenního sprdávání apod.
Nejde o to, jak moc jsme si podobni - i když fakticky jsme. Ještě markantnější je to na Totemu - to vzájemné ovlivňování.
Jak tohle dokazovat? Vnímavý člověk cítí třeba i rozdíly mezi poezií publikovanou na Totemu a na Písmáku. Jsou lidi, kteří si jedou po své linii, a příliš z ní neuhnou. Ale Totem je například dle mě ještě víc zahlcen konstrukční poezií, než je tomu na Písmáku. Čím to je? Já bych řekla, že právě tím vzájemným ovlivňováním - které je prostě markantní. Málokdo, kdo vstoupí do takového prostoru, zůstane neovlivněn. Je to taková ponorka. Vnímat je to možné teprve když vlezeš do jiné ponorky. Ejhle, a ono to tam páchne trochu jinak. Nemluvím o tištěné poezii - nebo ne jenom pouze. A nevím, jaké to má styčné znaky a body - čím to, že ta dílka tak podobně páchnou - ale já to tak opravdu cítím. Zvláštní druh poezie začíná vznikat i na Liteřře. Jiný než tady nebo na Totemu. Promiň, že neuspokojím tvůj analytický mozek škatulkami a přihrádkami, které tak nadevše zřejmě miluješ.
Ta forma, ten styl, nemusí být nutně špatná. Ale prostě existuje. A málokdo, kdo se o ni aspoň nepokusí, má šanci tady uspět. To by prostě musel být jó talent, aby si jen tak tralala pískal na svoji hubu. :-)
Písmácký styl existuje. A existuje i odpoěď na otázku proč existuje. Berme v potaz, že se zde nenacházejí jen autoři, kteří nastoupí do rozjetého vlaku a na příští zastávce z něho vystoupí. Jsou i autoři, kteří se zde zabydlí a zabydlí natolik, že se jim Písmák stane druhým domovem. Najdou si zde přátele, přečtou ohromné množství "tvorby" a pomalu zjišťují, že nic jiného ani nestíhají a to, že jsou závislí si ani nepřiznají. Tedy čtou, čtou své kamarády, čtou ty, které nesnášejí i ty, které obdivují a berou si příklad. A jsou ovlivňováni. Možností je spousta, v soukromých zprávách se optat známého co on "to", co jsem napsala, jít po stopách svého oblíbeného kritika, či sledovat něčí tvorbu. Pro nově příchozího tato situace není tak přehledná, ten je většinou rád, že má kde vylít sérdce a moc neřeší zda někdo od někoho opisuje. Tyhle paralely se dají vypozorovat časem a moc bych se nad tím nepohoršovala. Spíše mi vadí právě u těch nově nastoupivších autorů téměř jakákoliv absence znalostí poezie a jejích zákonitostí o gramatice nemluvě. Buď převažuje obliba devatenáctého století se všemi těmi chtíči co planou a smrtí smrťoucí ukončené básně. Nebo naprosto nekontrolovatelné "volné" verše, které zde mnozí ze začátečníků považují za vrchol tvorby. Pokud se tedy budeme bavit o jakémsi Písmáckém stylu... existuje a existuje právě v této podobě. Ta je bohužel převažující.
Myslím, že autor publikující pod nickem "nestálá" by klidně mohl být totožný s nickem "Voloďa". Už dávno mám pocit, že je to velmi inteligentní sociolog (případně student sociologie), který tu provádí průzkumy chování davu. Přesně jako dav zde máme potřebnou míru anonymity, své vůdce, kteří jsou samozřejmě následováni, vytvářejí se frakce a hraje se na oplátky - jako mince fungují tipy a bankovky jsou výběry. V souvislosti davové hysterie pak byl doslova přidělen zlatý výběr prvotině, která na (můj) první pohled byla sestavena velmi umně a zručně přesně v průniku zdejších es.
K podstatě otázky - podle mého existuje styl "internetová poezie" (písmák, totem, literra, poezie ...) všechno jedno. Vůdčí osobnosti, které drfaust jmenoval, jsou samy o sobě originální, ale dokazovat jejich vzájemné ovlivňování je zbytečné - ovlivňují se zcela jistě !!! Styl internetové poezie je pak nejvíce patrný v šedi průměru - to znamená na snaživých méně disponovaných autorech. Ti ve snaze zlepšovat se - zobají od vůdců, ale přes upřímnou snahu nic nedokáží přidat. Úplně nejdůležitějším aspektem ale je, že internetový poetický styl není jen autorský, ale také čtenářský (spotřebitelský). Čím delší pohyb začínajícího autora po serveru, tím více začíná tušit co se od něj čeká a za co přichází odměna a také je formován co by měl považovat za dobré.
Můj závěr: existuje svět internetové poezie, který má svůj osobitý styl a jeho fungování je částečně odlišné od okolního (papírového) světa. Nízká míra zpětné vazby na papírovou poezii je kromě jiného dána také nižším průměrným věkem autorů a čtenářů internetové poezie.
Nakonec: Dobrá internetová poezie je dobrá !
(... ale která to vlastně je ?)
Nebo naprosto nekontrolovatelné "volné" verše, které zde mnozí ze začátečníků považují za vrchol tvorby. Pokud se tedy budeme bavit o jakémsi Písmáckém stylu... existuje a existuje právě v této podobě.
horákyně: Konstuktivní odpověď. To velmi oceňuji. Přesto nemohu souhlasit, protože se nedomnívám, že by to bylo specifikum písmáka. Takto postupuje i většina lidí mimo písmáka a těch je mnohem víc než tady na písmáku. Proto to nemohu nazvat
písmáckým stylem. Je to sice výstižné, ale není to něco, co by písmáky odlišilo od ostatních. Je to spíše obecný styl.
Tak to se omlouvám. Tohle mě vůbec nenapadlo. Zdá se mi, že DV SWAN mluví o snaze autorů dostat co nejvíce tupů, bodů, doporučení, výběrů. Je jistě příjemné je dostat, ale psát kvuli tomu nějak? To třeba mně nikdy nepřišlo na mysl. A je mi trochu líto těch, kteří to dělají. To je bezesporu špatný tvůrčí princip.
avi
Pod DV_SWANa bych se klidně podepsala. Ono opravdu nejde ani tak o ty autory, kteří si pískají na vlastní hubu. Ale o ty, kteří tu vstoupí a učí se. Kouknou - hele - TOHLE má tolik chvály a výběrů - takhle musím psát. A pohříchu se o to opravdu pokoušejí. K jejich škodě a smůle. Aniž by hledali vlastní jazyk. Bez pochopení, čím a proč ta původní poezie působí. Pokud jsou zruční psavci - povede se jim napsat něco, co vypadá jako báseň. A někdy - zdá se mi, je to bez rozmyslu chváleno, čímž je autor utvrzován v tom, že jedině tahle cesta je správná.
Je to jako se zrcadlem, skoro každý v něm chce vidět svůj odraz, i kdyby byl malounko rozmazaný.
drfaust:
A znáš příběh Johannese Doktora Fausta ... a jeho pohnutky ?
klikla jsem jen namátkou doktore mezi posledními deseti díly.
autor Liszt.Desperát
Jsem desperát
a mým snem je
stáhnout zástup
A na horách je
stále lepší pokrytí
V den, kdy jsem poprvé poznal svoji matku
svítila zora jasným světlem
a já se poprvé mohl ptát
stýskalo se mi nadivoko
neumřel jsem
Jsem desperát a mým snem
je mít stále lepší pokrytí
autor Slavek:slovíčka beze slov
Láska tak nádherná bez zaváhání
bojím se pohlédnout na to co za ní...
Doteky beze slov, pohled co hřeje,
prázdnota ve strachu, že jenom snem je
Ohnivá elypsa, ohnivá síla,
zmatená, opilá, zkouřená víla,
S motýlem za křídla schová svůj šátek,
Od GE z leasingu, na deset splátek.
Zatančím na stole, sklenice zvoní
opilec bláznivý ego si honí,
Štěstí je síla a smutek je slabost,
Když tomu věříš, tak už máš fakt dost.
:-) jde mi spíš o tu nevědomou podobnost těch děl. klikne-li nově příchozí, znalý poněkud víc věcí stran poezie, pozastaví se nad tím.
Ale fauste, já taky existuji i mimo Písmáka... a poslední dobou čím dál víc ;o) Ale máš pravdu, nyní jsme už velice heterogenní skupina... dřív by se dalo pár hlavních stylů (3-4) vysledovat... teď se mi zdá (ale opravdu jen zdá, protože už nemám moc času ani chuti zdejší dění sledovat tak vnímavě jako kdysi), že z kvalitních autorů, kterých je tedy pohříchu stále velice málo, se ti "staří" z rmnohých důvodů individualisticky rozběhli docela různoběžně, a ti noví stojí ojediněle ztraceni a utopeni v moři grafomanského balastu, který by mi byl vlastně i více než velmi sympatický, kdyby nedorostl obludných rozměrů, ve kterých už není podhoubím, živnou půdou, akcelerátorem talentu, nýbrž spíš dusivým objetím plevelného býlí (aj ta lyrykovská termitologie, ta mi jde ;o))) Víš, že už jsem nad tím, jen mě to mrzí kvůli těm dnešním příchozím, že nemají takovou možnost jako jsem měl já.
Ještě ke tvé poznámce ohledně spojitosti autorů. Myslím, že třeba Via, Lyryka a mne šlo do určitého času (a to docela dost dlouho) do jednoho stylu napasovat, byť každý samozřejmě píšeme úplně jinak, některé klíčové věci nám byly a jsou společné. Ovšem dnes už jsme se vývojově asi opravdu trochu rozešli, zejména co se týče metod práce.
Rowenna: Literární soutěže nestojí za fajfku tabáku, příspěvky na nic, porota (přes a nekdy právě pro ta "zvučná" jména) taky... vesměs. S tím víceméně nemá smysl ztrácet čas. Mne strašně baví ty hry na umělce... jinde i tady.... jak davy nadějných psavců se slepičím pohledem chytré horákyně kloužou zapřeni v bratrském klinči vesele po povrchu a podstata jaksi uniká. Ještěže Písmák nemá kroj, asi by mi upadlo pero...
omlouvám se chytré horákyni, až teď jsem si všiml, že tu reagovala... to nebylo míněno osobně na tebe, nýbrž jako obecný příměr ;o)
ale je zřejmé, že se pozastaví i na jiných serverech, ten problém se jmenuje tvář internetové poezie. s rozvojem netu, se zároveň rozšířila možnost publikovat téměř cokoliv, co klávesnice snese. troufám si tvrdit, že jen málo autorů zdejších i jiných si píše útržky myšlenek, ke kterým večer, či v jiné volné chvili a rozpoložení usedá a tvoří. většinou jsou tahle díla odpálena přímo z klávesnice. a zvlášť na serveech literárních, kterí jsou on-line. je to dilema, na jedné straně se spílá nad tím, jak málo se čte, na straně druhé, pokrok nezastavíš:-)
CH.H.podobnosti existují, ale nejsou samy od sebe schopny naplnit termín písmácký styl :)
např. autorku nestálá jsem poznal, podle stylu, který není rozhodně pro písmák typický; i přímky dogmat vyslovuje na svém břehu ;) zaplaťbože :)
pokud nás chtěla zmást či fabulovat, nepovedlo se :)))
von_T: opravdu ber v potaz někoho nově příchozího, někoho, kdo není doma na Písmáckém pískovišti a je třeba (čistě teoreticky) z nějakého nakladatelství, či co já vím. On opravdu nebude zkoumat podobnost mezi Viem a Lyrykem a tp. On klikne na zobrazená díla. a pokud mezi třiceti až padesáti objeví 39 lásek-pásek, 5 vulgarit a nad zbytkem se eventuelně zamyslí, obrázek si udělá sám.
No dyk jo, já taky konstatovalo, že když si otázku nastavíš, tak jak jsi nastavil... atd. Ptalo jsem se spíš po tom vlastním nastavení. z ajkýho titulu škrtneš všechny ty grafomany? Protožer nemají styl? Nebo jenom proto, že jsou grafomani... atd.
To říkám jako grafomanické vozidlo.
S tím mohu i souhlasit...nesouhlasil sem
s vhodností zařadit termín
Písmácký styl
libovolně do jakékoliv diskuze, jako nálepku - argument.
Existuje, ale je to šílená, neřízená proměná, pokud
se nedoplní o nějaké dovozující pojednání.Každý ji chápe jinak.
Pod tím dílem mě to nas--lo....sorry :(
další věc je, že kde se shromažďují autoři, tam zákonitě na netu vznikne internetová komunita, jako ostatně v každém společenství. vtvoří se skupiny. někdo to vede, je mluvčím, ostatní obdrží funkce, v případě Písmáka to funguje na základě dobrovolného přihlášení se do redakce, dvéře jsou tedy otevřeny komukoliv. vznikne tedy pel-mel se vším všudy. se všemi těmi osobními symaptiemi a antipatiemi, pel-mel toho, že _růžička_ se zná s _kopretinou_ a tudíž budou společnými silami bojovat proti_hovniválovi_, jelikož jim občas pod díly nadává. původní myšlenka Písmáka se tudíž jaksi vytrácí. pod díly vznikají soukromé přestřelky, objeví se pozvání na kafe, džoukuje se atp. je chybou tvářit se, že tohle je profesionální dráha. není. je to jen prostor pro publikaci, otevřený každému. nic víc, nic míň.
existuje ovlivňování se navzájem, přesto nemyslím, že existuje "písmácký styl" jako takový - pokud je tím myšleno tíhnutí k určitým formám vyjadřování se. Tak jak ty si všímám podobností, ale přesto jiné práce s formou tebou vyjmenovaných autorů. Každý z nich si našel postupně svou vlastní cestu... a tak je to se všemi, kdo tu publikují déle a mají zájem se sebou něco dělat. Takže - pokud někdo mluví o písmáckém stylu, mívá většinou na mysli "Lyrykovštinu" - novotvary, "nezvyklosti"... a háže bez hlubšího vhledu do jednoho pytle Lyryka, Miroslawka, Via, egila a tebe...Protože prostě čníte..a je snadné se při povrcním čtení nechat zmást. Jistě na sebe máte vliv, ale ne v zásadních věcech... tam jste každý svůj, čitelný..
zrovna tak, jako nezaměnitelná "nestálá" (avi Tik.. a nestálá..)
Zkrátka - pokud půjdeme důsledně po autorech, kteří tu již delší dobu tráví více než jeden dva večery týdně, zjistíme, že každý se propracovává ke svému osobitému stylu...
jo a tip za ten rozbor..;)