Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePrvní prst jedu
Výběr: von_Tikowitz, Print
23. 08. 2004
17
0
6742
Autor
srha
První prst jedu!
Pokolení mrazu obvaz
tence v sobě sníh.
Jako by vyťal závěť jater,
jakoby trávil trny ostruží.
Zapadl podzim na soumraku,
černava sbíhá čtyřlistá
- bez prstů hladí
vločkami jako jedem
- dočista.
tři_černí_mravenci
23. 08. 2005Miroslawek
11. 09. 2004
velmi krásná a nefiguruje v ní tvoje pověstné "je", které, bych řekla, už bylo příliš nadužíváno
sníh jako čistý jed - krásný obraz... bílá barva... čistota a zároveň prázdnota... mráz, chlad, melancholie černavy...
gentle, sad, fragile *T
skvělá! ****
(výběr nedám za subjektivní dojem přílišné vykonstruovanosti u verše: "Jako by vyťal závěť jater", ale jinak je i tak parádní)
Jo..tu kapelku taky můžu a zvláště Toxicity se jim vydařila...dobře napsáno..
von_Tikowitz
25. 08. 2004
Pokolení mrazu obvaz
(stojíž v svěžné závěji a ta je kolem tvých nohou jakoby obvazem)
tence v sobě sníh
(představa, že sníh je z tenkých plátů obvazu - v nich se cosi zachytává - to, proč jsou nohy obvázány - vidím pot a krev a vodu)
Jakoby vyťal závěť jater
(v játrech se střádají jedy za celý život, píše se závěť... vidím i chlast neuodpovědný bohémský přístup který se do jater střádal. Někdo, možná on sám, vyťal z tuto vinu, tento jed, tento dluh z jater - jde o zběsilý pokus o operaci smrti, o léření bolavého prstu jeho utrhnutím. Utíkání před realitou, dětský přístup k řešení problému. Básník však neříká že se o vytětí snaží, on vytíná. Výpověď je ale stejná)
Jakoby trávil trny ostruží
(Nikoli polykání větvičky ostruží, jak se nutí přirozené představivosti, ale nehybné trávení oloupaných trnů v těle. Játra zapisují dluh... který byl právě vyťat... trny jsou různé nelibosti, myslím, že netřeba symbol rozvádět. Vidím v tom obráceném pořadí těchto posledních dvou veršů kruh. Nejdříve byla závěť vyťata což je potom popřeno trávením trnů, dalším zápisem. Zřejmě to tak bylo i před tím vytětím, zřejmě se jedná o kruh.)
Zapadl podzim na soumraku,
černava sbíhá čtyřlistá
- bez prstů hladí
vločkami jako jedem
- dočista
(Podzim sedí na soumraku, který jej snáší do noci, se kterou zapadá i on. V noci nevnímáme ročn období, nejsme li venku, ale to je zavádějící. Jde spíš o dokreslení a o to, aby se udělala šedá atmoška:o) Dál pokračují protiklady podobné předchozímu kruhu - jakési analogie dobra ve zlu a zlu v dobru - kruh. Čtyřlístek je symbol štěstí, ale to, co je čtyřlisté, jsou černava... A po zapadlém podzimu přišla zima, smrtící, vločkami jako jedem zabíjí, ale také čistí...)
tak:o)
tak sem se budu vracet...dá se vyložit tolika způsoby, až mi z ní běhá hlava okolo..dočista:-)
tip
děkuji. já s ní mám trochu obavu... jakože jestli neí až moc odvážná... ale kdybych neexperimentoval a věnoval se pořád stejný písničce, tak by mě to nebavilo...
obavu? jedině z toho, že nebude pochopena tak, jak byla napsána...pro mě je zkrátka velmi vnitřní, jestli rozumíš..sahá tam, kde se málokdo ukazuje...tak nějak..:-)
o pochopení strach nemám... nemám v tomhle směru ambice... nechávám čtenáři absolutní právo vzít text posvém...
Nepřijetí stavby textu... (jo jasně, z toho by pak plynulo to neporozumění...) Já mám prostě pocit, že spousta lidí vyžaduje, aby vše bylo jasné...
co myslíš, že třeba znamená: jakoby trávil trny ostruží?
těžce zvládnutelné něco...něco, co bolí..hluboko uvnitř poté, co to do sebe pustíš..nebo se tomu otevřeš...